1.067.056

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Áruforgalom gazdaságtana

Kézirat

Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött papírkötés
Oldalszám: 347 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: 543 példányban jelent meg. Tankönyvi száma: J 10-1386. Kézirat.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Kereskedelemről a tudományos és a gyakorlati életben kétféle értelmezésben lehet beszélni. Leggyakrabban szervezetet értünk azon, amelyben a piaci események befejező fázisaként, különböző formákon... Tovább

Előszó

Kereskedelemről a tudományos és a gyakorlati életben kétféle értelmezésben lehet beszélni. Leggyakrabban szervezetet értünk azon, amelyben a piaci események befejező fázisaként, különböző formákon keresztül, meghatározott anyagi-technikai bázison megvalósul a csere. Ilyen értelemben a kereskedelem boltok és raktárak sokaságát, valamint azokban munkálkodó személyek - a cserefolyamat megszervezése érdekében végzett - tudatos, szervezett cselekvéseinek összességét jelenti. A szervezet tevékenységének eredményeként az ipar és a mezőgazdaság által termelt vagy importból származó áruk nagy tömege jut el a fogyasztóhoz.
A kereskedelem azonban nemcsak szervezet, hanem meghatározott közgazdasági funkciók hordozója is, összekötő kapocs a tömegterhelés és a személyes fogyasztás között. A fogyasztás, amely minden gazdasági tevékenység fő célja és mozgatója, lezárja az egyes áruk körforgását. A kereskedelmi forgalomba kerülő áruk nemcsak a cserefolyamat tárgyai, hanem olyan közgazdasági kategóriák hordozói is, mint kínálat, kereslet és a kettőt mennyiségileg összekötő ár. A szocializmusban az árutermelés realizálódása és a javak körforgása a tervszerű elemek hatása alatt álló piacon bonyolódik le. Ilyen értelemben a kereskedelem - az összhang megteremtése érdekében - aktív módon befolyásolja a termelést és a fogyasztást, mert a termelés struktúrájának állandó alkalmazkodása a fogyasztói kereslethez, valamint a technikai-műszaki fejlődés révén forgalomba kerülő új árufajták hatása a szükségletek fejlődésére: a gazdasági haladás döntő feltételei. Vissza

Tartalom

A korszerű kereskedelem társadalmi gazdasági előfeltételei és fejlődésének fő irányai3
A kereskedelem fejlődésének rövid történeti áttekintése4
A kereskedelem napjainkban4
A kereskedelem jövője - a jövő kereskedelme18
Szükséglet, fogyasztás, kereslet24
A szükséglet keletkezése26
A szükségletek kielégítése - a kereslet27
A kereslet befolyásoló tényezők és hatásuk vizsgálata28
A kereslet megismerésének módszerei és eljárásai48
Fogyasztási elméletek53
Polgári fogyasztási elméletek53
A fogyasztói társadalom59
A marxista fogyasztási elmélet alapjai65
A fogyasztás társadalmi meghatározottsága69
A piac szerepe és helyzete a tervgazdaság körülményei között83
A kereskedelmi ágazaton belüli gazdasági kapcsolatok88
A kereskedelem felépítése88
Árukapcsolatok91
Egyéb gazdasági kapcsolatok101
A nagykereskedelmi vállalati tevékenység sajátos gazdálkodási problémái105
A termékforgalmazás megváltozott rendjének hatása a nagykereskedelmi vállalatokra106
Vita a nagykereskedelem létjogosultságáról108
Mit tehet a nagykereskedelem?109
Kiskereskedelmi + nagykereskedelmi funkció = demigrosz tevékenység110
A demigrosz jelleg előnyei111
A demigrosz jelleg érvényesülése a kereskedelemben112
A nagykereskedelmi készletgazdálkodás általános problémái114
A kiegyensúlyozott készletgazdálkodás megteremtésének lehetőségei116
A vendéglátás szerepe és fejlődése122
A vendéglátás szerepe a lakosság fogyasztásában122
A vendéglátás hálózatának és technikai színvonalának fejlődése124
A vendéglátás tevékenysége a fogyasztó szemléletében130
Jövedelmezőség132
A szervezés és a kalkuláció néhány kérdése134
Az V. ötéves tervidőszak fejlesztési céljai137
A távlati tervidőszak fejlesztési céljai138
Magyarország idegenforgalma és várható távlati fejlődése141
A hazai lakosság idegenforgalma141
A külföldi idegenforgalom148
Az utazás irodai tevékenység és jövedelmezőség159
Az anyagi-műszaki ellátás és a termékforgalmazás rendje167
A szocialista gazdaság irányításának alapelve167
A termékforgalmazás alapelvei168
A termékforgalmazási rendszerrel szembeni követelmények168
A termékforgalmazás szabályozása170
A TEK vállalatok szerepe és feladata az anyagi-műszaki ellátásban175
Termelő vállalatok értékesítési tevékenysége178
A terméktervezés feladata és módszerei178
A forgalmi folyamat és a vállalati piacképesség181
Vállalat és piac a szocialista gazdaságban194
A vállalat és jellemzői194
A vállalat mint rendszer195
Kereskedelmi vállalatok a gazdaságirányítási rendszerben198
A szocialista tervgazdaság és a marketing202
A vállalati kommunikáció (reklám és p. r.) helye és szerepe209
A vállalati alapfunkciók és a kommunikáció kapcsolata a szocialista vállalatnál209
A vállalati kommunikáció tartalma: reklám és kapcsolatszervezés214
A vállalati kommunikáció történeti fejlődése: cél- és eszközrendszere219
Vállalati gazdaság program és üzletpolitika237
Döntés és kockázat a vállalatnál238
Értékesítési, beszerzési és készletfizetési politika kialakítása244
Az értékesítési, a beszerzési és a készletezési politika információszükséglete247
Az értékesítési politikát meghatározó tényezők257
Az értékesítési politika összetevői260
Az értékesítési, a beszerzési és a készletezési politika tervbe foglalása265
Vállalati árpolitika269
Az ár, mint az értékesítés eszköze270
Árrendszer és vállalati árpolitika271
Árrendszer és kereskedelmi haszonkulcsok276
A kereskedelmi vállalatok költséggazdálkodása283
Költséggazdálkodási döntések283
A költségkalkuláció286
Anyagi érdekeltség, gazdasági szabályozók, ösztönzők294
A gazdasági érdekek összekapcsolásának lehetősége a szocializmusban295
Vállalati jövedelemszabályozás298
Nyereségen kívüli befizetések299
A nyereségadózás, érdekeltségi alapképzés és felhasználás rendszere300
A nyereséggel kapcsolatos vállalati koncepció kialakítása303
A kereskedelmi vállalatok bérpolitikája és munkaerő-gazdálkodása305
A kereskedelemben alkalmazott bérrendszerek305
A kereskedelmi munka termelékenysége és a vállalati létszámgazdálkodás308
A kereskedelmi vállalatok munkaügyi tevékenysége313
A kereskedelmi vállalatok fejlesztési politikája318
A vállalati fejlesztési (beruházási) döntések318
Vállalatfejlesztési források324
A kereskedelmi vállalatok pénzügyei327
A kereskedelmi vállalatok által igénybe vehető hitelek328
A kereskedelmi vállalatok pénzforgalma332
A kereskedelmi vállalatok irányítása334
Irodalomjegyzék343
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem