1.062.439

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Általános szociológiai szöveggyűjtemény jogászoknak

Szerkesztő
Kapcsolódó személy
Budapest-Pécs
Kiadó: Dialóg Campus Kiadó
Kiadás helye: Budapest-Pécs
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 261 oldal
Sorozatcím: Compendiarium
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-9310-72-7
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A demokratikus országokban vissza-visszatérő tudományos viták folynak a demokráciáról. A vita tárgyát ezekben az országokban természetesen nem a demokrácia formális vagy jogi alapjai képezik.... Tovább

Előszó

A demokratikus országokban vissza-visszatérő tudományos viták folynak a demokráciáról. A vita tárgyát ezekben az országokban természetesen nem a demokrácia formális vagy jogi alapjai képezik. Sokkal inkább az a kérdés, hogy egy ország hogyan éli meg a mindennapokban politikai rendszerét, hogyan jellemezhető politikai kultúrája, milyen működési zavarok fedezhetők fel, és a hibákat hogyan lehet korrigálni. A rendszerváltoztató országoknak - így Magyarországnak is - a diktatúra évtizedei utáni első feladata 1990-ben a demokratikus intézményrendszerek kiépítése és működtetése volt. A demokratikus átalakulás azonban hatalmas belső és külső feszültségekkel volt terhelt, mivel ezeknek az országoknak az tudatában az egypártrendszeri diktatúra létező valósága mellett egy szükségképpen idealizált demokrácia képe élt. A rendszerváltozás, a diktatúrából a demokráciába való átmenet a politikai és gazdasági környezet teljes megváltoztatásával járt együtt. Az e téren történő folyamatok elemzését több tudományág is feladatának tekinti. A gondolkodásmód demokratikussá formálódásának folyamatáról szóló tudományos elemzések azonban még váratnak magukra. Egyes elemzők szerint a gazdaság, az életszínvonal, valamint az emberi erőforrások területén örökölt válságnál súlyosabb a korszerű piacgazdaság és a demokratikus gondolkodásmód hiánya. Mások a diktatúrából kievickélő társadalmak nagy problémájának azt tartják, hogy az egyének és az állam közötti teret kitöltő civil társadalom hiánya következtében ezen társadalmak tagjai nem tudták szocializációjuk során magától értetődő módon elsajátítani, magukba építeni a problémák identifikálását, érdekeik megfogalmazását, gondolataik kicserélését, különböző vélemények összeegyeztetését, melyből adódóan a problémák kezelésének a sokfélesége sem alakulhatott ki. Így a tolerancia gyakorlása ütközik nehézségekbe. A demokratikus gondolkodásmód szerint ugyanis a tolerancia annak a gyakorlati megnyilvánulása, hogy a felek megértik ellentéteik természetét, és noha a másik álláspontját nem fogadják el, találnak egy közös platformot, ahol megköthetővé válik a kompromisszum. A megegyezés mögött az a közösen osztott hit rejtőzik, hogy a politikai és a társadalmi élet területén nincs abszolút igazság, ennek következtében az eltérő nézetek és érdekek elfogadhatók, és lehet közöttük találkozó pontot találni. Ezek nem írott, hanem, mentalitásbeli szabályok, melyek a hajlékonyságot, a rugalmasságot jelentik a diktatórikus gondolkodásmód abszolút igazságával szemben. A demokratikus gondolkodásmód fontos jellemzője a demokratikus intézményrendszerekbe vetett bizalom is, tehát az, hogy a felmerülő problémák rendezéséhez intézményes megoldások állnak rendelkezésre. E mentális kognitív és affektív komponense egyaránt lényeges: a mások iránti bizalmatlanság, a mások által elért sikeres irigylése, a másként gondolkodók ellenségnek tekintése a diktatórikus gondolkodásmód hosszan élő és nehezen átalakuló örökségei. A demokrácia működését ugyanis azok az alapvető társadalmi normák garantálják, melyeknek gyakorlását hallgatólagos és sokszor tudattalan közmegegyezés szentesíti. A rendszerváltoztató társadalmaknál e normák sérülése is problémát jelent. A diktatúrákat ugyanis az jellemzi, hogy külső szabályozás hozza létre a normát. Az emberekben élő belső normák ilyen körülmények között nem segíthetnek, az etikai iránytű jelzése nem igazolódik vissza a mindennapok gyakorlatában. E normák sérült volta teszi nehézzé e társadalmakban a rend és a szabadság összeegyeztetését is. Demokráciákban viszont a fejlett erkölcsi érzék alapkövetelmény.
A szöveggyűjtemény összeállításakor azokból az alapirodalmakból válogattunk, melyeket a jelenlegi joghallgatók, a későbbi jogalkotók, jogalkalmazók ismeretbővítéséhez, szemléletmódjának formálódásához a legfontosabbnak tekintettünk. A jogászság magas presztízzsel rendelkező véleményformáló és mintaadó értelmiségi csoportja a társadalomnak. Ezért különösen is indokolt, hogy a munkaerőpiac különböző területein megjelenő jogászértelmiség differenciált és demokratikus gondolkodásmóddal rendelkezzék, mely ennek megfelelő tettekben ölt testet. A szemelvényekben azokról a problémakörökről olvashatunk, melyek napjaink magyar társadalmában is értelmezésre vagy újraértelmezésre váró kérdéskörök. A hatalmi ágak szétválasztása, az erkölcs szerepe a társadalomban és a jogban, szabadság és egyenlőség a demokratikus társadalmakban, a hatalomgyakorlással, az önkormányzatisággal és a közigazgatással foglalkozó írások a mának is megfontolásra érdemes üzeneteket hordoznak. A szöveggyűjtemény válogatott irodalmai azt az ívet rajzolják fel, mely a demokráciától a politikai kultúráig vezeti el az olvasót. Vissza

Tartalom

Bevezetés11
Montesquieu: A törvények szelleméről
Előszó19
Az olvasóhoz21
A törvényekről általában22
A különböző lényegkre vonatkozó törvényekről22
A természet törvényeiről24
A tételes törvényekről24
Azokról a törvényekről, amelyek közvetlenül a kormányzat természetéből következnek27
A három különböző kormányzat természetéről27
A köztársasági kormányzatról és a demokráciára vonatkozó törvénykről27
Az arisztokrácia természetére vonatkozó törvénykről30
A monarchikus kormányzat természetével kapcsolatos törvényekről32
Az önkényuralmi állam természetével kapcsolatos törvényekről34
A törvényhozó által adott törvényeknek össze kell függniük a kormányzat vezérelvével36
E könyv alapgondolata36
Mi az erény lényege a politikai államban?37
Mit jelent a köztársaság szeretete a demokráciában?37
Hogyan lehet szeretetet kelteni az egyenlőség és a mértékletesség iránt?38
Hogyan alapozzák meg a törvények a demokráciában az egyenlőséget?38
Hogyan kell a demokráciában a törvényeknek fenntartaniuk a mértékletességet?40
Egyéb eszközök, amelyek a demokrácia vezérelvének kedvezenk41
Hogyan kell az arisztokráciában a törvényeknek összhangban lenniük a kormányzat vezérelvével?43
Hogyan felelnek meg a törvények vezérelvüknek a monarchiában?46
A végrehajtás gyorsaságáról a monarchiában47
A monarchikus kormányzat kiválóságáról47
Ugyanennek a tárgynak folytatása48
Az önkényuralom eszméje49
Hogyan felelnek meg a törvények az önkényuralmi kormányzat vezérelvének?49
Ugyanennek a tárgynak folytatása52
A hatalom átviteléről54
Az ajándékokról55
Az uralkodó által adott jutalmakról55
Újabb következtetések a három kormányzat vezérelveiből56
A törvényszerkesztés módjáról62
A törvényhozó szelleméről62
Az előbbi tárgy folytatása62
Azok a törvények, amelyek látszólag eltávolodnak a törvényhozó szándékától, sokszor összhangban vannak azzal62
A törvényhozó szándékával összeütközésbe kerülő törvényekről 63
Az előbbi tárgy folytatása63
Az azonosnak látszó törvényeknek nem mindig azonos a hatásuk63
Az előbbi tárgy folytatása - A törvények helyes megszerkesztésének szüksége64
Az azonosnak látszó törvényeknek nem mindig azonosak az indokaik64
A görög és a római törvények egyaránt büntették az öngyilkosságot anélkül, hogy indokaik azonosak lettek volna64
Néha egymással ellentétesnek látszó törvények ugyanabból a szellemből fakadnak65
Miképpen lehet két egymástól különböző törvényt összehasonlítani?66
Néha azonosnak tetsző törvények ténylegesen különböznek egymástól66
A törvényeket nem szabad elválasztani attól a céltól, amelynek érdekében hozták őket - A lopásra vonatkozó római törvények67
A törvényeket nem szabad elválasztani azoktól a körülményektől, amelyek között azokat alkották68
Néha jó az, ha a törvény önmagát igazítja helyre68
Mit kell a törvények szerkesztésénél szem előtt tartani?68
Egy helytelen törvényalkotási mód72
Az egyöntetűségre való törekvésről72
A törvényhozókról73
Alexis de Tocqueville: A Demokrácia Amerikában
Bevezető79
A politikai egyesülésről az Egyesült Államokban89
Arról, hogy Európában és az Egyesült Államokban eltérő módon értelmezik az egyesülési szabadságot és különbözőképpen élnek vele93
A demokrácia kormányzásáról Amerikában96
Az általános választásról96
A nép választásairól és a választásokban megnyilvánuló demokratikus ösztönökről96
Az okokról, amelyek részben korrigálhatják a demokráciának ezeket az ösztöneit98
Az amerikai demokrácia hatása a választási törvényekre101
A köztisztviselők az amerikai demokráciában102
A magisztrátusok önkényéről az amerikai demokráciában104
A közigazgatás ingatagsága az Egyesült Államokban105
A közterhek az amerikai demokráciában107
A korrupcióról és a kormányzók bűneiről a demokráciában; milyen hatással vannak a kozmorálra110
Milyen erőfeszítésekre képes a demokrácia?111
Milyen hatalmat gyakorol általában az amerikai demokrácia önmaga felett?114
Milyen tényleges előnyöket élvez az amerikai társadalom a demokrácia kormányzata jóvoltából?115
A törvények általános irányultságáról az amerikai demokráciában és alkalmazóik ösztöneiről116
A közszellemről az Egyesült Államokban119
A jogok eszméjéről az Egyesült Államokban121
A törvény tiszteletben tartásáról az Egyesült Államokban124
A többség mindenhatósága az Egyesült Államokban és következményei125
A többség mindenhatósága mi módon fokozza Amerikában a demokráciákra természetszerűleg jellemző törvényhozási és közigazgatási bizonytalanságot127
A többség zsarnoksága129
A többség mindenhatóságának következményei az amerikai köztisztviselők döntéseire132
Miféle hatalma van Amerikában a többségnek a gondolkodás fölött?133
A többség zsarnokságának hatása az amerikaiak nemzeti jellemére; az udvari szellem az Egyesült Államokban135
Az amerikai köztársaságokra nézve a legnagyobb veszély a többség mindenhatóságából fakad137
Mi enyhíti a többség zsarnokságát az Egyesült Államokban? A közigazgatási centralizáció hiánya139
A jogászszellem az Egyesült Államokban; hogyan alkot ellensúlyt a demokráciával szemben140
A demokratikus érzelmek és eszmék hatása a politikai társadalomra146
Az egyenlőség természetes igényt támaszt az emberekben a szabad intézmények iránt 146
A demokratikus népek kormányzatra vonatkozó nézetei természetes módon kedveznek a hatalom összpontosításának147
A demokratikus népeket érzelmeik, eszméikkel összhangban, a hatalom összpontosítására ösztönzik149
Milyen sajátos és véletlenszerű okok ösztönzik a demokratikus népeket a hatalom központosítására, s melyek tántorítják el attól?152
Napjainkban az európai nemzetek körében a legfelsőbb hatalom mindinkább erősödik, jóllehet az uralkodók biztos helyzete gyengül156
Miféle önkényuralomtól féljenek a demokratikus nemzetek?165
Az előző fejezetek folytatása169
Általános meglátások a témával kapcsolatban175
C. Wright Mills:
Az uralkodó elit179
A magasabb rendű erkölcstelenség205
Bibó István:
Az államhatalmak elválasztása egykor és most211
Jogszerű közigazgatás, eredményes közigazgatás, erős végrehajtó hatalom231
Közép- és Kelet-Euórpa politikai kultúrájának deformálódása249
Eredendő elmaradottság vagy történeti zsákutca?251
Reakciós érdekek és nemzeti érzés252
Zavaros filozófiák és hazug propaganda253
A nemzeti öntudat "felébresztése"254
Az antidemokratikus nacionalizmus255
A demokrácia meghamisítása256
A hamis realista257
A társadalmi vezetés problémái257
A monarcha, a nemes és a katona258
A nemzeti intelligencia szerepe258
A politikai jellem deformálódása259
A nmezeti materializmus259
Zűrzavaros publicisztika és "nemzeti tudomány"260
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem