1.062.289

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az adatvédelmi biztos beszámolója 2005. I-II.

Budapest
Kiadó: Adatvédelmi Biztos Irodája
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 606 oldal
Sorozatcím: Az adatvédelmi biztos beszámolója
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 15 cm
ISBN:
Megjegyzés: Az 1. kötet néhány színes ábrát tartalmaz.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

2005 a 10 éves jubileum éve volt számunkra, hiszen 1995 szeptemberében kezdte meg működését az Adatvédelmi Biztos Irodája. A hivatal szervezetileg, tudásban és tapasztalatokban egyaránt megerősödve... Tovább

Előszó

2005 a 10 éves jubileum éve volt számunkra, hiszen 1995 szeptemberében kezdte meg működését az Adatvédelmi Biztos Irodája. A hivatal szervezetileg, tudásban és tapasztalatokban egyaránt megerősödve „állja a rohamot" az évről-évre töretlenül növekedő ügyszámmal szemben (2005-ben 2350 ügy érkezett hozzánk). Talán szerénytelenség nélkül állíthatom, hogy az iroda tevékenysége nagymértékben hozzájárult a magyar adatvédelem meggyökeresedéséhez és megerősödéséhez, hiszen a bírósági határozatok mellett (néha helyett) elismerten az adatvédelmi biztosi állásfoglalások jelentik az adatvédelmi jog alkalmazásának és értelmezésének fő forrását a magyar jogi kultúrában. Üdvözlendő, hogy a polgárok információs jogaikkal összefüggésben egyre inkább tájékozottabbak és öntudatosabbak, jogismeret nélkül is sokszor "ösztönösen" érzik, hogy mi a helyes és mi a helytelen.
A 2005. évre való visszatekintésben fontos hangsúlyozni, hogy a „klasszikus" adatvédelmi ügyek továbbra is sok munkát adnak a panaszok gyakorisága (például rendőrségi igazoltatás, személyi igazolvány másolás, munkáltatói ellenőrzések, promóciós adatgyűjtések vagy BAR-lista) és/vagy a rendkívül leleményes új formák miatt (erre jó példa a BKV „intelligens kártya-alapú jegy- és bérletrendszere" vagy a politikai direkt marketing régi-új formái). Nem múlik a „kamera-láz" sem, hiszen 2005-ben a munkahelyek után már a temetőket is be kívánták kamerázni. Vannak elhúzódó „csatáink", mint például az IBR (Irányított Betegellátási Rendszer), melynek működését az illetékes tárca évek óta képtelen egy olyan törvényi keretbe foglalni, mely (adatvédelmi szempontból) megnyugtató módon rendezi több millió állampolgár egészségügyi állapotára vonatkozó adatainak kezelését. Vissza

Tartalom

I. KÖTET
BEVEZETŐ 15
I. TEVÉKENYSÉGÜNK FŐBB ADATAI 17
II. A VIZSGÁLATOK 37
A. Személyes adatok 37
A politikai marketing 38
Nagy állami (önkormányzati) adatkezelések 41
Az Irányított Betegellátási Rendszer 41
A Belügyminisztérium központi adatkezelő szervezete 44
Rendőrség 47
Határőrség 50
Vám- és Pénzügyőrség 51
Állami adóhatóság 52
A társadalombiztosítás szervei 55
Országos Egészségbiztosítási Pénztár 55
Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság 56
A magánnyugdíj- és egészségpénztárak 57
önkormányzatok 58
Adatkezelés az önkormányzati hatósági eljárásokban 59
Anyakönyvi ügyek 64
Helyi adóhatóság 65
Az okmányirodákban kezelt személyes adatokat érintő vizsgálatok 68
Az adatvédelmi felelős az önkormányzatoknál 70
A helyi önkormányzat képviselő-testülete és szervei
valamint a polgármester adatkezelésének vizsgálatai 71
Bíróságok 73
Szektorális adatkezelések 76
Egészségügy 76
Munkáltatók 80
Oktatásügy 88
Távközlési szervezetek 90
Internet 96
Hitelintézetek 101
Biztosítók 107
Sajtó 110
Tudományos kutatás, a múlt feltárása, levéltárak 115
Közüzemi szolgáltatók 120
Közlekedési vállalatok 223
További jellemző ügycsoportok 125
A Szcientológia egyház adatkezelése 125
Kamerák 126
Biometrikus azonosítók 129
B. Közérdekű adatok 132
Az adatvédelmi törvény módosítása 132
Hatósági eljárás és információszabadság 134
Az elektronikus információszabadságról szóló törvény 135
Interpelláció, kérdés vagy információszabadság 136
Közérdekű adatok az önkormányzatok kezelésében 137
Homályos üvegzsebek 140
Közfeladatot ellátó személyek, közszereplők személyes adatainak
nyilvánossága 143
A meteorológiai adatok nyilvánossága 145
C. Jogszabálytervezetek véleményezése és jogalkotással
kapcsolatos kezdeményezések 147
A személyes adatok védelme 148
A közérdekű adatok nyilvánossága 155
Az adatvédelmi törvény módosítása 155
Az elektronikus információszabadságról szóló törvény 158
A közérdekből nyilvános adatok 159
A közszféra titkai 161
A minősített adatok védelméről szóló törvényjavaslat 161
A szolgálati titokköri jegyzékek 163
Az érettségi tételek titkosítása 164
Az elveszett minősítő esete 165
Nemzetközi vonatkozású, jogalkotással kapcsolatos ügyek 165
III. NEMZETKÖZI ÜGYEK 167
Az unió alkotmánya 167
Europol, Schengen 168
Az európai adatvédelmi biztos 168
Konferenciák 169
A 29-es Adatvédelmi Munkacsoport 2005. évi állásfoglalásai 170
IV. AZ ADATVÉDELMI NYILVÁNTARTÁS
ÉS A SZEMÉLYES ADATOK KEZELÉSÉVEL KAPCSOLATOS
ELUTASÍTOTT KÉRELMEK ÉS A KÖZÉRDEKŰ ADATOK
MEGISMERÉSÉRE IRÁNYULÓ ELUTASÍTOTT
KÉRELMEK NYILVÁNTARTÁSA 185
A. Az adatvédelmi nyilvántartás 185
Az adatvédelmi nyilvántartásba történő bejelentkezés
2005. évi tapasztalatai 186
Reklámtevékenységgel foglalkozó cégek 187
önkormányzatok helyi adatkezelései 190
Internetes szolgáltatások 192
Aláírásgyűjtés 192
Munkavállalók adatkezelése 194
Kivételek az adatvédelmi nyilvántartásba történő bejelentési
kötelezettség alól 194
Belső adatvédelmi felelősök bejelentése 195
Az adatvédelmi nyilvántartás tartalmi összetétele 195
Előzetes ellenőrzés 195
Az Adatvédelmi Biztos Irodája informatikai rendszerének
állapota és fejlesztése 196
Az adatvédelmi biztosi honlap megújítása 196
Az iroda informatikai alrendszereinek korszerűsítése 197
Adatbázis fejlesztések 198
Az új honlap és a belső információs rendszer adaptációja
az elektronikus információszabadságról szóló 2005. évi
XC. törvény követelményeihez 201
B. A személyes adatok kezelésével kapcsolatos elutasított
kérelmek és a közérdekű adatok megismerésére
irányuló elutasított kérelmek bejelentése 203
Személyes adatok kezelésével kapcsolatos elutasított
kérelmek nyilvántartása 204
Közérdekű adatok megismerésére irányuló elutasított
kérelmek nyilvántartása 205

II. KÖTET
MELLÉKLETEK 221
1. Az adatvédelmi biztos ajánlásai 223
A köztisztviselői törvény szabályai szerinti vagyonnyilatkozat-tételi
eljárás egyes adatvédelmi kérdéseit érintő adatvédelmi biztosi ajánlás 225
A Kormányzati Ellenőrzési Hivatal ellenőrzési tevékenységének
nyilvánosságával kapcsolatos adatvédelmi biztosi ajánlás 231
2. Az adatvédelmi biztos közleményei 273
Az adatvédelmi biztos hivatalos közleménye 275
Közlemény az "úgynevezett ügynökkérdés" jogszerű kezeléséről 276
Közlemény a zárt önkormányzati ülések dokumentumainak kezeléséről 278
Közlemény az aláírást gyűjtő adatkezelők adatvédelmi nyilvántartásba
történő bejelentési kötelezettségéről 280
Közlemény a kórházi betegazonosító „karszalag" használatáról 281
Közlemény a köztisztviselői törvény szabályai szerinti
vagyonnyilatkozat-tételi eljárás egyes adatvédelmi kérdéseiről tett
ajánlásról 283
Közlemény az aláírásgyűjtési kezdeményezések bejelentési
kötelezettségéről 284
Közlemény a Magyarországi Szcientológia Egyház adatkezelésével
kapcsolatban 285
3. Az adatvédelmi biztos nagy érdeklődést kiváltó ügyei 289
A betegnyilvántartás sorsa háziorvosi praxis jogutódlásánál 291
A Művészetek Palotája építési és üzemeltetési dokumentumainak
nyilvánossága 294
Az "mszp.hu" portállal kapcsolatos panaszbeadványra adott válasz 295
Az adatvédelmi biztos véleménye az úgynevezett ügynöktörvény
módosítását célzó javaslattal kapcsolatban 297
Egy országgyűlési képviselő által kért adatok közérdekűsége 305
Az adóazonosító jel képzési szabályairól 308
A személyi azonosítónak a társasházak alapító
okiratában való feltüntetéséről 310
A Magyar Televízió Rt. (MTV Rt.) által kötött szerződések
dokumentumainak nyilvánosságáról 314
Elektronikus úton érkező közérdekű adatkérés teljesítéséről 322
A Political Capital ügynökökre vonatkozó adatkezeléséről 323
Történelmi kutatás eredményei körében személyes adat
publikálásának jogszerűségéről 325
A www.halapenz.hu portálon induló fórum adatvédelmi kérdéseiről 329
Igazságügyi írásszakértő tevékenységének adatvédelmi vonatkozásairól 334
A munkahelyi drogteszt alkalmazását csak kifejezett - alkotmányos
alapelveken nyugvó - jogszabályi felhatalmazással lehetséges 338
Az államigazgatási eljárásokban a „határozatot kapják" cím
használatáról 343
A kormány „sms-voks" elnevezésű kampányáról 346
A tanórán történtek kép- és hangfelvételi rögzítéséről
és felhasználhatóságáról 348
4. Az adatvédelmi biztos állásfoglalásai 353
A. Személyes adatok védelmével kapcsolatos esetek 353
Állásfoglalás: a helyi idegenforgalmi adóról szóló önkormányzati
rendelet több pontban felülvizsgálatra szorul 355
Állásfoglalás: a BKV Rt.-nél a munkavállalók személyes adatai kezelésével
kapcsolatos belső szabályozások felülvizsgálata szükséges,
különös tekintettel az érintettek tájékoztatáshoz való jogára 359
Állásfoglalás: az eljáró adóhatóság az adóellenőrzés megkezdésekor
adjon tájékoztatást arról, hogy a magánszemély bevallásának
ellenőrzése kiterjed a vállalkozási és egyéb önálló tevékenységekre is 366
Állásfoglalás: grafológiai vizsgálat - törvényi felhatalmazás
hiányában - csak az érintettek hozzájárulása alapján végezhető 369
Állásfoglalás: az érintett hozzájárulásával a róla készült
képek kiállíthatóak 371
Állásfoglalás: Az adatvédelmi biztos válasza a Heti Világgazdaság
főszerkesztőjének a lapban megjelent a „Cenzor és illemtanár?"
című cikkre reagálva 373
Állásfoglalás: a közérdekű bejelentő nem ügyfél adatait nem
az államigazgatási eljárás általános szabályairól szóló törvény
szerint kell kezelni 379
Állásfoglalás: a 100 leggazdagabb magyar című kiadvány kiadója
jogellenes módszert alkalmazott, mikor cégvezetőknek szóló
megkereséseik címzésében az érintettet a listával összefüggésbe hozta 385
Állásfoglalás: a Magyar Légiközlekedési Rt.-nél működtetett
ujjlenyomat-olvasó rendszer, illetőleg a munkavállalók beléptetését
ellenőrző rendszer nem felel meg az Avtv. rendelkezéseinek 392
Állásfoglalás: a műhibákat „elkövető" egészségügyi dolgozók neve
és egyéb személyes adatai a műhibával összefüggésben mindaddig,
míg felelősségüket valamilyen törvényben szabályozott hivatalos eljárás meg nem állapítja, kizárólag akkor hozhatók jogszerűen nyilvánosságra,
ha az érintettek ehhez hozzájárulnak 397
Állásfoglalás: az egészségügyi adatok indokolatlanul tág körben kért
szolgáltatása jogellenes és a rendőrség úgynevezett „készletező
adatgyűjtésének" gyakorlatához tartozik, mely módszer sérti
a különleges adatok kezeléséhez fűződő jogokat 405
Állásfoglalás: adózási, szociális ügyekben személyiségvédelmi
szempontból kifejezett jelentősége van az Avtv. garanciális szabályainak,
és adattovábbításra csak akkor van lehetőség, ha törvény ezt kifejezetten
lehetővé teszi vagy az érintett ezt kéri 408
Állásfoglalás: a hatályos jogi szabályozás szerint közterületen
két szerv jogosult kép- és hangfelvételeket készíteni,
a közterület-felügyelet és a rendőrség 411
Állásfoglalás: a Népszabadság Online szerkesztője jogellenesen járt el,
amikor a „webdoki" portálon regisztrált orvosok hozzájárulása nélkül
közzétette a fórumon elhangzott hozzászólásokat, mint az orvosokkal
kapcsolatba hozható személyes adatokat 414
Állásfoglalás: a Magyar Sakkszövetségnek az új fegyelmi szabályzat
elkészítésénél gondoskodnia kell a határozatokba való betekintésről
és az adatvédelemre vonatkozó szabályok megalkotásáról 418
Állásfoglalás: az újságíró a kórházi benntartózkodása során
a betegtársairól passzív módon, a mindennapi kórházi kommunikáció
keretében megtudhatott információkat, de ezek felhasználásához,
névvel összeköthető módon történő nyilvánosságra hozatalához már
mindenképpen szükséges az érintett írásbeli hozzájárulása 420
Állásfoglalás: az RTL Klub panaszbeadvány felolvasása közben
a beadványozó nevét is nyilvánosságra hozta, megsértve a beadványozó
személyes adatai védelméhez való jogát 422
Állásfoglalás: a személyazonosító igazolvány mobilszolgáltatók
általi másolásáról 426
Állásfoglalás: az elektronikus információszabadságról szóló törvény
alapján a Magyar Közlöny digitális másolataihoz biztosítani kell
a korlátozástól mentes hozzáférést 432
Állásfoglalás: a takarékszövetkezeteknél nem indokolt a nem
rendszeres ügyfél teljes azonosítása 434
Állásfoglalás: az állambiztonsági szolgálatok számára írott ügynöki
jelentés egészének nyilvánosságra hozatala nem jogszerű 438
Állásfoglalás: a munkavállalók kamerával történő megfigyelése
törvényi rendelkezés hiányában csak kivételesen lehetséges 439
Állásfoglalás: a Bankközi Adós- és Hitelinformációs Rendszerben
csak törvényben meghatározottak szerint kezelhetők adatok,
más adatkezelési műveletek nem végezhetők 447
Állásfoglalás: egy közösségi vagy egy internetes fórumon másra
vonatkozó becsületsértő, pejoratív állításokat tenni, a véleménynyilvánítás szabadságához tartozik és az adatvédelem oldaláról
meglehetősen szűk területen értelmezhető 450
Állásfoglalás: az örökbefogadott gyermekek egészségügyi
adatainak nyilvántartásáról 454
Állásfoglalás: az autó adásvétele előtt célszerű a tulajdonos
hozzájárulását kérni a forgalmazási korlátozásról való adatigényléshez 457
Állásfoglalás: felsőoktatási intézménybe jelentkezőktől önéletrajz
csak a vonatkozó törvényi előírások szerint kérhető 460
Állásfoglalás: nem jogszerű a közúti közlekedési nyilvántartás
ellenőrzésének külső személy részére való delegálása, az erről kötött
megállapodás nem jelent megfelelő jogalapot az adatkezeléshez 463
Állásfoglalás: a szexuális úton terjedő fertőző betegségben szenvedő
betegek adatainak kezelésével összefüggésben folytatott adatvédelmi
biztosi vizsgálat eredményéről 466
Állásfoglalás: a közvéleménykutatásban érintett személyt tájékoztatni
kell az adatkezelésre és az adatfeldolgozásra jogosult személyéről, az
adatkezelés időtartamáról és arról, hogy kik ismerhetik meg az adatokat 470
Állásfoglalás: a temetők kamerás megfigyelésével összefüggésben 475
Állásfoglalás: az érintett hozzájárulása nélkül készített felvétel
a hatósági eljárásban felhasználható, azonban a felvétel készítése
jogszerűtlen és személyhez fűződő jogokat sérthet 480
Állásfoglalás: a szülői jogosultságok tisztázása, meghatározása
nem adatvédelmi kérdés, azonban nem helyes, ha az adatvédelemre,
személyiségvédelemre hivatkozással tagadják meg a különélő
szülő tájékoztatását gyermekéről 482
Állásfoglalás: egyes tűzoltók valóban készítenek munkájuk
során felvételeket, és azokat közzé is teszik, személyiségi jogi
sérelem azonban nem merült fel 486
Állásfoglalás: a villamosenergia- és földgázelosztási és közüzemi
szolgáltatási engedéllyel rendelkező társaságok a telefonos
ügyintézésen túl a papíron, illetve személyesen történő ügyintézés
lehetőségét is kötelesek biztosítani a fogyasztók számára 488
Állásfoglalás: nincs olyan indok, amely szerint a társadalmi
szervezetekről és az alapítványokról vezetett bírósági nyilvántartások
nyilvános adatairól csak az érintett szervezet vagy alapítvány
képviselője kérhessen kivonatot 490
Állásfoglalás: a személyazonosító igazolványok fénymásolásával
kapcsolatos banki gyakorlatról 494
B. Közérdekű adatok nyilvánosságával, valamint
az információs jogok ütközésével kapcsolatos esetek 501
Állásfoglalás: a Magyar Orvosi Kamara, mint közfeladatot ellátó szerv
az újságíró által feltett valamennyi kérdésre az Avtv. rendelkezéseit
figyelembe véve köteles válaszolni 503
Állásfoglalás: a kórházi gyógyító tevékenység minőségi mutatóit
az OEP még nem dolgozta ki 505
Állásfoglalás: az intézkedést kezdeményező dokumentum
nyilvánossága az Avtv. alapján jogszerűen korlátozható 509
Állásfoglalás: nem lehet jogszerűen a nyilvánosságtól elzárni
a Belügyminisztérium jogalkotási tervét arra hivatkozva, hogy
az „döntés előkészítést segítő belső munkaanyag" 512
Állásfoglalás: a közérdekű adatközlésért felszámítható
költségtérítés szabálya nem szigorodott, a közérdekű adatok
további hasznosítása nem korlátozható 515
Állásfoglalás: az országgyűlési képviselőket is megilleti a közérdekű
adatok megismeréséhez fűződő jog is, ha azonban országgyűlési
képviselőként lépnek fel, és kifejezetten az országgyűlési képviselőket
megillető jogaikat gyakorolják, akkor az erre vonatkozó
szabályokra kell tekintettel lenni 517
Állásfoglalás: az Országgyűlés hatáskörrel rendelkező bizottsága
vizsgálja meg a képviselők jogállásáról szóló törvénynek, illetve
a Házszabálynak a képviselők informálódási jogát szabályozó
rendelkezései érvényesülését, és szükség esetén tegyenek javaslatot
azok megfelelő módosítására 521
Állásfoglalás: a képviselőtestület, illetve bizottsága közbeszerzési
ügyekben is csak kivételesen tarthat zárt ülést 526
Állásfoglalás: nem törvénysértő, ha a képviselő-testület a polgármester
nyilatkozatától függetlenül nyilvános ülésen tárgyalja
a polgármester illetményének, jutalmának, egyéb juttatásainak
megállapítására vonatkozó javaslatot 530
Állásfoglalás: a korrupció elleni hatékony harc egyik kardinális
kérdése a közszféra nyilvánossága, az információszabadság garanciáinak
növelése érdekében további jogalkotói lépésekre van szükség 534
Állásfoglalás: a levegő pollen szennyezettségéről szóló adatok
közérdekű adatok, melyeket az Alkotmány 61. § (1) bekezdése szerint
bárki nemcsak megismerheti, hanem terjesztheti is 536
Állásfoglalás: a közfeladatot ellátó szerv szerződéses kapcsolatai során
keletkezett adatok közül csak azokat illeti meg védelem,
amelyek üzleti titkot képeznek 538
Állásfoglalás: az adatvédelmi biztos és a Legfelsőbb Bíróság elnökének
levélváltása a közérdekű adatok közlésének kötelezettségéről 540
Állásfoglalás: az önkormányzati hatáskörbe
tartozó kérdések megvitatásának nyilvánosságát biztosítani kell 554
FÜGGELÉK 557
Az iroda szervezete és gazdálkodása 559
A 2004. évi beszámoló parlamenti fogadtatása 559
Az adatvédelmi biztos által 2005-ben véleményezett jogszabálytervezetek 560
Az adatvédelmi biztos az elektronikus médiában és
a nyomtatott sajtóban 2005. január 1. és december 31. között 600
Előadások, konzultációk 2005-ben 602
Publikációk 2005-ben 606
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Az adatvédelmi biztos beszámolója 2005. I-II. Az adatvédelmi biztos beszámolója 2005. I-II. Az adatvédelmi biztos beszámolója 2005. I-II.
Állapot:
2.980 Ft
1.490 ,-Ft 50
7 pont kapható
Kosárba