Bevezető | 13 |
Tevékenységünk főbb adatai | 17 |
A vizsgálatok | 35 |
Személyes adatok | 35 |
Nagy állami (önkormányzati) adatkezelések | 36 |
Adatmentési, adatmásolási "ügy" | 38 |
Új nyilvántartási rendszerek létrehozása | 42 |
A számlaadási kötelezettséget előíró miniszteri rendeletről | 43 |
A Belügyminisztérium központi adatkezelő rendszere | 44 |
Rendőrség | 46 |
Határőrség | 52 |
Nemzetbiztonsági szolgálatok | 53 |
Az állami adóhatóság adatkezelése | 55 |
Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság | 63 |
Országos Egészségbiztosítási Pénztár | 64 |
Önkormányzatok | 66 |
Bíróságok | 77 |
Szektorális adatkezelések | 80 |
Egészségügy | 80 |
Munkáltatók | 85 |
Oktatásügy | 93 |
Távközlési szolgáltatók és a Posta | 95 |
Internet | 101 |
A hitelintézetek és a biztosítótársaságok adatkezelése | 106 |
Áruküldők, direkt marketing cégek | 110 |
Sajtó | 112 |
Levéltár, tudományos kutatás | 118 |
Közüzemi szolgáltatók | 120 |
Ingatlan-nyilvántartás | 123 |
További jellemző ügycsoportok | 125 |
Az állami kezelésű autópályákkal kapcsolatos adatkezelésről | 125 |
A "valóság show"-k és az adatvédelem | 127 |
Választások | 131 |
Nemzeti és etnikai kisebbségi ügyek | 137 |
Videokamerás megfigyelések | 139 |
Közérdekű adatok | 141 |
"Üvegzseb-program" - információszabadság | 142 |
Közérdekű adatok az önkormányzatok kezelésében | 145 |
Az információszabadság és a személyes adatok védelméhez fűződő jog konfliktusa | 153 |
Ki ellenőrzi az ellenőröket? | 157 |
Titokfelügyelet | |
Jogszabálytervezetek véleményezése és jogalkotással kapcsolatos kezdeményezések | 162 |
A jogszabálytervezetek véleményezése | 162 |
Javaslatok jogszabályok megalkotására és módosítására | 168 |
Sziget Fesztivál 2003 | 171 |
Nemzetközi ügyek | 173 |
Az adatvédelmi nyilvántartás; a személyes adatok kezelésével kapcsolatos elutasított kérelmek és a közérdekű adatok megismerésére irányuló elutasított kérelmek nyilvántartása | 179 |
Az adatvédelmi nyilvántartás | 179 |
Az adatvédelmi nyilvántartásba történő bejelentkezés 2003. évi tapasztalatai | 181 |
Önkormányzatok | 184 |
Munkaerő közvetítés | 185 |
Követelésbehajtással foglalkozó gazdasági társaságok | 186 |
Parkolási szolgáltatást nyújtó gazdasági társaságok | 186 |
Internetes szolgáltatások | 186 |
Aláírásgyűjtés | 187 |
Az Adatvédelmi Biztos Irodája informatikai rendszerének állapota és fejlesztése | 189 |
A személyes adatok védelméről és a közérdekű adatok nyilvánosságáról szóló 1992. évi LXIII. törvény módosítása, illetve annak várható hatásai az adatvédelmi nyilvántartási tevékenységre | 190 |
A személyes adatok kezelésével kapcsolatos elutasított kérelmek és a közérdekű adatok megismerésére irányuló elutasított kérelmek bejelentése | 195 |
Személyes adatok kezelésével kapcsolatos elutasított kérelmek nyilvántartása | 196 |
Közérdekű adatok megismerésére irányuló elutasított kérelmek nyilvántartása | 198 |
Mellékletek | |
Az adatvédelmi biztos tájékoztatója | 217 |
Az adatvédelmi biztos ajánlásai | 223 |
A parkolási szolgáltatást nyújtó társaságok és a gépjármű-nyilvántartás közötti adattovábbítással kapcsolatos adatvédelmi biztosi állásfoglalás | 224 |
Az országos, illetve helyi népszavazásokhoz, népi kezdeményezésekhez kapcsolódó, valamint egyéb aláírásgyűjtések adatvédelmi szempontjairól szóló adatvédelmi biztosi állásfoglalás | 230 |
Az internetes állevél küldő szolgáltatás adatvédelmi összefüggéseiről szóló adatvédelmi biztosi ajánlás | 235 |
Az elmúlt rendszer titkosszolgálati tevékenységének feltárásáról és az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltáráról szóló 2003. évi III. törvény alapján az információs önrendelkezési jog és az információszabadság érvényesülésével kapcsolatban lefolytatott vizsgálat eredményét összegző adatvédelmi biztosi ajánlás | 240 |
Az adatvédelmi biztos közleményei | 247 |
Az adatvédelmi biztos állásfoglalásai | 287 |
Személyes adatok védelmével kapcsolatos esetek | 287 |
