1.062.071

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Anyanyelvi nevelés az óvódában

A gyermekirodalom és a környezetismertetés módszertana az Óvónőképző Intézetek számára/Kézirat

Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött papírkötés
Oldalszám: 198 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Kézirat. Második kiadás. Megjelent 900 példányban. Tankönyvi szám: 4821.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az óvodáskorú gyermek neveléséhen központi szerepe van az ismeretek bővítésének és rendeznének, E feladat a gyermek fogalomkörének és - ettől elválaszthatatlanul - beszédének fejlesztésével és... Tovább

Előszó

Az óvodáskorú gyermek neveléséhen központi szerepe van az ismeretek bővítésének és rendeznének, E feladat a gyermek fogalomkörének és - ettől elválaszthatatlanul - beszédének fejlesztésével és gazdagításával jár együtt. Emellett a gyermek fejlődésének és nevelésének elsőrendű feltétele, hogy képes legyen mások beszédét megérteni, és saját gondolatalt és érzelmeit kifejezni, A megértés és a kifejezés legfontosabb eszköze a gyermek anyanyelve. Ez a körülmény határozza meg az anyanyelvi nevelés jelentőségét az óvodában, A gyermek értelmi fejlesztésén túl is fontos szerep jut az anyanyelvi nevelés két ágának; a környezetismertető és az irodalmi foglalkozásoknak, amelyek gazdagítják a gyermek érzelmeit, fejlesztik erkölcsi tulajdonságait, és irányt szabnak szépérzéke alakulásának. Az óvoda foglalkozási tervében az anyanyelv és környezetismertetés mint egy foglalkozási tárgy szerepel, de feladata igen sokrétű, Minden más foglalkozási tárgynál általánosabban műveli és fejleszti a gyermek értelmi képességeit és lelki tulajdonságait. Könyvünk megmutatja, hogy az anyanyelvi nevelésre ezek alapján több irányú feladat hárul. Vissza

Tartalom

BEVEZETÉS 3
I. A gyermek hangállományának fejlődése és a beszédhibák javítása 5
A gyermek hangjainak kialakulása 5
A nyelvfejlődést megelőző időszak 5
A gyermeknyelv hangjainak kialakulása 6
Az élettani pöszebeszéd 8
A szavak hosszúsága. - A szó hangtani szerkezetéről 11
Melléklet a gyermek hangjainak kialakulásáról
szóló fejezethez 12
Álmagyar mássalhangzók képzésének táblázata II. 13
A beszédhibákról és javításukról 14
A beszédhiba fogalma és fajtái 14
A beszéd ritmusának zavara 15
A hadarás 15
A dadogás 16
A pöszeség 20
II. Az óvodai irodalmi nevelés módszertana 27
Az irodalmi nevelés feladata 27
Történelmi előzmények 29
A mese, elbeszélés, költészet szerepe az iskoláskor előtti gyermekek nevelésében az európai kultúrában 29
Az irodalmi foglalkozások szerepe a magyar kisdedóvókban a felszabadulásig 32
Az irodalmi foglalkozások szerepe a szocialista óvodapedagógia szolgálatában 42
Az irodalmi foglalkozások prózai anyaga 46
Az elbeszélés 47
A mese 49
Az anyag kiválasztásának szempontjai korcsoportonként 53
A mesélés módszere 57
Felkészülés a meséléshez 57
Az állandó jellegű felkészülés 57
Felkészülés egy-egy alkalomra 59
Felkészülés kigondolt történet elmondására 63
A foglalkozás levezetése 63
A foglalkozás megszervezése 64
A mese elmondása 65
A mese ismétlése 75
Az irodalmi foglalkozások verses anyaga 79
A gyermekversek fajtái 81
Követelmények 85
A versanyag kiválasztásának szempontjai korcsoportonként 87
A verstanítás módszere 95
Felkészülés a verses foglalkozásra 95
A foglalkozás levezetése 98
III. A környezetismertetés módszertana 105
A környezetismertetés feladata 105
Történelmi előzmények 106
A környezet megismertetésének elvei az első óvodák megalakulásának időszakáig 106
Az ismeretnyújtási kérdése az óvodapedagógia elméletek megalkotóinál 110
A környezet ismertetésének fejlődése az első óvodákban 112
A környezet ismertetésének fejlődése a magyar óvodákban 114
A környezetismertetés a szocialista óvodában, 121
A környezetismertetés helye a nevelőmunkában 123
Az ismeretanyag felosztása tárgykörök szerint, és az egyes témák megválasztásának szempontjai a korcsoportokban 125
Az anyag felosztása tárgykörök szerint 125
A témák felosztása korcsoportonként 129
A környezetismertetés mint oktatási folyamat 133
A kedvező lelki feltételek megteremtése 134
A tényanyag bemutatása 135
A megértés /gondolati feldolgozás/ 139
A megszilárdítás 145
Az ismeretek ellenőrzése 148
Az ismeretek gyakorlati alkalmazása 149
A környezetismertetés módszerei 150
A beszélgetés 150
A képolvasás /beszélgetés a képről/ 155
A kép kiválasztásának szempontjai 157
Kérdés és felelet 159
Felkészülés a foglalkozásokra 164
A foglalkozás levezetése 165
Az elbeszélés 168
A gyermekek elbeszélése 169
Az elbeszélés tárgya 170
Az elbeszélés módszerének alkalmazása, illetve előkészítése az egyes korcsoportokban 174
A didaktikus játék 175
A didaktikus játék alkalmazása a környezetismertetés folyamán 175
A didaktikus játék alkalmazása a különböző korcsoportokban 177
A séták és a kirándulások 180
A természet tervszerű megfigyelésének anyaga 180
Séták és kirándulások megszervezése és a megfigyelések levezetése 185
Az óvónő kérdései 188
Megfigyelések vezetése a különböző korcsoportokban 189
A módszerek alkalmazása az anyanyelv- és környezetismereti foglalkozásokon 190
Az ismeretanyag jellege 191
A nevelési és oktatási feladat 191
A helyi adottságok 192
A korcsoport sajátosságai 192
Irodalom 194
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem