Előszó
Könyvem a szakközépiskolai képzés részére készült. A leírt tananyag oktatására a marketing tantárgyon belül kerül először sor, orientáló tantárgyként a szakközépiskolai oktatáshoz viszonyítva kevesebb óraszámban. Így kompromisszumot kellett kötnöm a szakmai igényesség és a szűk órakeret megszabta terjedelem között. A dilemmát úgy oldottam meg, hogy a szakközépiskolai oktatás igényességével és követelményei szerint szerkesztettem meg a teljes könyvet, ugyanakkor jól láthatóan megjelöltem ebben azokat az anyagrészeket, amelyeket a marketing tantárgyon belüli oktatáskor nem javaslok kötelező anyagként.
Kérem, hogy tanár kollegáim erre az oktatás során figyeljenek. A könyv teljes egésze is jól használható lesz a marketingképzés ötödik évében, adott továbbképzési irány választása esetén.
A könyv megírása során arra törekedtem, hogy útmutatást adjak a statisztika általánossá vált módszereinek megismeréséhez, a kapott eredmények értelmezéséhez és felhasználásához.
Tapasztalataim szerint a matematika tantárgy már elfoglalta azt a megérdemelt helyet a tanulók gondolkodásában, amit többféleképpen megfogalmazva, de azonos tartalommal úgy neveztek, hogy "a tudományok kiszolgáló mestere", de a statisztika még a legjobb szándékkal és megfogalmazással közelítve is hozzá - legfeljebb előkelő idegen maradt.
Könyvem stílusával, szerkesztésmódjával, tartalmi megközelítésével szerettem volna ezt a megítélést megváltoztatni. Ehhez segítségül hívtam azokat is, akiknek íródott e könyv. Egy kiemelkedően jóképességű, statisztikát majdan tanuló szakközépiskolai osztályban és egy statisztikát jelenleg is tanuló osztályban - egy tulajdonképpeni statisztikai adatfelvételezést megvalósítva - véleményeket kértem "milyen a jó tankönyv?", illetve "milyen a jó statisztika tankönyv?" címmel.
A tanulók meglepően jó ötleteket adtak, amelyeket bátran tudnék ajánlani mindazok számára, akik tanulóknak könyvet írnak.
A jó könyvet minősítő tényezők közül a tanulók szinte mindegyike fontosnak tartotta, hogy a könyv a diákok nyelvezetén íródjon, olykor legyen humoros, szellemes. Csak a legszükségesebb számú idegen szót tartalmazza, rövidebb anyagrészekre legyen tagolva, amelyeket a fejezetek végén képi-logikai sémákba szerkesztve is foglaljunk össze. Fontosnak tartották a bemutatott példákkal kapcsolatban azt, hogy a fiatalok gondolatvilágához közel álló példákkal vezessük be a tanult fogalmakat.
A statisztika nyelvezetét, módszertanát, a szakirodalom ajánlásait, valamint a fentieket is figyelembe véve alakítottam ki a könyv tartalmi, formai, képi megjelenítését.
A képéi megjelenítésben, a formai eszközökben és esetenként a leírtak illusztrálására bemutatott példákban engedtem a tanulók humor iránti érzékenységének, remélve azt, hogy ezzel elősegítem a statisztika iránti félelmek oldását.
A könyv megírásakor széles körű szakirodalmi forrásanyagra támaszkodtam. Ezek a kitűnő anyagok nagyban elősegítették munkám remélt sikerét.
Megköszönöm könyvem lektorának, Pál Zoltánnénak a legapróbb részletekre kiterjedő szakmai kritikáját és jobbító megállapításait, javaslatait.
Vissza