Állásfoglalás: az Európai Unió Kommunikációs Közalapítvány által készített küldemények a KÖANYV közreműködésével jutottak el a címzettekhez, ez nem volt jogellenes | 288 |
Állásfoglalás: a Gyermek-, Ifjúsági és Sportminisztérium joga és kötelezettsége a támogatás felhasználásának ellenőrzése, de ennek során személyes adatokat csak akkor kezelhet, ha erre törvény vagy az érintett felhatalmazza | 290 |
Állásfoglalás: az úgynevezett "lakásmaffia" tevékenység felszámolása társadalmi érdek, ez azonban nem járhat a személyes adatok védelméhez való jog szükségtelen és aránytalan sérelmével | 293 |
Állásfoglalás: önkormányzat jegyzőjének nincs jogosultsága arra, hogy a fegyelmi eljárással és munkavégzéssel kapcsolatos információkat harmadik félnek továbbítsa | 302 |
Állásfoglalás: a közigazgatási szervnek a vallási adatot tartalmazó bizonyítvány kiállítása során a felhasználás céljának vizsgálatánál körültekintően kell eljárnia | 305 |
Állásfoglalás: senkit sem érhet hátrány amiatt, mert jogainak védelme érdekében az adatvédelmi biztoshoz fordult - ez a fegyveres szervek tagjaira is vonatkozik | 308 |
Állásfoglalás: az illetményszámfejtést ellátó TÁHI-k a munkavállalók személyes adataival kapcsolatban adatkezelőnek minősülnek | 311 |
Állásfoglalás: a bírósági határozatok közzétételének célja a jogi szakma tájékoztatása, azonban a bíróság által nyilvánosan kihirdetett határozatok közzétételének esetében is tekintettel kell lenni a személyiségi jogokra | 315 |
Állásfoglalás: a biztosítótársaság a célhozkötöttség elve alapján nem jogosult megismerni az adóbevallás és a munkaszerződés egészét, azok kivonatos másolata is elegendő a bérgépkocsi igénybevételéhez | 317 |
Állásfoglalás: az oktatási jogok miniszteri biztosa és az adatvédelmi biztos együttműködése | 319 |
Állásfoglalás: az önkormányzati képviselőket, bizottságokat, illetve a képviselő-testületet megillető adatkérési, -betekintési és vizsgálati jog, valamint az adatvédelem szabályai közötti összefüggés | 321 |
Állásfoglalás: mind a KSH-nak, mind pedig az OM-nek arra kell törekednie, hogy a személyes és egyedi adatok védelméhez fűződő alkotmányos és törvényi követelményt úgy érvényesítse, hogy az a tudományos élet szabadságát a lehető legkisebb mértékben korlátozza | 325 |
Állásfoglalás: az érintett hozzájárulása, vagy jogszabályi felhatalmazás nélkül az APEH a többi adózó személyes adatait (adótitkait) más számára nem továbbíthatja | 330 |
Állásfoglalás: a közlekedési társaságnak kötelessége tájékoztatni az érintetteket a bérletigazolványokon lévő adatok feltüntetésének céljáról és a szolgáltatandó adatok köréről | 333 |
Állásfoglalás: a vonatkozó törvények csak igen csekély számú szervezetet jogosítanak fel arra, hogy olyan kamerákat üzemeltessenek, amelyeken az egyes személyek felismerhetők, ezek között nem találunk közoktatási intézményekre utalást | 337 |
Állásfoglalás: a hatályos polgári jog szerint az ingatlan feletti rendelkezési jog a tulajdonost illeti, a tulajdonos jogosítványai azonban bérleti szerződéssel korlátozhatók | 339 |
Állásfoglalás: adatvédelmi szempontból nem kifogásolható a különböző adatbázisok összekapcsolása, amennyiben az adatigénylés kizárólag azon ingatlanokhoz kapcsolódik, amelyek után nem fizettek kommunális adót | 342 |
Állásfoglalás: a televíziós szerkesztőség adatkezelési gyakorlata nem felelt meg az Avtv.-ben foglaltaknak | 344 |
Állásfoglalás: a szándékosan megtévesztő tájékoztatás megengedhetetlen egy állami vagy önkormányzati hivatal esetében | 351 |
Állásfoglalás: az útlevél vagy az új típusú vezetői engedély, valamint a lakcímkártya együttesen felhasználható a személyazonosság igazolására a kötvényvásárlás során is | 353 |
Állásfoglalás: a magyar bírói kart, ügyészeket és ügyvédeket ért törvénysértések feltárására, valamint orvoslásának előkészítésére felállított bizottság adatkezelése | 357 |
Állásfoglalás: munkavállaló számítógépének munkáltató általi figyelése nem jogszerű | 361 |
Állásfoglalás: az utalványokon feltüntetett forintösszeg a postai kezeléshez nem szükséges, így annak elhagyása a Posta számára problémát nem okoz | 362 |
Állásfoglalás: szolgáltatónak kötelessége olyan beléptető rendszert fenntartani és üzemeltetni, amely maradéktalanul tiszteletben tartja az érintett fürdővendégeknek a személyes adataik védelméhez való jogát, szavatolja az információs önrendelkezési joguk szabad és befolyásmentes gyakorlását | 363 |
Állásfoglalás: a személyes adatok interneten történő továbbítása és nyilvánosságra hozatala során az adatkezelő köteles megtenni a szükséges intézkedéseket az adatbiztonság érdekében | 366 |
Állásfoglalás: a személyes gondoskodást nyújtó intézmény jogszerűen kérheti, hogy az ellátásra jogosult megfelelő módon igazolja rendszeres havi jövedelmét, de ezt a szabályt nem lehet úgy értelmezni, hogy más személyes adatra rákérdező jövedelem- és vagyonnyilatkozat kitöltését követeljék meg | 368 |
Állásfoglalás: jogszerű az az eljárás, mely szerint a KSH a Belügyminisztériumtól megszerzett, az 1941-es népszámlálásra és az 1945-48 közötti, a német lakosságot érintő kitelepítésekre vonatkozó adatokról érdeklődő kérelmezőket az eredeti dokumentumok jelenlegi birtokosához, a BM Bevándorlási és Állampolgársági Hivatalához irányítja | 371 |
Állásfoglalás: az önkormányzati választások névjegyzéke nem használható fel közvélemény kutatásokhoz | 374 |
Állásfoglalás: a közlekedés biztonságát érintő közérdekű bejelentések ügyében a rendőrség köteles eljárni, azonban az intézkedés nem lehet a soron kívüli egészségügyi vizsgálat kezdeményezése, az ügy iratait továbbítani kell az intézkedésre jogosult szervnek | 378 |
Állásfoglalás: kérdőívek kitöltése írásbeli hozzájárulás mellett jogszerű, az adatbiztonság követelményét az a megoldás szolgálná a legmegnyugtatóbban, ha a kitöltött kérdőívet lezárt borítékban, azonosításra alkalmatlan módon lehetne eljuttatni a bizottsághoz | 381 |
Állásfoglalás: a panaszt bejelentő személyes adatainak továbbítása csak akkor jogszerű, ha a panaszos ehhez kifejezetten (tudatos, határozott, tájékozott módon) hozzájárult | 384 |
Állásfoglalás: a törvényi meghatározások alapján egyértelmű, hogy a képfelvevő, -rögzítő berendezések által felvett és tárolt felvételek - amennyiben azon a személyek felismerhetők, azonosíthatók - személyes adatokat tartalmaznak, ezért az ilyen berendezések működtetése adatkezelésnek minősül | 389 |
Állásfoglalás: a helyrajzi szám akkor használható a helyi adóhatóság és a földhivatal nyilvántartása közötti adatkapcsolat során, ha annak kezeléséhez az érintett hozzájárulását adta | 394 |
Állásfoglalás: az önkormányzat megsértette a célhoz kötött adatkezelés alapelvét, amikor a nyugdíjas törzsszámot továbbította, ugyanis olyan adatot használt fel, melynek kezelésére cél hiányában nem volt jogosult | 397 |
Állásfoglalás: a közjegyzői irodákban dolgozó személyek biztonságának megőrzése érdekében a személyes adatok kezelésére alkalmatlan biztonsági eszközök használata elfogadható | 401 |
Állásfoglalás: hiteles tulajdoni lap másolatot csak ellenőrzés mellett, a másolatot kérő azonosításával szabad kiadni, ezt azonban törvényben kell szabályozni, és egységesíteni kell a földhivatalok gyakorlatát is | 404 |
Állásfoglalás: az építési tervek szakmai színvonalának általános és automatikus ellenőrzését a kamara az önkormányzatok bevonása nélkül is végezheti, így a megrendelő személyes adatok védelméhez fűződő joga nem sérül | 407 |
Állásfoglalás: az önkormányzat semmiféle ellenőrzés lefolytatása céljából sem kezelheti az iskola által nyilvántartott teljes adatkört, mert erre csak célhoz kötötten kerülhet sor | 412 |
Állásfoglalás: az érdekképviseleti szervezeti tagságra vonatkozó adatok kezelését csak az érintettek írásos hozzájárulása alapján lehet jogszerűnek tekinteni | 415 |
Állásfoglalás: a pénzmosás megelőzéséről és megakadályozásáról szóló törvényben meghatározott azonosítási kötelezettség végrehajtását szolgáló adatlapon az adatok vonatkozásában az ügyfelek nem kaptak tájékoztatást az adatkezelés céljáról, az ügyfél hozzájárulása nem tekinthető az adatkezelés jogalapjának | 418 |
Állásfoglalás: az utast már a repülőjegy megvásárlása előtt tájékoztatni kell arról, hogy adatait az Amerikai Egyesült Államokba továbbítják | 423 |
Közérdekű adatok nyilvánosságával, valamint az információs jogok ütközésével kapcsolatos esetek | 435 |
Állásfoglalás: az országgyűlési képviselőknek személyenként juttatott költségtérítési átalány és szállásköltség-térítés nyilvános adat | 436 |
Állásfoglalás: egy minisztérium működését elemző dokumentum csak akkor zárható el a nyilvánosságtól, ha azt döntéselőkészítés céljából állították össze, parlamenti képviselők információ megismerési jogáról az adatvédelmi biztos nem foglalhat állást | 438 |
Állásfoglalás: közérdekű adatok közlését nem lehet arra hivatkozva megtagadni, hogy azokat üzleti célból kérik | 440 |
Állásfoglalás: a belső használatra készült iratok eltitkolása nem lehet önkényes, közérdekű adatokat nem lehet az adatkéréskor szolgálati titokká minősíteni | 442 |
Állásfoglalás: a Miniszterelnöki Hivatal megrendelésére készült szakértői tanulmány döntést előkészítő adatokat tartalmaz, belső használatra készült | 446 |
Állásfoglalás: jogi személyiségű szervezeteknek (ügyvédi irodáknak) nincsenek az Avtv. szerinti személyes adataik, az a tény, hogy kapcsolatban állnak vagy álltak közfeladatot ellátó szervekkel, a közfeladatot ellátó szervek oldaláról megfelel a közérdekű adat fogalmának, így a szerződésekkel kapcsolatos adatok beleegyezésük nélkül is nyilvánosságra hozhatók | 447 |
Állásfoglalás: az érintett teljes terjedelmében megismeri a zárt ülés anyagát, ha azon részt vesz; abban az esetben, ha az érintett nem kapott meghívást az ülésre, vagy meghívása ellenére azon nem vett részt, a zárt ülés jegyzőkönyvének a rá vonatkozó részét megismerheti | 449 |
Állásfoglalás: a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete csak azokat az adatokat zárhatja el a nyilvánosságtól, amelyeket a Ptk. üzleti titoknak minősít | 451 |
Állásfoglalás: egy közigazgatási határozat adatai attól függően ismerhetők meg, hogy azok személyes vagy közérdekű adatok | 454 |
Állásfoglalás: a széksértést eredményező szöveg nyilvánosságra hozásának problémája zárt ülés tartása esetén | 457 |
Állásfoglalás: az önkormányzat kezelésében lévő üzleti titkok és személyes adatok védelem alatt állnak | 460 |
Állásfoglalás: az önkormányzat nem titkolhatja el a pénzintézeti számláival kapcsolatos adatokat, a pénzintézet hivatkozhat azonban a banktitokra | 466 |
Állásfoglalás: az önkormányzati feladatok ellátását segítő támogatások megszervezése közfeladatnak minősül, az ezzel kapcsolatos adatok nyilvánosak | 468 |
Állásfoglalás: az önkormányzat által kötött szerződések adatai az indokoltan védendő személyes adatokat kivéve nyilvánosak | 471 |
Állásfoglalás: az önkormányzattal üzleti kapcsolatba kerülő személyek nem hivatkozhatnak üzleti titokra; a közérdekű adatkérés teljesítéséhez nem írható elő feltétel | 474 |
Állásfoglalás: harci repülőgépekről készített és a bíróság által kezelt fényképfelvételeket a közérdekű adatok nyilvánosságának szabályai szerint kérésre hozzáférhetővé kell tenni | 477 |
Állásfoglalás: a kistérségi támogatási alap felhasználásával kapcsolatos pályázatok résztvevőinek joga, hogy tudják, mely adataikat kik fogják kezelni | 479 |
Állásfoglalás: az adatvédelmi biztos és a bíróság felülvizsgálhatja a belső használatra készült dokumentumok megismerésére irányuló adatkérés megtagadását; az országgyűlési képviselők információhozzáférési jogát az adatvédelmi biztos nem vizsgálhatja | 481 |
Függelék | 485 |
Az iroda szervezete és gazdálkodása | 487 |
Az adatvédelmi biztos által 2003-ban véleményezett jogszabálytervezetek | 488 |
Előadások, konzultációk 2003-ban | 518 |
Publikációk 2003-ban | 524 |