1.062.077

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Anyanyelv és kommunikáció

Feladatsor és szöveggyűjtemény középiskolások számára

Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Könyvünk célja a kommunikáció örömeinek és gondjainak megmutatása. Elsősorban a diákoknak készült, bármilyen iskolatípusban tanuló 12-16 éveseknek. Összeállítója olyan kommunikációs problémákra igyekszik irányítani, amelyek tipikus akadályai lehetnek az önkifejezésnek, illetve az egymás közötti érintkezésnek- a kapcsolatteremtés nehézségéitől kezdve a helytelen artikuláción át az olvashatatlan kézírásig.
A könyv vezérgondolata: a kommunikáció csak akkor igazán eredményes, ha benne a beszélő és a hallgató egyaránt aktív, ha a beszélgető felek kiesek belehelyezkedni a másik tudatvilágába. Talán - véljük - ha a nyelvi-kommunikációs órákon lehetőség van a szerepek váltogatására, a gyerekek empátiás készségének fejlesztésére, s ha a tanár nem éri be pusztán tüneti kezelésével a mindennapi érintkezésben oly szokásos bajoknak, mint például a félreérthető gesztus, a párhuzamos monológok, az egymás szavába vágás, az elmaradó visszajelzés, a szóözön, az érthetetlenül halk vagy a helyzetben... Tovább

Fülszöveg

Könyvünk célja a kommunikáció örömeinek és gondjainak megmutatása. Elsősorban a diákoknak készült, bármilyen iskolatípusban tanuló 12-16 éveseknek. Összeállítója olyan kommunikációs problémákra igyekszik irányítani, amelyek tipikus akadályai lehetnek az önkifejezésnek, illetve az egymás közötti érintkezésnek- a kapcsolatteremtés nehézségéitől kezdve a helytelen artikuláción át az olvashatatlan kézírásig.
A könyv vezérgondolata: a kommunikáció csak akkor igazán eredményes, ha benne a beszélő és a hallgató egyaránt aktív, ha a beszélgető felek kiesek belehelyezkedni a másik tudatvilágába. Talán - véljük - ha a nyelvi-kommunikációs órákon lehetőség van a szerepek váltogatására, a gyerekek empátiás készségének fejlesztésére, s ha a tanár nem éri be pusztán tüneti kezelésével a mindennapi érintkezésben oly szokásos bajoknak, mint például a félreérthető gesztus, a párhuzamos monológok, az egymás szavába vágás, az elmaradó visszajelzés, a szóözön, az érthetetlenül halk vagy a helyzetben nem megfelelő hangos beszéd, vagy akár a nyelvi hibák számtalan változata, valamelyest nőhet az egymással való szóértés, az együttműködés esélye. Tehát olyan készségek fejlesztéséhez nyújt egy kis segítséget a könyv - s az egyre több iskolában bevezetett tantárgy -,amelyek kialakítása régebbi kultúrákban a családi szocializációban valósult meg, illetve amelyek automatikusan átörökítődtek azokban a közösségekben, amelyekbe a családok bele voltak ágyazva. A kommunikációs nevelésből egy ideje már jelentős részt vállal az iskola, de a fiatalok kommunikációs, nyelvi kultúrája továbbra is az egész felnőtt társadalom által kínált mintáktól függ elsősorban.
A tananyag elsajátításához egyéni és csoportos feladatok - köztük játékok - rendszerét nyújtja a könyv (amelyet az MKM 1993-ban tankönyvvé nyilvánított), gazdag választékot kínálva eltérő életkorú, előképzettségű, képességű, érdeklődésű használói számára. Vissza

Tartalom

Értsünk szót! - A kommunikáció fogalma, szerepe, problémái
Ki lehet a beszélő, ki a hallgató?8
Kommunikáció és társas kölcsönhatás8
Elkoboztam az egeret avagy A beszédhelyzet és a szövegösszefüggés8
Kik kommunikálnak?9
Mi lehet a fejükben?9
Nem is olyan könnyű9
"A beszéd hallgatással kezdődik"9
A beszélő és a hallgató szerepváltása9
Ki lehet a címzett?10
Ki - kinek mondja a következő szöveget?11
Az empátia és a kommunikáció sikere12
Miért nem sikeres a kommunikáció?13
Hozzá beszélt, nem velem14
Kommunikációs zavarok14
Felesleges mondataink15
Látszólag semmi hiba15
"Tényleg szeretsz?"16
Szidtad az anyámat?17
Egy beszélgetés - két változatban18
Kettős kommunikáció19
Beszélni19
Tudnak-e beszélni a harangok és a gémeskutak?20
Különböző jelrendszerek21
Mi a jel?23
Mi jel és mi nem?24
Harang, rikkancsok, anda zongorák24
Üzenet a világűrbe25
Jel és valóság25
Nyelvi jelek és más jelek25
Miért beszélünk?25
A kommunikáció funkciói26
Különös párbeszédek27
A kapcsolatfelvétel, kapcsolattartás, kapcsolatmegszakítás nehézségei27
A köszönések, megszólítások zűrzavara28
Tegeződünk? Magázódunk?28
Lassú és gyors változások a magyar megszólítások körében29
A megszólítások és a társadalmi hierarchia30
A nyelvi etikett változása30
Hogyan ismerkedett meg Petőfi a koltói kastély urával?31
Ismerkedés - séta közben32
Tudunk-e együttműködni?32
Megoszthatók-e az élmények?32
Tudjátok-e, milyen az, amikor...?33
Idézzük fel közösen, milyen33
"Diaképek"33
Egy percünk a tied!33
Írásbeli feladat - a szóbeli kommunikációról33
Konfliktushelyzetek34
A nyelvi etikett problémái34
A tömegkommunikáció problémáiról34
Újságok, folyóiratok, hetilapok35
Átok vagy áldás a televízió?36
Lehet-e a számítógéppel kommunikálni?36
Az állatok kommunikációja36
Nemcsak szóból ért az ember - A nem-nyelvi kommunikáció
Jelfejtés - képekről40
Mi lehet a szituáció?40
Miről mesélhet Margit néni?40
Vajon mit mondanak?41
Nem-nyelvi kifejezőeszközeink41
Mona Lisa rejtélye41
Mi lehet a képen?41
Szinkronizálás42
Beszéd hang nélkül42
"Arc-játék"42
Grimasztükör42
Szemjáték42
Amilyen az adjonisten43
Honnan jön?43
Jel-e a farmernadrág?43
Az öltözködésről43
Mit árul el a teststilizáció?43
Kire illik a név?44
"Hogy ülsz?"45
Mit árul el a testtartás45
Hány lépés távolság?46
Feladat: Rejtett dimenziók46
Térformálás és kooperáció47
Értjük vagy félreértjük más népek jelzéseit?47
Gesztus-szótár48
Konfliktusforrások a nem-nyelvi kommunikációban49
Papa, küldj pénzt! - Az élőszó zenei kifejezőeszközei
Papa, küldj pénzt52
Más dallam - más jelentés52
Dallam - szöveg nélkül52
Vita szó nélkül53
Egy elefánt sétára indult53
"Kottázás"53
Tárgyilagos elemzés54
"Megzenésített ételreceptek"54
A halk és hangos viszonylagossága54
Hangerőszabályozás55
Hangsúlyozzunk, de ne minden szót!55
Hogyan kell hangsúlyozni?55
A téma és a ráma56
Hangsúly-gyakorlatok56
Költői játék57
Mit tudunk kifejezni a szünettel?57
A gondolatok tagolása és a szünet57
A tempóváltás mint kifejezőeszköz58
Az írásjelek átértékelése58
Felolvasás és beszéd58
Artikulációs gyakorlatok58
Szinkronjáték59
A magánhangzók helyes ejtésének és helyesírásának összefüggései59
A kiejtés és a helyesírási alapelvek59
Magánhangzóink60
Az alveoláris spiráns és a többiek61
Mássalhangzóink rendszere61
A helyes ejtés és a helyesírás eltéréseiből adódó bonyodalmak62
A mássalhangzóváltozások62
Az idegen szavak kiejtése és írása63
Amire nem képes a vekker - Nyelvi jelek és szabályok
MIre képes egy vekker, és mire az emberi nyelv?66
Milyen lenne nyelv nélkül?66
"Miért?"66
Ismerjük-e anyanyelvünk minden jelét?67
Szóértelmezés, szótárak68
Definíciós társasjáték69
Kinek jel - kinek nem69
Saját szavaink70
"A szavak felkelése"72
Vers vagy halandzsa?72
A nyelvi jelek osztályozása a hangalak és a jelentés kapcsolata alapján73
Szinonimák (?)74
Hasonló hangzású szavak75
Összetett jelek75
Összetett vagy toldalékolt szó?76
Milyen összetétel?76
Az összetett szavak fajtái77
Költői önkény a nyelvi jelek használatában77
Hogyan lesz közlés a nyelvi jelekből?78
Nyelvtani műveletek78
Nyelv = jelek+szabályok79
Beszélni tanuló kisgyerekek mondták:79
Nyelvtani kakukktojások80
Nyelvi nehézségek felső fokon80
Problémák az igevonzatok körül80
A nyelvek osztályozása nyelvcsaládok szerint81
Ragasztó, elszigetelő és hajlító nyelvek81
Szófajok és mondatrészek82
Költői nyelvtan82
A névmások84
Vers-statisztika84
"Csacsi rímek"85
Grammatikai játszadozás85
Melyik szófajta hiányzik85
Melyik szófajtából van túl sok?86
A mondan szerkezete87
Problémák az állítmány körül88
Tagolt és tagolatlan mondatok88
Meg kell-e ölni a királynét?88
Különös gratuláció89
Hova kell írásjel?89
Egy egyszerű szabály - és alkalmazása89
Hány tagmondat?90
Egy helyesírási babona az "és" körül90
Az értelmező elé mindig vesszőt teszünk91
Pontosvessző, kettőspont, zárójel, gondolatjel, idézőjel91
Központozás92
Az ő kiejtése és az "ő" kiejtése92
Prózamondó verseny93
A beszélő és a hallgató fáradsága - A szövegalkotás és a szövegértés problémái
Mi szöveg, mi nem?96
Mi tartja össze a szöveg mondatait?96
Még mindig: mi szöveg és mi nem?96
Vázlatkészítés, szövegalkotás97
Jegyzetelés98
A szöveg szó jelentése, eredete98
Hálózatok a szövegben99
Csomók a hálón99
A szórend és a szövegösszetartó erő99
Szöveg vagy mondatsor?99
Nyelvtani kapcsolóelemek a szövegben100
Hiányzó kapcsolóelemek100
Mikor maradhat el az alany a mondatból?100
Rejtettebb kapcsolatok a szövegben100
Rosszul megválasztott kötőszók101
Semmibe kapaszkodó bevezető mondatok101
Mi tartja a mondatok közötti kapcsolatot?102
A szövegegyés biztosítása a szövegfonetikai eszközökkel102
A szöveg tagolása102
Melyik a jobban szerkesztett bekezdés?103
A szerző fáradsága104
A tételmondat - a bekezdés magja104
Eltévedt mondat104
Összekeveredett mondatok I.104
Összekeveredett mondatok II.104
Összekeveredett mondatok III.105
A bekezdések sorrendje105
Vázlatpontok logikai rendje106
Eltűnt mondatok106
Szövegszerkesztési hibák a tankönyvekben106
Nyelven kívüli tényezők szerepe a szöveg megértésében107
"Húzás"107
Szó-rejtés (Játék a szövegösszefüggéssel)107
Mi lehet a beszédhelyzet?107
Szövegkörnyezetüktől függetlenedett mondatok108
Szövegszerkesztési különbségek az élőszóban és az írott szövegben109
Fogalmazási tanácsok109
Rendszerezés109
Kinek? Miért? Mikor? Hogyan? - Szövegfajták
Ugyanaz - másképp112
Stílusgyakorlatok113
Gyakori stílushibák114
"A stílus - maga az ember"114
Ki lehet a beszélő?114
Az elbeszélés időrendje114
Tömören!115
Hogyan oszthatjuk meg színházi, illetve filmélményeinket ismerőseinkkel?115
Regények cselekménye115
Folytasd a történetet!116
Körbemesélés117
Azért késtem, mert117
"Humorban nem ismerek tréfát"117
Zanza118
Társalgás118
Előadás vagy leckefelmondás?118
"Hárompercesek"118
"Kedves tanáraink, drága iskolatársaink!"119
Captatio benevolentiae119
Kiselőadás120
Szóbeli szövegek120
"A mi iskolánk"120
Miről tart előadást Montágh mester?120
Vita120
A mindennapi társalgás121
Napló121
Levelek122
Újság122
Visszapillantás123
Fogalmazás - megadott szavakkal124
Szöveggyűjtemény
A. P. Csehov: Fájdalom126
Hervay Gizella: Levél helyett129
Szathmári Sándor: Részlet a Kazohinia című regényből130
Csepeli György: Az emberi kommunikáció (Részlet a Minerva Nagy Képes Enciklopédiából)131
Szabó Zoltán: A jeltudomány134
Somlyó György: Mese a névről135
Tömörkény István: Jelek a pusztán136
Montágh Imre: Nem-nyelvi kifejezőeszközeink137
Kosztolányi Dezső: Ige138
A nyelvek sokfélesége (Részlet "A nyelv és a nyelvek" című könyvből)139
Kosztolányi Dezső: A lélek beszéde141
Tabi László: Nehéz143
Kosztolányi Dezső: Kis nyelvtan143
Bálint György: A szavak felkelése144
Rotterdami Erasmus: A nyelv jóra való és kártékony voltáról145
Elliot Aronson: Személyközi kommunikáció és érzékenység146
Hankiss Elemér: Viselkedéskultúránk torzulásai148
Karinthy Frigyes: Tegezés151
Nyelvi etikett a múlt században - korabali nyelvkönyvek tükrében153
Montágh Imre: A kifejezőkészség kultúrája155
Montágh Imre: Mit mesélsz?156
D. Carnegie: A hatásos beszéd módszerei157
Hernádi Sándor: Beszédművelés164
Hankiss Ágnes: Milyen feltételek biztosítják azt, hogy a vita a társas konfliktusoknak az együttműködés szellemében zajló és hatékony megoldási formájává váljék?167
Weöres Sándor hanggyakorlatai168
Fischer Sándor: Az előadás hangzása171
Hernádi Sándor: A szövegmondásról173
Wacha Imre: Az írásbeli és szóbeli közlés eltérő sajátosságai174
Deme László: A megszólalás egysége: a szöveg177
Terestyéni Ferenc: Szövegszerkesztési problémák178
Bálint György: Visszapillantás179
Montágh Imre: Figyelj rám!182
Lénárd Gábor: Az állatok kommunikációja187
Raymond Queneau-Bognár Róbert-Szántó Tibor: Stílusgyakorlatok (részletek)187
Fogalommutató201
Források202
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem