Előszó
A szak képzési idejének első négy szemeszterében oktatott "Anyag- és gyártásismeret" c. elméleti tárgy alapos elsajátítása szükségessé teszi, hogy az előadásokon elhangzott ismeretekkel a közvetlen, élményszerű "személyes" kapcsolatot is kialakítsa hallgatóságunk. Szerencsére, ma már e kapcsolat mellett szóló érveket nem kell vitatni senkivel; korszerű felsőoktatásunk valamennyi ágának egyik legtermészetesebb követelménye. Napjainkban ezzel kapcsolatosan inkább a célszerű tartalmi mélység, az igényes szervezés, a magasfokú módszeresség kimunkálása és harmonizálása vetik fel az új, magasabbrendű problémákat.
Az elméleti tárggyal párhuzamosan folyó technológiai gyakorlatok, és az egyes oktatási évek lezárását követő nyári üzemi gyakorlatok sok szakmai vonatkozású ismerettel teszik gazdagabbá és szemléletesebbé az elméletileg elsajátított gyártásismereti anyagot. Ugyanezek a gyakorlatok azonban lényegesen kevesebb összefüggő anyagismereti élményt nyújtanak. Számolnunk kell azzal is, hogy oktatásunk tárgyát képező technikai anyagoknak (papír, fa, fém, üveg, műanyag) hallgatóink által végzett tudatos megmunkálásához és annak általános iskolai korszerű oktatásához szükséges fontosabb anyagi tulajdonságok "személyes" megismerése kizárólag a műszaki szakon folyó gyakorlati képzés keretében valósulhat meg!
Lehetőséget kell biztosítani tehát az elméleti tárgyat követő, a technológia gyakorlati oktatásával párhuzamosan futó, meghatározott tartalmú, színvonalú és számú, anyagismereti vonatkozású gyakorlat rendszeres végrehajtására. Szükséges, hogy ezek formája az elméleti anyag egyes részterületeinek a hallgatók önálló, tudatos gyakorlati anyagvizsgálataiban valósuljon meg!
E jegyzet, fenti követelmények kielégítéséhez az I. évfolyam számára összeállított - válogatási lehetőséget is biztosító - anyagot kívánja nyújtani.
Az anyag eredeti válogatásánál figyelembe kellett vennem, hogy hallgatóink különböző jellegű középiskolákból kerültek a főiskolára, és hogy másik szakként csak a matematikát tanulják. Ezekből eredően az anyag- és gyártás - ismeretben lépten-nyomon felmerülő fizikai, kémiai, növény szövettani stb. fogalmak terén nagyon különböző szintű gyakorlati alapismeretekkel rendelkeznek. Gyakorlataik során viszont egységes követelményeknek kell eleget tenniük.
Vissza