Előszó
Ezzel a könyvvel és kazettával azoknak a felkészülését szeretném segíteni, akik angol nyelvi érettségit vagy más általános nyelvvizsgát kívánnak tenni.
A vizsgára készülők és a felkészítő tanárok rendelkezésére álló számos tananyagon belül aránylag csekély a beszédértés fejlesztését és gyakorlását célzó feladat, pedig mind a vizsgázók, mind az idegen nyelvet tanulók és használók körében ez a készség jelenti a legnagyobb nehézséget. Ráadásul ma már nemcsak az akkreditált, modern nyelvvizsgákban, de az új nyelvi érettségiben is méltó helyet kap ennek a fontos nyelvi készségnek a mérése.
A könyvemben megadott feladatsorok nemcsak készségfejlesztésre használhatók, hanem lehetőséget nyújtanak a nyelvtanulónak arra is, hogy saját tudását ellenőrizhesse, illetve megismerhesse a beszédértés mérésekor elvárt teljesítményt.
A könyv tagolása az új idegen nyelvi érettségihez igazodik, amelynek két szintje - Középszint és Emelt szint - az Európa Tanács idegennyelv-oktatásra vonatkozó skáláján az A2 és B2 szintek közé esik. A B2 szint egyben a hagyományosan középfokúnak nevezett vizsgák szintjének felel meg, amit az is mutat, hogy az emelt szintű idegen nyelvi érettségi bizonyos százalék elérésekor középfokú, államilag elismert nyelvvizsgának számít. A könyvben szereplő valamennyi feladat felhasználható tehát nemcsak az érettségire, hanem a hagyományos középfokú vizsgákra való felkészülés során is.
Mindenképpen ajánlom a teljes feladatsor megoldását, mivel így a tanulóknak lehetőségük van a gépi hang és a különböző szövegfajták megértésének, a feladattípusoknak és a válaszadási technikáknak a begyakorlására. Mindezek során alkalom adódik annak tudatosítására, hogy az idegen nyelvi beszédértés készsége messze nem a teljes szöveg tökéletes, szó szerinti értését jelenti, hanem bizonyos 1 akár specifikus, akár globális - információk kiszűrését, amelyek rádió- és tévéműsorok befogadásához, egy vizsgafeladat megoldásához, élő szituációban való megfeleléshez, stb. szükségesek. Ebből következően egy teszt nehézségi szintjét nemcsak a szöveg nehézsége, hanem a feladat (a keresett információ) jellege is meghatározza. Mindezek megértésével és begyakorlásával remélhetőleg csökkennek a beszédértés stresszkiváltó tényezői is: a beszédértés torz értelmezéséből következő önbizalomhiány és a hangzó szöveg élő jellegéből adódó pszichikai teher.
A tesztlapok összeállításakor a beszédértés mérésére szolgáló feladattípusok minél változatosabb bemutatására törekedtem, hogy a vizsgázó mintát kaphasson az új érettségi és a különböző nyelvvizsgák beszédértés feladatainak jellegéről és formájáról. A vizsga menete, a pontozás és értékelés természetesen vizsgarendszerenként különböző, ezért azt javaslom minden vizsgázónak, hogy a megcélzott vizsgáról minél részletesebben tájékozódjon.
A tananyag írásakor fontos szempont volt számomra, hogy felkészítő kollegáimnak könnyen és rugalmasan felhasználható segédeszközzel segítsem a munkáját. A könyv ugyanis tekinthető tesztminták gyűjteményének, ami a felkészítés utolsó, intenzív szakaszában a főpróbaszerű felmérést-gyakorlást szolgálja. Másfelől azonban a folyamatos felkészítésbe is beilleszthető, mivel a tesztek változatos, a nyelvvizsgák követelményeiben is megjelenő témaköröket ölelnek fel. A szövegek mindegyike autentikus élőbeszéd - egyrészt rádiófelvételek, másrészt anyanyelvűekkel készített riportok -, így az egyes témakörök és a hozzájuk kapcsolódó szókincs hallás utáni tanítására illetve rögzítésére is alkalmasak. Az órai munkában való felhasználhatóságot segíti az is, hogy a tartalomjegyzékben megadtam a szövegek hosszát, rövid tartalmát és az általános témakörökre vonatkozó utalásaikat.
A megoldókulcs (Megoldások) és a szövegek szó szerinti átirata (Szövegkönyv) lehetővé teszi az önálló felkészülést is. Az önállóan gyakorló vizsgázó jelöltnek azt tanácsolom, hogy miután a megoldott feladatlapot a kulcs segítségével ellenőrizte, a hibás vagy hiányzó válaszokat újabb meghallgatások) során tisztázza vagy pótolja, és csak legvégső esetben forduljon a szövegkönyvhöz.
Kellemes munkát és sikeres vizsgát kívánok: Barta Éva
Vissza
Fülszöveg
A jelen kötetben bemutatott Feladatlapok beszédértés vizsgához nyújtanak fejlesztési és gyakorlási lehetőséget.
A könyv tagolása az új angol nyelvi érettségihez igazodik (Középszint és Emelt szint), de változatos feladatai alkalmasak a hagyományos középfokú vizsgákra való felkészüléshez is.
A tananyag (könyv és kazetta) a Felkészítő tanároknak egyszerre jelent könnyen felhasználható tesztmintákat, illetve a folyamatos felkészítés során rugalmasan beilleszthető, különféle témaköröket felölelő autentikus szövegeket és feladatokat. Az órai munkát segítendő a tartalomjegyzék feltünteti a szövegek hosszát, rövid tartalmát és az általános témakörökre vonatkozó utalásaikat is.
A vizsgára készülők önállóan is használhatják a kiadványt nyelvtudásuk ellenőrzésére, valamint a beszédértés mérésekor elvárt teljesítmény megismerésére: a megoldókulcs (Megoldások) és a szövegek szó szerinti átirata (Szövegkönyv) segíti ebben őket.
A kötet szerzője a Budapesti Gazdasági Főiskola Kereskedelmi,...
Tovább
Fülszöveg
A jelen kötetben bemutatott Feladatlapok beszédértés vizsgához nyújtanak fejlesztési és gyakorlási lehetőséget.
A könyv tagolása az új angol nyelvi érettségihez igazodik (Középszint és Emelt szint), de változatos feladatai alkalmasak a hagyományos középfokú vizsgákra való felkészüléshez is.
A tananyag (könyv és kazetta) a Felkészítő tanároknak egyszerre jelent könnyen felhasználható tesztmintákat, illetve a folyamatos felkészítés során rugalmasan beilleszthető, különféle témaköröket felölelő autentikus szövegeket és feladatokat. Az órai munkát segítendő a tartalomjegyzék feltünteti a szövegek hosszát, rövid tartalmát és az általános témakörökre vonatkozó utalásaikat is.
A vizsgára készülők önállóan is használhatják a kiadványt nyelvtudásuk ellenőrzésére, valamint a beszédértés mérésekor elvárt teljesítmény megismerésére: a megoldókulcs (Megoldások) és a szövegek szó szerinti átirata (Szövegkönyv) segíti ebben őket.
A kötet szerzője a Budapesti Gazdasági Főiskola Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Karának tanára, több nyelvvizsgaközpont feladatírója és vizsgáztatója, valamint a British Council angol nyelvi érettségireform projektjének tagja.
Vissza