1.067.062

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Anyanyelv harmadikosoknak I. félév

Szerző
Grafikus
Lektor
Mogyoród
Kiadó: ROMI-SULI Könyvkiadó és Továbbképző Műhely Kft.
Kiadás helye: Mogyoród
Kiadás éve:
Kötés típusa: Tűzött kötés
Oldalszám: 56 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 21 cm
ISBN: 963-488-183-1
Megjegyzés: Színes illusztrációkkal.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az Anyanyelv harmadikosoknak című kiadványunk két kötetből áll: az első kötet feldolgozását kb. január végéig javasoljuk. Tartalmát a harmadik osztályban általánosan tanított szófajok adják: igék... Tovább

Előszó

Az Anyanyelv harmadikosoknak című kiadványunk két kötetből áll: az első kötet feldolgozását kb. január végéig javasoljuk. Tartalmát a harmadik osztályban általánosan tanított szófajok adják: igék (személyes névmással), főnevek (névelő és névutó is), melléknevek, számnevek.
Ez a kiadványunk is a másodikos anyanyelvi füzeteinkből már megismert - és a tanítói közvéleményben kedvező visszhangra talált - módszertani szemlélet talaján áll, azaz: nem azt a gyakorlatot folytatja, hogy 2-3 hónapig csak egyetlen szófajjal (pl. főnév) foglalkozik, hanem az alábbiakban röviden körvonalazott tananyagelrendezést követi. Ezt egy konkrét téma (az ige) bemutatásával modellizáljuk.
1. Az év eleji ismétlést követően 2-3 hét alatt valamennyi tanítandó szófaj fogalmának bevezetést és a velük kapcsolatos felismerési feladatokat találjuk (5-10. oldal). Például: az ige cselekvést, történést jelent.
2. Kb. szeptember végétől november közepéig fogalombővítés mind a négy alapvető szófaj esetében (11-30. oldal). Az ige fogalmának bővítésére szolgáló 6 oldalas fejezetben a cselekvést, történést és létezést jelentő igék felismerése mellett az igeidők kerülnek sorra.
3. A következő nagyobb egységben (31-54. oldal), mely november közepétől január végéig tarthat, 8 oldalas fejezetekben valamennyi szófaj esetében újabb elemekkel bővül az ismeretek rendszere. Az igék esetében az eddig tanultak karbantartása mellett az igekötős igékkel kapcsolatos helyesírási tudnivalók tudatosítása és gyakorlása szerepel.
Az első félévben tehát háromszor vesszük elő összefüggő fejezetekben az igékkel kapcsolatos tananyagot. A második félévi füzetben hasonló felépítés mellett kismértékű ismeretbővítésre kerül sor: az igék esetében az igeragozás és ezzel együtt a személyes névmás bevezetésére.
Úgy gondoljuk, hogy az előbbiekben bemutatott tananyagelrendezés nagyobb garanciát nyújt harmadik osztályban a működőképes tudás birtoklására, mint a lineáris elrendezés, mely - megítélésünk szerint - inkább magasabb absztrakciós szintű és életkorú gyerekeknek ajánlatos. Gyakorlatrendszerünk a konkrét művetek szintjén mozgó 8-9 évesek gondolkodási sajátosságaihoz próbál közelíteni, melyben nem a szabályok felmondása, hanem a feladatmegoldáson alapuló alkalmazás a hangsúlyos.
Minden fejezetrész új felismeréseket is tartalmazó oldalakkal kezdődik, egy-két gyakorlóoldallal folytatódik, és tudáspróbával végződik. A tudáspróbákat akkor fogjuk fel helyesen, ha nem addigra feltétlenül teljesítendő követelményt látunk bennük, hanem annak számbavételét: hol tart most harmadikosunk a már elindított ismeretek, jártasságok elsajátításában. Ezért a tudáspróbák a gyerekek oldaláról elsősorban önálló gyakorlást (és nem osztályzatszerzést) jelentenek, miközben a tanító visszajelzést kap az elsajátítás aktuális színvonaláról.
Röviden ismertetett módszertani felfogásunkat tényszerűen is magyarázza, hogy ismeretszerzésre mintegy 80 feladat, míg a gyakorló és tudáspróba oldalakon található alkalmazásra körülbelül 75 feladat szolgál. (Ez is kiszámolható a tartalomjegyzék adataiból.)
A nyelvtani és helyesírási ismeretek szemléletes ábrákban jelnnek meg az oldalakon, melyeket - a második osztályoshoz hasonlóan - az osztályteremben kiakasztható nagyméretű falitáblaként is elkészítünk.
Az első kötet közepén három nagy, mozgalmas eseménykép található, mely sokoldalúan felhasználható valamennyi szófajjal kapcsolatos felismerési, gyűjtési feladatra. Ezekre az eseményképekre gyakran hivatkozunk kiadványunk feladataiban, ám az általunk jelzett példákon túl más nyelvtani-helyesírási tudnivalók megközelítésére és szövegalkotásra is kiválóan alkalmassá tehetők. Vissza

Tartalom

Levél a felnőttekhez3
Az ige fogalma (cselekvés - történés) és felismerése5
A főnév fogalma (élőlányak - tárgyak) és felismerése6
A melléknév fogalma és felismerése7
A számnév fogalma (határozott - határozatlan) és felismerése8
Gyakorlás9
Első tudáspróba10
Az ige fogalmának bővítése (cselekvés - történés - létezés)11
Cselekvés-történést jelentő (-ít és -ul, -ül végződésű) igék12
Igeidők (múlt - jelen - jövő)13
Gyakorlás 14
Gyakorlás15
Második tudáspróba16
A főnév fogalmának bővítése 17
Toldalékos főnevek18
Köznevek és tulajdonnevek19
A tulajdonnevek fajtái20
Gyakorlás21
Harmadik tudáspróba22
A melléknév fogalmának bővítése23
u-ú és ü-ű a főnevek és melléknevek végén24
Gyakorlás25
Tőszámnevek-sorszámnevek26
A keltezés helyesírása27
Gyakorlás28
Gyakorlás 29
Negyedik tudáspróba30
Leggyakoribb igekötőink31
Az igekötős igék elválasztása32
Igekötő az ige előtt33
Igekötő az ige után34
Az igekötő és az ige közé más szó is beékelődik35
Gyakorlás36
Gyakorlás37
Ötödik tudáspróba38
A főnevek egyes száma és többes száma39
A főnevek többes számának rendhagyó esetei40
A főnév -t ragja41
A névelők42
A névutók (hol?, hová?, honnan?)43
Köznevek és tulajdonnevek44
Gyakorlás45
Hatodik tudáspróba46
-i képzős melléknevek47
Főnevekből képzett -s végű melléknevek48
A számnevek ismétlő gyakorlása49
A keltezés ismétlő gyakorlása50
Gyakorlás51
Gyakorlás52
Hetedik tudáspróba53
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem