1.067.053

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Árstatisztika

Marx Károly Közgazdaságtudományi Egyetem/Kézirat

Szerző
Lektor
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 236 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Kézirat. 305 példányban jelent meg. Tankönyvi száma: J10-1345. 9 ábrával illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Gazdasági életünkben az utóbbi években végbement változások szükségszerűvé tették egyetemünk gazdaság-statisztikai oktatásának felülvizsgálatát és átalakítását. így került sor arra is, hogy az... Tovább

Előszó

Gazdasági életünkben az utóbbi években végbement változások szükségszerűvé tették egyetemünk gazdaság-statisztikai oktatásának felülvizsgálatát és átalakítását. így került sor arra is, hogy az egyik lényeges elemzési és gazdaságirányítási tényezőről - árakról - studiumot indítsunk. E jegyzet megjelentetését indokolja az, hogy az egyetemünkről kikerülő közgazdászok akár irányitószervekhez, akár pedig vállalatokhoz kerülnek, akár elemző munkát végeznek, akár pedig operatív termelési és forgalmazási feladatokat látnak el, mindenképpen beleütköznek az árkérdésbe. Az árstatisztikái munka a mi körülményeink között nemcsak az adatok utólagos elemzési lehetőségét, hanem a gazdasági folyamatok irányításának vagy befolyásolásának egyik legfontosabb tényezőjét is adja. Az árhatások kifejeződnek a vállalatok termelési és értékesítési volumenében, összetételében, egyúttal befolyásolják a vállalatok gazdasági eredményének egészét és ennek összetevőit is. Az árstatisztika oktatása az általános statisztika oktatásának befejezése után kezdődik. Az általános statisztikában az "Indexszámítás" fejezetén belül az árindexek alapvető és általános fogalmai is szerepelnek. Ezért szükségtelen bizonyos alapvető módszertani ismeretanyag újbóli tárgyalása, azokra csupán mint ismertnek feltételezett alapra hivatkozunk. Ezzel jegyzetünkben teret nyertünk arra, hogy a praktikus kérdéseket kellően kidomboríthassuk. A praktikus szemlélet érvényesítése nem jelenthette azonban azt, hogy a gyakorlati élet minden kapcsolatára, és speciális eseteire kitérjünk. Erre az adott egy oktatási félév nem lenne elegendő és nem is lehet cél. Ezért a gyakorlati árelemzés során az ágazati kérdéseket leszűkítettük a termelést, a forgalmazást és a lakossági fogyasztást érintő ipari-, kereskedelmi,- és lakossági fogyasztás árstatisztika pontok kereteire. Az említett területeken is elsősorban - az ágazati sajátosságokból kiindulva - az árváltozás mérésére fordítottunk elsődleges figyelmet, és egyéb kérdéseknek pl. az árarányok elemzése, kisebb teret szenteltünk. Vissza

Tartalom

1. Alapfogalmak 9
1.1. Az árstatisztika fontosabb fogalmai 9
1.1.1. Az ár, mint statisztikai kategória 9
1.2. A minőségi változások kezelése 12
1.2.1. Az egyes minőségi tulajdonságok típusai 13
1.2.2. A különböző minőségi tulajdonságok kapcsolata 16
1.3. Az adás-vételi feltételek változásai 17
1.3.1. Felárak és árengedmények 18
1.4. Az un. egyedi javak árváltozása 20
1.5. Az un. burkolt árváltozások 22
1.6. Volumen- és áraspektus 23
1.7. Különböző árfogalmak 24
1.8. Átlagárak 27
1.8.1. Az átlagár fogalma és az átlagárváltozás 27
2. Az árstatisztikái megfigyelés 28
2.1. Az árak és az árváltozások megfigyelésének általános
kérdései 28
2.1.1. Az árstatisztikái felvételek fajtái 30
2.1.2. A reprezentatív módszerrel történő ármegfigyelés
kérdései 33
2.1.2.1. A mintába kerülő reprezentánsok fogalma,
a megfigyelt áradatok azonosításának
kérdései 33
2.1.2.2. A reprezentánsok kiválasztásának módszerei 37
2.1.2.3. A rétegzés kérdése 38
3. Ipari árstatisztika 41
3.1. Az árváltozások mérése az iparban 41
3.1.1. Az ipari árak statisztikai megfigyelésének
általános kérdései és főbb feladatai 41
3.1.2. Az ipari árak változásának vizsgálatával kapcsolatos főbb elméleti, gyakorlati kérdések 44
3.1.2.1. Az árváltozások jellegzetességei és alapfogalmai 44
3.1.3. Az árak változásának megfigyelése és mérése 48
3.1.3.1. Az árstatisztikái felvételekhez kapcsolódó árindexek 48
3.1.3.2. Az ipari árindex számítása 54
4. Kereskedelmi árstatisztika 67
4.1. Az árváltozások mérése a kereskedelem ágazataiban 67
4.1.1. A kiskereskedelmi árstatisztika jellegzetességei 67
4.1.1.1. A reprezentánsok fogalma, az adatfelvétel módszere 69
4.1.1.2. A reprezentánsok kiválasztásának módszerei. A kiválasztás helyének és idejének meghatározása 70
4.1.1.3. A reprezentánsok számának meghatározása 73
4.1.1.4. Néhány megjegyzés a megfigyelési rendszer értékeléséhez 74
4.1.1.5. Az árindexek fajtái és az indexek súlyozása 76
4.1.1.6. A forgalom volumenének mérése az
indexösszefüggések segítségével 84
4.1.1.7. Az árváltozások vállalati szinten történő
mérésének gyakorlati lehetőségei 85
4.2. A külkereskedelmi árstatisztika jellegzetességei 93
4.2.1. A reprezentatív módszerrel történő ármegfigyelés
kérdései 95
4.2.1.1. Az árstatisztikái megfigyelések köre
a reprezentánsok fogalma 95
4.2.1.2. A reprezentánsok kiválasztásának módszerei, a minta nagysága 98
4.2.1. 3. Az árindexek fajtái és a súlyozás kérdései 101
4.2.1.4. A külkereskedelmi forgalom volumenének
mérése 107
4.2.2. Az árindexek felhasználása a külkereskedelmi
forgalom dinamikai elemzésében. Az árindexek
alapján képezhető mutatószámok 107
4.2.2.1. A "tiszta" cserearány index 109
4.2.2.2. A "teljes vásárlóerő" cserearány index 110
4.2.2.3. Az árnyereség, illetve árveszteség számítása 111
5. A fogyasztói árindex 114
5.1. A fogyasztói áralakulás 114
5.1.1. A fogyasztói árindex szerepe a lakosság életszínvonalának elemzésében 115
5.1.2. A fogyasztás összetételének szerepe a fogyasztói árindexben 123
5.1.2.1. A jövedelmek és a demográfiai mutatók
alakulásának befolyása a fogyasztási
struktúrára 123
5.1.2.2. A fogyasztási szokások változásának
szerepe a fogyasztás összetételében 126
5.1.2.3. Az árak és árarányok változása 127
5.1.3. A fogyasztói árindex megfigyelési körének és
megoldási módozatainak gyakorlati kérdései 129
6. Az árváltozások hatása a gazdasági életben 132
6.1. Az árváltozások hatásai 132
6.2. A rugalmasság vizsgálata 132
6.3. Az árak és költségek összefüggései 135
6.4. Az árak és vállalati haszon alakulásának összefüggései 137
6.5. Az integráció kérdései 140
7. Az átlagárak elemzése 142
7.1. Az egyedi árak és az átlagár kapcsolata 142
7.2. Az egyedi árak átlagosan történő kifejezésének lehetősége 145
7.2.1. Az átlagárak típusai és számításának módszerei 148
7.3. Az átlagárak időbeni alakulásának elemzése 157
7.3.1. Az átlagárak indexei 157
7.3.1.1. Az átlagárak indexei egy termékre 158
7.3.1.2. Az átlagárak indexei több termékre 163
7.3.1.3. összefüggések az átlagárak indexeiben 177
7.4. Az átlagáras volumenindex önálló alkalmazása 180
7.5. Az átlagárak időbeni változásának vizsgálata összetett
esetekben 185
7.6. Az átlagárak árváltozásmérésben való felhasználásának
kérdései 193
7.6.1. Több minőségileg különböző változattal rendelkező termékek átlagara 193
7.6.2. Különböző időpontokban érvényesülő árak átlagolása 197
7.6.3. Különböző értékesítési relációkban érvényesülő
árak átlagolása 198
Az indexelmélet egyes kérdései 201
8.1. Az indexszámítás gyakorlatának és elméletének kialakulása, fejlődésének mozgató rugói 201
8.2. Az egyszerű indexformulák és az indexpróbák 202
8.3. Súlyozott mértani átlagolású formulák 212
8.4. A "láncolás" és a Divisia-index 217
8.5. A fogyasztói árindex, mint költségindex, Konüsz-formulái 219
8.6. Az indifferencia-görbék szerepe az indexelméletben 222
8.7. A termék- és árstruktúra matematikai statisztikai elemzése indexszámok felhasználásával 228
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem