Előszó
Részlet a könyvből:
"Évente 50-60 ezer új személyautó, 10-15 ezer tehergépkocsi, 75-80 ezer motorkerékpár és jelentős számú autóbusz kerül nálunk forgalomba. A meglevő gépjárműállományt is tekintve, nemigen kell különösebben indokolni, hogy mindezekkel kapcsolatban új intézkedéseket kellett - és kell a jövőben is - hozni. A külföldi tapasztalatokat követve, hazánkban is kötelezővé vált a gépjárművek időszakos - háromévenkénti - műszaki vizsgálata.
Ezt a feladatot éppúgy, mint a gépjárművek forgalomba helyezés előtti hatósági műszaki vizsgálatát, az érvényben levő rendelet a KPM Autófelügyelet hatáskörébe utalja. Ezeket a felelősségteljes tennivalókat az eddigi körülmények között, a korszerűnek nemigen nevezhető technikai eszközökkel - főleg a kötelező felülvizsgálatra kerülő gépjárművek növekvő száma miatt - nem tudták zavartalanul ellátni. Szükségessé vált tehát olyan vizsgálóbázisok létesítése, amelyek elsősorban a ma igényeit, de már a holnap követelményeit is ki tudják elégíteni.
A most Budapesten átadásra került, korszerű vizsgáló műszerekkel is ellátott - viszonylag nagy kapacitású és jó munkakörülményeket biztosító - állomás közlekedésünk fejlesztési programjának egyik igen fontos részeként tekinthető. Korszerűségét, diagnosztikai színvonalát és kapacitását tekintve nemcsak az ország, hanem Közép-Európa első ilyen létesítménye. A tervek szerint azonban nem sokáig tekinthető páratlannak: reméljük, hogy a Miskolcon már épülő, hasonló, de természetesen ennél kisebb kapacitású vizsgálóállomás üzembe helyezésére sem kell soká várni.
A nem csekély veszélyességet jelentő közúti forgalomban részt vevő gépjárművek biztonsági berendezéseinek, menettulajdonságainak vizsgálata a társadalmi érdeken kívül az üzemben tartók számára is több szempontból előnyös, fontos. A jövőben pedig azzal, hogy budapesti viszonylatban már egy helyen történhet a vizsgára jelentkezés, az úgynevezett programozás, majd a vizsgáztatás, illetve a rendszámtáblák kiadása, ez a bonyolult munka gyorsabbá és egyszerűbbé válik. Ez pedig nem lényegtelen. A járművek tulajdonosainak, üzemben tartóinak is kevesebbet kell a vizsgák miatt szaladgálni, bosszankodni.
Magáról az új vizsgálóállomásról szólva, érdemes elmondani, hogy az építkezést a Győri Tervező Vállalat rajzai alapján 1971 tavaszán kezdték el. Az pedig, hogy május 4-én felavathatták, részben az AFIT Beruházási Főosztályának, részben az AFIT Építő és Szolgáltató Vállalatának köszönhető.
A végül is 15 milliós értékű új autótechnikai bázis nagy csarnokában a négy önálló vizsgálópályán beépített korszerű (kormányholtjátékot, kerékdőlést, fékhatást és világítást mérő) műszerek alkalmasak a valóságos helyzetek, eredmények megbízható regisztrálására. Itt a vizsgálatok befejezése után a járművek üzemben tartói, gazdái a mérések eredményeiről külön igazolást is kapnak.
Az sem közömbös, hogy ennek az állomásnak a napi kapacitása egy műszakban 200 személygépkocsi, 80 teherautó vagy autóbusz és 240 motorkerékpár pontos, műszeres ellenőrzését teszi lehetővé, vagyis évente mintegy 150 ezer vizsgálatot végezhetnek el.
És várható, hogy nemcsak a budapesti telephelyű járművekkel tudnak majd foglalkozni, hanem szükség esetén a környező megyékbe tartozó autók és motorok műszaki ellenőrzését is itt vállalhatják.
A Szentendrei úton - északi és déli irány felől, valamint az állomást megközelítő utcákban - tájékoztató és haladási irányokat mutató jelzőtáblákat helyeztek el."
Vissza