Előszó | 9 |
A motor fizikája | |
Bevezetés | 13 |
A mótorok felosztása | 13 |
Fejezetek a mozgás- és erőtanból | |
A test (pont) mozgása | 15 |
Egyenletes körmozgás | 18 |
Az erő | 19 |
Nehézségi erő, szabadesés és tömeg fogalma | 20 |
Erők egyensúlya | 21 |
Ható és visszaható erők | 21 |
Forgató nyomaték | 21 |
A munka | 22 |
Az energia | 22 |
A teljesítmény | 23 |
Hőtani alapfogalmak, általános hőtulajdonságok | |
Hőmérséklet | 25 |
Hőmennyiség, kalória | 25 |
Fajhő | 25 |
A hő termelése | 26 |
A hő hatása a testek térfogatára | 26 |
A hő terjedése, áramlása és átadása | 26 |
Nyomás | 27 |
A munka melegegynértéke | 28 |
Állapotváltozások | |
Állandó nyomás mellett végbemenő állapotváltozás | 29 |
Állandó térfogatnál végbemenő állapotváltozás | 30 |
Állandó hőfok mellett végbemenő állapotváltozás | 30 |
Állapotváltozás melegmennyiség felvétele nélkül | 31 |
Körfolyamatok | |
Munkafejlesztő vagy direkt körfolyamat | 32 |
Melegfejlesztő vagy indirektfolyamat | 32 |
Négyütemű robbanómotor munkafolyamata | 33 |
Szívás | 34 |
Sűrítés | 35 |
Terjesztés | 36 |
Kipuffogás | 36 |
Kétütemű robbanóégésű mótor | 38 |
Négyütemű lassú égésű mótorok munkafolyamata | 39 |
Kétütemű lassú égésű mótor munkafolyamata | 40 |
A gyakorlatban előforduló motortipusok | |
A négy- és kétütemű mótorok összehasonlítása | 41 |
Többhengeres mótorok | 42 |
Kéthengeres mótorelrendezések | 43 |
Négyhengeres mótorelrendezések | 43 |
Hathengeres mótorendezés | 44 |
Nyolchengeres mótor | 44 |
V-mótor | 45 |
Csillagmótorok | 46 |
Az égés | 46 |
A keverékképzés | 50 |
A mótorok szabályozása | 52 |
Méretek, teljesítmény, hatásfok | 53 |
Mótorok teljesítményének növelése | 56 |
Autómótorok | 57 |
A motor szerkezete, üzeme és javitása | |
A különböző motoralkatrészek működése, szerkezeti leírása, anyaga és üzeme | |
A dugattyú szerkezete 2 és 4 ütemre | 61 |
Dugattyúcsapszeg | 69 |
A dugattyúgyűrű | 70 |
Hajtórúd | 74 |
Főtengely és csapágyai. Golyós- és görgőscsapágyak | 81 |
Hengerfejmegoldások | 84 |
Forgattyúszekrény és hengertömbszerkezeti megoldások | 91 |
Szelepek anyaga és szerkezete | 95 |
Vezérmű. Hajtásmegoldások | 101 |
A mótor hűtésének különböző fajtái | 109 |
Kipuffogócső és edény | 120 |
A lendkerék | 121 |
Porlasztó | |
A porlasztó feladata | 123 |
A porlasztó működési elve | 124 |
A porlasztó-alkatrészeinek szerepe | 126 |
A porlasztó különleges szervei | 130 |
Általános kivitelű Zenith-porlasztó | 136 |
Háromtorkú Zenith-porlasztó | 137 |
Gyorsítóval, indítószerkezettel és takarékporlasztóval működő Zenith-porlasztó | 139 |
VF kivitelű Zenith-rendszerű, esőáramlású porlasztó | 140 |
Függőleges kivitelű Pallasz-porl. | 140 |
A vízszintes kivitelű Pallasz-porl. | 145 |
SAF-kivitelű, esőáramlású Pallasz-porlasztó | 145 |
BF-kivitelű Solex-porlasztó | 146 |
IFP-kivitelű esőáramlású Solex-porlasztó | 148 |
Esőáramlású, terepképes Solex-porlasztó | 150 |
Kétaknás, esőáramlású Solex-porl. | 152 |
Esőáramlású, OPEL-porlasztó | 156 |
Amerikai Stromberg-porlasztó | 160 |
Porlasztási zavarok | 161 |
Működési rendellenességek | 165 |
Tüzelőanyagszállítás és tápszivattyú | 168 |
Az autó elektromos berendezése | |
Bevezetés | 172 |
Az elektromos áramkör | 172 |
Az akkumulátor | 177 |
Az akkumulátor üzemzavarai | 179 |
Dinamógépek és mótorok | 180 |
Mágnesség | 180 |
Elektromágnesség | 181 |
Elektromos indukció | 182 |
Áramfajták | 182 |
A töltődinamó | 183 |
A dinamó üzemben | 187 |
Szakadás vagy zárlat a gerjesztőtekercsben | 189 |
Feszültség-, és áramszabályozó | 190 |
Áramszabályozók | 190 |
Áramkapcsoló | 191 |
Feszültségszabályozó | 193 |
Indítómótor | 196 |
Külső erővel kapcsolódó indítók | 197 |
Bendix-rendszerű indítók | 198 |
Elektromágneses indítók | 199 |
Lendítőkerekes indító | 200 |
Az önindítók üzemzavarai, javításuk | 201 |
A gyujtásról általában | 201 |
Akkumulátoros gyujtás | 202 |
Mágneses gyujtás | 204 |
Gyujtásbeállítás | 208 |
Gyujtási hiba keresése és javítása | 211 |
Akkumulátoros gyujtás hibái | 213 |
Különleges gyujtások | 214 |
A gyujtógyertya | 215 |
A gyertya hőértéke | 215 |
Szikraköz | 216 |
A szikra jóság | 217 |
A gyujtás kimaradása jó szikra mellett | 217 |
Tömítés és tömítőgyűrű | 218 |
Gyertyakímélés | 218 |
A gyujtógyertya kiöregedése | 218 |
Diesel-motorok elektromos berendezése | 219 |
Országúti és városi világítás | 220 |
Egyéb világítás | 221 |
Villanykürt | 222 |
Az intőkar | 223 |
Ablaktörlő | 223 |
Ablakmelegítő | 223 |
Kapcsolószekrény | 223 |
Általános szempontok | 224 |
Hibakeresés és javítás útközben | 224 |
Diesel-motor porlasztó és szivattyúberendezések | |
Keverékképzés a Diesel-motoroknál | 227 |
Különböző égésitér-kialakítások | 231 |
Az indítási viszonyok a gyorsjáratú Diesel-motoroknál | 234 |
A Bosch-rendszerű tüzelőanyagszivattyú és hozzátartozó fúvókák | 237 |
A Gazn-Jendrassik rendszerű tüzelőanyagszivattyú és fúvóka | 246 |
Az autó kenése | |
Bevezetés | 251 |
A kenéstechnikáról általában | 251 |
A kenőanyagokról általában | 255 |
A kenőanyagok jellemzői | 257 |
Az autómótorok kenése | 263 |
A kenési zavarok és a helyes olajkezelés | 265 |
A hajtómű kenése | 268 |
Az alvázkenőhelyek kenése | 269 |
Autótüzelőanyagok és jellemzőik | |
A benzinről és gázolajról általában | 272 |
A benzin jellemzői | 273 |
A gázolaj jellemzői | 279 |
A levegőszűrő és olajszűrő szerkezete és üzeme | |
A levegő- és olajtiszítók jelentősége | 282 |
A légszűrők szerkezete | 283 |
Az olajszűrők szerkezete | 286 |
Az alváz | |
A gépkocsi kapcsolata a talajjal. Hajtási rendszerek | |
Első- vagy hátsókerék hajtás | 293 |
Négykerék hajtás | 304 |
Többtengelyes járművek | 307 |
Az alváz szerepe és szerkezete | |
Az alváz terhelése | 310 |
Az alváz összeépítése | 315 |
Kocsiszekrényrendszerek | |
Személyautó felépítmények | 320 |
Különböző felépítmények légellenállása | 363 |
Felépítménykivitelek és részletek | 341 |
Autóbuszok | 347 |
Teherautó felépítmények | 363 |
A szekrények fényezése | 367 |
A felépítmények anyagkérdései | 370 |
Kerékfelfüggesztés és rúgózás | |
Bevezetés | 374 |
Merev tengelyrendszerek | 374 |
Független kerékfelfüggesztés | 377 |
Rugórendszerek | 379 |
Progresszív hatású rugózás | 383 |
Gyakorlati példák autók rugózására | 384 |
Az autó lengései | 391 |
Az autó oldalirányú dőlése | 395 |
Lengésgáltók | 399 |
A kerék | 402 |
Kormányszerkezetek | |
Bevezetés, alapelvek | 404 |
A kormányszerkezet általános elrendezése | 406 |
A kormányzott kerekek beállítási szögei | 408 |
Kormányművek | 410 |
A kormányszerkezetek káros rezgései | 413 |
Különleges kormányszerkezetek | 415 |
Biztos és bizonytalan iránytartás | 417 |
Gumiabroncs | |
A pneumatik szerepe és mibenléte | 420 |
A pneumatik anyagai | 422 |
A pneumatik szerkezete | 426 |
A pneumatik osztályozása és méretjelzései | 429 |
A pneumatik előállítása | 432 |
A pneumatik használata | 437 |
Pántrendszerek | 442 |
Hibák keletkezése és javítása | 443 |
Kapcsolómű | |
A kapcsoló rendeltetése | 448 |
Mechanikus kapcsolók | 448 |
Karbantartás és javítás | 459 |
Önműködő mechanikus kapcsolómű | 462 |
Folyadékos kapcsolómű | 463 |
Sebességváltó | |
A sebességváltó rendeltetése | 468 |
Mechanikus sebességváltó | 468 |
Karbantartás és javítás | 473 |
Szabadonfutó és gyorsmenet | 474 |
Önműködő sebességváltó | 479 |
A Wilson sebességváltó | 480 |
Buick "Dynaflow" sebességváltó | 490 |
"Hydro-Matic" sebességváltói | 492 |
Spycer hydraulikus kapcsolómű | 497 |
Fékrendszerek | |
A fékezés elmélete | 499 |
A fék szerkezete | 501 |
Fékszerkezetek elemei és anyagai | 502 |
Fékbetétek minőségi előírásai | 503 |
Egyszerű fékmegoldások | 504 |
Mechanikus fékrendszer | 504 |
Hydraulikus fékrendszer | 506 |
Szervofék megoldások | 508 |
Mechanikus szervofék hatás | 508 |
Hydraulikus szervofék megoldások | 510 |
Magasnyomású légfék berendezések | 518 |
Knorr és Bosch légfék szerkezete | 518 |
Westinghouse fékrendszere | 520 |
Kardán megoldások | |
A differenciálmű | |
Miért szükséges? | 525 |
A differenciálmű alapelve | 526 |
A differenciálmű szerkezeti kivitele | 527 |
A differenciálmű áttétele | 528 |
Az áttétel anyaga | 530 |
Különleges differenciálok | 537 |
Trolleybuszok | |
A trolleybusz, elektromos erőátvitel | 534 |
Az áramszedő | 536 |
Kapcsolók | 538 |
Lég-kompresszor motorszabályozó regulátorja | 539 |
Trolleybusz mótorok | 540 |
Kapcsoló szerkezetek | 542 |
Elektropneumatikus vezérlési rendszer | 543 |
Önműködő gyorsítással dolgozó rendszer | 550 |
Kényszervezérlésű kapcsoló rendszer | 553 |
Elektromagnetikus kapcsoló rendszer | 556 |
Diesel-elektromos hajtás | 560 |
A trolleybusz fékrendszere | 562 |
Az autószerelés vezérfonala és garázsok berendezése | |
Jármű karbantartás | 567 |
Motor- és alvázszerelés | 574 |
Garázs- és műhelyfelszerelés | 582 |
Nagyobb garázsüzemben és főműhelyben végzett munka szerveztete | 592 |
Az autó üzembentartásának költségei | |
Az álló, vagy tartási költségek | 603 |
A mozgó, vagy üzemköltségek | 612 |
Példa személyautó évi költségének megállapítására | 615 |
Megtakarítási lehetőségek | 621 |
Függelék | |
Műszaki táblázatok | 623-630 |