Megjelent 250 példányban, fekete-fehér fotókkal illusztrálva.
Házi nyomdában sokszorosított, kis példányszámú kiadvány.
Értesítőt kérek a kiadóról
A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
Előszó
„Nyájas Olvasó!"
Íme, máris egy kommunikációs probléma - ezúttal a tankönyv írójáé: hogyan szólítsa meg a tankönyv használóit. Mert először is: nem annyira olvasnivalót tartalmaz ez a könyv,...
Tovább
Előszó
„Nyájas Olvasó!"
Íme, máris egy kommunikációs probléma - ezúttal a tankönyv írójáé: hogyan szólítsa meg a tankönyv használóit. Mert először is: nem annyira olvasnivalót tartalmaz ez a könyv, inkább feladatokat és játékokat, amelyek, reméljük, segítik majd a könyv használóját kommunikációs képességei fejlődésében. Másodszor: a tankönyv szerzője nem ismeri még azokat, akiknek ez a tankönyv készült, csak sejti, hogy milyen gondjaik lehetnek a mindennapi közléshelyzetekben. Valószínű, hogy kinek-kinek más dolog okoz nehézséget: van, aki fesztelen a társalgásban, de nincs még gyakorlata egy téma összefoglaló kifejtésében, más valaki szépen, árnyaltan, érdekesen mondja el gondolatait, de félórát töpreng azon, hogyan is szólítsa meg az elárusítónőt egy boltban, megint más élvezetesen tud mesélni, de a kézírását, nincs ember, aki meg tudná fejteni, és folytathatnánk... Tankönyvünk jóval több feladatot tartalmaz, mint amennyit az együtt töltendő 80 óra alatt el lehet végezni. Tanárok és diákok válogathatnak belőlük aszerint, hogy milyen képességeket kell kinek - kinek fejlesztenie. A feladatok jellege és a mindenkori szükségletek döntik el, hogy melyiket érdemes írásban, melyiket szóban megoldani, és a gyakorlatok sorrendje is a körülményektől függően határozható meg. Természetesen, új gyakorlatokat is ki lehet találni. A feladatok egy része csakis másokkal együtt oldható meg, másik része pedig csak akkor fejlesztő hatású, ha önállóan birkózik vele az ember.
A gyakorlatok között viszonylag sok a játékszerű - gyermekkorunkban is sok mindent játszva sajátítottunk el-, reméljük, a könyvben található játékok is segítenek majd megtanulni néhány fontos dolgot arról, hogy ember és ember hogyan értheti meg jobban egymást közös anyanyelvén.
A tankönyv végén olvasnivalót is lehet majd találni: a kommunikáció titkait jól ismerő szerzők gondolatait, vallomásait és tanácsait azokkal a kérdésekkel kapcsolatosan, amelyek a gyakorlatokban előkerültek.
Jó munkát, jóízű beszélgetéseket, kellemes együttlétet kívánunk!
Vissza
Tartalom
I. Értsünk szót! A kommunikáció fogalma, szerepe, problémái 7
1. Ki lehet a beszélő, ki a hallgató? 8
2. Kommunikáció és társas kölcsönhatás 8
3. Elkoboztam az egeret, avagy A beszédhelyzet és a szövegösszefüggés 8
4. Kik kommunikálnak? 8
5. Mi lehet a fejükben? 9
6. Nem is olyan könnyű 9
7. "A beszéd hallgatással kezdődik" 9
8. A beszélő és a hallgató szerepváltása 9
9. Ki lehet a címzett? 9
10. Ki - kinek mondja a következő szöveget? 11
11. Az empátia és a kommunikáció sikere 11
12. Miért nem sikeres a kommunikáció? 12
13. Hozzám beszélt, nem velem 13
14. Kommunikációs zavarok 13
15. Felesleges mondataink 13
16. Látszólag semmi hiba 14
17. Tényleg szeretsz?" 14
18. Szidtad az anyámat? 15
19. Egy beszélgetés - két változatban 16
20. Kettős kommunikáció 17
21. Beszélni 17
22. Tudnak-e beszélni a harangok és a gémeskutak? 17
23. Különböző jelrendszerek 18
24. Mi a jel? 20
25. Mi jel és mi nem? 21
26. Harang, rikkancsok, anda zongorák 21
27. Üzenet a világűrbe 22
28. Jel és valóság 22
29. Nyelvi jelek és más jelek 22
30. Miért beszélünk? 22
31. A kommunikáció funkciói 22
32. Különös párbeszédek 23
33. A kapcsolatfelvétel, kapcsolattartás, kapcsolatmegszakítás kommunikációs nehézségei 24
34. A köszönések, megszólítások zűrzavara 24
35. Tegeződünk? Magázódunk? 25
36. A megszólítások és a társadalmi hierarchia 25
37. Lassú és gyors változások a magyar megszólítások körében 25
38. A nyelvi etikett változása. 26
39. Hogyan ismerkedett meg Petőfi a koltói kastély urával? 27
40. Ismerkedés - séta közben 27
41. Tudunk-e kooperálni? 27
42. Megoszthatók-e az élmények? 27
43. Tudjátok-e, milyen az, amikor...? 27
44. Idézzük fel közösen, milyen 27
45. "Diaképek" 28
46. Egy percünk a tied! 28
47. írásbeli feladat - a szóbeli kommunikációról 28
48. Konfliktushelyzetek 28
49. A nyelvi etikett problémái 28
50. A tömegkommunikáció problémáiról 29
51. Lehet-e a számítógéppel kommunikálni? 30
52. Az állatok kommunikációja. 30
II. Nemcsak szóból ért az ember. A nem-nyelvi kommunikáció 31
1. Jelfejtés - képekről 32
2. Mi lehet a szituáció? 32
3. Miről mesélhet Margit néni? 32
4. Vajon mit mondanak? 33
5. Nem-nyelvi kifejezőeszközeink 33
6. Szinkronizálás 33
7. Mona Lisa rejtélye 33
8. Mi lehet a képen? 33
9. Beszéd hang nélkül 34
10. "Arc-játék" 34
11. Grimasztükör 34
12. Szem játék 34
13. Amilyen az adjonisten 34
14. Honnan jön? 34
15. Jel-e a farmernadrág? 34
ló. Az öltözködésről 34
17. Mit árul el a teststilizáció? 35
18. Kire illik a név? 35
19. "Hogy ülsz?" 36
20. Mit árul el a testtartás? 36
21. Hány lépés távolság? 37
22. Rejtett dimenziók 37
23. Térformálás és kooperáció 37
24. Értjük vagy félreértjük mások jelzéseit? 38
25. Konfliktusforrások a nem-nyelvi kommunikációban 38
III. Papa küldj pénzt. Az élőszó zenei kifejezőeszközei 39
1. Papa küldj pénzt 40
2. Más dallam - más jelentés 40
3. Dallam - szöveg 40
4. Vita szó nélkül 40
5. Egy elefánt sétára indult 40
6. "Kottázás" 41
7. Tárgyilagos elemzés 41
8. "Megzenésített ételreceptek" 41
9. A halk és hangos viszonylagossága 42
10. Hangerőszabályozás 42
11. Hangsúlyozzunk, de ne minden szót! 42
12. Hogyan kell hangsúlyozni? 42
13. A téma és a réma 43
14. Hangsúly-gyakorlatok 43
15. Mit tudunk kifejezni a szünettel? 43
16. A gondolatok tagolása és a szünet 44
17. A tempóváltás mint kifejezőeszköz 44
18. Az írásjelek átértékelése 44
19. Felolvasás és beszéd 44
20. Artikulációs gyakorlatok 44
21. Szinkron játék 44
22. A magánhangzók helyes ejtésének és helyesírásának összefüggései 45
23. A kiejtés és a helyesírási alapelvek 45
24. Magánhangzóink 46
25. Az alveoláris spiráns és a többiek. Mássalhangzóink rendszere 46
26. A helyes ejtés és helyesírás eltéréseiből adódó bonyodalmak 47
27. Az idegen szavak kiejtése és írása 48
IV. Amire nem képes a vekker. Nyelvi jelek és szabályok 49
1. Mire képes egy vekker, és mire az emberi nyelv? 50
2. Milyen lenne nyelv nélkül? 50
3. "Miért?" 50
4. Ismerjük-e anyanyelvünk minden jelét? 50
5. Szóértelmezés, szótárak 51
6. Kinek jel - kinek nem 53
7. Saját szavaink 53
8. "A szavak felkelése" 54
9. Vers vagy halandzsa? 55
10. A nyelvi jelek osztályozása a hangalak és a jelentés kapcsolata alapján 56
11. Szinonimák (?) 57
12. Hasonló hangzású szavak 57
13. Összetett jelek 58
14. Összetett vagy toldalékolt szó? 58
15. Milyen összetétel? 59
16. Költői önkény a nyelvi jelek használatában 59
17. Hogyan lesz közlés a nyelvi jelekből? 60
18. Nyelvtani műveletek 60
19. Nyelv = jelek szabályok 61
20. Beszélni tanuló kisgyerekek mondták 61
21. Nyelvtani kakukktojások 61
22. Nyelvi nehézségek felső fokon 61
23. Problémák az igevonzatok körül 62
24. A nyelvek osztályozása nyelvcsaládok szerint 62
25. A nyelvek osztályozása nyelvtípusok szerint 62
26. Szófajok és mondatrészek 62
27. Költői nyelvtan 63
28. A névmások 65
29. Vers-statisztika 65
30. "Csacsi rímek" 66
31. Grammatikai játszadozás 66
32. Melyik szófajta hiányzik 66
33. Melyik szófajtából van túl sok? 67
34. A mondat szerkezete 67
35. Problémák az állítmány körül 68
36. Tagolt és tagolatlan mondatok 69
37. Meg kell-e ölni a királynét? 69
38. Különös gratuláció 69
39. Hova kell Írásjel? 69
40. Egy egyszerű szabály - és alkalmazása 69
41. Hány tagmondat? 70
42. Egy helyesírási babona az "és" körül 70
43. Az értelmező elé mindig vesszőt teszünk 70
44. Pontosvessző, kettőspont, zárójel, gondolatjel, idézőjel 71
45. Központozás 71
46. Az ő kiejtése és az "ő" kiejtése 72
47. Prózamondó verseny 72
V. A beszélő és a hallgató fáradsága. A szövegalkotás és a szövegértés problémái 73
1. Mi szöveg, mi nem? 74
2. Mi tartja össze a szöveg mondatait? 74
3. Még mindig: mi szöveg és mi nem? 74
4. Váz latkészítés, szövegalkotás 75
5. Jegyzetelés 76
6. A szöveg szó jelentése, eredete 76
7. Hálózatok a szövegben 76
8. Csomók a hálón 76
9. A szórend és a szövegösszetartó erő 76
10. Szöveg vagy mondatsor? 76
11. Nyelvtani kapcsolóelemek a szövegben 77
12. Hiányzó kapcsolóelemek 77
13. Mikor maradhat el az alany a mondatból? 77
14. Rejtettebb kapcsolatok a szövegben 77
15. Rosszul megválasztott kötőszók 78
16. Semmibe kapaszkodó bevezető mondatok 78
17. Mi tartja a mondatok közötti kapcsolatot? 78
18. A szövegegység biztosítása szövegfonetikai eszközökkel 79
19. A szöveg tagolása 79
20. Melyik a jobban szerkesztett bekezdés? 79
21. A szerző fáradsága 80
22. A tételmondat - a bekezdés magjai 80
23. Eltévedt mondat 80
24. Összekeveredett mondatok I. 80
25. összekeveredett mondatok II. 80
26. összekeveredett mondatok III. 80
27. A bekezdések sorrendje 81
28. Vázlatpontok logikai rendje 81
29. El tűnt mondatok 81
30. Szövegszerkesztési hibák a tankönyvekben 82
31. Nyelven kívüli tényezők szerepe a szöveg megértésében 82
32. "Húzás" 82
33. Szó-rejtés (Játék a szövegösszefüggéssel) 82
34. Mi lehet a beszédhelyzet? 83
35. Szövegkörnyezetüktől függetlenedett mondatok 83
36. Szövegszerkesztési különbségek az élőszóban és az írott szövegben 84
37. Fogalmazási tanácsok 84
38. Rendszerezés 84
VI. Kinek? Miért? Mikor? Hogyan? Szövegfajták 85
1. Ugyanaz - másképp 86
2. "Stílusgyakorlatok" 86
3. Gyakori stílushibák 87
4. "A stílus - maga az ember" 87
5. Ki lehet a beszélő? 88
6. Az elbeszélés időrendje 88
7. Tömören! 88
8. Hogyan oszthatjuk meg színházi-illetve filmélményeinket ismerőseinkkel? 88
9. Regények cselekménye 88
10. Folytasd a történetet! 89
11. Körbemesélés 89
12. Azért késtem, mert 90
13. Zanza 90
14. "Humorban nem ismerek tréfát" 90
15. Társalgás 90
16. Előadás vagy leckefelmondás? 90
17. "Hárompercesek" 90
18. Captatio benevolentiae 90
19. Kiselőadás 91
20. Szóbeli szövegek 91
21. "Ami iskolánk" 91
22. Miről tart előadást Montágh mester? 91
23. Vita. 91
24. A mindennapi társalgás 91
25. Levelek 91
26. Napló 92
27. Újság 93
28. Fogalmazás - megadott szavakkal 94
Szöveggyűjtemény 95
A. P. Csehov: Fájdalom 96
Hervay Gizella: Levél helyett 99
Szatmári Sándor: Részlet a Kazohinia című regényből 100
Az emberi kommunikáció
Részletek a Minerva Nagy Képes Enciklopédiából 101
Szabó Zoltán: A jeltudomány 103
Somlyó György: Mese a névről 104
Tömörkény István: Jelek a pusztán (novellarészlet) 105
Montágh Imre: Nem-nyelvi kifejezőeszközeink 106
Kosztolányi Dezső: Ige 107
A nyelvek sokfélesége
Részlet A nyelv és a nyelvek című könyvből 108
Kosztolányi Dezső: A lélek beszéde
Halhatatlanságunk 110
Tabi László: Nehéz 111
Kosztolányi Dezső: Kis nyelvtan 112
Bálint György: A szavak felkelése 113
Rotterdami Erasmus: A nyelv jóra való és kártékony voltáról
(részlet) 114
Hankiss Elemér: Viselkedéskultúránk torzulásai
A köszönések, megszólítások zűrzavara (részlet) 115
Karinthy Frigyes: Tegezés 117
Nyelvi etikett a múlt században - korabeli nyelvkönyvek tükrében 119
Montágh Imre: A kifejezőkészség kultúrája (részlet) 121
Montágh Imre: Mit mesélsz?
Beszélgetés, viccmesélés, előadás 121
D. Carnegie: A hatásos beszéd módszerei (részletek) 123
Hernádi Sándor: Beszédművelés (részletek)
A kiselőadás, a felszólalás, a vita 129
Hankiss Ágnes: Milyen feltételek biztosítják azt, hogy a vita a
társas konfliktusoknak az együttműködés szellemében zajló és hatékony megoldási formájává váljék? 131
Montágh Imre: A beszéd hangzó elemei 131
Weöres Sándor hanggyakorlatai 133
Pischer Sándor: Az előadás hangzása
A szünetek. Az írásjelek átértékelése 135
Hernádi Sándor: A szövegmondásról 136
Vacha Imre: Az írásbeli és szóbeli közlés eltérő sajátosságai 137
Deme László: A megszólalás egysége: a szöveg
A mondat mint szövegrész
(Részlet egy hosszabb tanulmányból) 139
Terestyéni Ferenc: Szövegszerkesztési problémák
Egység. Egység a bekezdésben. A tételmondat 141
Bálint György: Visszapillantás 142
Montágh Imre: Figyelj rám! 143
Lénárd Gábor: Az állatok kommunikációja 145
Raymond Queneau - Bognár Róbert - Szántó Tibor: Stílusgyakorlatok
(részletek) 147
Fogalom-tár 160
Források 161
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.
Google, Facebook, Apple, Microsoft fiókkal való belépés/regisztráció eseténautomatikusan elfogadja az Általános Szerződési Feltételeket.
Elfelejtett jelszó
Kérjük, adja meg azonosítóját, és a hozzá tartozó email címet, hogy jelszavát elküldhessük Önnek!
A *-gal jelölt mezők kitöltése kötelező!
Azonosító név/E-mail cím* Azonosító és e-mail cím megegyező
E-mail cím*
(2009 március óta a regisztrált ügyfelek azonosító neve megegyezik az email címmel)
Ha az azonosítóját sem tudja megadni, kérjük, hívja az ügyfélszolgálati vonalat:
+36-62-452-833
×
1
2
3
Regisztráció
×
Regisztráció
Regisztrációja sikeresen megtörtént.
Megadott e-mail címére megerősítő e-mailt küldtünk. Ahhoz, hogy a regisztrációja véglegesedjen, és le tudja adni rendeléseit, kérjük, kattintson a levélben található linkre. A megerősítő link a kiküldéstől számított 48 óráig érvényes, ezután a regisztrációs adatok törlésre kerülnek.
Kérjük, jelölje meg az érdeklődési körébe tartozó témaköröket!
Mehet
×
Regisztráció
Az ön által megjelölt témakörök:
Temakor_1
Beállíthatja, hogy emailben értesítőt kapjon az újonnan beérkezett példányokról a bejelölt témaköröknek megfelelően.
Beállított értesítőit belépés után bármikor módosíthatja az Értesítő menüpont alatt:
létrehozhat új témaköri értesítőt
inaktiválhatja értesítőjét, ha éppen nem kíván a megadott témában értesítőt kapni
törölheti véglegesen az adott értesítőjét
szerkesztheti jelenlegi értesítőjét, ha még részletesebben szeretné megadni mi érdekli.
Az Ön választása alapján naponta vagy 3 naponta kap tőlünk emailt a beállított értesítőjéről.