1.066.355

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Anyanyelvi nevelés az ábécétől az érettségiig

Szerző
Lektor
Budapest
Kiadó: Trezor Könyv- és Lapkiadó, Terjesztő Bt.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 329 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 16 cm
ISBN: 963-9088-69-2
Megjegyzés: Második kiadás.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A gyakorló és a leendő tanítóknak és magyartanároknak íródott ez a könyv, de haszonnal forgathatják az érdeklődő szülők is. A módszertan olyan, mint az orvostudomány - nem árt, ha egy kicsit mindenki ismeri, hiszen szülőként gyermekünk anyanyelvi fejlődését is figyelemmel kell kísérnünk. Az anyanyelvi módszertan kiváló gyakorlati és elméleti művelőjeként ismert szerző elsőként kínál az érdeklődőknek korosztályokon átívelő, egységes szemléletű kézikönyvet.

Tartalom

A szerző előszava 13
AZ ANYANYELVI NEVELÉS ELVEI 16
Az elsődleges nyelvelsajátítás és az iskolai nyelvtanítás
különbsége 16
A beszédre való alapozás 17
Az integráció 17
Analógia és kreativitás 18
A nyelvi tudatosság 19
Felosztás és részekre bontás 19
Az egész-rész problematika 20
A kiegyensúlyozottság elve 20
Az összehasonlítás 20
Az induktív menetű tanítás 20
A sémaelmélet 21
Memória és figyelem 21
AZ ANYANYELVI NEVELÉS A NAT-BAN
ÉS KERETTANTERVÉBEN 22
A GYERMEK NYELVÉNEK FEJLŐDÉSE 25
A beszéd fejlődése 25
A beszédészlelés fejlődése 27
A nyelvi tudatosság fejlődése 28
A beszédfunkciók fejlődése 28
A KOMMUNIKÁCIÓ 31
BESZÉDFEJLESZTÉS 38
A beszédfejlesztés a kerettantervben 38
A beszélés és a beszédhallás fejlesztése 38
A pedagógus beszédének és beszédhallásának fejlesztése ... 40
A tanulók kiejtésének fejlesztése 44
A beszédhibák és a kiejtési hibák felismerése 47
A beszédhangok expresszivitása 52
A szókincs, a mondat- és szövegalkotás fejlesztése 53
A szókincs fejlesztése 53
A mondatalkotás fejlesztése 54
A szóbeli szövegalkotás fejlesztése 56
Az olvasás és az írás 58
Az olvasás tanítása 59
Az olvasás és az írás a kerettantervben 59
Az olvasás fogalma, típusai, motivációi 60
Az olvasás fogalma 60
Az olvasás típusai 61
Az olvasás motivációi 62
Az olvasástanítás szakaszai, területei 63
Az olvasástanítás tudományos alapjai 64
Az olvasástanítás pszicholingvisztikai alapjai 64
Az olvasási folyamat 64
Az olvasás készségszintű tevékenység 68
Az olvasáskutatás irányzatai 71
Az olvasástanítás nyelvészeti alapjai 72
Az olvasás- és írástanítás történeti alapjai 74
Az olvasástanítás filozófiai és didaktikai alapjai 79
Az olvasás- és írástanítás módszertani elvei és módszerei 79
Az olvasás- és írástanítás elvei 79
Az olvasástanítás módszerei 81
Az olvasástanítási program kiválasztásának szempontjai 82
Az olvasás és az írás tanításának előkészítése 84
Az általános részkészségek fejlesztése 86
A speciális részkészségek fejlesztése 89
A nyelvi tudatosság fejlesztése 89
A szótagolás 90
A mondatok és a szavak felismerése 92
A fonématudat kialakítása és fejlesztése 93
Óravázlatok 95
A hang- és betűtanítás lépései 101
Előbb hangtanítás, utána betűtanítás 101
A jó ábécéskönyv szerkezete 104
Az összeolvasás segítése 106
Óravázlat 108
Az olvasástechnika fejlesztése 111
Az olvasás gyakorlása 111
Az értelmes és a kifejező olvasás kialakítása 111
A hangos olvasás gyakorlása 112
A néma olvasás gyakorlása 115
A nyelvi egységek szerinti gyakorlás 116
