Előszó | 13 |
A hibákról általában | 14 |
A hibakeresésről | 14 |
A hibakeresés legfontosabb kérdései | 14 |
A gyakoribb hibák és valószínű okaik összefoglalása | 16 |
A benzinmotor és segédberendezéseinek hibái | 16 |
A tengelykapcsoló hibái | 20 |
A sebességváltómű hibái | 21 |
A kardántengely és differenciálmű hibái | 22 |
A futómű hibái | 22 |
A fékberendezés hibái | 24 |
A futómű hibái | 22 |
A fékberendezés hibái | 24 |
A világító- és jelzőberendezések hibái | 29 |
A Trabant Hycomat rendszerének hibái | 29 |
A dízelmotorok hibái | 29 |
Amit a gépjárműszerkezetekről tudni kell | 32 |
A gépkocsi erőforrása, a motor | 33 |
Az erőátvitel | 35 |
A futómű | 36 |
A kormányszerkezet | 36 |
A fékberendezés | 36 |
A villamos berendezések | 37 |
Világító- és jelzőberendezések | 37 |
Kiegészítő jelzőberedezések | 38 |
A kocsiszekrény | 38 |
A gépjárműszerkezetek működése, a hibák felismerése és javítása | 40 |
A belsőégésű benzinmotorok működése, szerkezeti felépítése | 40 |
A négyütemű motor szerkezeti felépítése | 40 |
A négyütemű motor működése | 42 |
A kétütemű motor szerkezeti felépítése | 44 |
A kétütemű motor működése | 44 |
A motorszerkezetek | 45 |
Hengerelrendezések | 48 |
Motorfelfüggesztések | 49 |
A motor hibái | 49 |
Mechanikus hibák | 49 |
Túlzott olajfogyasztás (négyütemű motoroknál) | 50 |
Rendellenes motorhangok | 50 |
Az olajozási rendszer elégtelen működéséből adódó mechanikus motormeghibásodások | 52 |
A hűtési rendszer elégtelen működéséből adódó motormeghibásodások | 53 |
A motor felfüggesztő gumibakjainak sérülése | 53 |
Szelepégés | 53 |
A dugattyú megszorulása | 55 |
A motor olajozási rendszerének szerkezeti felépítése és működése | 55 |
A kenőolaj (motorolaj) | 56 |
A szivattyús olajozás | 58 |
A keverékolajozás | 59 |
A motor olajozási rendszerének hibái és azok javítása | 60 |
A hűtőrendszer szerkezeti felépítése és működése | 62 |
A szivattyús folyadékhűtés | 62 |
A fagyálló folyadék | 64 |
A levegőhűtés | 65 |
A hűtőrendszerek javítása | 66 |
A hűtőrendszer hibái és javításuk | 67 |
A hűtőfolyadék utántöltése felforrás után | 68 |
Az ékszíj feszítése és cseréje | 68 |
Az ékszíjról | 73 |
A folyadékhűtéses motor hengerfejtömítésének átégése | 75 |
A termosztát hibája | 76 |
A motor nem éri el az üzemi hőmérsékletet | 78 |
A hűtő mechanikus sérülése | 79 |
A hűtő légtelenítése | 79 |
A vízszivattyú hibái | 81 |
A ventillátort kapcsoló mágnes hibája | 81 |
A hűtőtakaró hiánya, ill. nem megfelelő takarása | 82 |
A tüzelőanyag-ellátó rendszer szerkezeti felépítése, működése | 82 |
A benzin | 82 |
A tüzelőanyag-tartály | 84 |
A tüzelőanyag-vezeték | 85 |
A tüzelőanyag-tápszivattyú vagy AC pumpa | 85 |
A karbulátor | 86 |
A tüzelőanyag-ellátó rendszer hibái és javításuk | 87 |
Benzinszegény a keverék vagy egyáltalán nem kap benzint a motor | 87 |
Eljuthat-e a tüzelőanyag a karbulátorba? | 90 |
A "vízzsák" | 91 |
Eljut-e a tüzelőanyag a tápszivattyúba? | 93 |
A tápszivattyú hibája | 94 |
Elfogyott az üzemanyag | 96 |
A tüzelőanyag-tartály szellőzőfurata eldugult | 97 |
Erősen felmelegedő motor és tüzelőanyag-vezeték | 97 |
Az úszóházban megfelelő mennyiségű benzin van, mégis benzinszegény a keverék | 98 |
A fojtószeleptengely kopásának megállapítása | 98 |
A fojtószelep nem nyit ki | 99 |
A gyorsítószivattyú hibája | 100 |
Szennyeződések, dugulások | 101 |
Miért lesz vizes a benzin? | 101 |
Az üresjárati fúvóka dugulása | 102 |
A főfúvóka dugulása | 103 |
Az indítófúvóka dugulása | 103 |
A benzindús keverék kialakulása | 103 |
A karburátorok hidegindító berendezései | 104 |
Magas a benzinszint az úszóházban | 106 |
A tűszelep zárásának ellenőrzése | 107 |
A benzinszint beállítása | 108 |
A levegőszűrő eldugulása | 109 |
A kétütemű motor hidegindítása | 110 |
A négyütemű motor hidegindítása | 111 |
Az öngyulladás jelensége | 113 |
A tüzelőanyag-fogyasztásról | 114 |
A túlfogyasztásról | 119 |
A gyújtóberendezés szerkezeti felépítése, működése | 121 |
Hogyan keletkezik a villamos szikra? | 121 |
Az akkumulátor és hibái | 123 |
Kicsi az indítási fordulatszám | 124 |
Indításkor jellegzetes pattogó hangot hallunk az indítómotor felől | 124 |
Az akkumulátor tisztítása | 125 |
Indítás kimerült akkumulátorral | 127 |
A gyújtóberendezés hibáinak keresése | 130 |
A gyújtógyertya és hibái | 140 |
A hőérték | 141 |
A gyújtógyertyán található jelzések jelentése | 141 |
A gyújtógyertya hibái | 156 |
A gyújtógyertyák ki- és beszerelése | 160 |
A gyújtásállításról | 161 |
Az előgyújtás | 161 |
Mi történik, ha nagy az előgyújtás? | 162 |
Mi történik, ha utógyújtás van? | 162 |
A négyütemű motorok gyújtásállítása | 162 |
A kétütemű motorok gyújtásállítása | 166 |
Az erőátviteli berendezések | 172 |
A tengelykapcsoló szerkezeti felépítése, működése, hibái | 173 |
Hogyan kapcsol a tengelykapcsoló? | 173 |
Mit nevezünk holtjátéknak? | 175 |
Kapcsoláskor a tengelykapcsoló-pedál teljes benyomásakor is recseg a sebességváltómű | 175 |
Rendellenes hang a tengelykapcsoló-pedál benyomásakor | 176 |
A tengelykapcsoló-pedál benyomásakor az alapjáraton leáll a motor | 176 |
A tengelykapcsoló-pedál felengedésekor rángat a tengelykapcsoló | 176 |
A tengelykapcsoló-pedál benyomása ellenére sem kapcsol ki vagy be a tengelykapcsoló | 177 |
A továbbhaladás megkísérlése üzemképtlenné vált tengelykapcsolóval | 178 |
A sebességváltómű szerkezeti felépítése, működése, hibái | 183 |
A kardántengely szerkezeti felépítése, működése, hibái | 178 |
A kiegyenlítőmű (differenciálmű) szerkezeti felépítése, működése, hibái | 183 |
A futómű szerkezeti felépítése, működése | 185 |
A gépkocsi kerekei | 185 |
A kerékagyak | 185 |
A kerékfelfüggesztések | 186 |
A gépkocsi felfüggesztések | 186 |
A lengéscsillapítók | 188 |
A stabilizátorok | 190 |
A gumiabroncsok | 190 |
A méretek jelölése a gumiabroncsok oldalfalán | 192 |
A futómű hibái és javításuk | 193 |
A kerekek hibái és javításuk | 193 |
A kerék-kiegyensúlyozatlanság | 193 |
A keréktárcsa sérülése | 195 |
A kerékagyak hibái és javításuk | 195 |
A kerékfelfüggesztések hibái és javításuk | 198 |
A rugózás hibái és javításuk | 199 |
A lengéscsillapítók hibái és javításuk | 200 |
A stabilizátorok hibái | 202 |
A gumiabroncsok hibái és javításuk | 202 |
A gumiabroncs karbantartása és szerelése | 203 |
Következtetés a gumiabroncsok kopásából a meghibásodások jellegére | 213 |
A kormányszerkezet felépítése, működése | 218 |
Kormánygeometria | 219 |
Kerékdőlés | 219 |
Kerékösszetartás | 219 |
Csapterpesztés | 220 |
Tengelydőlés (utánfutás) | 220 |
A kormányszerkezet hibái és javításuk | 220 |
A kormánynak nagy a holtjátéka | 220 |
A kormánykerék nehezen forgatható | 221 |
A gépkocsi menet közben erősen oldalra húz | 222 |
A fékberendezés szerkezeti felépítése, működése | 223 |
A tárcsás fék | 225 |
A dobfék | 225 |
A kézifék | 226 |
A fékrásigítők (szervók) | 226 |
A dinamikus fékerő-szabályozó | 227 |
A fékfolyadék | 228 |
A fékberendezés hibái | 229 |
A fékpedál mélyen fog | 229 |
A fékpedál a benyomáskor hirtelen, tehát a megszokott ellenállás nélkül keményedik meg (gyakran ár nem kielégítő a fékhatás) | 229 |
A fékpedál teljes benyomásakor a pedál nem keményedik meg, rugalmas ellenállást tapasztalunk | 230 |
Fékezéskor a gépkocsi eltér az egyenes vonalú haladástól | 231 |
A fékfolyadék kiegyenlítőtartályából fogy a fékolaj | 231 |
Gyenge a fékhatás a teljesen benyomott fékpedál esetén is | 233 |
A kézifékkar behúzásakor nem rögzít a kézifék | 233 |
A kézifékkar kiengedése után továbbra is rögzít a fék | 233 |
A kézifék behúzott állapotban nem lassítja megfelelően a gépkocsit | 234 |
A villamos berendezések | 235 |
Az akkumulátor szerkezeti felépítése, működése, hibái | 235 |
Az áramfejlesztő berendezések szerkezeti felépítése, működése, hibái | 239 |
A dinamó hibái és azok okai | 242 |
A generátor hibái és azok okai | 243 |
Az indítómotor szerkezeti felépítése, működése, hibái | 239 |
Az indítómotor hibái és azok okai | 246 |
A világító- és jelzőberendezések működése, elhelyezése | 248 |
A fényszórók | 248 |
A helyzetjelző lámpák | 249 |
A várakozást jelző lámpák | 250 |
A ködfényszóró | 250 |
A hátrameneti lámpa | 250 |
A hátsó helyzetjelző ködlámpa | 250 |
Az irányjelző | 251 |
A féklámpa | 251 |
A fényvisszaverők | 251 |
A kürt | 252 |
Egyéb fényforrások | 252 |
A fényszóró hibái és javításuk | 252 |
Valamelyik nem világít a gépkocsiban használt izzók körül | 255 |
Gyakrabban bekövetkező izzómeghibásodások | 257 |
Az irányjelző meghibásodása | 257 |
Nem világít a féklámpa | 258 |
Nem működik a hátrameneti lámpa | 259 |
Nem működik a kürt | 259 |
Nem működik az ablaktörtlő | 260 |
Vezetékek, biztosítók | 261 |
A kocsiszekrény (felépítmény) szerkezete | 262 |
A kocsiszekrény hibái és javításuk | 263 |
A Trabant Hycomat | 264 |
A Hycomat működési elve | 264 |
A szükséges beállítások | 265 |
A kapcsolókar érintkezőnek tisztítása, távolságuk beállítása | 265 |
A nyomórugó hosszúságának beállítása | 267 |
A tengelykapcsoló kar holtjátékának beállítása | 267 |
Az olajcsere | 268 |
A dízelmotorok | 269 |
A működésmód | 269 |
A dízelmotor tüzelőanyaga, a gázolaj | 270 |
A dízelmotor tüzelőanyag-ellátó rendszere | 271 |
A befecskendező rendszer működése | 271 |
A befecskendező szivattyú | 271 |
A forgóelosztós befecskendező szivattyú (disztributoros) | 272 |
A befecskendező vezeték | 273 |
A befecskendező fúvóka | 273 |
A gázolaj-tápszivattyú | 274 |
A gázolajszűró | 274 |
A dízelmotor kipufogó gáza | 274 |
A dízelmotor indítása | 275 |
Az izzítógyertya | 275 |
A dízelmotor hibái és javításuk | 277 |
A dízelmotor erősen kopot | 277 |
A dízelmotor füstöl | 278 |
A dízelmotor leáll | 279 |
A dízelmotor nem indul | 280 |
Gyenge az akkumulátor | 280 |
Hibás az izzítógyertya | 281 |
Kicsi a sűrítési végnyomás | 282 |
Nem megfelelő a befecskendezési idő | 282 |
Hibás a porlasztó | 282 |
A befecskendező szivattyú nem szállít gázolajat | 282 |
A dízelmotor egyenlőtlenül, rendszertelenül üzemel | 282 |
Az üresjárati fordulatszám egyenlőtlensége | 283 |
Nagy a fordulatszám sebességkapcsoláskor | 283 |
A motor gázadáskor nem veszi fel a fordulatszámot | 283 |
Kicsi a motor teljesítménye | 283 |
Nagyon nagy a motor fordulatszáma | 283 |
A karbantartás | 284 |
A motor és segédberendezései karbantartása | 284 |
Az olajcsere | 284 |
Felsőkenőolaj alkalmazása | 286 |
A motorolajok jelzésének értelmezése | 287 |
A szelepállítás végrehajtása | 287 |
A vezérműlánc feszítése | 289 |
A hűtőrendszer karbantartása | 290 |
Téli üzemeltetés előtti teendők | 292 |
A hűtő vízkövesedése, szennyeződése, ezek eltávolítása | 292 |
A hűtő sérülésének javítása | 293 |
A hűtő gumicsöveinek karbantartása | 293 |
Az utastér fűtését befolyásoló meghibásodások | 294 |
A kipufogórendszer karbantartása | 298 |
Az erőátviteli berendezések karbantartása | 298 |
A futómű karbantartása | 299 |
A kormányberendezés karbantartása | 299 |
A fékberendezés karbantartása | 300 |
A villamos berendezések karbantartása | 300 |
Az akkumulátor karbantartása | 300 |
Az akkumulátor töltése | 301 |
A dinamó karbantartása | 303 |
A generátor karbantartása | 303 |
Az indítómotor karbantartása | 303 |
A fényszóróizzó cseréje | 304 |
A fényszórók beállítása | 307 |
Ködfényszórók alkalmazása, felszerelése | 309 |
Téli leállítás | 310 |
Általános tanácsok | 312 |
Az új gépkocsi átvétele | 312 |
Az új gépkocsi bejáratása | 312 |
Használt gépkocsi vásárlása | 315 |
Az elromlott gépkocsi vontatása | 318 |
Tartalék alkatrészek | 319 |
Célszerű és kötelező tartalék alkatrészek | 319 |
További ajánlott alkatrészek, felszerelések és anyagok elsősorban hosszabb külföldi utazáshoz | 320 |
Ajánlott szerszámkészlet | 320 |
Irodalomjegyzék | 322 |