1.062.132

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Autoritmia

Hogyan tanuljunk nyelvet, kedvenc film, regény, zene és érdeklődési körünk alapján?

Szerző
Szerkesztő

Kiadó: Szépnap könyvek
Kiadás helye:
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 99 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 30 cm x 21 cm
ISBN: 978-963-06-7586-4
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Hevesi Mihály (nyelvtanár, fordító, könyvkiadó) húsz évvel ezelőtt ismerkedett meg olyan kiváló nyelvtanulók gyakorlataival, mint Heinrich Schliemann (20 nyelv), Lomb Kató(27 nyelv). Miközben különböző keretek között tanított idegen nyelveket kicsiknek és felnőtteknek, és maga is több nyelvvel ismerkedett meg, szembesült a nyelvtanulás jelenkori problémáival. Módszerében, az Autoritmiában egészen gyakorlatiasan és meglepő módon oldja meg a nyelvelsajátítás kihívásait, mint amilyen a motiváció fenntartása, az élő beszéd értése, a beszéd gátjainak feloldása. E gyakorlatias szemlélet útmutató lehet nyelvtanulók és -tanárok számára.
"...Érdekelt, hogyan tudok továbblépni a nyelvtanulásban. Ennek a módszemek a megismerésével útmutatást, kedvet kaptam a gyakorláshoz."
Virág M.
"Soha nem gondoltam pl. arra - az utólag alapvetőnek tűnő összefüggésre sem -, hogy a ritmus és a nyelv között miféle szoros kapcsolat van. Az autoritmia jól rávilágított erre."
Fabulya E.
"Ennek a... Tovább

Fülszöveg

Hevesi Mihály (nyelvtanár, fordító, könyvkiadó) húsz évvel ezelőtt ismerkedett meg olyan kiváló nyelvtanulók gyakorlataival, mint Heinrich Schliemann (20 nyelv), Lomb Kató(27 nyelv). Miközben különböző keretek között tanított idegen nyelveket kicsiknek és felnőtteknek, és maga is több nyelvvel ismerkedett meg, szembesült a nyelvtanulás jelenkori problémáival. Módszerében, az Autoritmiában egészen gyakorlatiasan és meglepő módon oldja meg a nyelvelsajátítás kihívásait, mint amilyen a motiváció fenntartása, az élő beszéd értése, a beszéd gátjainak feloldása. E gyakorlatias szemlélet útmutató lehet nyelvtanulók és -tanárok számára.
"...Érdekelt, hogyan tudok továbblépni a nyelvtanulásban. Ennek a módszemek a megismerésével útmutatást, kedvet kaptam a gyakorláshoz."
Virág M.
"Soha nem gondoltam pl. arra - az utólag alapvetőnek tűnő összefüggésre sem -, hogy a ritmus és a nyelv között miféle szoros kapcsolat van. Az autoritmia jól rávilágított erre."
Fabulya E.
"Ennek a gyakorlásnak a hasznát kézzelfogható módon tapasztaltam meg tudományos konferenciákon való részvétel során, ahol korábban sok külföldi, anyanyelvű előadó előadásából alig értettem valamit. Legutóbbi részvételemnél azonban látványosan javult szövegértési készségem".
Kovács Miklós (egyetemi oktató)
"Beleszerettem ebbe a szemléletbe."
Zombory K. (nyelvtanárnő)
E módszer egyaránt szól nyelvtanulóknak és nyelvtanároknak, különösen önnek, ha
- szeretne hatékonyan nyelvet tanulni vagy tanítani;
- már többször elkezdett idegen nyelvet tanulni, de a beszélt nyelv értésével nehézségei vannak;
- szeretné beszédkészségét, továbbá írás- és olvasáskészségét is továbbfejleszteni;
- nyelvtanulóként saját maga szeretné meghatározni tanulásának idejét, menetét, és témáját;
- már beszéli a nyelvet, és bővíteni szeretné szókincsét, vagy szinten szeretné tartani tudását;
- szeretne felkészülni egy külföldi tartózkodáshoz: munkához, nyaraláshoz;
- szeretne idegen nyelven filmeket nézni, regényt olvasni, zenét hallgatni és érteni;
- saját érdeklődési köréből vett témák alapján szeretne gyakorolni;
- szeretne akár párjával együtt tanulni;
- ön nyelvtanár egy hagyományos iskolában, és új utakat szeretne kipróbálni a diákjaival;
- magán vagy alternatív iskolában (Waldorf-iskola, Montessori-iskola, stb.) tanít.
E könyv olyan gyakorlatokkal ismerteti meg a nyelvtanulókat és nyelvtanárokat, melyek kellő intellektuális kihívás mellett megmozgatják a képzeletet, az akaratot és az érzéseket A gyakorlatok felnőttek számára, de 11-12 éves kortól gyerekek számára is megfelelnek. Vissza

Tartalom

Köszönetnyilvánítás 3
I. RÉSZ NYELVRITMUS 4
1. PÁR SZÓ A KÖNYVRŐL 4
Kiknek szól a módszer? 6
2. A KEZDETEK: EGY POLIGLOTT ESZKÖZEI - LOMB KATÓ MÓDSZERÉRŐL 7
Egy kis könnyítés 8
A hangzó szöveg 9
3. A SZEMÉLYRE SZABHATÓ NYELVELSAJÁTÍTÁS: AZ AUTORITMIA 9
Az autoritmia háttere 10
Miért autoritmia? 10
A módszer céljai 11
A) Az élőbeszéd, a filmek, a zeneszövegek, a regény stb. értése. miért is nem megy? 11
Jelenlét 12
A jelenlét és az auditív memória 13
B) A spontán beszédkészség 14
Következtetés 15
C) A tanuló képes legyen kedvenc zeneszövegének, regényének, versének, meséjének, érdeklődési körének feldolgozására, és ez alapján szókincsének és egyéb ismereteinek a bővítésére 16
D) Tapasztalatszerzés a nyelvelsajátításról, -tanulásról 17
E) A fenti képességek és tapasztalatok megszerzésével érezzünk motivációt más idegen nyelvek megtanulásához is 18
Úton lenni: lassan, de... 19
A nyelvtanár lehetséges célja a közoktatásban 19
4. A NYELVELSAJÁTÍTÁS ÉS -TANULÁS ÁLTALÁNOS SZABÁLYAI 20
Mennyi idő alatt tanulunk meg egy nyelvet? 20
Szavak helyett kifejezéseket tanuljunk meg több csatornán keresztül! 20
A nyelvcsend 21
A globális értés - a lényeg 21
Nyelvelsajátítás - nyelvtanulás 21
Nyelvi készségek: hallgatás, értés, (beszéd), írás, olvasás, beszéd 23
Nyelvtanulói tulajdonságok 24
Hogyan befolyásolják a kiejtést a ritmus- és dallamgyakorlatok? 25
A nyelvi mikroklíma megteremtése 26
Auto gyakorlatok - Lomb Kató alapján 26
Autológia - belső monológ 26
Variációk 27
Autográfia - írás önmagunknak 29
Lomb Kató az autográfiáról 29
Nyelvsarok - fali tábla vagy lapok kirakása 29
Tudatosítás és nyelvtan 30
Beszélgetőpartner 30
Szókitalálás 31
Szólánc 32
A humor 32
II. RÉSZ. AZ AUTORITMIA ALAPFOGALMAI - A SZEMÉLYES TANANYAG ÖSSZEÁLLÍTÁSA 33
1. AZ AUTORITMIA SAJÁTOSSÁGAI 33
Az autoritmia alapfeltevései 33
Az autoritmiában... 33
2. AUTONÓMIA - HOGYAN ÁLLÍTSUK ÖSSZE SZEMÉLYES TANANYAGUNKAT? 34
Személyes érdeklődési kör 34
A tananyag összeállítása 35
Táblázat 1 36
Táblázat 2 38
A tananyag összeállításának jelentősége 39
Eszközök, melyekre szükségünk lehet 40
Internet használat - mp3 40
3. JAVASLATOK VERS, MESE, DAL- ÉS FILMSZÖVEG, TOVÁBBÁ REGÉNY FELDOLGOZÁSÁHOZ 40
Hogyan dolgozzuk fel személyes tananyagunkat? 40
A vers 40
Mese és mítosz - Miért is érdemes mesét olvasni az idegen nyelven? 42
Mese feldolgozása 42
Kedvenc dalszöveg 42
Film videómegosztóról 43
Haladó változat 43
Teljes videofilm 44
Egyéb feldolgozási lehetőség filmhez 45
Hírek hallgatása rádióban, tévében 45
4. REGÉNYOLVASÁS - AUTOLEXIA 45
Lomb Kató az olvasásról 46
További javaslatok az olvasáshoz 47
PÁRHUZAMOS OLVASÁS 48
Hangos könyv hallgatása és a magyar szöveg párhuzamos olvasása 48
A hangos könyv hallgatása olvasás nélkül 49
Az idegen nyelvű szöveg hallgatása és utólagos olvasása magyarul 50
Szöveghallgatás, szövegolvasás párhuzamosan ugyanazon a nyelven 50
5. CSOPORTTAL, OSZTÁLLYAL VALÓ GYAKORLÁS - KEDVENC REGÉNY FELDOLGOZÁSA 50
Javaslat a regényhez, regényrészlethez 50
III. RÉSZ. AZ AUTORITMIA GYAKORLATAI ÉS GYAKORLATSORA 52
1. A GYAKORLATOK LEÍRÁSA 52
A gyakorlatok kerete: elcsendesedés, bemelegítés és a végén visszatekintés 53
Elcsendesedés 53
Bemelegítő gyakorlatok 54
Visszatekintés 55
Hallgatás és szóízlelgetés 56
Képalkotás - bevezető tapasztalati gyakorlat 56
Egységalkotás és képalkotás 57
Gyakorlat: belső képalkotás 57
Képalkotás párunkkal 58
A képalkotás gyakorlat csoportban: 59
A nyelv ritmusa, dallama és hangzása 59
Miért van ekkora ereje a ritmusnak? 59
Gyakorlat: szövegritmus 60
Ritmizálás párunkkal 61
Ritmizálás csoporttal 61
A dallam 61
Dallamgyakorlat a szöveggel 62
A szöveg együttmondása a beszélővel 62
Kérdések a szöveggel kapcsolatban 63
Szövegismétlés párunkkal 63
Szövegismétlés csoportban 64
Kiejtésünk fejlesztése - hangfelvétel beszédünkről 64
Felvételkészítés beszédünkről 64
2. SZÓTÁRAZÁS 65
Szótárhasználat kicsit másképp 65
Szónyomozás 65
Jelentésnyomozás 66
Szónyomozás párunkkal 67
Szónyomozás csoportban 67
Kreatív szótanulás - a szavak életre keltése szótárból, szószedetből 67
Kreatív szótanulás párunkkal 68
Kreatív szótanulás csoportban 68
A csoport felkészítése egy szövegre 68
Egyszerű szótárolvasás 68
3. JEGYZETELÉS, FÜZETMUNKA 69
Leírás - rajzjegyzet 69
Leírás 69
A rajzjegyzet 69
4. SZAVAK, KIFEJEZÉSEK, JELENTÉS VISSZAIDÉZÉSE 71
Kétféleképpen 71
Gyakorlás párunkkal 71
5. ÍRÁS-OLVASÁS 71
Diktálás és olvasás 72
Diktálás párunkkal 73
Áldiktálás 73
Igazi diktálás párunkkal 73
Diktálás csoporttal 73
Áldiktálás 73
Diktálás 73
6. HALADÁS ÉS ISMÉTLÉS 73
Variációk 74
Szavak, kifejezések ismétlése jegyzeteink alapján 74
Ismétlés kreatív szótanulással 75
Írás bal kézzel 75
Tükörírás 75
A feldolgozott szöveg ismétlése utazás, várakozás közben 75
7. A gyakorlatsor 76
A teljes gyakorlatsor 77
Haladó változat 80
Egyszerűbb változat 82
8. HASZNOS LINKEK: INGYENES SZÖVEGEK, BESZÉLGETŐPARTNER-KERESÉS,
SZÖVEGFELOLVASTATÁS 83
Ingyen hangos könyv 83
IV. RÉSZ - A NYELVTANULÁS BEAVATOTTJAI 85
1. Akiktől tanulhatunk! 85
Lomb Kató 85
Heinrich Schliemann 85
Giuseppe Mezzofanti 86
Bernard Dufeu 87
Bemard Dufeu hipotézise 87
Mario Rinvolucri 88
2. IDÉZETEK ÉS HIPOTÉZISEK 89
Lomb Kató (A NYELVTANULÁS 10 PARANCSOLATA) 89
Charles A. Curran 91
Bernard Dufeu hipotézisei a nyelvelsajátításra vonatkozóan 91
Stephen D. Krashen hipotézisei 92
Nyelvtanulás - nyelvelsajátítás hipotézis 93
Az input hipotézis 93
Az érzelmi szűrő hipotézis 94
A természetes sorrend hipotézis 94
A monitor hipotézis 94
AJÁNLOTT IRODALOM 94

Hevesi Mihály

Hevesi Mihály műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Hevesi Mihály könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem