1.067.053

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Audio-vizuális technikai és módszertani közlemények 1965/1-6.

1-6. szám

Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az Audio-Vizuális Technikai és Módszertani Közlemények 1964. évi első száma tartalmazta a III. Budapesti Műszaki Tudományos Filmfesztivál alkalmával 1964. IV. 20-22. között rendezett "A film a... Tovább

Előszó

Az Audio-Vizuális Technikai és Módszertani Közlemények 1964. évi első száma tartalmazta a III. Budapesti Műszaki Tudományos Filmfesztivál alkalmával 1964. IV. 20-22. között rendezett "A film a műszaki és természettudományi felsőfokú oktatásban" tárgyú kollokvium bevezető előadását és a magyar helyzettel foglalkozó referátumot.
Általános kivánságnak teszünk eleget, midőn e számban közreadjuk a kollokvium további, teljes anyagát. Így az egyre nagyobb számban érdeklődő hazai szakemberek megismerkedhetnek a külföldi referátumok teljes szövegével, a kollokvium felszólalásaival, a résztvevő személyek jegyzékével stb.
Lehetségessé válik tehát a legujabb és legjobb külföldi tapasztalatok megvitatása a hazai alkalmazás lehetőségei szempontjából.
A kollokvium így éri el valóban a kitűzött hazai célt: felsőfokú oktatásunkban a filmek és más audio-vizuális eszközök alkalmazásának meggyorsítását. Vissza

Tartalom

1. szám
Előszó 5
Megnyitó /dr. Polinszky Károly/ 7
A kollokviumról /Dúzs János/ 10
A kollokvium tanácskozása 16
Z. Holub: /Csehszlovákia/ Az audio-vizuális technika és a felsőoktatási filmügy koordinálása Csehszlovákiában 17
R. Lefranc: /Franciaország/
- A film és a TV uj utakat nyit az egyetemi oktatásban 19
- A nemzetközi filmcseréről és koprodukcióról 21
- A felsőoktatás "belső" és "külső" audio-vizuális rendszerei 24
A. J. Salles-Lavergne: /Franciaország/ A "memo-film" alkalmazásáról 30
J. Varossieau: /Hollandia/ Az egyetemi oktatófilmekkel kapcsolatos nemzetközi együttmüködés és tájékoztató munka kérdéséről 32
J. Tryga: /Lengyelország/ Fokozott figyelmet kell fordítani a 8-mm-es film film alkalmazására 34
Fridvalszky Lóránd: /Magyarország/ Rögzítőanyagok hatása a növényi protoplazmára c. oktatófilm alkalmazásáról 35
R. Fleming: /Nagy-Britannia/ A film felhasználása a nyelvtanításban 36
G. Lucy: /Nagy-Britannia/ A tudományos és a filmgyártó szakértő viszonyáról 38
I. Madison: /Nagy-Britannia/ A tudományos filmek osztályozásának kérdéséhez 39
A. Stonehill: /Nagy-Britannia/
- A tudományos a filmgyártó szakember szerepe 41
- Megjegyzés a filmek osztályozásához 42
W. Hortschansky: /NDK/ A felsőoktatási filmek kialakításának szempontjai az NDK-ban 43
G. Schubert: /NDK/ Megjegyzések a bemutatott oktatófilmekhez 45
K. Seidler: /NDK/ Az építőipari felsőoktatási filmek készítésének főbb kérdései 46
A. Berbeni - M. Monticelli: /Olaszország/ A tudományos filmnyilvántartásunk módszere 48
B. Altschuler: /Szovjetunió/
- A felsőoktatási filmek osztályozásáról 52
- A tudományos és filmszakemberek együttműködéséről 54
- A fesztivál oktatófilmjeiről 55
A. Baez: /Usa-UNESCO/
- Az UNESCO tevékenysége a főiskolai oktatófilmek terén 58
- Az egytémát bemutató rövidfilm /Single concept film/ 59
R. Whaley: /USA/ Az egyetemi oktatófilmek az Egyesült Államokban 61
A kollokvium nemzeti referátumai
Belgium /Oscar Mairlot/ 67
Csehszlovákia /Zdenek Holub/ 74
Franciaország /Jan Valérien/ 79
Hollandia /Jan Varossieau/ 84
Jugoszlávia /Dr. Ing. Dusan Velickovic/ 88
Lengyelország /Jan Jacoby/ 94
Nagy-Britannia /H. I. Stonehill/ 102
Német Demokratikus Köztársaság /Günther Schubert/ 109
Német Szövetségi Köztársaság /Dr. A. Hinsch-G. Schaller/ 114
Szovjetunió /B. A. Altschuler-I. Kudrina/ 118
A kollokvium külföldi résztvevői 130
A kollikvium magyar rendezőbizottsága 136
A kollokvium magyar résztvevői 137

2. szám
Előszó 5
Bevezető 7
Vezetékes televízió a brit oktatásban 15
W. Schramm: Új tanítási eszközök az Egyesült Államokban 27
V. I. Poltorák - A. M. Gelmont:L A televíziós oktatás megszervezésének kérdései a világ legnagyobb tőkés országaiban 32
N. Shakhmaev - N. Jilnike - S. Petrouchine: Vizsgálatok a Szovjetunióban a technikai eszközök oktatási célu felhasználása terén 37
G. E. Vügon: Az iskolai televízió kérdései 39
S. Cornberg: Egy oktatási televízió-program összeállító központ tervezése 41
R. J. Stanley: Televízió az egyetemen 46
C. H. Beal: Új tervezet vizuális kommunikációs központra a Miami-i egyetemen 48
A. O. Schorb: Televíziós oktatás a pedagógusképzésben 52
E. B. Haddow: Főiskolai és egyetemi audio-vizuális központok 58
J. L. Loper - H. Stucker: Televíziós képfelvétel alkalmazása az oktató műsoradásnál 59
R. Bretz: Az oktató által irányított televízió 61
J. L. Loper: A rendező által irányított televízió létesítése a Los Angeles-i Állami Főiskolán 63
R. Bretz: Televízió fejfeletti kamerával - mint elektronikus szemléltető eszköz 65
Irodalom 69

3. szám
Előszó 5
Bevezető 7
J. D. Finn - D. G. Perrin: Oktatógépek és programozott tanulás 17
J. W. Wentworth: Oktatásügyi kérdések komplex technológiai vizsgálata 42
J. Flory: Audio-vizuális eszközök és a velük szemben támasztott követelmények 47
E. B. Haddow: Főiskolai és egyetemi audio-vizuális központok 50
Audio-vizuális szakemberképzés az Indiana Egyetemen 62
M. C. Gassmann - A. C. Green - W. L. Millard: Kísérleti oktatóberendezések és rendszerek a főiskolai oktatás és az intézményes kutatómunka céljaira 67
M. C. Herrick: Oktatófilmek gyártása egyetemi program keretében 71
R. A. Weisgerber: Az egyetemi filmgyártás egy példája 73
R. W. Wagner: Filmek az egyetemeken 75
A. J. Rosenberg: Szövegkönyv és az audio-vizuális eszközök kapcsolata 79
S. Knudsen: Rövidfilmek szempontjai és alkalmazása 81
L. Forsdale: A 8 mm-es hangosfilm és az oktatás 85
S. Knudsen: A 8 mm-es hangosfilm által lehetővé tett új filmtipusok 88
S. Knudsen: A 8 mm-es hangosfilm és az iskolai filmtárak költségei 90
J. A. Maurer: A 8 mm-es hangosfilm várható minősége 91
R. Bretz: Központi vetítés. Új és célszerűbb rendszer az oktatófilmek felhasználására 93
Az Északamerikai Egyesült Államok egyetemein készített kutatófilmek 97
L. H. Schank: 8 mm-es hangosfilmmel működő teljes nyelvoktató készülék 102

4-6. szám
ELŐSZÓ 11
BEVEZETÉS
A programozott oktatás jelentősége és szerepe a modern pedagógiában 13
1 A PROGRAMOZOTT OKTATÁS ELVI ÉS MÓDSZERTANI SAJÁTOSSÁGAI 19
1.1 Általános didaktikai és pszichológiai szempontok 19
1.11 A programozott oktatás meghatározásai 19
1.12 A programozott oktatás célja 21
1.13 A programozott oktatás kialakulásénak okai 21
1.14 A programozott oktatás formái 22
1.15 A programozott oktatás jellemzői 22
1.151 A programozott oktatás egyes elveinek történelmi előzményei 23
1.16 A programozott oktatás pszichológiai megalapozása /Skinner tanuláselmélete/ 25
1.17 A programozott oktatás egyik sarkalatos pontja: a kétoldalú kapcsolat megvalósulása az oktatási folyamatban 27
1.18 A programozott oktatás és a pedagógiai kibernetika 30
1.19 A programozott oktatás következményei az iskolai és az egyetemi oktatásban. A klasszikus osztályrendszerü oktatás módosulása 32
1.191 A hagyományos és a programozott oktatás közötti különbségek, a hagyományos oktatás problémái és a programozott oktatás várható előnyei 34
1.2 Programozási módszerek 37
1.21 Lineáris módszer 41
1.211 Tisztén lineáris módszerek 41
a/ Skinner módszere 41
b/ Lánc-program 44
c/ Pressey módszere 46
1.212 Nem tisztén lineáris módszerek 47
a/ Módositott lineáris program 47
b/ Sub-lineáris program 47
c/ Kritérium-lépéses program 48
1.22 Elágazásos program 49
a/ Crowder módszere 49
b/ Visszautaló módszer 52
c/ Kombinált visszautaló módszer 53
d/ Előrehaladó módszer 54
e/ Párhuzamosan előrehaladó módszer 55
f/ Gazdagító program 55
1.221 Skiimer és Crowder módszerének összehasonlító vizsgálata 56
1.23 Vegyes módszerek 60
1.231 Sheffieldi módszer - elágazásos program feleletalkotással 60
1.232 RULEG - módszer 61
1.233 Matétikus módszer 62
1.24 Adaptiv /csak elektronikus géptípusokra alkalmad/módszer 64
1.3 A programalkotás elméleti alapjai és a gyakorlati megvalósítás technikája 66
1.31 A programalkotás fő szempontjai 66
1.311 A lépések, ill. szakaszok megtervezése 70
1.312 Az információegységek fajtái 71
1.313 A segités elvének alkalmazása 72
1.314 A feleletek formája 74
1.315 A hibák jelentősége 75
1.32 Gyakorlati problémák 75
1.321 A programok kipróbálása és átdolgozása 76
1.322 A programszerkesztésben résztvevő szakemberek 78
1.323 A program és a lépések hossza 79
1.324 A programszerkesztés idő- és költségszükséglete 31
1.325 Programozható tantárgyak, elkészült programok 85
2 OKTATÓGÉPEK - A PROGRAMOZOTT OKTATÍS MEGVALÓSÍTÁSA GÉPI UTON 91
2.1 Az oktatógépek általános kérdései 91
2.11 Az oktatógép meghatározása 91
2.12 Az oktatógépek funkciói és a velük szemben támasztott követelmények 95
2.15 Az oktatógép előnyei 96
2.14 Történelmi visszapillantás 97
2.2 Az oktatógéptipusok felosztása 99
2.21 Oktató gép-szimuláns ok 100
2.22 Mechanikai oktatógépek 102
2.221 Feleletválasztásos készülékek 102
2.222 önálló felelet szerkesztésére alkalmas készülékek 104
2.23 Elektromos oktatógépek 109
2.231 Nyomtatott programok 110
a/ Írott válasz 110
b/ Billentyűs válasz 111
2.232 Vetített programok 113
a/ Írott válasz 113
b/ Billentyűkkel vagy nyomógombokkal megadott válasz 115
2.24 Elektronikus számitógéppel vezérelt oktatógépek 122
2.241 Egyéni oktatásra alkalmas adaptiv oktatógépek 126
a/ SAKI /Solartron Automatic Keyboard Instructor = Solartron automatikus oktató készülék/ 126
b/ IBM 650 digitális számitógéppel vezérelt oktatógép 128
0/ Bendix G-15 130
2.242 Csoportos oktatásra alkalmas adaptiv oktatógépek 151
a/ CLASS /Computer-based Laboratory for Automated School System = Automatizált iskolarendszerek számitógépes laboratóriuma/ 131
b/ PLATO /Programmed Logic for Automatic Teaching Operations « Automatizált oktatási programok logikája/ 136
2.25 Tantermi hirközlő rendszerek 142
2.251 Külföldi megoldások 142
2.252 Hazai megoldások 145
3 programozott tankönyvek 147
3.1 A kizárólagos gépi orientáció megváltozása.
Tankönyvtipusok 147
3#H A programozott tankönyv térhódítása 148
3.111 Elvi szempontok 149
3.112 Gyakorlati szempontok 151
a/ Hozzáférhetőség 151
b/ Előállítás 151
c/ Gyakorlati alkalmazás 151
3.113 A gazdasági érdekeltségek szerepe 152
3.12 A gépi program formai átalakulása. A programozott tankönyv különböző tipusai 153
3.121 Lineáris tankönyv 155
3.121.1 Horizontális elrendezés 157
a/ Kérdés-válasz-lapos tankönyvek 158
b/ Kétirányú tankönyvek 159
3.121.2 Vertikális elrendezés 160
3.121.3 Vágottszélű könyv 161
3.122 Tagolt tankönyv 163
3.123 Egyéb formai megoldások 167
3.13 A tankönyvkiadás különböző problémái 167
3.131 Feldolgozott témakörök 167
3.132 Kiadók és nyomdák 170
3.2 Tankönyvismertetések 171
I. Holland-Skinner: The analysis of behavior 173
II. Pfister, E«A.: Leichter lernen durch programmierte Texte und Lerngerate 177
III. McPadden-Moore-Smith: Sets, relations and functions I79
IV. Programmed course in basic electronics 182
V. A programed primer on programing. I. vol. 185
VI. Sullivan, M.W.: Programed English I87
VII. Szende A.: Magyar nyelvtan és fogalmazás a dolgozók iskolájának 8. osztálya számára 191
VIII. Colman-Smallwood: Computer language 195
IX. Carman» R.: A programmed Introduction to vectors 200
Mager, R.P.: Preparing objectives for programmed instruction 203
XI. Schuster, D.H.: Logical electronic troubleshooting 205
XII. Sander, M.: Der programmierte Unterricht in der allgemeinbildenéen Schule 207
3.3 Hogyan készül a programozott tankönyv? Programrészlet /Takács E./ 211
3.4 A programozott oktatás és a könyvtár 218
4. A PROGRAMOZOTT OKTATÁS ALKALMAZÁSÁNAK LEHETŐSÉGEI 225
4.1 Programozott oktatás a rendszeres oktatásban, a különböző szintü oktatási intézményekben 228
4.11 Alsó- és középfokú iskolák 229
4.111 Alsó-fokú iskolák 230
/Kísérletek tárgya: olvasás, matematika, geomteria, trigonometria, algebra, nyelvtan, hűtőgépek felépitése, matematika/
4.112 Középiskolák 234
Kísérletek tárgya: fizika, logika/
4.113 Speciális oktatás 235
4.12 Felsőoktatás 236
4.121 Kísérletek /pszichológia, filozófia, matematika, fizika, villamosmérn. lab., elektrokardiografia, képzőművészet/ 238
4.2 Felnőttoktatás 244
4.21 Dolgozók iskolái, főiskolai esti és levelező oktatás 245
4.22 Népmüvelés, ismeretterjesztés 245
4.23 Orvostovábbképzés 246
4.24 Katonai kiképzés 247
4.25 Fejlődő országok oktatási problémái 248
4.3 Programozott oktatás az iparban 250
4.31 általános ipari oktatási és képzési problémák 250
4.311 Hagy iparvállalatok növekvő érdeklődése a programozott oktatás iránt 251
4.32 A programozott ipari oktatás várható előnyei 252
a/ Az oktatási idő megrövidülése 252
b/ Az oktatásra fordítandó költségek csökkenése 252
c/ Jobb termelési eredmények 253
4.33 Oktatásszervezési és tervezési kérdések 254
4.331 Oktatók és oktatottak 256
4.34 Ipari programok 256
4.341 a programkészítés szempontjai 25?
4.342 A programkészítés költségei 259
4.343 A programok témaköre 260
4^35 Ipari kísérletek eredménye 261
4.351 Ipari tanuló oktatás 261
a/ Gépgyártás 261
b/ Matematika 262
4.352 Ipari szaktanfolyamokon végzett kísérletek 263
A/ Elektrotechnika 263
a. Hibakeresés elektronikus berendezésekben 263
b. Elektronikus számítógépek használata 264
Jelzéserősitő berendezések 265
B/ Speciális témák 265
a. Telefonszerelők, javítócsoportok továbbképzése 265
b. Gyógyszeripar 266
c. Statisztika 266
d. Kereskedelem 266
e. Légiforgalom 267
4.36 A programozott ipari oktatás hazai perspektívái 267
5 A PROGRAMOZOTT OKTATÁS SZEREPE MA ÉS A FEJLŐDÉS PERSPEKTIVÁI 269
5.1 Vélemények a programozott oktatás elméletéről és gyakorlati alkalmazásáról 269
5.2 Az oktatásban elsősorban érdekeltek szempontjai 275
5.21 A programozott oktatás és a tanár 275
5.22 A programozott oktatás és a tanuló 277
5.3 A jelenlegi kutatások irányai és a jövő lehetőségei 280
5.31 Elméleti kutatások irányai. 281
5.32 Oktatógépek szerepe a jövőben 282
5.33 Oktatásszervezési kérdések megoldására irányuló törekvések 283
5.4 Áttekintés a programozott oktatás és az oktatógépek jelenlegi helyzetéről 285
5.41 Nemzetközi helyzetkép 285
5.411 Konferenciák, kiállítások 285
5.412 Az uj módszer elterjedésének "térképe" 291
Európa 292
Afriké 300
Amerika 301
Ázsia 308
5.42 A magyarországi helyzet áttekintése 308
5.5 Terminológiai problémák 315
5.6 Szójegyzék 322
FELHASZNÁLT IRODALOM 351
IDEGEN NYELVŰ ÖSSZEFOGLALÁSOK
Angol 373
Német 375
Orosz 377
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Audio-vizuális technikai és módszertani közlemények 1965/1-6. Audio-vizuális technikai és módszertani közlemények 1965/1-6. Audio-vizuális technikai és módszertani közlemények 1965/1-6. Audio-vizuális technikai és módszertani közlemények 1965/1-6. Audio-vizuális technikai és módszertani közlemények 1965/1-6. Audio-vizuális technikai és módszertani közlemények 1965/1-6.

A borítók kissé elszíneződtek, a lapélek enyhén foltosak.

Állapot:
3.480 Ft
1.740 ,-Ft 50
9 pont kapható
Kosárba