Fülszöveg
Az MMA kismonográfia-sorozatának e kötetében egy kitűnő tervezőművészről és egyben az elmúlt fél évszázad hazai kerámiatervezés eredményeiről egyszerre kap ismertetést az Olvasó.
AMBRUS ÉVA Ferenczy Noémi-díjas keramikus, a Magyar Művészeti Akadémia tagja annak a generációnak egyik kétségkívül jeles képviselője, aki az Ipari tárgytervezés hatvanas évekbeli fellendülésének idején jelentkezett a magyar kultúrában, majd az ipari-gazdasági körülmények akadályoztatásai miatt módosította addigi útját másfél évtizeddel később.
Az első, pályázati sikerekkel és súlyos gyári tapasztalatokkal teli korszakában maradandó értékű sorozattermékeket (edénycsaládokat) tervezett részint az értékelemzés, részint a rendszerelvű tervezés szellemében, mindenkor a használók széles körű igényelnek minél teljesebb megvalósításával (Bella, 1971, részvétel a Házgyári konyhaprogrambari, 1972-75, UNISET-212, 1976-77, ez utóbbit mai napig gyártják az egykori Alföldi Porcelángyár edénygyár egységében). Pályája...
Tovább
Fülszöveg
Az MMA kismonográfia-sorozatának e kötetében egy kitűnő tervezőművészről és egyben az elmúlt fél évszázad hazai kerámiatervezés eredményeiről egyszerre kap ismertetést az Olvasó.
AMBRUS ÉVA Ferenczy Noémi-díjas keramikus, a Magyar Művészeti Akadémia tagja annak a generációnak egyik kétségkívül jeles képviselője, aki az Ipari tárgytervezés hatvanas évekbeli fellendülésének idején jelentkezett a magyar kultúrában, majd az ipari-gazdasági körülmények akadályoztatásai miatt módosította addigi útját másfél évtizeddel később.
Az első, pályázati sikerekkel és súlyos gyári tapasztalatokkal teli korszakában maradandó értékű sorozattermékeket (edénycsaládokat) tervezett részint az értékelemzés, részint a rendszerelvű tervezés szellemében, mindenkor a használók széles körű igényelnek minél teljesebb megvalósításával (Bella, 1971, részvétel a Házgyári konyhaprogrambari, 1972-75, UNISET-212, 1976-77, ez utóbbit mai napig gyártják az egykori Alföldi Porcelángyár edénygyár egységében). Pályája második szakaszában pedig - immár független alkotóként, de nem feledve, sőt hasznosítva gyáripari Ismereteit - úgyszintén sokak által ismert köztéri alkotások születtek a művészi és műszaki munka egyensúlyán alapuló tervel nyomán országszerte. 2000 és 2010 között másfél tucatnyi dísz-, Illetve Ivókút készült, köztük Budapesten az Erzsébet körúti, a Kós Károly téri stb. A könyv egyik fontos értéke, hogy meggyőzően tárja elénk: e két alkotói korszak nem egyszerűen fekete-fehér ellentéteken alapul, hanem az alkotónak a kényszerítő munkakörülmények és a felderengő lehetőségek időben való megértésén és egészséges megválaszolásán - újabb kihívásokat felvállalva, egyszersmind újabb eredmények születését elősegítve.
A kötet Nóvák Piroska designteoretikus, az Iparművészeti Múzeum főmuzeológusa, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem oktatója és doktorandu-sza munkája. Mély szakmai Ismeretei, emberi tisztessége alapján elképzelni sem lehetett volna alkalmasabb szerzőt Ambrus Éva tiszteletre és elismerésre méltó pályájának értő bemutatására.
Ernyey Gyula DSc, Prof. Em.
Vissza