Előszó
Könyvünk első kiadása 1973-ban, második, javított kiadása 1975-ben jelent meg. Most a harmadik, átdolgozott kiadást veheti kézbe az Olvasó. Az átdolgozást a statisztikai informatikában, az...
Tovább
Előszó
Könyvünk első kiadása 1973-ban, második, javított kiadása 1975-ben jelent meg. Most a harmadik, átdolgozott kiadást veheti kézbe az Olvasó. Az átdolgozást a statisztikai informatikában, az adatfeldolgozásban, az adattárolásban bekövetkezett jelentős változások indokolták, valamint az, hogy a matematikai statisztikai módszereket egyre szélesebb körben használják fel, s így megismerésére, elsajátítására az igény egyre fokozódik. Az átdolgozás egyúttal lehetővé tette, hogy az időközben felgyülemlett oktatási tapasztalatokat hasznosítsuk, és korszerűsítsük a példaanyagot is.
Az átdolgozás során kihagytuk az előző kiadások utolsó - népességstatisztikával foglalkozó - fejezetét, amelynek tárgya nem tartozott az általános statisztika tárgykörébe. A többi fejezet anyagát részben átcsoportosítottuk, a túl részletes magyarázatokat tartalmazó fejezeteket lerövidítettük, több fejezet anyagát kiegészítettük. Újonnan készült a statisztikai információrendszert tárgyaló 2. fejezet. Lényeges változás, hogy a „Statisztikai becslés és hipotézisvizsgálat" című, tartalmában is továbbfejlesztett fejezetet előbb tárgyaljuk, és így erre épülhetett a reprezentatív felvétel ismertetése. Részben erre a változásra épül a regressziószámítással és az idősorok analitikus vizsgálatával foglalkozó fejezetek tovább fejlesztése is. Kisebb-nagyobb változtatás a könyv minden fejezetét érintette.
A jelenlegi átdolgozott kiadásnak is alapvető feladata, hogy a Marx Károly Közgazdaságtudományi Egyetem hallgatói számára tankönyvül szolgáljon, de emellett ezt a kiadást - miként az előzőeket is - kézikönyvnek is szánjuk gyakorló közgazdászok, illetve a társadalmi-gazdasági statisztika módszertana iránt érdeklődők számára.
Könyvünk - az egyetemi tantervnek megfelelően - feltételez a középiskolai tanulmányokat meghaladó matematikai, elsősorban analízis-, lineáris algebra- és valószínűségszámításbeli, valamint számítástechnikai ismereteket. A könyv felépítése azonban lehetővé teszi, hogy sikerrel tanulmányozhassa annak anyagát az az olvasó is, aki a középiskolai matematikai tananyagon túl inkább csak a statisztikai módszerek iránti érdeklődéssel együttjáró matematikai készséggel rendelkezik, és menetközben egészíti ki matematikai ismereteit.
Vissza