1.062.087

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Anyanyelvi tantárgypedagógia

Kézirat/Tanítóképző Intézetek

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 272 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Kézirat. 2. változatlan utánnyomás. 10 fekete-fehér ábrával illusztrálva. Tankönyvi száma: J 11-787.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az 1972-es párthatározat nyomán fontos változások érlelődnek az általános iskolai anyanyelvi nevelésben. Szaporodnak az anyanyelvi tárgyak oktatását, az anyanyelvi nevelés és képzés ügyét vizsgáló... Tovább

Előszó

Az 1972-es párthatározat nyomán fontos változások érlelődnek az általános iskolai anyanyelvi nevelésben. Szaporodnak az anyanyelvi tárgyak oktatását, az anyanyelvi nevelés és képzés ügyét vizsgáló tanácskozások, konferenciák. Az 1973-as tantervmódosítás az alsó tagozatos anyanyelvi tárgyak munkáját is fontos összefüggésekben érintette. Készül az évtized második felében megjelenő új tanterv. E megtörtént vagy folyamatban levő változások szükségessé tették egy olyan új alsótagozatos anyanyelvi tantárgypedagógiai jegyzet megírását, amelyik jobban felkészítheti napjainkban a tanítókat a megváltozott és folytonosan is változó anyanyelvi nevelés rájuk váró feladataira.
A korábbi anyanyelvi szakmódszertani szemléletet a pedagógia, a nyelvtudomány és számos határtudomány rohamos fejlődése több vonatkozásban megkérdőjelezte. Az oktatás és képzés technikájának további csiszolgatása és átdolgozása, a részletek megújítása helyett alapvető változtatásokat sürgetett az a felismerés, hogy az anyanyelvi nevelést alsó tagozaton is a nevelés, az egész személyiség fejlesztésének szolgálatába kell állítani, s ezen az úton kapcsolódni az általános iskola célkitűzésének megvalósításához. Az anyanyelvi tantárgypedagógia elnevezés erre a gyökeres szemléletváltozásra utal, s a tantárgyi feladatmegoldásokat a nevelés érdekeinek szemszögéből közelíti meg. Az alsó tagozatos anyanyelvi tantárgypedagógia ezen túl azt is vallja, hogy az elkülönített anyanyelvi tantárgyak munkái nem formálják kellő hatékonysággal tanulóink személyiségét, ezért az anyanyelvi nevelés megújítása alsó tagozaton csak a céljaiban és hatásaiban összeépülő, egységes (integrált) anyanyelvi nevelés útján oldható meg. Ennek középpontjában az aktív és alkotó nyelvhasználatra nevelés álljon, természetesen anélkül, hogy a részösszetevők (olvasási és Íráskészség, nyelvi tudatosság, szóbeli és írásos kifejezőképesség, helyesírás, önálló ismeret- és élményszerzés stb.) gondos kimunkálását elhanyagolnánk. Az anyanyelvi nevelés egészével a személyiség minden oldalú fejlődését kell előmozdítanunk. Vissza

Tartalom

Előszó 3
I. Az anyanyelvi tantárgypedagógia elméleti kérdései 5
- Az anyanyelvi tantárgypedagógia fogalma, tárgya 5
Fábián Zoltán:
- Az egységes (integrált) anyanyelvi alapképzés problémái 20
Nagy József:
1. Történeti tanulságok 20
2. Az anyanyelvi nevelés egységes (integrált) rendszere 27
3. A tanulás (művelődés) és az anyanyelv 29
- Az egységes anyanyelvi nevelés feladat- és követelményrendszere, a tantárgyi munka rétegei 35
Dr. Bellyei László:
- Az anyanyelvi nevelés szerepe a személyiség formálásában 44
1, Értelemfejlesztő, szemléletformáló hatások 44
Gledura Lajos:
2, Érzelemformálás, kedélynevelés, ízlésfejlesztés 55
Nagy József:
3, Az akarat- és jellemformálás lehetőségei, feladatai 62
Fábián Zoltán:
- Az egységes anyanyelvi nevelés átfogó elvei 67
Fábián Zoltán - Gledura Lajos - Nagy József:
II. AZ EGYSÉGES.ANYANYELVI NEVELÉS FOLYAMATA, AZ
ANYANYELVI MŰVELTSÉG MEGALAPOZÁSA 79
- Az egységes anyanyelvi nevelés szakaszolása 79
Nagy József:
- Az iskolai anyanyelvi nevelés bevezető szakasza 81
Gledura Lajos:
- Az anyanyelv műveleti eszközeinek elsajátítása, feladatmegoldó alkalmazása 98
1, Az élőbeszéd és a szóbeli kifejezőképesség fejlesztése 98
Nagy József:
2. Az olvasás elsajátíttatása 115
Gledura Lajos: a) Az olvasás megtanulása 115
Fábián Zoltán: b) Az olvasási készség fejlesztése 130
c) A szövegfeldolgozás tantárgypedagógiai kérdései 141
Nagy József:
Nagy József: d) Önálló szövegmunkák, könyvből tanulás és olvasóvá nevelés 154
Gledura Lajos: 3. Az írás elsajátíttatása 167
a) Az írás megtanulása 167
b) A lendületes írás fejlesztése, feladatmegoldó jellegének erősítése 174
4. A nyelvtani ismeretek kialakítása, a nyelvhelyesség és
helyesírás megalapozása (Nagy József) 183
a) A nyelvtani ismeretek, nyelvhelyességi szabályok elsajátításával kapcsolatos tantárgypedagógiai kérdések 183
b) A helyesírási ismeretek és szabályok elsajátításával, alkalmazásával kapcsolatos tantárgypedagógiai problémák 198
dr. Bellyei László: 5. Az írásbeli kifejezőképesség formálása 207
a) Az írásbeli kifejezőképesség alapjainak elsajátítása 207
b) Az alkotó fogalmazási próbálkozások ösztönzése 215
Nagy József: - Az anyanyelvi műveltség integrálása, az alapkészségek eszközi használata a tartalmi munkában 223
III. AZ ANYANYELVI TANTÁRGYI MUNKA SZERVEZÉSÉNEK,
irányításának sajátos Kérdései 235
- A tanulók haladásának ellenőrzése, helyesbítése, értékelése és osztályozása (Gledura Lajos) 235
- A tantárgyi munka eszközei, szervezeti megoldásai (Nagy József) 247
- Az anyanyelvi nevelés tervezése, a tanítói felkészülése (Nagy József) 256
- Az anyanyelvi nevelés különleges kérdései (Nagy József) 252-272
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem