1.062.160

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Automobilok

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Budapest
Kiadó: Műszaki Könyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Könyvkötői vászonkötés
Oldalszám: 519 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 18 cm
ISBN:
Megjegyzés: Számos ábrával és fekete-fehér fotóval illusztrálva. Tankönyvi száma: 40443.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Belsőégésű motor 100 évvel ezelőtt működött először, és az első automobil megjelenése óta 80 év telt el. Azóta a motor és az automobil is nagy fejlődésen ment keresztül, amíg mai, célszerű formáját... Tovább

Előszó

Belsőégésű motor 100 évvel ezelőtt működött először, és az első automobil megjelenése óta 80 év telt el. Azóta a motor és az automobil is nagy fejlődésen ment keresztül, amíg mai, célszerű formáját elérte. A motor és az automobil új tudományágak születését hozta, elősegítette az ipar óriási fejlődését világszerte, és átalakította a közlekedést. Hazánk az automobilizmus terén nem maradt le, sokan kapcsolódtak be a motorok és az autók fejlesztésébe, sikereket is értek el, melyekre külföldön is felfigyeltek. Hazai iparunk azonban a mostoha körülmények miatt nem tudott kifejlődni. Nagy sorozatokat gyártó vállalatok csak 1945 után, a tervszerű gazdálkodás bevezetésével jöttek létre. Ez okozta azután, hogy ezen a téren szakirodalmunk lemaradt. Művelődni és tanulni vágyó szakembereink majdnem kizárólag a külföldi idegennyelvű szakirodalomra voltak utalva. A műszaki könyvkiadás terén is igen nagy a fejlődés, megszületett a műszaki szakirodalom, megjelentek a magyar műszaki szakkönyvek.
Hazai műszaki könyvkiadásunkban már eddig is elég sok szakkönyv jelent meg, amely az automobilokkal foglalkozik, de ez az első könyv, amely a gépkocsik szerkezeteit egyetemi színvonalon tárgyalja. A könyvet azonban széles olvasóréteg számára írtam és megkíséreltem, hogy a szöveges magyarázó rész - ahol csak lehetséges - az elmélet nélkül is érthető legyen. Ezt a célt szolgálja még a gondosan válogatott bő ábraanyag és a táblázatok is.
Az „Automobilok" c. könyv két részre tagozódik: az első rész a gépkocsik motorjait, a második rész a gépkocsik szerkezeti megoldásait ismerteti és tárgyalja. A motoros rész nem öleli fel a motortudomány teljes anyagát. Egyes főbb szerkezeti részeket is csak érintettem, ezek bővebben a Tankönyvkiadónál megjelent Belsőégésű motorok c. tankönyvemben találhatók meg. Súlyt helyeztem azonban arra, hogy ez a rövidebb motoros rész is nyújtson újat a szakolvasó számára. így bővebben foglalkoztam a korszerű karburátorokkal és a különféle benzinbefecskendező rendszerekkel. Közöltem a könyvben Wiebe égéselméletét amely új utat nyitott a motorikus égésfolyamatok vizsgálatában. A motorok hajtóműdinamikájában újabb módszert, Baranov eljárását és az ingás lengésfojtót részletesebben ismertettem. Ezt azért tartottam szükségesnek, mert ez az egyszerű mechanikus szerkezet - melyet régebben csak a repülőgépek csillagmotorjainál használtak - sokkal hatásosabb a veszélyes rezonanciák elhárítására, mint az ismert és általában használt sokféle lengéscsillapító. A szerkezetek tárgyalását a járműmechanikai fejezet vezeti be. Ez a rész tulajdonképpen a gépkocsik elmélete, a gépkocsik kinematikai és dinamikai vizsgálata, az üzemi viszonyok között. A gépkocsik hajtóműjének ismertetésében nagy súlyt helyeztem arra, hogy a korszerűsítés, a fejlődés folyamata érzékelhető legyen. Vissza

Tartalom

Előszó9
Történelmi visszapillantás11
A gépkocsimotorok üzeme
A belsőégésű motorok működése18
Üzemanyagok25
Az égés26
Körfolyamatok30
A Wiebe-féle égéselmélet32
Égésterek39
Osztatlan égésterek40
Karburátorok (Solex 28 PCS esőáramú karburátor)
A Zenith esőáramú ikerkarburátor 32 - és 36 NDIX típusa - A Weber DCO típusú vízszintes áramú ikerkarburátor versenymotorokhoz45
Befecskendezéses Otto-motorok61
Diesel-motorok befecskendező berendezése68
Feltöltött motorok78
Forgattyús hajtómű dinamika85
Szelepvezérlés97
Olajozás102
Hűtés107
Indítás114
Gépkocsimotor típusok
A Csepel Autógyár Diesel-motorjai117
A Krupp gyár kétütemű Diesel-motorjai118
Lancia "Aurelia"118
Pontiac motorok122
Kétütemű forgattyúház-szivattyús Otto-motorok123
Mercedes-Benz motorok126
Volvo (Göteborg) gyártmányú turbófeltöltős Diesel-motor131
Az angol Daimler V nyolchengerű Otto-motorok132
A Volkswagen motorok135
A MAN "M" égésterű Diesel-motorok137
Skoda gyártmányú motorok137
A szovjet személygépkocsik Otto-motorjai138
A Warszawa Otto-motorja142
A francia személygépkocsik Otto-motorjai142
A Fiat személygépkocsik Otto-motorjai143
A Wankel-motor146
Járműmechanika
Menetellenállások149
Menetteljesítmények159
A kerék és talaj közötti tapadás166
A gépkocsi súlypontja, tehetetlenségi nyomatéka168
Tengelyterhelések, teljesítményhatárok171
A gépkocsi felborulásának veszélye178
Az előzés189
Kormányzás
A kormányzás feladata195
A kormányzás geometriája204
A gépkocsi fordulékonysága209
A kormányzott kerekek beállítása210
A független rugózású kormányzott kerekek212
A kormánygép szögáttétele216
A kormányzás stabilitása219
A kormánymű igénybevétele220
Kormánylengések220
Kormány szervo-berendezések223
Kormányszerkezetek232
A hajtómű elhelyezkedése a gépkocsikban. Főtengelykapcsolók
A hajtómű elhelyezése235
A motor felfüggesztése239
A főtengelykapcsoló feladata241
Súrlódással242
Hidraulikus főtengelykapcsolók246
A hidraulikus és a mechanikus súrlódó kapcsoló együttműködése251
Önműködő főtengelykapcsolók251
Sebességváltóművek
A sebességváltómű feladata262
A sebességváltómű áttételi fokozatai263
A sebességváltó méretezése268
A mechanikus sebességváltóművek típusai270
Szinkron kapcsolású sebességváltóművek278
Mechanikus fokozatnélküli sebességváltók287
A mechanikus sebességváltó kapcsolószerkezete288
Szervoberendezés kézi kapcsoláshoz295
Előtét sebességváltóművek296
Bolygóműves sebességváltók301
Mechanikus automatikus sebességváltók328
Szabadonfutó szerkezetek334
Hidromechanikus automatikus sebességváltók337
(Hydro-Matic, Borg-Wagner, Hydro-Media, Diwabus sebességváltómű, Mercedes 300 SE sebességváltója. A ZISZ 155 autóbusz félautomata sebességváltója)
Kardántengelyek, differenciálművek, osztóművek
Kardáncsuklók és tengelyek366
Differenciálművek373
Szimmetrikus differenciálművek377
Egyszerű szimmetrikus differenciálművek - Szimmetrikus kúpkerekes differenciálmű - Homlokkerekes differenciálmű - Összetett bolygóműves szimmetrikus reduktoros differenciálmű)
Aszimmetrikus differenciálművek386
A négy- és összkerékhajtású gépjárművek hajtása - A kúpkerekes aszimmetrikus differnciálművek főbb típusai, - Aszimmetrikus homlokkerekes differenciálmű
Önzáró differenciálművek390
A Cletrac differenciálmű402
Véghajtások413
Osztóművek416
A gépkocsik rugózása
A gépkocsi lengései420
A merev tengelyek hosszrugózása423
Független kerékfelfüggesztések rugózása428
Lengőtengelyek rugózása430
A rugózások ívmeneti stabilitása437
A keresztmerevség fokozása438
A kocsitest rugózási rendszerei440
Hatkerekű gépkocsik hátsókerekeinek rugózása443
A gumi- és légrugózás443
Konstrukciós megoldások452
Lökéscsillapítók465
A gépkocsik fékezése
A fékezés mechanikája471
A fékút számítása - A fékezéskor keletkező hőmennyiség - A fékezés munkája
Motorfékezés474
A fékek méretezése479
Gépkocsik féktípusai493
Irodalomjegyzék523

Dr. Jurek Aurél

Dr. Jurek Aurél műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Jurek Aurél könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem