1.062.071

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

AVIR kézikönyv

Stratégiaalkotás, VIR, stratégiai mutató, adattár, felsőoktatási menedzsment

Szerző
Szerkesztő

Kiadó: Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.
Kiadás helye:
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 240 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 978-963-9795-45-7
Megjegyzés: Néhány fekete-fehér ábrával.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A felsőoktatási intézmények korszerű működtetéséhez, eredményes vezetéséhez ma már elengedhetetlen, hogy az egyetemek és főiskolák vezetői naprakész és megbízható információkkal, adatokkal rendelkezzenek a stratégiai célok megvalósítására vagy akár a napi működésre vonatkozóan. Ehhez biztosítanak hatékony eszközt a vezetői információs rendszerek.
A kiadvány a felsőoktatási környezetben megvalósuló VIR fejlesztésekhez nyújt szakmai, módszertani támogatást: a stratégia kialakításától és annak nyomon követésétől az informatikai kivitelezésig tartó lépésekhez, teendőkhöz nyújt gyakorlati segítséget. Tekintettel a hazai felsőoktatás sokszínűségére, a kötet nem törekszik uniformizált folyamatleírásra, és nem is tekinthető egy konkrét pályázati program segédletének, hanem elsősorban a vezetői információs rendszereket fejlesztő és működtető intézményi szakembereknek nyújt hosszabb távon is használható gyakorlati kézikönyvet, amelyet - különösen a bevezető, elméleti fejezetet - ajánlunk az... Tovább

Fülszöveg

A felsőoktatási intézmények korszerű működtetéséhez, eredményes vezetéséhez ma már elengedhetetlen, hogy az egyetemek és főiskolák vezetői naprakész és megbízható információkkal, adatokkal rendelkezzenek a stratégiai célok megvalósítására vagy akár a napi működésre vonatkozóan. Ehhez biztosítanak hatékony eszközt a vezetői információs rendszerek.
A kiadvány a felsőoktatási környezetben megvalósuló VIR fejlesztésekhez nyújt szakmai, módszertani támogatást: a stratégia kialakításától és annak nyomon követésétől az informatikai kivitelezésig tartó lépésekhez, teendőkhöz nyújt gyakorlati segítséget. Tekintettel a hazai felsőoktatás sokszínűségére, a kötet nem törekszik uniformizált folyamatleírásra, és nem is tekinthető egy konkrét pályázati program segédletének, hanem elsősorban a vezetői információs rendszereket fejlesztő és működtető intézményi szakembereknek nyújt hosszabb távon is használható gyakorlati kézikönyvet, amelyet - különösen a bevezető, elméleti fejezetet - ajánlunk az intézményi vezetőknek, s mindazon felsőoktatási szakembereknek, akik érintettek vezetői információs rendszer fejlesztésében vagy alkalmazásában. Vissza

Tartalom

Bevezető - Felsőoktatási menedzsment, stratégiai tervezés és vezetői információs rendszer 9
1. Vezetői döntéshozatal és felsőoktatási menedzsment 25
1.1. Bevezető 25
1.2. Felsőoktatási vezetés, egyetemi kormányzás, felsőoktatási menedzsment: fogalmi-történeti áttekintés 25
1.2.1. Miben más az egyetem, mint egyéb szervezetek? 25
1.2.2. Az egyetem mint a „laza kötődés" szervezete 26
1.2.3. Eltérő vezetési modellek 28
1.2.4. A bolognai folyamat hatása 32
1.2.5. A felsőoktatási menedzsment tartalmi területei 33
1.2.6. Kulcsfogalmak 36
1.3. A stratégiák és a minőségbiztosítás kapcsolata a felsőoktatásban 38
1.3.1. Stratégiák 38
1.3.2. Minőségbiztosítás 40
1.3.3. Minőségirányítási rendszerek és a stratégia 41
1.4. A használható vezetői információs rendszer alapfeltételei 43
1.4.1. Integrált információrendszer és VIR 43
1.4.2. Lehetséges szervezeti megoldások (programfelelősi rendszer) 44
1.4.3. Kontrolling 46
1.4.4. Vezetői információs rendszer 46
1.4.5. Mutatószámrendszer 46
1.5. A hazai felsőoktatási intézményi döntéshozatal sajátosságai 47
1.5.1. Portfólió-menedzsment stratégiai meghatározottsága 48
1.5.2. Oktatás 48
1.5.3. Kutatás 48
1.5.4. Kutatáshasznosítás 49
1.5.5. Egyéb funkcionális stratégiák 49
2. Intézményi stratégiai menedzsment folyamat 53
2.1. Bevezető 53
2.2. A stratégiakészítés jellemzői, alapvetések 53
2.2.1. Stratégiai dokumentumrendszer, stratégiai hierarchiák: minőségi, hosszú távú stratégiák, középtávú tervek, operatív tervek 54
2.2.2. Az intézmény folyamatmodellje 57
2.2.3. Az intézmény stratégiai dokumentumrendszere 59
2.3. Hogyan készítsünk intézményünknek stratégiát? A stratégiaalkotás javasolt folyamata, módszerei és nehézségei 61
2.3.1. A stratégiai menedzsment folyamat leírása 62
2.3.2. A stratégia előkészítése 62
2.3.3. A stratégiai tervezés mint projekt definiálása 63
2.3.4. A stratégiai tervezés folyamata 66
2.3.5. A stratégia végrehajtása 79
2.3.6. A stratégia végrehajtásának követése: monitoring és kontrolling 82
2.4. Az intézményi szabályozó eszközök áttekintése 85
2.4.1. A szabályzatok szerepe a stratégiai menedzsment folyamatban 85
2.4.2. Az intézményfejlesztési terv helye a stratégiában 86
3. Stratégiai mutatószámrendszer kialakítása felsőoktatási intézményekben 89
3.1. Bevezető 89
3.2. Stratégiai mutatószámok alapvető fogalmi kérdései 89
3.3. Létező stratégiai mutatószámok/indikátorok rekonstruálása a felsőoktatási intézmények tevékenységei szerint 92
3.3.1. Az intézmények fenntartási szerződéseiben szereplő mutatók jellemzése a felsőoktatási intézmények oktatás, képzés, tanulás tevékenységei mentén 94
3.3.2. Az intézmények fenntartási szerződéseiben szereplő mutatók jellemzése a felsőoktatási intézmények kutatás-fejlesztési, innovációs tevékenységei mentén 95
3.3.3. Az intézmények fenntartási szerződéseiben szereplő mutatók jellemzése a felsőoktatási intézmények gazdálkodási tevékenységei mentén 96
3.3.4. Az intézmények fenntartási szerződéseiben szereplő mutatók jellemzése a felsőoktatási intézmények vezetési, irányítási tevékenységei mentén 96
3.3.5. Az intézmények fenntartási szerződéseiben szereplő mutatók jellemzése a felsőoktatási intézmények nemzetközi kapcsolatai, regionális beágyazódása mentén 97
3.4. A mutatószámképzés logikája, folyamata 98
3.4.1. A mutatószámrendszer képzésének első lépése: előkészítés 99
3.4.2. Stratégiai céltérkép elkészítése 101
3.4.3. Stratégiai mutatószámrendszer kialakítása 102
3.4.4. Mutatószámok értékeinek megadása és jelentéskészítés 105
3.4.5. Mutatók használata a mindennapok során 107
3.5. Stratégiai mutatószámok tipizálhatósága 107
3.5.1. Mutatószámok a mérés tárgya szerint 108
3.5.2. Mutatószámok a mérés módja szerint 111
3.5.3. Mutatószámok az alkalmazás módja szerint 112
3.6. Mutatószámok alkalmazásai 115
3.6.1. Stratégiai versus működési mutatók feltárásának módszerei 117
3.6.2. Mutatószámok monitorozásának megoldásai 118
4. Vezetői döntéstámogató rendszerek a felsőoktatásban 123
4.1. Bevezető 123
4.2. A felsőoktatási intézmény vezetői információs rendszerének célja 123
4.3. A felsőoktatási intézményi stratégiai tervezés és megvalósítás illetve a VIR kapcsolata 124
4.4. A felsőoktatási intézményi VIR és kapcsolódásai 125
4.5. Egy lehetséges VIR-architektúra 126
4.6. Hogyan támogatja a VIR a döntéshozatali folyamatot? 127
4.6.1 Kik a VIR felhasználói? 127
4.6.2. VIR-tipológia: hogyan határozzuk meg a döntéshozatalunk modelljét? 127
4.6.3. VIR-követelmények 128
4.6.4. Néhány kiemelt döntési szituáció 129
4.7. Intézményi rendszerek és az ágazati megoldás intézményes kapcsolata 130
4.8. VIR bevezetése = Business Process Reengineering (BPR) + változásmenedzsment 132
5. Adatmodellek és adattárak: képzésük, sajátosságok, felhasználhatóságuk a döntéstámogatásban; az intézményi információszolgáltatás rendszere 135
5.1. Bevezető 135
5.2. Adattárház alapú vezetői információs rendszerek kialakításának főbb szempontjai, alapelvek, fogalmak 135
5.3. Adattár adatmodellezés 140
5.4. Az adattár funkcionális felépítése, eszközei 143
5.4.1. Általános architektúra 143
5.4.2. Az adattár adattárolási szintjei 143
5.4.3. Adatforrások típusai 145
5.4.4. Forrásadatok elérése 147
5.4.5. Forrásadatok feldolgozása és betöltése az adattárba 148
5.4.6. Adatfrissítés, adatok öregítése 152
5.4.7. Fogalomtár 154
5.4.8. Stratégiai mutatószámok 155
5.4.9. Riportok 156
5.4.10. Ad hoc lekérdezések, OLAP 157
5.4.11. Elemzések, modellépítés 157
5.4.12. Adatszolgáltatások 158
5.4.13. Információk publikálása 158
5.4.14. Adattár-adminisztráció 159
5.5. Az adatminőség informatikai kérdései, adatellenőrzés, adattisztítás 162
5.5.1. Az adatminőség szerepe az intézmény életében 162
5.5.2. Az adatminőség ellenőrzése 163
5.5.3. A forrásrendszerek és az adattár adatminőségének biztosítása 165
5.6. VIR bevezetése, támogató környezete 165
5.6.1. Adattár alapú VIR bevezetésének főbb lépései, jó gyakorlatok", tippek 165
5.6.2. Projekt tevékenységei, lépései 169
5.6.3. Intézményi adattár kialakításának szervezeti keretei, szereplői 177
5.7. A VIR fenntarthatósága 179
5.7.1. VI R-kompetenciaközpont 179
5.7.2. Adattárház fenntartásának feladatai 181
1. melléklet Vezetői rendszerek működése a gazdasági szektorban, kitekintéssel a felsőoktatásra - a VIR és a kontrolling rendszerek összehasonlítása 183
2. melléklet A Balanced Scorecard mint menedzsmenttechnológia bemutatása 193
3. melléklet Felsőoktatás-menedzsment, döntéstámogató eszközök - hazai körkép 199
4. melléklet Az ismertebb nemzetközi és hazai felsőoktatási rangsorokban alkalmazott főbb mutatószámok 207
Fogalomgyűjtemény 215
Összesített irodalomjegyzék 233
Szerzőink 239
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem