1.063.258

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Anatómia és élettan

A tanító- és óvónőképző intézetek számára

Szerző
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 86 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Kézirat. Fekete-fehér ábrákkal illusztrálva. Tankönyvi száma: 47137.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A pedagógia társadalomformáló erő, az egyed-nevelésnek, az ember alakitásának, egyéniségformálásának tudománya. Az embert nevelni, alakitani, tanitani azonban célravezetően csakis az emberi... Tovább

Előszó

A pedagógia társadalomformáló erő, az egyed-nevelésnek, az ember alakitásának, egyéniségformálásának tudománya. Az embert nevelni, alakitani, tanitani azonban célravezetően csakis az emberi szervezet megfelelő ismeretében lehet. A pedagógus nem képes eredményesen foglalkozni tanitványaival, ha nem ismeri a fejlődő szervezet élettani reakcióit, a serdülőkor neurohormonalis változásait, a szerkezet finom eltéréseiből adód különböző idegrendszeri válaszok lehetőségeit, más szóval az ember anatómiáját és élettanát.
A nevelés biológiai megfogalmazása, helyes feltételes reflexek kialakitása. Ezek a reflexek az anyaghoz, az emberi idegrendszerhez kötöttek. Igy elsőrendü feladat az idegrendszer alapos megismerése, továbbá annak az összetett müködésnek tárgyalása, amit neurohormonalis szabályozás névvel foglalunk össze. Ez teszi lehetővé a szervezet belső életének és a külső környezethez való alkalmazkodásának helyes megértését. A neurohormonális szabályozások, az érzékszervi müködések leirása azonban csak a szervezet összes felépitő rendszerének ismeretén alapulhat.
Mindezeket csak a szerkezet és funkció szoros összefüggésében lehet tárgyalni. A struktura és funkció összefüggése ugy értelmezendő, hogy a struktura - miként az anyag - elsődleges és ennek terméke, tulajdonsága, attributuma a funkció. A funkció megszünése tulajdonképp a struktura biológiai értelemben vett halálát jelenti. Funkció struktura nélkül nem létezik. Miként a mozgás az anyagnak, ugy a funkció az élő strukturának létezési formája.
Igy válik érthetővé, hogy a struktura változása a funkció megváltozását vonja maga után, de egyben világossá teszi annak megértését is, hogy a funkcióváltozás visszahatva a szerkezetre, azt alakitja. Igy a nevelés tágabb értelemben nemcsak a funkció alakitását, hanem a forma, a felépités alakitását is lehetővé teszi.
Jelen könyv a pedagógia szakos bölcsészegyetemi hallgatók számára az emberi test funkcionális anatómiájának csak igen rövid vezérfonalát nyujthatja, amely azonban az egyetemi előadások anyagával, a bonctermi bemutatásokon elsajátitott ismeretekkel kiegészitve mégis elég alapot ad, a neveléstudomány természettudományos értelmezésében. Vissza

Tartalom

Az emberi szervezet fejlődése 3
1. Neuro-endokrin rendszer 8
a. idegrendszer 8
b. a belső elválasztású mirigyek rendszere 25
2- Érzékszervek 33
3. A bőr 43
4. A mozgásrendszer 44
5. A vérkeringés rendszere 52
6. Az anyagcsere szervrendszerei 61
a. Emésztőrendszer 61
b. Légzőrendszer 68
c. Kiválasztórendszer 76

7. A nemi szervek rendszere 80
8. Az ember fejlődése 83

Tóth Árpádné

Tóth Árpádné műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Tóth Árpádné könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem