1.066.414

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az olvasás pedagógiája

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Budapest
Kiadó: Akadémiai Kiadó és Nyomda
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 182 oldal
Sorozatcím: Közoktatási kutatások
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 16 cm
ISBN: 963-05-6057-7
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Az olvasás nemcsak módszertani kérdés. Tudományos jellegére Benedek Marcell 1937-ben megjelent könyvében és Sík Sándor 1948-ban megírt tanulmányában mutatott rá először. Mindketten irodalmi elemzésekben szemléltették, hogy az olvasni tudás az élményadás művészete, és neveléslélektani alapokra építve tudomány. Arató Ferenc e könyvében kutatási és kísérleti eredményeivel a pedagógiai értelmezést támasztja alá. Az olvasni tudás a tanulás, az önművelődés, a kutatás nélkülözhetetlen eszköze, s a pedagógia elméleti és gyakorlati kérdése. A bevezető fejezetek a fogalmak értelmezésével, majd metodológiai kérdésekkel foglalkoznak és megjelölik a választott problémák tudományterületi határait. A második rész az olvasás történetét mutatja be, kiemelve a fontosabb eszmék és áramlatok hatásait. A harmadik rész az olvasás élettani és pszichológiai alapjait s azokra alapozva az olvasástanulás és tanítás didaktikai, módszertani útjait vázolja. A két utolsó fejezetben írja le a szerző kísérletének... Tovább

Fülszöveg

Az olvasás nemcsak módszertani kérdés. Tudományos jellegére Benedek Marcell 1937-ben megjelent könyvében és Sík Sándor 1948-ban megírt tanulmányában mutatott rá először. Mindketten irodalmi elemzésekben szemléltették, hogy az olvasni tudás az élményadás művészete, és neveléslélektani alapokra építve tudomány. Arató Ferenc e könyvében kutatási és kísérleti eredményeivel a pedagógiai értelmezést támasztja alá. Az olvasni tudás a tanulás, az önművelődés, a kutatás nélkülözhetetlen eszköze, s a pedagógia elméleti és gyakorlati kérdése. A bevezető fejezetek a fogalmak értelmezésével, majd metodológiai kérdésekkel foglalkoznak és megjelölik a választott problémák tudományterületi határait. A második rész az olvasás történetét mutatja be, kiemelve a fontosabb eszmék és áramlatok hatásait. A harmadik rész az olvasás élettani és pszichológiai alapjait s azokra alapozva az olvasástanulás és tanítás didaktikai, módszertani útjait vázolja. A két utolsó fejezetben írja le a szerző kísérletének részletes történetét dokumentálva a tanulási és az olvasási program összekapcsolásának lehetőségét. Vissza

Tartalom

Előszó7
Bevezetés a problematikába11
Szemantikai értelmezés13
Megtévesztő útkeresés14
Metodológia és a program16
A kutatás aspektusának értelmezése17
Statisztikai módszerek kritikája18
Tudományterületi elhatárolódás19
Áttekintés az olvasástanítás történetéről21
Az olvasáskutatás tudományos apparátusa23
A történetiség szerepének vizsgálata - Problématörténet23
A görög-római iskola23
A magyar iskola úttörői az újkor hajnalán26
Pedagógiai eszmék és áramlatok 19. századi ütközőpontjai33
A didaktikai alapok lerakása45
Módszerek51
Tantervek56
A "tantervi utasítás"59
A követelményrendszer és a teljesítmények statisztikája62
Az olvasástudás történeti összehasonlítása63
A statisztika vészjele63
Az olvasás élettani és pszichológiai alapja67
Élettani mozzanatok69
Az olvasó szem69
Pszichikai mozzanatok73
Figyelem és érdeklődés74
Az emlékezés tényezői - az emlékképek asszociatív kapcsolatai75
Szópercepció, perceptuális olvasás76
Szemiotika az olvasásban79
Kognitív organizáció-olvasástudás vizsgálat82
Intellektuális élmény, katarzis, az olvasás szokása84
Didaktikai program: alapelvek, módszerek, eljárások87
Az iskolai könyvtár didaktikai kritériumai88
Nyitott és alternatív tanulási program89
Az olvasástanulás feladatrendszere93
Alapelvek - módszerek - eljárások95
A problémamegoldó olvasás96
A tanulási folyamat differenciált vezetése100
A folyamatvezérlés három kísérleti modellje (1970-1982)103
A kísérlet problémái105
Az iskolai olvasástudás standard követelményei - Mérések107
A mérések környezeti feltételeiről107
A mérés metodológiai kérdései108
Elemzés - Következtetések117
A könyvtárismeret pedagógiai adaptációja119
A társadalmi környezet és a kísérlet feltételei120
Az olvastatás tematikája és a könyvek124
A kísérlet módszerei, az alkalmazott tanítási eljárások, fogások126
A modelltípus mérési adatai128
A kiegészítő olvasmányokra szánt idő132
Az olvasástanulás pedagógiai rendszere137
A tantervtől a tankönyvig139
A tanterv "átértékelése"140
Komplex program, tantárgyi integráció141
A kísérleti szituáció feltételei - szervezési problémák144
Módszer és tankönyv146
A mérés149
Szövegolvasás - anyanyelvi tudatosság az 1-3. osztályban152
Fáradtságmérés164
A problémamegoldó olvasás mérése 4-5. osztályban165
A longitudinális mérések összegzése175
Összegzés - Ajánlás180
Utószó jogán182

Arató Ferenc

Arató Ferenc műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Arató Ferenc könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem