Autó enciklopédia
Az autózás évszázados története
Szerző
Nyíregyháza
Kiadó: | Nagykönyv Kiadó |
Kiadás helye: | Nyíregyháza |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: |
Varrott keménykötés
|
Oldalszám: | 400
oldal
|
Sorozatcím: | |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar
|
Méret: |
30 cm x 24 cm
|
ISBN: | 963-9581-29-1 |
Megjegyzés:
|
Színes fotókkal gazdagon illusztrálva.
|
Értesítőt kérek a kiadóról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
Előszó
A könnyebb áruszállítás és az egyszerűbb közlekedés vágya egyidős a civilizáció kialakulásával. Már többezer évvel ezelőtt, az egykori sumér birodalomban is alkalmazták a kerekes szekeret, s a...
Tovább
Előszó
A könnyebb áruszállítás és az egyszerűbb közlekedés vágya egyidős a civilizáció kialakulásával. Már többezer évvel ezelőtt, az egykori sumér birodalomban is alkalmazták a kerekes szekeret, s a római korban már kifinomult harci szekerek jelezték a fejlődés irányát. A középkorban fogatok, előkelő hintók, a lovaskocsik és az ökrös szekerek segítették a legkülönbözőbb társadalmi rétegek életét és munkáját. Az ipari forradalom és a gőzgép elterjedése természetes módon vezetett az első gépi erővel hajtott önmozgó járművek megjelenéséhez. Amikor 120 évvel ezelőtt, 1886. januárjában Carl Benz szabadalmaztatta „motorkocsiját" még nem volt egyértelmű, hogy a belsőégésű motorral hajtott gépkocsi fogja megváltoztatni a világot. A gőzautók mellett az elektroautók is esélyesnek látszottak. Azonban a benzinüzemű automobilok jóval könnyebben kezelhetőnek és olcsóbban fenntarthatónak bizonyultak. Olyan, a technikai újdonságokra fogékony államokban, mint az Amerikai Egyesült Államok, Franciaország, Németország vagy Nagy-Britannia hamar létrejöttek az új iparág első jelentős szereplői. Nem csupán autóépítő vállalkozásokról volt szó: több kocsigyár is megérezte az idők szelét, s átállt automobil-felépítmények készítésére. Létrejöttek az első benzinkutak, majd a XX. század elején megkezdődött a megfelelő úthálózat kiépítése is. Az első világháború során jutottak először jelentős szerephez a személy- és tehergépkocsik, s ekkorra már a Ford Model T világméretű elterjedésének köszönhetően az automobil fokozatosan elvesztette különleges jellegét. Az 1920-as évekre egyre több országban lett mindennapos használati eszköz, de ez a folyamat különösen az 1930-as években gyorsult fel. A tömegtermeléssel és az új technológiák megjelenésével párhuzamosan egyre drágult az új típusok fejlesztésének költsége, így nem csoda, hogy a második világháborút követően megkezdődött az autóipar konszolidálása. A hatvanas évektől fokozatosan átrendeződött a jelentős autógyártó országok rangsora: előretörtek a japánok, akik mellé az utóbbi időben zárkóztak fel a koreaiak, s hamarosan várható a kínai cégek megjelenése is a nemzetközi piacokon. Jelenleg egyre kevesebb cégcsoport állít elő egyre több gépjárművet, s úgy tűnik ez a folyamat még nem ért vége. Kötetünkben nem törekedhettünk a teljességre, de reméljük a 400 oldal és a közel 1000 illusztráció között minden autórajongó talál kedvére való információt. Az automobil kialakulásának és elterjedésének története mellett szó esik olyan találmányokról is, amelyek megkönnyítették az automobil mindennapos használatát, mint a benzinkutak, garázsok és az autó egyes részeinek technikai fejlődéséről is. Igyekeztünk az 1945. utáni autótörténelem kevésbé ismert fejezeteit is kibontani, sőt megpróbáltuk a magyarországi erőfeszítéseket is megfelelő perspektívába helyezni. Érdekességként felvillantjuk a kínai autótörténelem néhány jelentősebb mozzanatát is. A kötethez jó szórakozást kívánunk
Vissza
Tartalom
1. FEJEZET Az automobil születése 8
-Az első önjáró szerkezetek
-Az automobil születése
-A belsőégésű motorral hajtott autó első szárnypróbálgatásai
-Az első kereskedelmileg sikeres önjáró kocsik
-Karl Benz, Gottlieb Daimler
-Az automobil első nemzetközi szereplése
-Az automobilizmus csírái Európában
-Az első autóversenyek
2. FEJEZET Az automobil szárnyra kap (1886-1914) 18
Németország
Benz Mercedes, Lutzmann, Opel, a formálódó német autóipar, Horch, Stoewer, Cyklon, Brennabor
Franciaország
De Dion Bouton, Bollée, Panhard-Levassor, Peugeot, Mars, Brasier, Decauville, Berliet, Renault, Clément-Bayard, Darracq, Koch, Delahaye, Delaunay-Belleville, Lorraine-Dietrich
Nagy-Britannia
Lancbester, Humber, Rover, Sunbeam, Wolseley, Daimler, Napier, Rolls-Royce
Olaszország
F.IA.T., Itala, Diatto, Isotta-Fraschini, Bianchi, Lancia
Nyugat Európa
Spanyolország/ Hispano-Suiza, Hollandia/ Spyker, Belgium/F.N., Minerva, Excelsior
Közép-és Kelet-Európa
Csehszlovákia/Nesseldorfer Wagenbau, Laurin&Klement, Ausztria/Lohner, Gräf&Stift, Austro-Daimler, Magyarország, Oroszország
Amerikai Egyesült Államok
Winton, Columbia, Stanley, Ransom Eli Olds, Rambler, Ford Motor Company, Ford Model T, Henry Ford, General Motors, Cadillac, Packard, Peerless, Pierce-Arrow
3. FEJEZET Két világháború között (1919-1939) 68
-Bevezető
-Bicikliautók
Amerikai Egyesült Államok
Ford, Lincoln, Mercury, General Motors, Chevrolet, Oakland, Pontiac, Buick, Oldsmobile, Chrysler, Plymouth, Dodge, Franklin, Hudson, Hupmobile, Stutz, Peerless, Pierce Arrow, Packard, Cord, Dusenberg, Auburn
Nagy Britannia
Morris, Ford, Austin, Rootes birodalom, Vauxhall, Rolls-Royce, Bentley, Daimler, Lanchester, MG, Alvis, Lagonda, Riley, Jaguar, Frazer Nash
Franciaország
Citroen, Renault, Peugeot, Rosengart, Simca, Bugatti, Hispano-Suiza, Darracq, Delage, Delahaye, Voisin, Bucciali
Németország
Hanomag, Opel, Ford, DKW, Adler, Borgward, BMW, Stoewer, Audi Wanderer, Horch, Mercedes és Mercedes-Benz Maybach, Volkswagen, Rohr
Olaszország
Fiat, Alfa Romeo, Lancia, Bianchi, OM, Isotta Fraschini
Nyugat-Európa
Svájci Martini, Belgium/F.N., Minerva, Spanyolország/Hispano-Suiza, Svédország/ Volvo
Közép- és Kelet-Európa
Ausztria/Austro-Daimler, Steyr, Gräf&Stift, Csehszlovákia/ Wikow, Tatra, Laurin&Klement, Praga, Lengyelország, Magyarország, Szovjetunió
Az automobil fejlődése Afrikában, Ázsiában, Dél-Amerikában és Ausztráliában
Vegyes technikatörténet
4. FEJEZET Második világháború 182
5. FEJEZET 1945-től napjainkig 188
Amerikai Egyesült Államok
General Motors, Chevrolet, Buick, Pontiac, Oldsmobile, Cadillac, Ford, Lincoln, Mercury, Chrysler, Dodge, Plymouth, Willys-Jeep, Kisebb autógyártók
Nyugat-Németország (NSZK)
Volkswagen, Auto Union, Audi, DKW, NSU, Opel, Ford, Mercedes-Benz, BMW, Glas, Borgward, Lloyd, Goliath, Porsche
Franciaország
Renault, Citroen, Peugeot, Simca, Panhard, Facel
Nagy Britannia
British Motor Corporation, Rover, MG, Land Rover, Austin-Healey, Triumph, Jaguar Daimler, Ford, Rootes csoport, Vauxhall, Aston Martin, Rolls-Royce, Bentley, Lotus
Olaszország
Fiat, Alfa Romeo, Lancia, Cisitalia, Ferrari, Lamborghini, Maserati,
Nyugat-Európa
Svédország/ Volvo, Saab, Hollandia/ DAF, Spanyolország/ Seat, Pegaso,
Szovjetunió és a KGST országok autói
GAZ, Moszkvics, ZISZ és ZIL, UAZ, Zsiguli, Lada,
Ukrajna/ Zaporozsec, Csehszlovákia/ Skoda, Tatra Kelet-Németország/EMW, Wartburg, AWZ, Trabant, Románia/ ARO, Dacia, Oltcit, Lengyelország, Jugoszlávia, Bulgária, Magyarország
Japán
Toyota, Lexus, Honda, Nissan, Infiniti, Daihatsu, Suzuki, Subaru, Mitsubishi, Mazda, Isuzu
Világ többi része
Kína, Dél-Korea, Dél-Ázsia, Ausztrália