Az agresszió jelenségköre | |
Bevezetés | 13 |
Az agresszió a nemzetközi és hazai adatok tükrében | 15 |
Az agresszió fogalmi, elméleti és jelenségtani kérdései | 18 |
Az agresszió, mint jelenség - a hétköznapok agressziója | 18 |
Az agresszió pszichológiai megközelítésben | 23 |
Hogyan nyilvánul meg az agresszió? | 24 |
Beszéd és agresszió | 24 |
Az autoagresszió | 26 |
Az agresszió pszichoszomatikája | 29 |
Az agresszió mint kreatív energia | 30 |
Az előítélet | 31 |
Az agresszió képi megjelenítése | 35 |
Karikatúrában, graffitikban, gyermekrajzokban | 35 |
A televízió és az agresszió | 36 |
Az agresszió fejlődése | 39 |
Az agresszív személyiség | 44 |
A szorongó ember és az agresszivitás | 44 |
Agresszió - szorongás - invesztíció | 45 |
Az agresszió kialakulásában szerepet játszó tényezők | 46 |
A harmonikus szülő-gyermek kapcsolat | 46 |
A gyermek érzelmei | 47 |
A dühös gyermek | 48 |
Agresszió gyerekek között | 48 |
A szülők személyisége és a gyermekek viselkedése | 49 |
A szülői, nevelői attitűdök szerepe | 50 |
A szülők reakciói az agresszióra | 53 |
A büntetés és az agresszió | 53 |
A gyermek reakciói a büntetésre | 54 |
Agresszió az iskolában | 56 |
Az erőszak | 57 |
Az abúzus hatása a gyermekre | 59 |
A bántalmazott gyermek személyiség- és viselkedésjellemzői | 60 |
Hogyan lehetne mérsékelni az erőszakot? | 61 |
Milyen alternatív meggyőzési technikákat lehet alkalmazni az agresszió csökkentésére gyermeknél, felnőttnél egyaránt? | 61 |
A bántalmazási esetek felismerése és vizsgálata a nemzetközi gyakorlatban | 63 |
Gyermekbántalmazás | 64 |
Az erőszak következményei | 74 |
Az Európa Tanács ajánlásai a gyermekbántalmazás megelőzésére és kezelésére | 76 |
Az agresszó megelőzése | 80 |
Az agresszió megelőzése pedagógus szemmel | 80 |
A megelőzés egyéb elvei | 81 |
Az agresszió megelőzésének nevelési módszerei | 81 |
Hivatkozások | 83 |
Irodalom | |
Gyűjtemények | 86 |
Könyvek, cikkek | 86 |
Az agresszió kezelése | |
Agressziókezelés - békére nevelés | 91 |
Az iskolai agressziókezelés és megelőzés területei | 92 |
Az iskolai légkör | 92 |
A tantermi órába beépített feszültségkezelés képesség és szociális készségfejlesztés | 93 |
Tanórán kívüli személyiségfejlesztés, agressziócsökkentő programok, illetve speciális tantárgyközi órák keretében végezhető készségfejlesztés | 94 |
A strukturált gyakorlatok és a tréningvezetés | 96 |
Bemelegítő, oldó, ismerkedő és mozgásos gyakorlatok | 96 |
Ötletbörze (brain storming) | 97 |
Alkotás (rajzolás, gyurmázás, kollázskészítés, konstruálás) | 97 |
Pantomim (némajáték) | 97 |
Történetek, mesék | 97 |
Szerepjátékok | 98 |
Viselkedéspróba | 99 |
Szabályjátékok | 99 |
Kérdőívek, munkalapok, tesztek | 99 |
A strukturált gyakorlatok szerkezete | 100 |
A tréningvezetés módszertani kérdései | 100 |
Agressziókezelés az iskolában (nemzetközi kitekintés) | 102 |
Személyes hatékonyság szociális kompetenciák és fejlesztésük | 105 |
Szociális kompetenciák | 105 |
Kommunikációs kompetencia | 105 |
Az érzelmi kompetencia | 106 |
Empátia | 106 |
Konfliktusmegoldó képesség | 106 |
A gátlásos vagy passzív személyiség főbb jellemzői | 107 |
Az asszertív személyiség jellemzői | 107 |
Az agresszív személyiség jellemzői | 108 |
Az agresszív, az asszertív és a gátlásos gyerekek társas helyzetee | 108 |
Az önérvényesítő, asszertív magatartás tanítása | 109 |
Szociális kompetenciát fejlesztő gyakorlatok | 110 |
Felmelegítő, feszültségoldó, kommunikációt fejlesztő játékok | 114 |
Én és énfejlődés | 119 |
Az én tartalma | 119 |
Az én legfontosabb funkciói | 121 |
Az én fejlődése | 121 |
Önismeret, énkép | 123 |
Az énkép formálódása | 123 |
Az énkép összetétele | 125 |
Önértékelés | 126 |
Az önértékelés formálódása | 127 |
Önismeret, énképet, önértékelést fejlesztő gyakorlatok | 132 |
Önszabályozás, önkontroll | 139 |
Önszabályozási folyamat | 139 |
Önkontroll-folyamat | 140 |
Az önkontroll-viselkedés megjelenési formái | 141 |
Az önkontroll funkciók működését segítő pszichés mechanizmusok | 142 |
Az önkontroll fejlődése | 144 |
Az önkontroll szocializációja | 146 |
Önkontroll-fejlesztő gyakorlatok | 148 |
Érzelem és érzelemszabályozás | 152 |
Az érzelmek főbb funkciói | 152 |
Az érzelem összetevői | 152 |
Szubjektív élmény | 152 |
Értékelő rendszer, amely az érzelmek jellegét megadja | 154 |
Az érzelmek kísérő fiziológiai reakciók | 155 |
Az érzelmek kifejezése | 155 |
Az érzelmi élet szabályozása | 156 |
Érzelmi kompetencia fogalma és fejlődése | 156 |
Az érzelmi kompetencia fejlődése | 156 |
Az érzelmi kompetencia szocializációja | 158 |
Az érzelmi kompetencia fejlesztése | 159 |
Az érzelemszabályozást fejlesztő gyakorlatok | 160 |
Empátia | 164 |
Az empátia fejlődése | 165 |
Az empátia szocializációja | 166 |
Az empátia fejlesztése | 167 |
Empátiafejlesztő gyakorlatok | 168 |
Stressz és stresszkezelés | 170 |
A stresszfolyamat összetevői | 170 |
Stresszforrások/stresszorrok | 171 |
Az értékelő folyamat jellegzetességei | 172 |
Megküzdés a stresszel | 173 |
A stressz és a stresszel való megküzdés hatásai | 175 |
Stressz az iskolában | 177 |
Konfliktus és konfliktusmegoldás | 179 |
Stressz és konfliktus | 179 |
A konfliktus folyamata | 179 |
A konfliktus szituáció | 180 |
Konfliktusforrások | 181 |
A konfliktus szituációk értékelése, értelmezése | 183 |
A konfliktust kísérő érzelmek | 183 |
A konfliktus kezelése | 183 |
A konfliktus-folyamat hatása a személyiségfejlődésre és a kapcsolatokra | 185 |
A konfliktuskezelési készségek tanítása | 186 |
A konfliktus-kezelési képességet fejlesztő gyakorlatok | 187 |
Agressziókezelési tréning 10-14 éves gyermekek számára (programminta) | 193 |
A strukturált gyakorlatok jegyzéke | 195 |
Jegyzetek | 197 |
Irodalom | 199 |