Auto-Analitikus Módszer (Önként elemző módszer)
Auto-Analitikus (önként elemző) módszeres vezérkönyv az elemi iskolák számtantanításához tanítók, tanítójelöltek és képzőintézeti növendékek részére/Az elemi iskola I. osztályának számtantanításához
Szerző
Kiadó: | |
Kiadás helye: | Budafok |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: |
Könyvkötői papírkötés
|
Oldalszám: | 148
oldal
|
Sorozatcím: | |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar
|
Méret: |
22 cm x 13 cm
|
ISBN: | |
Megjegyzés:
|
Nyomtatta a Budafoki Könyvnyomda.
|
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
Előszó
Magyarázat.
Olyan a számtantanítás, mint a Kolumbus tojása. Ott van szinte szemünk előtt az egyszerű megoldás, de tudományos elméleteken törve fejünket, - nem hat fel hozzánk az Olympus hegyére...
Tovább
Előszó
Magyarázat.
Olyan a számtantanítás, mint a Kolumbus tojása. Ott van szinte szemünk előtt az egyszerű megoldás, de tudományos elméleteken törve fejünket, - nem hat fel hozzánk az Olympus hegyére kis tanítványaink együgyü szava, mely játszi megoldást kínálva száll felénk.
Azt mondják, hogy Newtont a nehézségi erőről szóló megdönthetetlen törvénye megalkotására egy fáról leeső alma indította. Sokszor a kis egér segít a hatalmas oroszlánon, s a gyermeki elme legyőzi a tudományos elméleteket.
Mikor a régi módszer fogyatékosságától indíttatva új módszer megalkotásán gondolkodtam, a gyermekek vezettek rá, hogyan kedveltebb előttük a tárgy. Észrevettem ugyanis, hogy már a szemléltetésnél gyakran maguktól átmennek az alkalmazásra. Ezért, ahol jónak láttam, elhagytam a másik két fokozatot. Tapasztaltam, hogy nagyon szeretnek egy órán belül egy tárgynál maradni, így vettem segítségül a mesét. Hogy változatosabb legyen a tanítás és hogy a gyermekek ne mondják (tapasztalat szerint) pl. az összeadásnál 2+3=5; ha véletlenül egyszer a 2+2-őt kérdezi a tanító, arra is rámondják, hogy 5, - ugyanazon órán tanítottam a 4 műveletet, ugyanazon szám- és tárgykörben.
Könyvemben látható, mily súlyt helyeztem a számismertetésre. A gyermekek már itt sajátíthatják el az alapműveletek egyszerűbb formáit.
Egyszer a „8" számismertetésnél egy gyermekkel 8 iskolatáskát hozattam elő, s ő hármasával hozta ki azokat. Ez adta az ideát, hogy felvegyem az osztást, szorzást, úgyszintén a másik két műveletet a számismertetéshez oly módon, ahogyan az legkönnyebben adódik.
Vissza
Tartalom
Magyarázat 3-8
I. HÉT. 1, 2, sok, több, kevesebb, szorzás, osztás, pótlékolás szétbontással. Fél.
Különféle kérdések betanítása 9-15
II. HÉT. 3. Főzősdi. Számkör képzés. Szemléltetés különféleképen. Számírás 16-23
III. HÉT. 4. Az 1X3 és 3X1 közötti különbség. Búcsú. Folyadékmérték 24-30
IV. HÉT. Az összes műveletek a 4-es számkörben. 5. A kéz ujjainak ismertetése.
Páros és páratlan számok. Búcsú. Folytatás. Hosszúságmérték 31-35
V-VI. HÉT. Számkor 1-5-ig. Folytatás. Pénzváltás. 2 korona, 5 koronás, korona, forint, fillér, 2 filléres. 6. Búcsú. Folytatás. Összes műveletek. Hiba-javítás. Számelemzés 36-42
VII. HÉT. Számkör 1-6-ig. Összefoglalás. Különbség kivonás és bennfoglaló osztás között. Módszer a könnyű szemléltelésre összeadás és kivonásnál. Módszer a könnyű szemléltetésre összehasonlításnál. Ujjbeszéddel való gyakorlás 43-47
VIII-IX. HÉT. 7. Időszámítás. Nap, hét. Búcsú. Folytatás. Gyermek-játékok.
Miben áll az auto-analitikus módszer ? 47-50
X. HÉT. Számkör 1-7-ig. Összetett példák könnyű megfejtése. Az egyes műveletekre vonatkozó különféle kérdések 51-54
XI. HÉT. 8. Hogyan ismertessük a számot? Iskolai élet. Számkör 1-8-ig. Számtanára. Ujjbeszéddel való gyakorlás. Rávezetés nehéz példák megfejtésére. Számsorok ujjbeszéddel. Fogalomgyakorlás. 55- 62
XII. HÉT. 8-as számkör. Találós kérdések. Fogalomgyakorlás, összekötve szemléltetéssel. Nehéz példák könnyű megfejtése. Szorzás ujjbeszéddel. 9. 63-66
XIII. HÉT. Iskola. Darabmérték. Mintatanítás a műveletek más-más alakban való
megfejtéséhez. Munkatanítás. A tanító irányítsa a tanítást. A gyermekek egymást tanítják. Összetett példák 63- 72
XIV. HÉT. 10. Tizes és egyes. Az egyes és tizes helye. A tizes írása. Műveletek a
tizes számkörben 73-80
XV. HÉT. Munkatanitás. Tél. Mintatanitás. Összetett példák. Módszer a szorzás-bennfoglaló osztásnak ujjbeszéddel való begyakorlására az összes számkörökben.
I. mód. II-III. mód 81-86
XVI. HÉT. 11. Időszámítás. Év, félév, hónap, hét. A hónapban és hétben levő napok.
Kisegítő kérdések. Gyakorlása a 10-en felül való összeadásnak és a 10-en aluli kivonásnak 87- 91
XVII. HÉT. 12. Karácsony. Gyakorlása a 10-en felüli összeadásnak. 13. 92- 96
XVIII. HÉT. Folytatás. 1 -13-ig. Összetett példák. 14. Farsang. Rávezetés nehéz példák könnyű megfejtésére 97-101
XIX. HÉT. 1-14-ig. Következtetésre vezetés. 15. 102-103
XX. HÉT. 16. Öntevékenység 104-109
XXI-XXII. HÉT. Tavasz. Kerti munkálkodás. 110-112
XXIII. HÉT. 17. Kerti munkák. 18. Találékonyságra vezetés. Szétbontások 113-116
XXIV. HÉT. Folytatás. Érdekeltség ébrentartása 117-119
XXV-XXVI. HÉT. 1 - 19-ig. Folytatás. Munkatanítás 119- 120
XXVII. HÉT. 20. Mintatanítás az összes müveletekre. Mintakérdések. Az iskolai év vége 121-126
XXVIII. HÉT. Az iskolai év vége 127-133
XXIX. HÉT. Jelenetek a gyermek életéből.
1. 2. A mértékekről Súly-darabmérték. Pénzváltás. Időismertetés. 133-139
XXX-XXXIV. HÉTIG. Tündérmesék számolással 139-148