1.062.087

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Anyanyelvi beszédkultúra

a nyelvi előkészítő évfolyam számára

Szerző
Budapest
Kiadó: Nemzeti Tankönyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 143 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 22 cm x 15 cm
ISBN: 978-963-195-693-1
Megjegyzés: Tankönyvi szám: 16003. Fekete-fehér fotókkal, illusztrációkkal.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Az Anyanyelvi beszédkultúra tantárgy tankönyve a Magyar nyelv a gimnáziumok és a szakközépiskolák 9-12. évfolyama számára című tankönyvsorozat szerzőinek munkája a nyelvi előkészítő évfolyamon tanulók számára.
A tankönyvben a korábban tanult anyanyelvi ismereteket az idegen nyelvek tükrében foglalja össze. A témák a hagyományostól eltérő módon olvasmánytárgyalással, beszélgetés formájában sajátíttathatók el.
A hangsúly az első és a harmadik fejezetre (Beszélgessünk a kommunikációról is! és Ismerjük meg a magyar nyelv rendszerét más nyelvek rendszerének tükrében!) tevődik, azokra a fejezetekre, amelyek megfelelő keretet biztosítanak az anyanyelvi beszédkultúra ápolásához szükséges alapismeretek megbeszéléséhez. Ezt a két fejezetet egészíti ki az idegen nyelvek tanítása és az egyre jobban bővülő kultúrák közötti kommunikáció elmélete és gyakorlata szempontjából fontos második és negyedik fejezet (Beszélgessünk a verbális nyelvekről! és Tájékozódjunk a kommunikációról adott kultúrán... Tovább

Fülszöveg

Az Anyanyelvi beszédkultúra tantárgy tankönyve a Magyar nyelv a gimnáziumok és a szakközépiskolák 9-12. évfolyama számára című tankönyvsorozat szerzőinek munkája a nyelvi előkészítő évfolyamon tanulók számára.
A tankönyvben a korábban tanult anyanyelvi ismereteket az idegen nyelvek tükrében foglalja össze. A témák a hagyományostól eltérő módon olvasmánytárgyalással, beszélgetés formájában sajátíttathatók el.
A hangsúly az első és a harmadik fejezetre (Beszélgessünk a kommunikációról is! és Ismerjük meg a magyar nyelv rendszerét más nyelvek rendszerének tükrében!) tevődik, azokra a fejezetekre, amelyek megfelelő keretet biztosítanak az anyanyelvi beszédkultúra ápolásához szükséges alapismeretek megbeszéléséhez. Ezt a két fejezetet egészíti ki az idegen nyelvek tanítása és az egyre jobban bővülő kultúrák közötti kommunikáció elmélete és gyakorlata szempontjából fontos második és negyedik fejezet (Beszélgessünk a verbális nyelvekről! és Tájékozódjunk a kommunikációról adott kultúrán belül és a kultúrák között!). Az utolsó két fejezet közül az ötödik (Alkossunk szövegeket szóban, írásban!) az előző fejezetekhez kapcsol további feladatokat, a hatodik (Rendezzünk vetélkedőt!) gyakorlatok formájában ad lehetőséget az anyanyelvi kultúra megbeszélt/megismert alapjainak ismétlésszerű összefoglalására. A feladatok, gyakorlatok érdekesek, kreativitásra serkentők, a mindennapi életre éppúgy utalnak, mint irodalmi művekre, szerencsésen összekapcsolva az anyanyelvi nevelést az idegen nyelvek tanulásával.
A tankönyvet egy Nyelvtani kisszótár és egy Mellékletek című antológia egészíti ki. Vissza

Tartalom

Ismerkedjünk meg az új tankönyvvel! (Bevezető olvasmány)7
Beszélgessünk a kommunikációról!11
A kommunikációról általában13
Kommunikációs helyzetek14
Az emberek közötti kommunikáció típusai és alkotóelemei15
A nem közvetlen kommunikációs szándékú nyelvhasználat16
Feladatok17
A nyelvi kommunikáció szűkebb értelemben (verbális kommunikáció)19
A szókészlet és a nyelvtani szerkezet, a hangsúly és a hanglejtés kommunikatív szerepe19
A szűkebb értelemben vett nyelvi kommunikációt kísérő nem verbális elemek (a mimika, a gesztus és a testbeszéd kommunikatív szerepe)21
Feladatok24
A nyelvi kommunikáció tágabb értelemben (nem verbális kommunikáció)25
Nem verbális nyelvek, nem verbális közlemények26
Feladatok28
Beszélgessünk a verbális nyelvekről!33
A nyelvek kialakulása35
A nyelvek osztályozása36
A nyelvek genetikai osztályozása36
A nyelvek tipológiai osztályozása39
Feladatok40
Ismerjük meg a magyar nyelv rendszerét más nyelvek rendszerének tükrében!43
A nyelvek néhány közös tulajdonsága45
Feladatok46
A magyar nyelv néhány - a más nyelvekétől eltérő - jellemző vonása47
Feladatok50
A nyelv vizuális megjelenítési formái: az írás, a nyomtatás52
Feladatok
Tájékozódjunk a kommunikációról adott kultúrán belül és a kultúrák között57
Az Európai Unió nyelvei59
Feladatok60
A kultúrák közötti nyelvi kommunikáció szűkebb értelemben (verbális kommunikáció)63
A kultúrák közötti nyelvi kommunikáció tágabb értelemben (nem verbális kommunikáció)64
Feladatok67
Alkossunk szövegeket szóban, írásban!71
Gyakorlatok73
Rendezzünk vetélkedőt!93
Az alkotó képzelet nyomában95
Gyermekjátékok97
Vásárban101
Nyelvtani kisszótár105
Mellékletek110
Biblia. Teremtés 11: 1-9.110
Vas István: Titok111
Gömöri György: Bábel112
Weöres Sándor: Kuli113
A. A. Milne: János király karácsonya114
Weöres Sándor: Nevetővarázs117
Weöres Sándor: Szó118
Somlyó György: Mese - ragozva119
Vas István: Határozók és kötőszavak120
Comenius: Orbis sensualium pictus (A látható világ)121
Comenius: Orbis sensualium pictus (Megszólítás)122
Comenius: Orbis sensualium pictus (A virágok)123
Comenius: Orbis sensualium pictus (A szüret)124
Arany János: Rege a csodaszarvasról124
Kosztolányi Dezső: A játék125
Weöres Sándor: Vásár131
Kálnoky László: Csak mint a fák...134
Örkény István: Választék135
Móricz Zsigmond: Légy jó mindhalálig (részlet)136
Orbán Ottó: Érdeklődő137
Petri György: Sár138
Weöres Sándor: Barbár dal139
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem