Előszó | 3 |
Az anyanyelvi tantárgypedagógia elméleti kérdései | 5 |
Zsolnai József: Az anyanyelvi tantárgypedagógia és problémaköre | 5 |
Nagy J. József: Az anyanyelvi nevelés célja, feladati, tantervi rendszere és követelményei | 10 |
Cél | 10 |
Feladatok | 12 |
A tantervi anyag rendszere és a követelmények | 15 |
Az anyanyelvi nevelés átfogó elvei | 18 |
Nagy J. József: Az anyanyelvi nevelés valamennyi tantárgy feladata | 18 |
Nagy J. József: A felfogó- és közlőképesség együttes fejlesztése | 20 |
Fábián Zoltán: Az anyanyelvi nevelés a személyiségformálás része | 23 |
Gledura Lajos: A kedvező szociális háttér szükségessége | 26 |
Nagy J. József: A 6-10 éves gyermekek beszédének jellemzői | 31 |
A gondolkodás és a beszéd fejlődésének a jellemzői | 32 |
A kommunikatív beszéd jellemzői | 34 |
Gyakorisági jellemzők a szókincs (szókészlet, szófaj) és a nyelvi struktúrák használatában | 38 |
Az iskolai anyanyelvi nevelés folyamata | 49 |
Gledura Lajos: Bevezetés az iskolai anyanyelvi nevelésbe | 49 |
A tanulók anyanyelvi tudásának felmérése | 49 |
Bevezetés az iskolai munkába | 52 |
Az élőbeszéd továbbfejlesztése | 62 |
Zsolnai József: Az élőbeszéd mint a kommunikáció eszköze | 62 |
Nagy J. József: A beszédfejlesztés feladatkörei és eljárásai | 65 |
Zsolnai József: A helyesejtés tanítása és rendszere | 104 |
Az olvasás elsajátítása | 120 |
Gledura Lajos: Az olvasás és az olvasástanulás alapkérdései | 120 |
Gledura Lajos: Az olvasástanítás napjainkban alkalmazott módszerei | 123 |
Fábián Zoltán: A beszéd fejlettségének összefüggése a szövegértő olvasással | 132 |
Fábián Zoltán: A szövegértő olvasás fejlesztése | 136 |
Zsolnai József: A helyesejtés és a hangos olvasás együttes fejlesztése | 143 |
Gledura Lajos: Az írás megtanulása | 150 |
Az írás jelrendszerének megtanulása | 150 |
Írástanítási változatok | 154 |
Az íráskészség fejlesztése | 157 |
az íráshasználat fejlesztése | 160 |
Nagy J. József: A szövegelemzés tantárgypedagógiai kérdései | 172 |
A szövegtartalom, a téma előkészítése | 174 |
A cím értelmezése | 176 |
A szöveg megismerése | 177 |
Kötetlen beszélgetés az olvasottakról | 179 |
A szöveg tüzetes elemzése | 180 |
A szöveggel kapcsolatos feladatok önálló megoldatása | 205 |
Kivonatolás, vázlatírás | 208 |
Utólagos, rögzítő olvasás | 208 |
Az olvasottakról folyó beszámolás | 209 |
Nagy J. József: Az írásbeli szövegalkotás, a fogalmazás tanulása | 214 |
Az írásbeli szövegalkotás műveleteinek megtanulása | 216 |
Az írásbeli szövegalkotó tevékenység fejlesztése és önállósítása | 220 |
Nagy J. József: A nyelvtani ismeretek és a nyelvhasználat tudatosítása | 249 |
A nyelvtantanítás helye, szerepe a nyelvi nevelésben | 249 |
A nyelvtantanítás rendszere és anyag az alsó tagozaton | 254 |
A nyelvtani ismeretek tudatosítása az Anyanyelvünk munkáltató tankönyv segítségével | 261 |
A tankönyvi feladatok megítélése, a tanulók munkáltatása | 267 |
Nagy J. József: A helyesírás-tanítás tantárgypedagógiai kérdései | 274 |
A helyesírás-tanítás megítélése | 274 |
A helyesírás tudatosítása és alkalmaztatása | 278 |
A helyesírás hibák javítása és javíttatása | 287 |
Az anyanyelvi nevelés sajátos kérdései | 293 |
Gledura Lajos: Az ellenőrzés, az értékelés és az osztályozás problémái az anyanyelvi nevelés folyamatában | 293 |
Fábián Zoltán: Az anyanyelvi nevelés folyamatának tervezése | 299 |
Fábián Zoltán: Különbségtevő eljárások az anyanyelvi nevelésben | 306 |
Gledura Lajos: Az iskolai munkát előkészítő foglalkozások | 311 |
Gledura Lajos: Korrepetálás és pótló foglalkozás | 313 |
Folyamattervek, eljárássorok, órarészletek | 317 |
Tartalomjegyzék | 351 |