Előszó
A pedagógia társadalomformáló erő, az egyed-nevelésnek, az ember alakitásának, egyéniségformálásának tudománya. Az embert nevelni, alakitani, tanitani azonban célravezetően csakis az emberi...
Tovább
Előszó
A pedagógia társadalomformáló erő, az egyed-nevelésnek, az ember alakitásának, egyéniségformálásának tudománya. Az embert nevelni, alakitani, tanitani azonban célravezetően csakis az emberi szervezet megfelelő ismeretében lehet. A pedagógus nem képes eredményesen foglalkozni tanitványaival, ha nem ismeri a fejlődő szervezet élettani reakcióit, a serdülőkor neurohormonalis változásait, a szerkezet finom eltéréseiből adód különböző idegrendszeri válaszok lehetőségeit, más szóval az ember anatómiáját és élettanát.
A nevelés biológiai megfogalmazása, helyes feltételes reflexek kialakitása. Ezek a reflexek az anyaghoz, az emberi idegrendszerhez kötöttek. Igy elsőrendü feladat az idegrendszer alapos megismerése, továbbá annak az összetett müködésnek tárgyalása, amit neurohormonalis szabályozás névvel foglalunk össze. Ez teszi lehetővé a szervezet belső életének és a külső környezethez való alkalmazkodásának helyes megértését. A neurohormonális szabályozások, az érzékszervi müködések leirása azonban csak a szervezet összes felépitő rendszerének ismeretén alapulhat.
Mindezeket csak a szerkezet és funkció szoros összefüggésében lehet tárgyalni. A struktura és funkció összefüggése ugy értelmezendő, hogy a struktura - miként az anyag - elsődleges és ennek terméke, tulajdonsága, attributuma a funkció. A funkció megszünése tulajdonképp a struktura biológiai értelemben vett halálát jelenti. Funkció struktura nélkül nem létezik. Miként a mozgás az anyagnak, ugy a funkció az élő strukturának létezési formája.
Igy válik érthetővé, hogy a struktura változása a funkció megváltozását vonja maga után, de egyben világossá teszi annak megértését is, hogy a funkcióváltozás visszahatva a szerkezetre, azt alakitja. Igy a nevelés tágabb értelemben nemcsak a funkció alakitását, hanem a forma, a felépités alakitását is lehetővé teszi.
Jelen könyv a pedagógia szakos bölcsészegyetemi hallgatók számára az emberi test funkcionális anatómiájának csak igen rövid vezérfonalát nyujthatja, amely azonban az egyetemi előadások anyagával, a bonctermi bemutatásokon elsajátitott ismeretekkel kiegészitve mégis elég alapot ad, a neveléstudomány természettudományos értelmezésében.
Vissza