A gyorsolvasás és a számítógépes olvasásgyakorlás 117
Az olvasástechnikai hibák és javításuk 117
A szövegértő olvasás fejlesztése 118
A szövegértési készség fejlesztése 119
A szövegegységek megértésének tanítása 121
A szavak megértésének tanítása 121
A szójelentés magyarázatának és ellenőrzésének a módjai ..121
A mondatok megértésének tanítása 125
A szöveg megértésének tanítása 127
A szövegrészek megértésének tanítása 127
A mondattömbök megértésének tanítása 128
A bekezdések megértésének tanítása 128
A szövegegész megértésének tanítása 129
A szövegértés fokozatainak tanítása 130
A szó szerinti olvasás 130
Az értelmező (interpretáló) olvasás 131
A bíráló (kritikai) olvasás 133
Az alkotó (kreatív) olvasás 135
A kérdezés és tanítása 136
A szövegelemzés 137
Műközpontú elemzés 137
Olvasóközpontú elemzés 140
Gyakorlati megoldások 143
Óravázlat 144
A folyamatolvasás 147
A folyamatolvasás szerinti szövegfeldolgozás lépései... 147
Egy példa a folyamatolvasás alkalmazására 148
Óravázlat 149
Példák a szövegértő olvasás fejlesztésére a középiskolában 150
Egy archaikus vers elemzése 150
Egy nyelvjárásias prózai szövegrészlet elemzése 153
Egy látszólag problémátlan vers elemzése 154
AZ ÍRÁS TANÍTÁSA 157
Az írástanítás szakaszai, az írás típusai 157
Az írástanítás tudományos alapjai 158
Az írástanítás pszicholingvisztikai alapjai 158
Az írástanítás nyelvészeti alapjai 159
Az írástanítás történeti alapjai 160
Az írástanítás speciális feladatai 162
Az írástanítás egészségügyi feltételeinek megteremtése és az
eszközhasználat megtanítása 163
A tanítandó írás jellemzői 165
Az álló írás betűi 166
A dőlt írás betűi 167
A vonalrendszer és a betűméretek 167
A betűk formacsoportjai 167
A betűformákra vonatkozó legfontosabb követelmények 168
A betűk kapcsolása 170
Az írásmunkák külalakja 172
Az írás mennyiségi jegyei: az írás gyorsasága 173
Az írástanítás előkészítése 174
Speciális előkészítés 174
A betűelemek írása 175
A betűelemek kapcsolása 177
A betűk alakítása és kapcsolása 177
A kisbetűk írása 177
A kisbetűk kapcsolása 181
A nagybetűk írása 181
A nagybetűk kapcsolása 182
A betűelemek és a betűk tanításának lépései 182
Óravázlat 183
Az írástechnika fejlesztése 185
A NYELVTAN ÉS A HELYESÍRÁS 188
A nyelvtan és a helyesírás a kerettantervben 188
A NYELVTAN TANÍTÁSA 190
A nyelvtan tanításának tudományos alapjai 190
A nyelvtan tanításának nyelvtudományi alapjai 190
A nyelv és a nyelvtan fogalma 190
A nyelvleírás és a nyelvtan különbsége 191
A funkcionális nyelvszemlélet, a funkció fogalma 193
A nyelvtanírás módszerei, a nyelvtan felépítése 194
A nyelvtan tanításának pszicholingvisztikai alapjai 195
A nyelvtantanítás történeti alapjai 195
A nyelvtantanítás módszertani elvei 202
A tananyag tartalmának elvi kérdései 202
A tudományosság elve 203
Az oktatás rendszerességének és érthetőségének elve 204
A tananyag feldolgozásának elvi kérdései 206
A modern nyelvészeti irányzatok hatása az iskolai nyelvtantanításra 208
Az új nyelvtani ismeret tanítása 211
Az előkészítés 211
Az új anyag bemutatása vagy szemléltetés 212
Az elemzés és az általánosítás 216
Az új ismeret nyelvi-logikai megformálása 219
A nyelvtani ismeretek megszilárdításának módjai 222
A nyelvtani ismeretek alkalmazása: a gyakorlás módszerei 225
A nyelvtani gyakorlás általános elvei 225
A nyelvtani elemzés 226
Hangtani elemzés 226
Szófajtani elemzés 226
Szóalaktani elemzés 227
Mondattani elemzés 228
A nyelvtani gyakorlás és a gyakorlattípusok 232
A nyelvtani ismeretek ellenőrzése és értékelése 234
A szóbeli ellenőrzés 235
Az írásbeli ellenőrzés 235
Óravázlatok 236
A HELYESÍRÁS TANÍTÁSA 239
A helyesírás-tanítás módszertani elvei 240
Helyesírásunk alapelvei 240
A szilárd nyelvtani alap 242
Analógia és szabálytanítás 242
A gyakorlás és a rendszeres ellenőrzés
243
Tudás és készség
243
A nevelőtestület egységes eljárása 245
Az új helyesírási ismeret tanítása 245
A helyesírási készség fejlesztése 248
A helyesírási elemzés 248
A szóalak felbontása 249
A másolás 249
A tollbamondás 250
Az emlékezetből való írás 253
A helyesírási fogalmazás 254
Egyéb gyakorlási módok 254
A helyesírás ellenőrzése és értékelése 254
A hibák megítélése, a követelményrendszer 255
A helyesírási hibák nyilvántartásának módjai 256
Az osztályozás 256
Óravázlatok 257
Az ismeretnyújtás induktív menetétől eltérő nyelvtantanítási
változatok 260
Az alkalmazást előre vevő menet 260
Az elnyújtott ismeretszerzés 261
A csoportmunkát alkalmazó tanítás 261
A programozás 262
A deduktív közlés 262
A FOGALMAZÁS 264
A fogalmazástanítás tudományos alapjai 265
A fogalmazástanítás pszicholingvisztikai alapjai 265
A fogalmazástanítás nyelvészeti alapjai 267
A fogalmazástanítás történeti alapjai 268
Fogalmazástechnikai gyakorlatok 270
A szöveg mikroszerkezetének gyakorlása 270
A szöveg makroszerkezetének gyakorlása 270
Stílusgyakorlatok 271
A fogalmazási ismeretek tanítása 271
A fogalmazástanítás lépései 272
A klasszikus retorikából örökölt lépések 272
Óravázlatok 273
RETORIKA 283
Történeti áttekintés 283
Az antik retorika 283
A retorika változása az időben 284
A retorika napjainkban 285
A retorika anyaga 286
A retorika tanításának módszere 287
Retorikai gyakorlatok 287
HATÁRTERÜLETEK 290
SZÖVEGTAN 290
A szövegtani szemlélet 290
A szövegtan mint tananyag 291
SZOCIOLINGVISZTIKA 293
A szociolingvisztikai szemlélet 294
A szociolingvisztika mint tananyag 294
NYELVMŰVELÉS 295
A nyelvművelő szemlélet 296
A nyelvművelés mint tananyag 297
STILISZTIKA 300
A stilisztikai szemlélet 300
A stilisztika mint tananyag 301
KIEGÉSZÍTŐ TERÜLETEK 301
Könyv- és könyvtárhasználat 301
A könyv- és könyvtárhasználat tananyaga 302
A könyv- és könyvtárhasználat tanítása 303
A tanulási képességek fejlesztése 305
Tánc és dráma 306
AZ ÁTLAGOSTÓL ELTÉRŐ GYEREKEK TANÍTÁSA 307
Hátrányos helyzetű gyermekek az osztályban 307
A lassan tanuló gyerekek 1308
A rosszul látó gyerekek 308
A rosszul halló gyerekek 308
A rosszul beszélő gyerekek 308
A magatartási problémákkal küszködő gyerekek 309
A különböző kulturális hátterű gyerekek 309
Nyelvjárási különbségek és kétnyelvűség 309
A diszlexiás és diszgráfiás gyerekek az osztályban 311
A tehetséges gyerekek az osztályban 313
Felzárkóztató programok 314
IRODALOM 315
Módszertanok 315
Háttérkönyvek, háttértanulmányok 317
Folyóiratok 320
Tanulmányok 320
Alapelvek 320
Kommunikáció 321
Beszédművelés és beszédfejlesztés 321
Olvasás és írás 321
Nyelvtan, nyelvművelés és helyesírás 323
Fogalmazás 327
Szövegtan 328
Retorika 328
Határterületek, modulok 329

Adamikné Jászó Anna

Adamikné Jászó Anna műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Adamikné Jászó Anna könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem