Előszó | 3 |
Az ábrázoló geometria tanításának célja | 5 |
Alapvető célkitűzések | 5 |
A tanítás feladatai | 6 |
Nevelési feladatok | 8 |
A tanítás általános elvei | 16 |
Az oktatási folyamat alakulása | 16 |
A tudományosság követelménye | 17 |
A tanításban követendő szemlélet | 19 |
A fogalomalkotás. A kép fogalmának kialakítása | 21 |
A tanulók tudatos és aktív közreműködése az ábrázológeometria órákon | 24 |
Oktassunk szemléletesen | 28 |
A térszemlélet fejlesztése és a szemléltetés módja az ábrázoló geometriában | 39 |
Szemléltetőeszközök | 44 |
A rajzkészség fejlesztése | 46 |
Az ábrázoló geometria tanításának módszere | 50 |
A módszert meghatározó tényezők | 50 |
Az előadó vagy közlő módszer | 51 |
Megbeszélő módszer | 52 |
Hogyan valósítsuk meg az elmélet és a gyakorlat kapcsolatát? | 54 |
Módszeres eljárás a feladatok megoldásában | 56 |
A számonkérés és ellenőrzés megszervezése | 64 |
Gyakorlás és ismétlés az ábrázológeometria-órákon | 68 |
A tanulókkal való kapcsolat és bánásmód | 71 |
A tanítási órák tervezése | 74 |
A tanmenet elkészítése | 74 |
A tanítási óra előkészítése | 77 |
Alapvető tárgykörök feldolgozásának módja | 81 |
Térmértani alapismeretek | 82 |
Térelemek és kölcsönös helyzeteik | 83 |
Párhuzamos térelemek | 85 |
Merőleges térelemek | 86 |
Függőleges és vízszintes egyenesek és síkok | 87 |
Síkalapú testek | 88 |
Térmértani szerkesztések | 88 |
Különböző ábrázolási módszerek | |
Kétképsíkos ábrázolás. Pontok és egyenesek képei | 91 |
Pontok ábrázolása | 92 |
Egyenesek képei | 93 |
Pontok felvétele az egyenesen. Nyompontok | 94 |
Két egyenes kölcsönös helyzetének felismerése a képeik alapján | 95 |
A sík ábrázolása | 96 |
Különleges helyzetű síkok | 98 |
Az ábrázoló geometria különleges szerkesztési módszerei | 99 |
Képsíkok transzformációja | 100 |
Szerkesztések elvégzése transzformációval | 102 |
Forgatás | 105 |
Tengelyes affinitás | 108 |
Méretes feladatok | 111 |
Metszési feladatok | 116 |
Árnyékszerkesztés | 118 |
Kör és ellipszis közötti affinitás | 120 |
Görbe felületek és testek ábrázolása | 124 |
Görbe felületek | 124 |
Görbe felületekkkel határolt testek | 126 |
Forgástestek | 126 |
Alapfogalmak és alapszerkesztések | 127 |
Quetelet-Dandelin-tétel | 130 |
Különleges jellegű feladatok megoldása | 131 |
Testek áthatása | 132 |
Csavarvonalak és csavarfelületek | 133 |
Az axonometrikus ábrázolás tanítása | 134 |
Mérőszámos ábrázolás | 137 |
Centrális vetítés alapjai | 139 |
Mértani helyek módszere az ábárzoló geometriában | 141 |
A gyakorlati élettel való kapcsolat és a tanulók érdeklődésének felkeltése | 142 |
Az ábrázoló geometria keletkezésének és történetének rövid áttekintése | 145 |
Irodalom | 149 |