1.054.233

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Amit egy hitoktatónak jó tudnia

Szerző
Lektor

Kiadó: Keresztény Értelmiségi Szövetség
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 152 oldal
Sorozatcím: Hitoktatási vázlatok
Kötetszám: 9
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Milyen hitoktatásra van szükségünk?
Az iskolaév illetve a hitoktatás kezdetén minden hitoktató - pap, szülő vagy világi katekéta - lelkében őszinte, benső megrendülést érez, amikor újra hallja... Tovább

Előszó

Milyen hitoktatásra van szükségünk?
Az iskolaév illetve a hitoktatás kezdetén minden hitoktató - pap, szülő vagy világi katekéta - lelkében őszinte, benső megrendülést érez, amikor újra hallja Jézus szavait: "Én kaptam minden hatalmat égen és földön. Menjetek tehát, tegyétek tanítványommá mind a népeket!" (Mt 28, 18)
Jól tudjuk, hogy ez a missziós parancs nemcsak az apostoloknak szólt, hanem mindenkinek, aki az egyháztól tanítási küldetést kap. S a missziós terület nemcsak a "pogányok földje", hanem többé-kevésbé minden ország, még Európában is.
A hitoktatásban az üdvösség dolgáról, "az örök élet igéiről" van szó minden alkalommal, nem pedig valamiylen fontos vagy kevésbé fontos "tudásanyagról". Minden hitoktatónak a hozzá közeledő gyermek őszinteségéből, igazságot kereső tekintetéből a válságba jutott tanítványok Szent Péter által megfogalmazott kérdést kell kiéreznie: "Uram hová menjünk?! Az örök élet igéi nálad vannak." Meggyőződésünk, hogy Jézuson kívül nincs más, aki az emberi lét és élet legnagyobb kérdéseire elfogadható választ tudna adni.
Felelősségtudattal kell tehát elkezdenünk a hitoktatást minden esztendőben. A felelősségvállaláshoz tudnunk kell, hogy sokszor nem a legkedvezőbb körülmények közt kell folytatnunk nevelő-oktató munkánkat. Az általános iskolás korú (6-14 éves) katolikus gyermekeknek (az összlétszám 60%-ának, vagyis kb. 720.000 gyermeknek), akiknek keresztségi ígérete folytán hittanra kellene járnia, - a legutóbbi országos számadatok szerint - 1985-ben mindössze 21%-a látogatta a hittanórákat. A "gyors-előkészítő" kurzusokat látogatókat is ideszámítva (elsőáldozókat, bérmálkozókat), ez a létszám kb. 10-12 %-kal emelkedik. A többiek elmaradásának oka legtöbbször a szülői közömbösség vagy hanyagság. A serdülők, középiskolások és ifjúsági korban lévők (15-24 évesek) közül pedig (országos átlagban) csak 3-4 % tart személyes, folyamtosnak mondható közösségi kapcsolatot egyházközsége életével, kisebb közösségével vagy katekézisével. Ezzel szemben az egész országban, főleg a fővárosban gombamódra szaporodnak az "önálló" egyház és auktoritás nélküli, többnyire szektás beállítottságú ifjúsági közösségek és csoportok, amelyek egy része nemcsak az egyházzal, de még a szülőkkel is megszakítja a kapcsolatot. Hogy az ifjúság ilyen kis arányszámban vesz részt az egyházi életben és a katekézis szervezetlensége és tervezetlensége, a módszerek elhanyagolása. A templomi hitoktatás súlyos problémája, hogy egyházközségeink nagy részében (kb. felében) nincs megfelelő, jól felszerelt, szemléltetési eszközökben bővelkedő, korszerű hittanterem, mely alkalmas volna a folyamatos és zavartalan hitoktatásra. Hitoktatásunk helyzetét súlyosbítja az is, hogy egyre kevesebb az ifjúsághoz értő "szakmailag" jól felkészült egyházi pedagógus. Folytatni lehetne a nehézségeket a hittankönyvek körüli huza-vonával, az általános elvallástalanodás és szekularizálódás tüneteivel. De talán a fenti helyzetkép és tapasztalat mindenkit meggyőz arról, hogy a régi, hagyományos, a vallásos közéletre és közegre alapozó hitoktatást meg kell újítanunk a mai időknek megfelelően.
Milyen legyen tehát a mai hitoktatásunk? Jellemzői közül négyet emelnék ki különösképpen: missziós jellegű és módszerű, korszerű, közösségi és folyamatos (sírig tartó) katekézisnek kell lennie. Vissza

Tartalom

Bevezetés: Milyen hitoktatásra van szükségünk?5
Szemelvények a neveléstörténetből
A nevelés fogalma15
A katekézis feladata a Direktórium alapján16
A neveléstörténet tanulságai17
Szemelvények a neveléstörténetből19
Nevelési intézmények: az iskola20
A XX. sz. pedagógiai törekvései21
Összegezésként néhány pedagógiai felismerés24
Hitoktatásunk közelmúltja: az örökség26
Napjaink hitoktatása29
Ajánlott irodalom32
Valláspedagógiai alapelvek
Irányelvek33
A célrendszer felbontása35
A vallásos fejlődés fázisai:
Elindítás a keresztény életbe38
Az iskolába járó kisgyerek40
Az általános iskola felső tagozatába járók46
A középiskolás korúak55
A hitoktató egyénisége57
Tízparancsolat tanároknak60
Kötelező és ajánlott irodalom60
Az oktató-nevelőmunka személyiséglélektani és fejlődéslélektani alapjai
Személyiségismeret
A személyiség szerkezete61
A személyiség fejlődése62
A személyiség interperszonális megnyilatkozásai62
Ajánlott irodalom64
Kreativitás és kölcsönösség a hitoktató és a gyermek kapcsolatában
A kreativitás fogalma, jellege, fajtái67
A kreativitás fajtái67
A kreatív gyermek tulajdonságai68
A kreativitás fejlesztéséhez szükséges eszközök68
A pedagógus magatartása69
Ki nevelhet kreatív gyermeket és hogyan?70
A kreativitást fejlesztő gyakorlatok71
A csoport kreatívvá válásának fontos mutatói72
Ajánlott irodalom73
A gyermek helyzete ma, és a nevelés általános kérdései
A gyermek helyzete74
A nevelés legáltalánosabb célkitűzései és megvalósíthatóságuk
Megőrizni75
Megelőzni77
Javítani78
Irányítani80
A gyermek pszichikai környezete és annak hatásai80
A gyermekről való gondoskodás 10 parancsolata81
Ajánlott irodalom82
Oktatásemléleti alapvetés
Bevezetés83
Didaktikai alapfogalmak
Az oktatás83
A képzés86
Az oktatás és nevelés kapcsolata87
Az oktatás és képzés tartalma88
Felkészülés az oktató-nevelőmunkára
Távolabbi felkészülés91
Konkrét tervezés92
Tanmenetkészítés93
Közvetlen felkészülés a tanítási órára94
Az ismeretszerzés didaktikai problémái
A világ megismerése96
A gondolkodási folyamat97
A gyermek megismerési folyamata97
Az oktatási folyamat menetében99
A tanítás-tanulás folyamata
A foglalkozások szerkezete és típusai100
A tanítás-tanulási óra100
A tanítási egység (óra) szerkezete100
A tanítási óra főbb változatai101
Új ismereteket feldolgozó óra102
Az ismereteket alkalmazó, gyakorló óra102
Az ismeretek megszilárdítása103
A tanulók munkájának ellenőrzése105
A tanulók munkájának értékelése107
A tanítás-tanulás módszerei, munkaformái és eszközei108
Az oktatómunka módszerei
Meghatározása109
Történeti áttekintése109
A módszer kiválasztásának meghatározói109
Módszeres eljárások
Közvetítés a tanár által110
A megbeszélés, mint oktatási módszer111
A szemléltetés, mint módszer113
A tanítás-tanulás munkaformái
Frontális osztálymunka keretében115
A csoport-foglalkozás116
Az egyéni munkaforma118
Hittanfoglalkozásaink munkaeszközei
Oktatástechnológia118
Az eszközök és használatuk118
Ajánlott irodalom119
Nevelési tényezők és a hitrenevelés lehetőségei
A nevelési tényezők
Bevezető121
A család, családi élet:
Mi a család?121
Válság vagy változás?123
Átalakulás a gyermek szempontjából124
A családi életre nevelni kell125
Az iskola, mint nevelési tényező126
Az egyházközségi élet, mint nevelési tényező128
A hitre nevelés alkalmai és megoldási formái
A liturgia131
A liturgikus nevelés szempontjai egyes életkorban132
Feladatok az egyházi évben133
Karácsonyi ünnepkör133
Felkészülés a húsvéti ünnepekre134
A nagyhét136
Húsvét: Urunk feltámadásának ünnepe139
A szentmise139
A vasárnap megszentelése140
Felkészülés a szentmisére140
A szertartás végzése140
Bűnbánati gyakorlat
A bűnbánattartás sarkalatos pontjai141
A bűnbánat és kiengesztelődés142
Hogyan neveljünk bűnbánatra?143
Ajánlott irodalom, kötelező irodalom144
A lelki nevelés segítői
Ima-elmélkedés-lelki vezetés
Az ima145
Az elmélkedésre tanítás146
A lelki vezetés147
A hitre nevelés egyéb eszközei
Az ének-éneklés147
Rajzolás a hittanórákon149
Kirándulás és zarándoklatvezetés150
Ajánlott irodalom151

Bernolák Éva

Bernolák Éva műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Bernolák Éva könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem