Előszó
Amikor először merült fel annak a gondolata, hogy néhány érdekelt partnerség, az EQUAL program tematikus hálózati munkájában a valós munkaerőpiaci kulcskompetenciákkal kezdjen foglalkozni, sokan...
Tovább
Előszó
Amikor először merült fel annak a gondolata, hogy néhány érdekelt partnerség, az EQUAL program tematikus hálózati munkájában a valós munkaerőpiaci kulcskompetenciákkal kezdjen foglalkozni, sokan óvtak ettől bennünket. Egyrészt azért, mert féltek, nem lesz kellő számú szakember, aki hozzánk hasonló módon gondolkodik ezekről a kérdésekről, másrészt azért, mert egy régen túlhaladott, agyonkutatott, megoldott problémahalmaznak vélték.
Amikor nekifogtunk a munkának, már mi is be voltunk oltva ezekkel a félelmekkel, és aggódtunk azon, hogy a bizalmat, amelyet belénk vetettek a Tematikus Innovációs Bizottság, valamint az Irányító Hatóság szakemberei, nehéz lesz meghálálni. Aztán telt az idő, és amikor eretnek gondolatainkat megosztottuk másokkal, azt tapasztaltuk, hogy megértésre, sőt egyetértésre találtunk, és szépen, lassan bővült az a szakértői kör, melyre támaszkodva vizsgálatainkat és fejlesztéseinket végezni tudtuk.
Hogy mi volt az az alapkoncepció, amelyen elindulva elkezdtünk dolgozni? Nem más, mint hogy a lisszaboni stratégia alapján, az EU által elfogadott koncepcióban lévő, egész életen át tartó tanulás elősegítésére létrehozott kompetencia definíciók, és az azokból eredeztethető fejlesztési irányok, csak korlátozott mértékben alkalmazhatók a munkaerőpiaci elhelyezkedés segítésére. Ennek oka nem más, mint hogy a munkaadók az alkalmazás időpontjában csupán a pillanatnyi "kész-séget" veszik számításba, nem pedig azt, hogy a jövőben milyen fejlesztéseket képes az adott egyén befogadni. Eltérnek azoknak a készségeknek a mélységei és súlypontjai is, melyek a munkaerőpiacon fontosak, és melyek a "lifelong learning" folyamathoz szükséges.
Vissza