Előszó
Az anatómia, élettan, egészségtan fogalma, jelentősége a testnevelésben
A testnevelés sokoldalú és sokirányú, tudatos és tervszerű tevékenység, amelynek a célja a testi erő kifejlesztése, a...
Tovább
Előszó
Az anatómia, élettan, egészségtan fogalma, jelentősége a testnevelésben
A testnevelés sokoldalú és sokirányú, tudatos és tervszerű tevékenység, amelynek a célja a testi erő kifejlesztése, a munkabírás, a teljesítőképesség, valamint az egészséget veszélyeztető hatásokkal szembeni ellenállás fokozása, mindezekkel együtt az egészséges életmódra való nevelés.
A testnevelő eredményes nevelői tevékenységének fontos előfeltétele az ember szervezetének és működésének az ismerete. Az emberi test szerkezetének és működésének az ismerete alapján lehet tudatosan, az életkor kívánalmainak megfelelő módon formálni a mozgáskészséget, fejleszteni a testi képességeket, kialakítani az egészséges életmód kívánta szokásokat.
Az állati és az emberi szervezet alaki sajátságaival, felépítésével a bonctan (anatómia) ismertet meg bennünket. A vizsgált szervezet és a vizsgálat célja szerint a bonctan különböző. Az emberi szervezetet tanulmányozza az emberbonctan (antropotomia). Az állatok boncolásával foglalkozik az állatbonctan (zootomia). A bonctan lehet továbbá makroszkópos és mikroszkópos. Első esetben a szabad szemmel való látás határáig vizsgálható részekre tagolja az emberi, vagy az állati szervezetet.
A mikroszkópos anatómia, vagy szövettan (histologia) feladata a szervezet csak mikroszkóppal látható részeinek (sejtek, szövetek) a tanulmányozása.
Az élettan (physiologia) az élő szervezetben végbemenő életfolyamatokat tanulmányozza és ismerteti. Vizsgálatának szűkebb tárgya szerint szintén több ága van (sejtélettan, szervélettan, kórélettan, összehasonlító élettan stb.).
Célkitűzésünknek megfelelően elsősorban az ember szervezetével, a szervezet életfolyamataival, a testnevelésnek azokra gyakorolt hatásával kívánunk foglalkozni. Az életfolyamatok megértését az emberi szervezet legfontosabb szerkezeti (anatómiai) viszonyainak az ismertetésével alapozzuk meg. Ezzel kívánjuk érvényesíteni a szerkezet és működés egységének az elvét, illetőleg megláttatni azt, hogy a szervezet anatómiai adottságai hogyan határozzák meg a teljesítményt, továbbá, hogy a gyakorlás az igénybevétel, vagyis a funkció hogyan hat vissza a test felépítésére, működésére és egészséges fejlődésére.
Vissza