1.062.087

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Arkánum 12.

1996. szeptember

Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Sartre írta volt hajdanán: Élni vagy mesélni! Eszerint az élet és írás kölcsönösen kizárja egymást, bár olyasmit is emlegetett, hogy az élet csak akkor lesz megélt életé, ha írásba, főként valami... Tovább

Előszó

Sartre írta volt hajdanán: Élni vagy mesélni! Eszerint az élet és írás kölcsönösen kizárja egymást, bár olyasmit is emlegetett, hogy az élet csak akkor lesz megélt életé, ha írásba, főként valami történetbe foglaltatik (a kalandok, úgymond, könyvekben vannak). De miből s mivé lesz az alanyi író-én, amikor megírt tárgy-(egy)énné vedlik át? Sem az életet, sem az ént nem lehet írásba át/lemásolni; Flaubert sosem volt-lehetett Bovaryné (egyrészt az előbbinek nagy bajsza volt, másrészt, mint Deleuze írta kissé szigorúan, Gusztáv papa egy hisztérikus „trickster" volt). Alighanem Flaubert még „Flaubert" sem lehetett, mivel az ön/én is már mindig más volt, amint azt egy poszt-költő és fegyvercsempész mesélgette önmagáról. József Attila is olyasmit írt a Szabad ötletekben, hogy az abban megjelenő énje az igazi én, s nem az, amelyik a verseiből kiolvasható. Persze az az én sem volt „igazi", esetleg igazibb, mivel arculata ötletről ötletre állt össze, az esztetizálás máza nélkül. Másolás helyett az az én is „csak" ön-élet-írással tákolgathatta össze egyszeri életét; az írott én mindig álarc volt, azaz ál-arc, prozopopeia.
Fokozottan áll ez a szabály a hazajáró lélekként önmegszólító peremvidéki író-énre. Mint az Adorno-említette kultúrkritikus, egyszerre van kint és bent: az író-én ugyan kívülről tekint be a határos hazába, ám a megírt-megélt én a maga fizimiskáját kifelé is, befelé is mutatja, s mindig más-képpen. Ez az arc-kép azonban nem arctalan, s a nemzedék sem, amelynek részét képezi; talán mivel felidézett múltja sosem volt rovott. Mint Gautamáé Bostonban, énje és élete magyar és idegen egyszerre, s írásos álarca is ilyen összetett: orrát nem hordja fenn; füle vájt; homloka hol felhőtlen, hol nem; szeme fennakadt a világon. Szája szabad, ami még mindig nagy szó. Vissza

Tartalom

Ön, élet, írás 3
BAKUCZ JÓZSEF: 1. Gautama Bostonban 4
TÖTTÖSSY ISTVÁN: Hogy miért és hogyan 21
HAKLIK NORBERT: Béla 29
VITÉZ GYÖRGY: Dolores Inferni kisasszony monológja 32
BALI BRIGITTA: Montázs; Isten; És él 35
KEMENES GÉFIN LÁSZLÓ: Vizit Dionüzosznál 39
AMBRUS LAJOS: Szókalauz - azok a restaurációk! 43
ANDRÁS SÁNDOR: A vécépap ír 48
SZANYI JÁNOS: Dráma 51
BARÁNSZKY LÁSZLÓ: halottak szerája ez 60
HORVÁTH ELEMÉR: Az antikrisztus 61
MATEI VISNIEC: Utasítás lófogásra; Háromnegyed hat 62
KEMENES GÉFIN LÁSZLÓ: Miért nincs magyar Lady Chatterley's Lover? 64
ANDRÁS SÁNDOR: Lutheránus zen 82
VÁRALLYAY GYULA: Kávéháztól kávéházig: a magyar irodalommal 97
ALAPI GÁSPÁR: Levél Bakucznak 103
Recenziók 104
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem