1.062.107

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Aetas 2005/1-2

Történettudományi folyóirat - XX. évfolyam 1-2. szám

Szerző
Szeged
Kiadó: Aetas Könyv- és Lapkiadó Egyesület
Kiadás helye: Szeged
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 295 oldal
Sorozatcím: Aetas
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Angol nyelvű tartalomjegyzékkel, összefoglalókkal. Néhány fekete-fehér illusztrációval.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg


Az 1850-es évek Amerikája annyira hasonlított Adam Smith világára, a neoklasszikus gazdaságtan által feltételezett világra, amelyben - nagy általánosságban - a vevők nem ismerték személyesen a vevőket, az eladók a vevőket és az eladók sem az eladókat, az információ áramlása pedig olyan tökéletes volt, amennyire ez valaha is lehetséges. Nem beszélhettünk nagyvállalatokról, sem az értékesítés, a profit vagy a mérlegérték nagysága, sem a foglalkoztatottak száma alapján, főként nem a később kialakuló vállalatméretekhez hasonlítva.
Ugyanaz a 15. századi olasz kereskedő az amerikai gazdaságot szemlélve 1900-ban inkább találkozott volna olyan jelenségekkel, amelyek számára teljesen idegenek lettek volna, mint 1850-ben. Láthatta volna például a Pennsylvania Vasutat, több mint százezer alkalmazottjával, és olyan nagyságú állótőke-be-ruházásokkal ingatlanokban, gépekben és felszerelésekben, ami mellett minden megelőző eltörpült.
A múltból visszatért olasz kereskedőnk megfigyelhette volna... Tovább

Fülszöveg


Az 1850-es évek Amerikája annyira hasonlított Adam Smith világára, a neoklasszikus gazdaságtan által feltételezett világra, amelyben - nagy általánosságban - a vevők nem ismerték személyesen a vevőket, az eladók a vevőket és az eladók sem az eladókat, az információ áramlása pedig olyan tökéletes volt, amennyire ez valaha is lehetséges. Nem beszélhettünk nagyvállalatokról, sem az értékesítés, a profit vagy a mérlegérték nagysága, sem a foglalkoztatottak száma alapján, főként nem a később kialakuló vállalatméretekhez hasonlítva.
Ugyanaz a 15. századi olasz kereskedő az amerikai gazdaságot szemlélve 1900-ban inkább találkozott volna olyan jelenségekkel, amelyek számára teljesen idegenek lettek volna, mint 1850-ben. Láthatta volna például a Pennsylvania Vasutat, több mint százezer alkalmazottjával, és olyan nagyságú állótőke-be-ruházásokkal ingatlanokban, gépekben és felszerelésekben, ami mellett minden megelőző eltörpült.
A múltból visszatért olasz kereskedőnk megfigyelhette volna a vállalati szervezet új formáját is. A Pennsylvania Vasút, más vasúttársaságok és számos nagy ipari vállalkozás menedzseri hierarchiákban szervezte meg magát, igazgatók hada jött létre, akiket különböző feladatokkal bíztak meg, mint például a vonatok mozgásának irányítása, a fuvardíj megszabása vagy a pénzforrások gyűjtése és elköltése. Ezeket az igazgatókat vagy „menedzsereket", ahogy elnevezték őket, nem a vállalat alaptőkéjét reprezentáló részvényekkel díjazták. A cégben a piacon lehetett tulajdont szerezni, a menedzser pedig fizetést kapott munkája fejében.
Richárd S. Tedlow tanulmányát számunk 52-68. oldalán olvashatják. Vissza
Fülszöveg Kép

Tartalom


Vissza
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem