Előszó | 11 |
Bevezető | |
A comte-i pozitivizmus színeváltozása: folytonosság vagy törés | 17 |
A folytonosság tétele: a pozitivizmus vallássá fejlődésének igazolása | 28 |
A pozitivizmus értékelése a rendszer belső logikája és a történetiség alapján | 41 |
A kor nagy lelkiismereti kérdése: "miként tud két madárjós egymásra nézni nevetés nélkül" (1798-1828) | |
Gyermekkor, útkeresés, pályakezdés Saint-Simon oldalán (1798-1818) | 57 |
".... az a különös jelenség, hogy míg az emberek kivétel nélkül mind esztelen dolognak tartanák a physikában, az astronomiában vagy bármilyen más tudományban véleményt nyilvánítani ama bizonyos tudományág elsajátítása nélkül, addig a politikai tudomány terén mindenki egyaránt fitogtatja jártasságát..." (1819-1820) | 79 |
"A dolgok feletti uralom lép az emberek feletti uralom helyébe." (1821-1822) | 96 |
A Comte és Saint-Simon közötti nézeteltérések felszínre kerülése a Systéme de politique első változata tükrében (1823-1824) | 118 |
"...a dogmatizmus az emberi értelem normális állapota." (1825-1826) | 126 |
"A tanulságokat, amelyek levonására a rövid tartalmú agybántalom alkalmat szolgáltatott, felhasználtam Broussais fontos munkájának méltatásában, melyet a nagy tudós a metaphysika befolyásának ellensúlyozására közzétenni szükségesnek tartott. (1826-1828) | 141 |
A társadalmi fizika, vagyis a szociológia mint tudományosság utolsó szava, a filozófiai rendszerezésnek és a társadalom végleges rendszerének alapja (1829-1842) | |
A pozitivizmus saint-simoni és comte-i hajtásai között ellentétek rendszerbe foglalása. (1828-1829) | 149 |
A tudományok rendszerezésének szerepe a pozitivizmus eredeti tartalmának helyreállításában: a matematikai filozófia. (1829-1830) | 156 |
A júliusi forradalom, a nép átnevelésének pozitivista programja és gyakorlata. Az Association Polytechnique és a népszerű csillagászati előadások beindítása (1830-1832) | 168 |
A politikai reakció betetőzése az 1835 szeptemberi törvényekkel: a pozitivizmus saint-simoni és comte-i változata mint a politikai, társadalmi, eszmei és erkölcsi anarchia táplálója (1833-1835) | 175 |
A csillagászati filozófia és a fizika filozófiája. A Philosophie positive második kötete (1835) | 188 |
A kémiai filozófia és a biológia filozófiája. A Philosophie positive harmadik kötete (1836-1838) | 198 |
A társadalmi fizika kidolgozása és szociológia néven tételes tanná nyilvánítása. A Philosophie positive negyedik kötete (1839) | 214 |
A történetfilozófia és a múlt: Az emberiség fejlődésének magasabb szakasza felé ható tendenciák felismerése és igazolása a szociológiai statika és dinamika útján. A Philosophie positive ötödik kötete (1840-1841) | 232 |
A történetfilozófia és a jelen: A fennállót a jövő szempontjából szabályozó és a végleges rendnek megfelelő törvényszerű fejlődés felismerése és igazolása a szociológiai statika és dinamika útján. A Philospohie positive hatodik kötete. (1842) | 247 |
A társadalom tudományától az emberiség vallásásig (1842-1850) | |
Csalódás a tudós világban. A pendantokrácia az igazi tudományosság rákfenéje. (1842-1843) | 269 |
A pozitivizmus új közönsége: a nép (1844) | 276 |
Átmenet a pozitivizmus első szakaszából a második szakaszba. A nő mint a tiszta erkölcs, a proletár mint a társadalom erkölcsi hordozója, ápolója és ihletője, valamint az új szellemi hatalom fő támasza és segítője. (1845-1847) | 284 |
Az Emberiség vallása a forradalom békés befejezésének, az új társadalomba vivő közvetlen átmenetnek és a tartós harmonikus rend biztosításának alapja. (1848) | 296 |
A szociokrata politikai rendszere és gyakorlata (1848-1854) | |
Politikai közjáték a bonapartista világi hatalom megnyerésére (1848-1852) | 319 |
A politikai közjáték kimenetele: A pozitivista apostolság kisérletének kudarca. (1848-1852) | 334 |
Az Emberiség vallása a gondolkodás és a tudományosság forrása és célja. A Politique positive első kötete (1851) | 347 |
A szociokrácia az emberi fejlődés eredeti, a fetisizmus által ösztönösen megsejtett rendjének kiteljesülése a pozitivizmus tudatos rendszerezése alapján. A Politique positive második kötete (1852) | 354 |
A női, vagyis erkölcsi forradalom mint a filozófiai, burzsoá és proletár forradalmak betetőződése, a szociokráciába való átmenet feltétele. (1852) | 363 |
Az Emberiség vallása a történeti gondolkodás forrása és célja. A Politique positive harmadik kötete (1853) | 371 |
A kultusz, a művészet és az idealizálás szerepe a szociokráciába való átmenetben: az átmenet szakaszai. A Politique positive negyedik kötete (1854) | 379 |
A totális rendszerezéstől a totalitárius rendszerig (1855-1857) | |
A konzervativizmus: három nemzedék pozitivista szintézise. (1855) | 401 |
"... fel kell tételenzni, hogy 1927-ben írtam" (1856) | 412 |
"Előzetesen sírban lakozván mostantól fogva halálon túli nyelven szólhatok az élőkhöz..." (1855-1857) | 422 |
Az intellektus-áldozattól az intellektus-ellensségig, a konzervativizmustól a vallási szent szövetségig (1856-1857) | 431 |
"Halálával örökbe hagyja nekünk.... életét mint a normális lét első típusát (1857) | 437 |
Bibliográfia | 447 |