1.066.456

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Hogyan akadályozzuk meg a tanulási akadályok kialakulását?

avagy Nem jelenthet akadályt a tanulási akadály!

Szerző
Fordító
Lektor
Budapest
Kiadó: Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskola
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 201 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 16 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

"Nem jelenthet akadályt a tanulási akadály!" - könyvünk alcíme csupán szójáték, vagy több rejlik mögötte? Elismerjük, hogy munkánk célkitűzése néhány gyakorló pedagógus számára túlságosan... Tovább

Előszó

"Nem jelenthet akadályt a tanulási akadály!" - könyvünk alcíme csupán szójáték, vagy több rejlik mögötte? Elismerjük, hogy munkánk célkitűzése néhány gyakorló pedagógus számára túlságosan eufórikusnak tűnhet. Elméleti tanulmányokból, számos iskolakísérletből és az ügy iránt elkötelezett tanítók beszámolóiból tudjuk azonban, hogy a tanulási nehézségek, tanulási zavarok és a következtükben fellépő tanulási akadályozottság alakítható és megváltoztatható. A tanulási korlátok fenti három megjelenési formája pedagógiai eszközökkel befolyásolható. Kedvező esetben a gyermek optimális fejlesztésével el lehet érni, hogy a tanulási korlátok egyáltalán ne jelentkezzenek, vagy (ha már teljesen nem is kerülhetők el) legfeljebb enyhébb formában.
Nem hallgathatjuk el, hogy ennél a kérdésnél a pedagógusok, pszichológusok és orvosok gyakran nehézségekbe ütköznek. A tanulási korlátok rendkívül komplex jelenségénél ugyanis nem lehet minden okot és tünetet figyelembe venni, és hatékonyan kezelni. A tanítók az ügy melletti minden elkötelezettségük ellenére is gyakran élnek meg visszaeséseket, csalódásokat, különösen akkor, ha a jelenleg is fennálló formális és iskolaszervezési feltételek megnehezítik a tanulókkal való egyénre szabott foglalkozást. Mindjárt az elején szükségesnek tartottuk ezt megemlíteni, hogy az elvárások reálisak maradjanak.
A megfelelő iskolakísérletek eredményei, ezek szakirodalmi értékelése, illetve nem utolsó sorban saját gyakorlati tapasztalataink alapján azonban prognosztizálni merjük, hogy az általános iskola és a tanulásban akadályozottak iskolája közti "határesetként" elkönyvelt gyermekek jó egyharmada - a következőkben bemutatásra kerülő "ösztönzések" segítségével - sikerrel fejezi be az alsó tagozatot. Reméljük és kívánjuk, hogy ajánlásaink segítséget jelentsenek a tanulási nehézségekkel és zavarokkal küzdő tanulók számára.
Néhány esetben csak tömör "receptekre" szorítkozunk. Ezt azért tesszük egyrészt, hogy jelen írásunk terjedelme ne növekedjen, másrészt pedig el akarjuk kerülni az általános pedagógiában szokásos terjengősséget. A kérdésben való további elmélyüléshez, valamint saját kritikai megjegyzéseink miatt mindenütt utalunk a megfelelő irodalomra.
Arthur Englbrecht és Hans Weigert Vissza

Tartalom

Előszó 5
1. Bevezető helyett - Doris esete 7
2. A tanulási korlátok elméletéről 10
2.1. Alapfogalmak 10
2.2. A tanulási korlátok áttekintése 14
2.2.1. Tanulási nehézségek 14
2.2.2. Tanulási zavarok 18
2.2.3. Tanulási akadályozottság 27
2.3. A tanulási korlátok megjelenési formái 31
2.3.1. Doris története 31
2.3.2. Rendszerezési kísérlet 33
2.4. Az okok értelmezésének egy lehetséges modellje 38
2.5. A prevenciós modell 42
2.5.1. Elsődleges prevenció 43
2.5.2. Másodlagos prevenció 43
2.5.3. Harmadlagos prevenció 44
2.6. Doris esete - zárszó 44
3. A tanulási akadályozottság korai felismerése 48
3.1. Az információk forrásai 48
3.2. Az iskola diagnosztizálási lehetőségei 49
3.2.1. Beiskolázási diagnózis 49
3.2.2. Adatgyűjtés az iskolakezdés időszakában 60
4. A tanulási korlátok megelőzésének lehetőségei 67
4.1. Az alapvető tanulási folyamatok fejlesztése 67
4.2. A tanulást segítő tényezők tudatos alkalmazása 77
4.2.1 Az iskola pozitív szocio-emocionális klímájának kialakítása 77
4.2.2 A gyermekhez alkalmazkodó tanítás 80
4.2.3 Az eredményes tanuláshoz szükséges magatartás alakítása 84
4.2.4 A tanulási folyamat értékelése 92
4.2.5 Együttműködés a szülőkkel 99
4.3. Néhány példa a fejlesztő segédeszközök kínálatából 103
5. Az alapképességek és kompetenciák fejlesztését szolgáló speciális eljárások 107
5.1. A saját test észlelésének és a saját test tudatának fejlesztése 107
5.2. Észlelési gyakorlatok 111
5.2.1. Észlelési gyakorlatok a taktilis terület fejlesztésére 112
5.2.2. Észlelési gyakorlatok az auditív terület fejlesztésére 113
5.2.3. Észlelési gyakorlatok a vizuális terület fejlesztésére 116
5.3. Interakciós játékok 119
5.3.1. Ismerkedés/kapcsolatteremtés 120
5.3.2. önmagunk és mások észlelése 121
5.3.3. Kapcsolat és együttműködés 122
5.3.4. A kifejezőképességet fejlesztő gyakorlatok 124
5.4. Nyugalom és lazítás 126
5.5. Irodalomjegyzék 130
6. Speciális problémakörök - az elméleti vázlata, gyakorlati lehetőségek 132
6.1. A motiváció fejlesztése 132
6.1.1. Fogalommagyarázat 132
6.1.2. A tanulási motiváció változatai 133
6.1.3. Következtetések az iskolai gyakorlat számára 134
6.1.4. A gyakorlatban felhasználható szakirodalom 135
6.2. Félelem az iskolában 136
6.2.1. A félelem fogalma és megjelenési formái 136
6.2.2. A(z iskolai) félelmek keletkezése, létrejöttük feltételei, magyarázó modellek 140
6.2.3. Eljárások az iskolai félelmek csökkentésére és leküzdésére 142
6.2.4. A gyakorlatban felhasználható szakirodalom 145
6.3. A tanítás és a viselkedés zavarai 146
6.3.1. Fogalomkör 146
6.3.2. A tanítást nehezítő tényezők és a viselkedés zavarainak megszüntetése 147
6.3.3. Pedagógiai következtetések 149
6.3.4. A gyakorlatban felhasználható szakirodalom 150
6.4. Koncentrációs nehézségek 152
6.4.1. Fogalmak 152
6.4.2. Példák a koncentrációs nehézségekre 153
6.4.3. Oki tényezők 154
6.4.4. Lehetséges eljárások 154
6.4.5. A gyakorlatban felhasználható szakirodalom 163
6.5. A nyelvhasználat problémái 164
6.5.1. Nyelvi problémák az általános iskolában 164
6.5.2. A beszédzavarok felismerése az iskolai tanítás során 165
6.5.3. A nyelvhasználat nehézségeinek leküzdése az általános iskolai oktatásban168
6.5.4. A gyakorlatban felhasználható szakirodalom 171
6.6. Az írott nyelv elsajátításának zavarai 171
6.6.1. Terminológiai problémák 171
6.6.2. Ötletek az olvasás, írás, helyesírás "preventív tanításához" 172
6.6.3. A gyakorlatban felhasználható szakirodalom 177
6.7. Számolási zavarok 178
6.7.1. Egy elhanyagolt fejezet 178
6.7.2. Ajánlások a "preventív matematikatanítás" számára 179
6.7.3. A gyakorlatban felhasználható szakirodalom 183
6.8. Balkezesség 183
6.8.1. A probléma általános leírása 183
6.8.2. A kéz dominanciájának megállapítása 185
6.8.3. A balkezesek segítése a tanítás során 186
6.8.4. Tanácsadó helyek és üzletek balkezeseknek 188
6.8.5. A gyakorlatban felhasználható szakirodalom 188
7. Tanulságok az iskolai gyakorlat számára - tíz tézis 189
8. Irodalomjegyzék 191
9. Címek, amelyek segítségünkre lehetnek 200
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem