Általános tudnivalók (Vásárhelyi István) | 13 |
A mozgás és a film | 13 |
A filmkép és az állókép jellemzői | 15 |
Keskenyfilm a művészetben és a tudományban | 17 |
A művészi film | 17 |
A tudományos film | 18 |
Az animációs film | 19 |
Történeti áttekintés (Vásárhelyi István) | 21 |
A keskenyfilm rövid története | 21 |
A BIRTAC-tól a 9,5 mm-es filmig | 22 |
A 16 mm-es filmméret alakulása a Barness-kamerától a Cine-Kodak felvevőig | 39 |
A keskenyfilm további fejlődése a 8 mm-es méret megjelenéséig | 42 |
A szem szerkezete és a mozgás érzékelése (Vásárhelyi István) | 51 |
A szem szerkezete és a látás | 51 |
Az éleslátás és az alkalmazkodás | 55 |
A mozgáscsalódások | 59 |
A relatív és látszólagos mozgások | 59 |
A sztroboszkópos mozgások | 62 |
A fény-sztroboszkópia | 65 |
A filmfelvétel, a vetítés és az animációs film alapismeretei (Vásárhelyi István) | 69 |
A mozgás szétbontása és összerakása | 69 |
A normál felvételi frekvencia | 71 |
Műveletek az idővel | 72 |
Az időzsugorítás vagy a mozgás gyorsítása | 72 |
Az időtágítás vagy mozgáslassítás | 72 |
Az egyesmenet | 73 |
A mozgási életlenség és a képpontok áthelyezése | 74 |
A sztroboszkópos jelenségek és a film (Vásárhelyi István) | 77 |
Mozgáscsalódások, nyugvó és mozgó tárgyak következtében | 77 |
A sztroboszkópos jelenségek okai | 78 |
A sztroboszkópos jelenségek vizsgálata és gyakorlati felhasználása | 80 |
A Vásárhelyi-féle mozgásnomogram | 83 |
Filmnyersanyagok (Kun Miklós) | 87 |
Az amatőr filmek méretei | 87 |
A fényérzékeny film és jellemzői. A filmszalag szerkezete | 94 |
Fényérzékenység | 96 |
Színérzékenység fekete-fehér filmeken | 98 |
Élesség és feloldóképesség. Szemcsézet és szemcsésség | 99 |
Árnyalat- és színvisszaadó képesség | 101 |
Az amatőr filmek fajtái | 103 |
Keskenyfilmek helyes tárolása és lejárati ideje | 105 |
Az exponált filmek tárolása | 106 |
Az ismertebb filmfajták adatai | 107 |
Mit tegyünk a leexponált filmmel? | 118 |
A felvételi anyagok fejlődésének irányai | 118 |
A felvevőgépek és segédfelszerelések (Kun Miklós) | 121 |
A filmfelvevő gépek szerkezete | 121 |
Felvevőgép-objektívok. Fotooptika | 128 |
Az objektívok képalkotása | 129 |
Az objektívok jellemző adatai | 132 |
Élesség, feloldóképesség | 136 |
Az objektívok tisztítása | 136 |
Mélységélesség | 138 |
A hiperfokális távolság | 144 |
A mélységélesség kiszámítása | 145 |
Az objektívok beépítése | 146 |
Nem cserélhető objektívok | 146 |
Cserélhető objektívok | 147 |
Változtatható gyújtótávolságú (vario-) objektívok | 147 |
A közelfilmezés eszközei | 148 |
Előtétlencsék | 148 |
A leképezési arány | 149 |
A közgyűrű | 150 |
Anamorfotikus objektívok és előtétek | 151 |
A képélesség ellenőrzése | 151 |
Az ismertebb filmfelvevő gépek | 154 |
Normál 8 mm-es felvevőgépek | 154 |
Szuper 8 mm-es felvevőgépek | 154 |
16 mm-es felvevőgépek | 164 |
Az amatőr filmfelvevő gépek fejlődésének irányai | 221 |
A felvevőgép kiválasztása | 222 |
A felvevőgép ápolása | 223 |
Filmorsók és filmkazetták | 225 |
Megvilágításmérők | 227 |
Megvilágítási táblázatok | 227 |
Luxméterek | 229 |
Beépített megvilágításmérők | 231 |
A megvilágításmérők szerkezete | 232 |
Színszűrők | 232 |
A szín- és fényszűrők szerkezeti felépítése | 233 |
A fekete-fehér felvételi szűrők | 234 |
Sárga színszűrők | 235 |
Narancs színszűrők | 236 |
Vörös színszűrők | 236 |
Sárgászöld színszűrők | 236 |
Zöld színszűrők | 236 |
Kék színszűrők | 237 |
Ultraibolya-elnyelő szűrők | 237 |
Szürkeszűrők | 237 |
Polarizációs szűrők | 237 |
A színes filmezés felvételi szűrői | 238 |
Sötétkamra-szűrők | 239 |
Felvevőgépállványok | 240 |
Az állványcsavarok méretei | 242 |
A felvevőgép kisebb segédeszközei | 243 |
Felvevőgéptáskák, készenléti tokok, hordszíjak, vállpántok | 245 |
A filmkészítés alapjai (Holló Dénes Dr.) | 247 |
A filmkészítés alapvető szempontjai | 247 |
A film formanyelve, stílusa | 249 |
A téma helyes kiválasztása | 252 |
A képkompozíció, különböző plánok. A gépmozgások | 253 |
A forgatókönyvről | 263 |
A felvétel készítése. A forgatás | 275 |
Szabadtéri (külső) felvételek | 282 |
Belső (műtermi) felvételek készítése | 286 |
Színes felvételek készítése | 297 |
A megvilágítás mint művészi kifejezőerő | 299 |
Amatőr filmek vágása (technikai lebonyolítás, művészi szempontok) | 304 |
A film hangjának jelentősége (hangosfilm, hangosított film) | 310 |
Az amatőr filmek műfajai | 314 |
Az útifilmek | 315 |
A családfilm | 320 |
A dokumentumfilm | 324 |
Az animációs film | 331 |
A játékfilm | 333 |
Az amatőr filmezés különleges területei (Vásárhelyi István) | 339 |
Víz alatti felvételek készítése | 339 |
Akváriumfelvételek készítése | 343 |
Nappali és éjszakai felvételek az egyesmenettel | 344 |
Felvételek mozgó járművekből | 346 |
A mozgásfolyamatok felgyorsítása és lassítása a gyakorlati munkában | 347 |
Égitestek filmezése | 350 |
A gyújtótávolság, a fényerő és a részletfeloldás | 451 |
Teleobjektívok | 352 |
A képnagyság | 352 |
A mozgási sebesség | 352 |
Az áthaladás időtartama | 353 |
Gyakorlati tanácsok és segédeszözök | 354 |
Optikai segédeszközök készítése (hosszú gyújtótávolságú objektívok, teleobjektívok és optikai előtétek készítése) | 356 |
Teleobjektívek készítése | 357 |
Gyújtótávolság-növelés negatívlencsével | 357 |
Nagylátószögű és teleelőtétek készítése | 358 |
Prizmás távcső mint teleobjektív | 361 |
Filmfelvételek csillagászati távcsővel | 361 |
A mikroszkópos filmezés | 362 |
A felvevőgéppel kapcsolatos követelmények | 362 |
A mikroszkóp és fontos alkatrészei | 363 |
A mikroszkopizálásban használatos fogalmak | 364 |
A mikroszkópobjektívok és jellemzőik | 365 |
A mikroszkópokulárok jellemzői | 367 |
A mikroszkópos kép beállítása | 371 |
A mikroszkópos filmezés fényforrásai | 371 |
A mikroszkópos filmezés gyakorlata | 374 |
Tárgylemezek, mikroüvetták | 374 |
A filmezendő tárgy előkészítésének szempontjai | 376 |
A Köhler-féle világítás beállítása | 378 |
A mikroszkópos kép élességének beállítása | 379 |
A nagyítás megválasztása | 379 |
Az optikai tubushosszúság növelése | 380 |
A sötétlátóteres világítás | 381 |
A színkontraszt-világítás | 382 |
Filmanyagok mikroszkópos filmezéshez | 383 |
A filmtrükkök és segédeszközeik | 383 |
Felvételi eljárások és fogások a felvevőgéppel és az objektívval | 384 |
A képmező behatárolása és az osztott képmezővel készített felvételek | 390 |
Trükkök a tükrözéssel és a tükrökkel | 393 |
Modelltrükkök - trükkfogások | 397 |
Makrofelvételek a szabadban és mesterséges fényben | 408 |
A képmező szélessége és magassága | 410 |
A felvételi távolság kiszámítása a tárgy méreteiből kiindulva | 411 |
Az előtétlencsék | 412 |
Makrofelvételek a tandem-rendszerrel | 415 |
Makrofelvételek közgyűrűkkel | 517 |
A mélységélesség hatásai makrofelvételek esetén | 518 |
A közgyűrűk különböző kiviteli formái | 519 |
A makrofelvételek segédeszközei | 423 |
A képhatárok beállítása makrofelvételek készítésekor | 424 |
A makrofelvételek gyakorlati fogásai | 427 |
Animációs filmek készítése (Vásárhelyi István) | 429 |
Az animációs film műfajok szerinti felosztása | 429 |
A "pixillation" vagy bábosítás | 430 |
A filmszalagra festés, rajzolás, karcolás | 431 |
Festmények, rajzok közvetett megelevenítése, animációja | 431 |
A rakótechnika | 432 |
Térbeli formák, tárgyak mozgatása | 432 |
Kivágott mértani formák és figurák animációja | 433 |
A rajzfilm (a rajzok megelevenítése, animációja) | 436 |
A felvevőgép és a felvevőállvány: a trükkasztal | 437 |
A tartótüskék és a szorítólap | 438 |
A tervező- és másolóasztal | 440 |
A rajzolás és festés segédeszközei | 440 |
A rajzfilmkészítés alapelemei | 441 |
Figurák tervezése és rajzolása | 444 |
Idegen figurák mozgatása | 448 |
Az árnyfilm (az árnyképek animációja) | 449 |
A felvevőgéppel kapcsolatos követelmények | 451 |
A trükkasztal és a világítás | 451 |
A díszletépítés és a figurák anyagai | 453 |
A díszletépítés elmélete és gyakorlata | 454 |
Az árnyfilmfigurák készítése és mozgatása | 458 |
Trükkök az árnyfilmben | 461 |
A bábfilm (a bábok animációja) | 462 |
A felvevőgép és az állvány | 462 |
A világítás és a reflektorok | 463 |
A díszletépítés technikája | 464 |
A bábok szerkezete és felépítése | 467 |
A bábmozgatás technikája | 471 |
Filmfeliratok, diapozitív-betétek, optikai másolás (Vásárhelyi István) | 473 |
A filmfeliratok | 473 |
A feliratok fajtái | 473 |
A flm és a feliratok összhangja | 474 |
A betűk rajzolása | 475 |
A feliratok nagysága | 475 |
A feliratok felvétele és megvilágítása | 476 |
A feliratok megnevezései | 477 |
A feliratok kivitelezése | 478 |
A feliratok fajtái a kivitelezés szerint | 478 |
A betűmásolás eljárásai | 479 |
A betűkből összeállított feliratok | 480 |
A "tollal-vonalzóval" eljárás | 480 |
Trükkfeliratok készítése | 481 |
Diapozitívok filmezése | 484 |
Filmek optikai másolása | 486 |
Laboratóriumi munkák (Vásárhelyi istván) | 489 |
A keskenyfilm-laboratórium berendezése és felszerelése | 489 |
A legegyszerűbb amatőr keskenyfilm-laboratórium | 489 |
Igényesebb amatőr keskenyfilm-laboratórium | 490 |
Keskenyfilm-laboratórium vállalatok, intézmények, filmszakkörök céljaira | 491 |
A filmkidolgozás eljárásai és eszközei | 493 |
A kidolgozás eljárásai | 493 |
A kidolgozás eszközei | 493 |
A negatív-, pozitív-, fordítós- és színes keskenyfilm-kidolgozás alapelvei | 498 |
A keskenyfilmek kidolgozásához szükséges oldatok összeállítása | 501 |
Általános szempontok | 501 |
A fekete-fehér negatív előhívók | 501 |
A fekete-fehér pozitív előhívók | 503 |
Előhívók filmfeliratokhoz | 504 |
Rögzítő és cserző-rögzítő fürdők | 504 |
Fekete-fehér fordítós előhívók és kezelőoldatok | 505 |
A színes fordítós eljárások előhívó- és kezelőoldatai | 511 |
A színes negatíveljárás kidolgozása | 514 |
A fekete-fehér fordítós kidolgozás gyakorlata | 515 |
Az első előhívó és az előhívás folyamata | 516 |
A film első mosása az előhívás után | 518 |
Az ezüstoldás művelete: a fordítás | 518 |
A második közbenső mosás a fordítás után | 519 |
A film derítése | 519 |
A film második megvilágítása | 520 |
Kémiai feketítés a második megvilágítás helyett | 520 |
A film második előhívása: a pozitívkép kialakulása | 521 |
A film rögzítése és annak feltételei | 521 |
A film végső mosása | 523 |
A színes negatív- és fordítósfilmek kidolgozásának elmélete és gyakorlata | 524 |
A színes fordítósfilm előhívása | 524 |
A színes fordítósfilm első mosása | 525 |
A színes fordítósfilm második megvilágítása | 526 |
A színes fordítósfilm színes előhívása | 526 |
A színes fordítósfilm második mosása | 527 |
Az ezüst-visszaalakítás művelete | 528 |
Az ezüst-visszaalakítást követő mosás, a rögzítés és a végső mosás | 528 |
A színes előhívó- és kezelőoldatok kihasználhatósága | 529 |
A színes kidolgzásban tapasztalt hibák okai | 529 |
Keskenyfilmek utókezelése, festése és vegyi színezése | 530 |
A keskenyfilmek gyengítése | 530 |
A keskenyfilmek erősítése | 531 |
A keskenyfilmek festése | 532 |
A keskenyfilmek vegyi színezése | 532 |
A keskenyfilmek színezése bázikus színezékkel | 535 |
A vegyi színezés anyagai | 537 |
Laboratóriumi segédeszközök készítése | 538 |
Filmcsévélő segédeszköz | 539 |
Segédeszközök a film lecsévéléséhez | 540 |
Filmhorog és nyeles rajzszeg | 540 |
Összecsukható filmszárító dob készítése | 541 |
A filmek összeállítása (Kun Miklós) | 543 |
A filmösszeállítás technikai segédeszközei | 543 |
Filmáttekercselők | 543 |
A filmátvilágító szekrény és a nagyító | 545 |
Filmátragasztás, ragasztósablonok | 546 |
Montázsasztalok | 549 |
16 és 8 mm-es filmek másolása | 550 |
A filmek hangosítása (Holló-Vásárhelyi) | 552 |
Filmhangosítás | 552 |
Hanghatások és zörejek felvétele | 557 |
Vetítőgépek és a vetítés gyakorlata (Kun Miklós) | 560 |
A keskenyfilmes vetítőgépek szerkezete és működése | 560 |
Vetítőgéptípusok | 567 |
A vetítés gyakorlata, vetítőgépek | 572 |
Alapismeretek | 572 |
A vetítőgép karbantartása | 574 |
Filmvetítő gépek ismertetése | 575 |
Vetítőernyők | 589 |
A filmek tárolása és nyilvántartása | 591 |
Jogi tudnivalók (Holló Dénes Dr.) | 593 |
Jogi és szervezeti kérdések | 593 |
Néhány fontosabb film-szakkifejezés szómagyarázata (Holló-Kun-Vásárhelyi) | 598 |
Gyakori film- és filmtechnikai kifejezések (a felsorolás rendje: magyar, német, angol és francia) (Holló-Vásárhelyi) | 620 |