Értsünk szót! - A kommunikáció fogalma, szerepe, problémái | |
Ki lehet a beszélő, ki a hallgató? | 8 |
Kommunikáció és társas kölcsönhatás | 8 |
Elkoboztam az egeret avagy A beszédhelyzet és a szövegösszefüggés | 8 |
Kik kommunikálnak? | 9 |
Mi lehet a fejükben? | 9 |
Nem is olyan könnyű | 9 |
"A beszéd hallgatással kezdődik" | 9 |
A beszélő és a hallgató szerepváltása | 9 |
Ki lehet a címzett? | 10 |
Ki - kinek mondja a következő szöveget? | 11 |
Az empátia és a kommunikáció sikere | 12 |
Miért nem sikeres a kommunikáció? | 13 |
Hozzá beszélt, nem velem | 14 |
Kommunikációs zavarok | 14 |
Felesleges mondataink | 15 |
Látszólag semmi hiba | 15 |
"Tényleg szeretsz?" | 16 |
Szidtad az anyámat? | 17 |
Egy beszélgetés - két változatban | 18 |
Kettős kommunikáció | 19 |
Beszélni | 19 |
Tudnak-e beszélni a harangok és a gémeskutak? | 20 |
Különböző jelrendszerek | 21 |
Mi a jel? | 23 |
Mi jel és mi nem? | 24 |
Harang, rikkancsok, anda zongorák | 24 |
Üzenet a világűrbe | 25 |
Jel és valóság | 25 |
Nyelvi jelek és más jelek | 25 |
Miért beszélünk? | 25 |
A kommunikáció funkciói | 26 |
Különös párbeszédek | 27 |
A kapcsolatfelvétel, kapcsolattartás, kapcsolatmegszakítás nehézségei | 27 |
A köszönések, megszólítások zűrzavara | 28 |
Tegeződünk? Magázódunk? | 28 |
Lassú és gyors változások a magyar megszólítások körében | 29 |
A megszólítások és a társadalmi hierarchia | 30 |
A nyelvi etikett változása | 30 |
Hogyan ismerkedett meg Petőfi a koltói kastély urával? | 31 |
Ismerkedés - séta közben | 32 |
Tudunk-e együttműködni? | 32 |
Megoszthatók-e az élmények? | 32 |
Tudjátok-e, milyen az, amikor...? | 33 |
Idézzük fel közösen, milyen | 33 |
"Diaképek" | 33 |
Egy percünk a tied! | 33 |
Írásbeli feladat - a szóbeli kommunikációról | 33 |
Konfliktushelyzetek | 34 |
A nyelvi etikett problémái | 34 |
A tömegkommunikáció problémáiról | 34 |
Újságok, folyóiratok, hetilapok | 35 |
Átok vagy áldás a televízió? | 36 |
Lehet-e a számítógéppel kommunikálni? | 36 |
Az állatok kommunikációja | 36 |
Nemcsak szóból ért az ember - A nem-nyelvi kommunikáció | |
Jelfejtés - képekről | 40 |
Mi lehet a szituáció? | 40 |
Miről mesélhet Margit néni? | 40 |
Vajon mit mondanak? | 41 |
Nem-nyelvi kifejezőeszközeink | 41 |
Mona Lisa rejtélye | 41 |
Mi lehet a képen? | 41 |
Szinkronizálás | 42 |
Beszéd hang nélkül | 42 |
"Arc-játék" | 42 |
Grimasztükör | 42 |
Szemjáték | 42 |
Amilyen az adjonisten | 43 |
Honnan jön? | 43 |
Jel-e a farmernadrág? | 43 |
Az öltözködésről | 43 |
Mit árul el a teststilizáció? | 43 |
Kire illik a név? | 44 |
"Hogy ülsz?" | 45 |
Mit árul el a testtartás | 45 |
Hány lépés távolság? | 46 |
Feladat: Rejtett dimenziók | 46 |
Térformálás és kooperáció | 47 |
Értjük vagy félreértjük más népek jelzéseit? | 47 |
Gesztus-szótár | 48 |
Konfliktusforrások a nem-nyelvi kommunikációban | 49 |
Papa, küldj pénzt! - Az élőszó zenei kifejezőeszközei | |
Papa, küldj pénzt | 52 |
Más dallam - más jelentés | 52 |
Dallam - szöveg nélkül | 52 |
Vita szó nélkül | 53 |
Egy elefánt sétára indult | 53 |
"Kottázás" | 53 |
Tárgyilagos elemzés | 54 |
"Megzenésített ételreceptek" | 54 |
A halk és hangos viszonylagossága | 54 |
Hangerőszabályozás | 55 |
Hangsúlyozzunk, de ne minden szót! | 55 |
Hogyan kell hangsúlyozni? | 55 |
A téma és a ráma | 56 |
Hangsúly-gyakorlatok | 56 |
Költői játék | 57 |
Mit tudunk kifejezni a szünettel? | 57 |
A gondolatok tagolása és a szünet | 57 |
A tempóváltás mint kifejezőeszköz | 58 |
Az írásjelek átértékelése | 58 |
Felolvasás és beszéd | 58 |
Artikulációs gyakorlatok | 58 |
Szinkronjáték | 59 |
A magánhangzók helyes ejtésének és helyesírásának összefüggései | 59 |
A kiejtés és a helyesírási alapelvek | 59 |
Magánhangzóink | 60 |
Az alveoláris spiráns és a többiek | 61 |
Mássalhangzóink rendszere | 61 |
A helyes ejtés és a helyesírás eltéréseiből adódó bonyodalmak | 62 |
A mássalhangzóváltozások | 62 |
Az idegen szavak kiejtése és írása | 63 |
Amire nem képes a vekker - Nyelvi jelek és szabályok | |
MIre képes egy vekker, és mire az emberi nyelv? | 66 |
Milyen lenne nyelv nélkül? | 66 |
"Miért?" | 66 |
Ismerjük-e anyanyelvünk minden jelét? | 67 |
Szóértelmezés, szótárak | 68 |
Definíciós társasjáték | 69 |
Kinek jel - kinek nem | 69 |
Saját szavaink | 70 |
"A szavak felkelése" | 72 |
Vers vagy halandzsa? | 72 |
A nyelvi jelek osztályozása a hangalak és a jelentés kapcsolata alapján | 73 |
Szinonimák (?) | 74 |
Hasonló hangzású szavak | 75 |
Összetett jelek | 75 |
Összetett vagy toldalékolt szó? | 76 |
Milyen összetétel? | 76 |
Az összetett szavak fajtái | 77 |
Költői önkény a nyelvi jelek használatában | 77 |
Hogyan lesz közlés a nyelvi jelekből? | 78 |
Nyelvtani műveletek | 78 |
Nyelv = jelek+szabályok | 79 |
Beszélni tanuló kisgyerekek mondták: | 79 |
Nyelvtani kakukktojások | 80 |
Nyelvi nehézségek felső fokon | 80 |
Problémák az igevonzatok körül | 80 |
A nyelvek osztályozása nyelvcsaládok szerint | 81 |
Ragasztó, elszigetelő és hajlító nyelvek | 81 |
Szófajok és mondatrészek | 82 |
Költői nyelvtan | 82 |
A névmások | 84 |
Vers-statisztika | 84 |
"Csacsi rímek" | 85 |
Grammatikai játszadozás | 85 |
Melyik szófajta hiányzik | 85 |
Melyik szófajtából van túl sok? | 86 |
A mondan szerkezete | 87 |
Problémák az állítmány körül | 88 |
Tagolt és tagolatlan mondatok | 88 |
Meg kell-e ölni a királynét? | 88 |
Különös gratuláció | 89 |
Hova kell írásjel? | 89 |
Egy egyszerű szabály - és alkalmazása | 89 |
Hány tagmondat? | 90 |
Egy helyesírási babona az "és" körül | 90 |
Az értelmező elé mindig vesszőt teszünk | 91 |
Pontosvessző, kettőspont, zárójel, gondolatjel, idézőjel | 91 |
Központozás | 92 |
Az ő kiejtése és az "ő" kiejtése | 92 |
Prózamondó verseny | 93 |
A beszélő és a hallgató fáradsága - A szövegalkotás és a szövegértés problémái | |
Mi szöveg, mi nem? | 96 |
Mi tartja össze a szöveg mondatait? | 96 |
Még mindig: mi szöveg és mi nem? | 96 |
Vázlatkészítés, szövegalkotás | 97 |
Jegyzetelés | 98 |
A szöveg szó jelentése, eredete | 98 |
Hálózatok a szövegben | 99 |
Csomók a hálón | 99 |
A szórend és a szövegösszetartó erő | 99 |
Szöveg vagy mondatsor? | 99 |
Nyelvtani kapcsolóelemek a szövegben | 100 |
Hiányzó kapcsolóelemek | 100 |
Mikor maradhat el az alany a mondatból? | 100 |
Rejtettebb kapcsolatok a szövegben | 100 |
Rosszul megválasztott kötőszók | 101 |
Semmibe kapaszkodó bevezető mondatok | 101 |
Mi tartja a mondatok közötti kapcsolatot? | 102 |
A szövegegyés biztosítása a szövegfonetikai eszközökkel | 102 |
A szöveg tagolása | 102 |
Melyik a jobban szerkesztett bekezdés? | 103 |
A szerző fáradsága | 104 |
A tételmondat - a bekezdés magja | 104 |
Eltévedt mondat | 104 |
Összekeveredett mondatok I. | 104 |
Összekeveredett mondatok II. | 104 |
Összekeveredett mondatok III. | 105 |
A bekezdések sorrendje | 105 |
Vázlatpontok logikai rendje | 106 |
Eltűnt mondatok | 106 |
Szövegszerkesztési hibák a tankönyvekben | 106 |
Nyelven kívüli tényezők szerepe a szöveg megértésében | 107 |
"Húzás" | 107 |
Szó-rejtés (Játék a szövegösszefüggéssel) | 107 |
Mi lehet a beszédhelyzet? | 107 |
Szövegkörnyezetüktől függetlenedett mondatok | 108 |
Szövegszerkesztési különbségek az élőszóban és az írott szövegben | 109 |
Fogalmazási tanácsok | 109 |
Rendszerezés | 109 |
Kinek? Miért? Mikor? Hogyan? - Szövegfajták | |
Ugyanaz - másképp | 112 |
Stílusgyakorlatok | 113 |
Gyakori stílushibák | 114 |
"A stílus - maga az ember" | 114 |
Ki lehet a beszélő? | 114 |
Az elbeszélés időrendje | 114 |
Tömören! | 115 |
Hogyan oszthatjuk meg színházi, illetve filmélményeinket ismerőseinkkel? | 115 |
Regények cselekménye | 115 |
Folytasd a történetet! | 116 |
Körbemesélés | 117 |
Azért késtem, mert | 117 |
"Humorban nem ismerek tréfát" | 117 |
Zanza | 118 |
Társalgás | 118 |
Előadás vagy leckefelmondás? | 118 |
"Hárompercesek" | 118 |
"Kedves tanáraink, drága iskolatársaink!" | 119 |
Captatio benevolentiae | 119 |
Kiselőadás | 120 |
Szóbeli szövegek | 120 |
"A mi iskolánk" | 120 |
Miről tart előadást Montágh mester? | 120 |
Vita | 120 |
A mindennapi társalgás | 121 |
Napló | 121 |
Levelek | 122 |
Újság | 122 |
Visszapillantás | 123 |
Fogalmazás - megadott szavakkal | 124 |
Szöveggyűjtemény | |
A. P. Csehov: Fájdalom | 126 |
Hervay Gizella: Levél helyett | 129 |
Szathmári Sándor: Részlet a Kazohinia című regényből | 130 |
Csepeli György: Az emberi kommunikáció (Részlet a Minerva Nagy Képes Enciklopédiából) | 131 |
Szabó Zoltán: A jeltudomány | 134 |
Somlyó György: Mese a névről | 135 |
Tömörkény István: Jelek a pusztán | 136 |
Montágh Imre: Nem-nyelvi kifejezőeszközeink | 137 |
Kosztolányi Dezső: Ige | 138 |
A nyelvek sokfélesége (Részlet "A nyelv és a nyelvek" című könyvből) | 139 |
Kosztolányi Dezső: A lélek beszéde | 141 |
Tabi László: Nehéz | 143 |
Kosztolányi Dezső: Kis nyelvtan | 143 |
Bálint György: A szavak felkelése | 144 |
Rotterdami Erasmus: A nyelv jóra való és kártékony voltáról | 145 |
Elliot Aronson: Személyközi kommunikáció és érzékenység | 146 |
Hankiss Elemér: Viselkedéskultúránk torzulásai | 148 |
Karinthy Frigyes: Tegezés | 151 |
Nyelvi etikett a múlt században - korabali nyelvkönyvek tükrében | 153 |
Montágh Imre: A kifejezőkészség kultúrája | 155 |
Montágh Imre: Mit mesélsz? | 156 |
D. Carnegie: A hatásos beszéd módszerei | 157 |
Hernádi Sándor: Beszédművelés | 164 |
Hankiss Ágnes: Milyen feltételek biztosítják azt, hogy a vita a társas konfliktusoknak az együttműködés szellemében zajló és hatékony megoldási formájává váljék? | 167 |
Weöres Sándor hanggyakorlatai | 168 |
Fischer Sándor: Az előadás hangzása | 171 |
Hernádi Sándor: A szövegmondásról | 173 |
Wacha Imre: Az írásbeli és szóbeli közlés eltérő sajátosságai | 174 |
Deme László: A megszólalás egysége: a szöveg | 177 |
Terestyéni Ferenc: Szövegszerkesztési problémák | 178 |
Bálint György: Visszapillantás | 179 |
Montágh Imre: Figyelj rám! | 182 |
Lénárd Gábor: Az állatok kommunikációja | 187 |
Raymond Queneau-Bognár Róbert-Szántó Tibor: Stílusgyakorlatok (részletek) | 187 |
Fogalommutató | 201 |
Források | 202 |