A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Anyanyelv és közösségi tudat a nemzetiségi középiskolákban

Egy szociológiai vizsgálat eredményei/Kézirat gyanánt

Szerző
Szerkesztő

Kiadó: Művelődéskutató Intézet-Állami Gorkij Könyvtár
Kiadás helye:
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 196 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-521-129-5
Megjegyzés: Német, lengyel, román és magyar nyelvű összefoglalókkal.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az a szociológiai felmérés, amelynek a nemzetiségi tudat szintjére és állapotára /s hozzá kapcsolódva az anyanyelvi tudatosságra/ vonatkozó eredményeit a jelen kötet összefoglalni kivánja, az... Tovább

Előszó

Az a szociológiai felmérés, amelynek a nemzetiségi tudat szintjére és állapotára /s hozzá kapcsolódva az anyanyelvi tudatosságra/ vonatkozó eredményeit a jelen kötet összefoglalni kivánja, az 1982/83-as tanévben zajlott le három magyarországi nemzetiségi középiskola érettségi előtt álló osztályában. Az Állami Gorkij Könyvtár nemzetiségi kutatócsoportja által szervezett vizsgálat nem a reprezentativ mintavétel módszerével és az országos áttekintés igényével készült, hanem három kiválasztott közösségben /osztályban/ a népszámlálások során alkalmazott, minden személyre kiterjedő kérdőives módszert, s hozzájuk kapcsolódva csoportos beszélgetéseket, egyéni interjúkat használt fel eszközként. Célja az volt, hogy a nemzetiségi tudat jellemzőit egy-egy nemzetiségi oktatási szervezetben, mint a nemzetiségek tudati, nyelvi, kulturális, politikai stb. szocializációja egyik központi /illetve általában központinak tartott/ intézményi keretében mérje fel. A nemzetiségi oktatási rendszerben a középiskola negyedik osztályát találtuk a legmegfelelőbbnek a nemzetiségi jellemzők /bennük a nemzeti tudat/ mérésére. A válaszok itt nyilvánvalóbban tartalmasabban és jobban értékelhetők, mint egy általános iskola végzős osztályában, vagy a gimnázium alsóbb osztályaiban; ugyanakkor a nemzetiségi középiskola még nem jelent olyan fokú elkötelezettséget a nemzetiségi ügy iránt, a csoporthoz való kötődés olyan szintű vállalását, mint a nemzetiségi felsőfokú oktatás. /Egy nemzetiségi óvónő- vagy tanítóképzőben, esetleg az egyetemek tanárképző szakán, a nemzetiségi tudat és az objektiv nemzetiségi jellemzők - pl. a kisebbségi nyelv ismeretének szintje - feltehetően sokkal markánsabban fejeződött volna ki, az azonban egy tágabb közösségre, illetve annak rétegeire kivetitve, sokkal több torzitási lehetőséget hordozna magában, mint az egy középiskolai felmérés esetében történhet./ Magyarországon az 1982/83-as tanévben egy délszláv, egy román, két szlovák, egy önálló német és két négy-négy osztállyal működő német tanitási nyelvű - pontosabban nemzetiségi-magyar kétnyelvű - gimnáziumi osztályban folyt oktatás-nevelés. Vissza

Tartalom

BEVEZETŐ /Joó Rudolf/ 6
JEGYZETEK 18
A/ CÉLOK, FELADATOK, MÓDSZEREK /Székely András Bertalan/ 21
B/ NÉMET GIMNÁZIUMI VIZSGÁLAT /Székely András Bertalan/ 24
I. Általános kép, előzetes információk 24
II. A minta 30
III. Diglosszia - bilingvizmus 33
1. A gimnáziumba hozott nyelvi alap 34
2. A kibocsátó régió kétnyelvűsége 37
3. Nyelvhasználat különböző kommunikációs 40
helyzetekben
IV. Az anyanyelvi oktatás helyzete, megitélése 42
V. Nyelvi-kulturális, attitűdök 46
1. A saját nemzeti-nemzetiségi kulturával 46
kapcsolatban
2. A magyarsággal kapcsolatban 53
VI. Nemzetiségi tudat 53
VII. Az anyanemzethez fűződő kapcsolatok 61
VIII. Magánszféra, egyéni aspirációk 64
JEGYZETEK 67
C/ SZLOVÁK GIMNÁZIUMI VIZSGÁLAT /Székely András Bertalan/ 70
I. Általános kép, előzetes információk 70
II. A minta 75
III. Biglosszia - bilingvizmus 78
1. A gimnáziumba hozott nyelvi alap 79
2. A kibocsátó régió kétnyelvűsége 81
3. Nyelvhasználat különböző kommunikációs 84
helyzetekben
IV. Az anyanyelvű oktatás helyzete, megitélése 86
V. Nyelvi - kulturális attitűdök 89
1. A saját nemzeti-nemzetiségi kulturával 39
kapcsolatban
2. A magyarsággal kapcsolatban 99
VI. Nemzetiségi tudat 203
VII. Az anyagnemzethez fűződő kapcsolatok 106
VIII. Magánszféra, egyéni aspirációk 109
JEGYZETEK 112
D/ ROMÁN GIMNÁZIUMI VIZSGÁLAT /Székely András Bertalan/ 115
I. Általános kép, előzetes információk 115
II. A minta 118
III. Diglosszia, bilingvizmus 120
1. A gimnáziumba hozott nyelvi alap 121
2. A kibocsátó régió kétnyelvűsége 125
3. Nyelvhasználat különböző kommunikációs helyzetekben 127
IV. Az anyanyelvi oktatás helyzete, megitélése 130
V. Nyelvi - kulturális attitűdök 133
1. A saját nemzeti - nemzetiségi 133
kultúrával kapcsolatban
2. A magyarsággal kapcsolatban 143
VI. Nemzetiségi tudat 147
VII. Az anyanemzethez fűződő kapcsolatok 151
VIII. Magánszféra, egyéni aspirációk 153
E/ TANULSÁGOK /Székely András Bertalan/ 156
JEGYZETEK 161
FÜGGELÉK 166
1. Zusammenfassung 192
2. Resumé 194
3. Resumat 195
4. Rezümé 196
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Anyanyelv és közösségi tudat a nemzetiségi középiskolákban Anyanyelv és közösségi tudat a nemzetiségi középiskolákban

A borító foltos, elszíneződött.

Állapot:
2.640 ,-Ft
13 pont kapható
Kosárba