1.062.087

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Anyanyelvi nevelési tanulmányok I.

Szerző
Pécs
Kiadó: Iskolakultúra
Kiadás helye: Pécs
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 199 oldal
Sorozatcím: Iskolakultúra-könyvek
Kötetszám: 29
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 13 cm
ISBN: 963-86745-3-9
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Ezt a tanulmánygyűjteményt Pécsett állítottuk össze. Valamennyi írás kapcsolatban van a Pécsi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karán működő Nyelvtudományi Doktori Iskola Alkalmazott Nyelvészeti... Tovább

Előszó

Ezt a tanulmánygyűjteményt Pécsett állítottuk össze. Valamennyi írás kapcsolatban van a Pécsi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karán működő Nyelvtudományi Doktori Iskola Alkalmazott Nyelvészeti Doktori Programjával. Ennek a programnak kezdeteitől (1995-től) fogva egyik „elágazása" „Anyanyelvi nevelés: alkalmazott nyelvészet az anyanyelv-oktatásban." Nem volt véletlen, hogy ez a doktori program (benne az anyanyelvi nevelési elágazás) itt - és csak itt - jött létre. Most csak az anyanyelvi vonalra térek ki. A pécsi egyetemi kísérleti tanárképzés - amelynek közvetett folytatása - az egész mai 12 karos egyetem - azért került Pécsre, mert itt volt a legjobb tanárképző főiskola, amelyből egyetemi kart lehetett fejleszteni. (Ebből a tanárképzőkarból fejlődött ki később három egyetemi kar - köztük a bölcsészettudományi kar - és még két intézet). A tanári kar egyik kiemelkedő produktuma volt Temesi Mihály nyelvész professzor sokoldalú, korszerű, de türelmes nyelvi nevelési koncepciója. Ez a megvalósításba is átültetett elképzelés és gyakorlati nevelőképzési rendszer olyan közel állt korának kutatásához, aminél közelebb egy főiskola már nem állhat (sehol a világon). A főiskolán kutattak és tanítottak olyan nyelvészek (nyelvjáráskutatók, névkutatók, anyanyelvi nevelési szakemberek, mint [betűrendben] Hoffmann Ottó, Márk Tamás, Pesti János, Rónai Béla és Varga Károly, valamint olyan kiemelkedő hatású oktatók, mint Dornbach Mária, Gergely János, Heilman József, Kerekes László és Zemplényi Vera. Itt volt tanársegéd Bánréti Zoltán, amikor elvégezte a budapesti egyetemen a külön az ő személyére szabott (egy személyes) alkalmazott nyelvészet tantervet. Az egyetemi alapképzésben, illetve az anyanyelvi célú doktori képzésben részt vett valamilyen formában a következő más városokból jött kiváló tanári gárda: [betűrendben] Bánréti Zoltán, Fülei-Szántó Endre, Gósy Mária, Horváth Zsuzsa, Kassai Ilona (aki a Francia Tanszékről tanított át, s jelenleg a Nyelvtudományi Doktori Iskola vezetője), É. Kiss Katalin, Kiefer Gábor (aki itt is doktorált), Komlósy András, Kornai András, Lengyel Zsolt, Petőfi S. János, Szabó Zoltán, Szilágyi Sándor, Werner Oszvald, természetesen a „pécsinek" számító Alberti Gábor a jelenlegi tanszékvezető; illetve Horányi Özséb, Komlósi I. László, Andor József, Terts István, valamint Szűcs Tibor és Medve Anna (akik már itt doktoráltak). [A többi elágazásban áldozatos munkát végzők nevét másutt soroljuk fel.] Vissza

Tartalom

ELŐSZÓ 7
ALBERTNÉ HERBSZT MÁRIA: A TANÁR-DIÁK EGYÜTTMŰKÖDÉS 15
B. NAGY ÁGNES: GENERATÍV GRAMMATIKA AZ ANYANYELVI NEVELÉSBEN 37
BENCZIK VILMOS: A SZÓBELISÉG-ÍRÁSBELISÉG PARADIGMA 70
FÓRIS ÁGOTA: A LEXIKOGRÁFIA SZEREPE AZ ANYANYELVI NEVELÉSBEN 85
GÖDÉNÉ TÖRÖK ILDIKÓ: AZ ANYANYELVI NEVELÉS LEHETŐSÉGEI AZ ISKOLÁRA VALÓ ELŐKÉSZÍTÉSBEN 99
KÁNTOR GYÖNGYI: AZ ANYANYELVI NEVELÉS HELYE ÉS KORSZERŰ FELADATAI 110
MEDVE ANNA: EGY KÉSZÜLŐ TANANYAG: RÉSZLETEK ÉS DILEMMÁK, AVAGY ANYANYELVI NEVELÉS TETŐTŐL TALPIG 116
SÁRDI EDIT: A TANULÁS TANÍTÁSA ÉS TANULÁSA, AVAGY MIT TEHET AZ ISKOLA A TANULNI TUDÁS ÉRDEKÉBEN AZ ISKOLÁSKOR KEZDETÉN? 139
SEBESTYÉNNÉ TAR ÉVA: NYELVI ZAVARRAL KÜZDŐ GYERMEKEK AZ ISKOLÁBAN 154
STEKLÁCS JÁNOS: A FUNKCIONÁLIS ÍRÁSBELISÉG TÁRSADALMI ÉS PEDAGÓGIAI KONTEXTUSBAN 170
SZINGER VERONIKA: AZ ÍRÁS-OLVASÁS ELŐKÉSZÍTÉSE AZ ÓVODAI PROGRAMOK TÜKRÉBEN 184
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem