1.060.331

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Általános pszichológia

Kossuth Lajos Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar/Kézirat

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 197 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Kézirat. 22 fekete-fehér illusztrációval. Megjelent 729 példányban. Tankönyvi száma: J 2-955.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Tanszékünk a jegyzet megírásában részben szakmai, részben didaktikai célok vezérelték. Évek óta foglalkoztat bennünket egy új, "személyiségközpontú"általános lélektan összeállításának a gondolata.... Tovább

Előszó

Tanszékünk a jegyzet megírásában részben szakmai, részben didaktikai célok vezérelték. Évek óta foglalkoztat bennünket egy új, "személyiségközpontú"általános lélektan összeállításának a gondolata. A jelenlegi általános lélektani rendszerek a lelki jelenségek egymásutáni ismertetésével nem képesek egységes képet adni az emberi pszichikumról, a társadalomban élő személyiségről. Jegyzetünk szerény kísérlet egy olyan általános lélektan megalkotására, amely az egész embert, a személyiséget állítja központba és annak társadalmi meghatározottságát hangsúlyozza. Mivel a jegyzet tanárjelöltek számára készült, ez a szemlélet bizonyára segíti emberismeretük és világképük fejlődését. Tudatában vagyunk vállalkozásunk nehézségének és merészségének. Úgy hisszük azonban, hogy a jó ügy érdekében vállalnunk kellett még a tévedések és az esetleges meg nem értés kockázatát is.
Jegyzetünk elkészítésénél didaktikai célunk: az egyszerűség, a rövidség és a könnyen tanulhatóság volt. Indokolja ezt az a körülmény, hogy a tanárszakosoknál e tárgy oktatására a gyakorlatokkal együtt is csak egy félévben heti 2 óra jut. Didaktikai szándékaink érvényesítését lehet, hogy esetenként a szakmai szempontok keresztezték. Vissza

Tartalom

Előszó
Tartalomjegyzék
A pszichikumról általában (Ádám Péter)9
A pszichikum reflektorikus természetéről12
A pszichológia módszereiről18
A személyiség problémája a pszichológiában25
A személyiség struktúrája29
A személyiség ösztönző rendszere (Nádudvari Imréné dr.)32
Bevezetés32
A szükségletek fogalma, a szükségletek fajtái és azok elemzése34
A motiváció42
Az érdek, az érzelmek45
Az érdeklődés46
Az érdeklődés fogalma46
Az érdeklődés fajtái48
Az irányulás51
A világnézet, a meggyőződés, az eszmények52
A beállítódás54
A tájékozódó rendszer (Dr. Balogh László)57
A figyelem58
A figyelem fiziológiai alapja58
A figelem fajtái59
A figyelem tulajdonságai60
A figyelem néhány alapvető vizsgálati eljárása63
Az érzékelés, észlelés65
E folyamatok helye a megismerésben65
Az érzékelés fiziológiai alapjai66
A receptorok osztályozása67
Az érzékenység és a küszöbök68
Érzéki csalódások69
Az észlelés természete74
Az emlékezés75
Az észlelés és az emlékezés kapcsolata75
Az emlékezés fiziológiai alapjai76
A képzetek mint az emlékezés pszichológiai alapjai78
Az emlékezés összetevői78
Emlékezetvizsgálati eljárások80
A képzelet83
A képzelet természete83
A képzelet fajtái84
A képzelet technikája87
A képzelet vizsgálatának néhány eljárása88
A gondolkodás89
A gondolkodás helye a megismerési folyamatban89
A gondolkodás fogalma89
A beszéd és gondolkodás90
A gondolkodás alapműveleteiről91
A gondolkodás fajtái93
A gondolkodás módszereiről98
A gondolkodás néhány alapvető vizsgálati eljárása102
Az intelligens (Mailáth Lászlóné dr.)105
A képességek és intelligencia105
Az intellektus mint az ember kizárólagos jellemzője106
Az intelligencia fogalma107
Az intelligencia és gondolkodás108
Az intelligencia struktúrája109
Az intelligencia legfontosabb jellemzői112
Az intelligencia mérésének problémái113
Mellékletek (1-7)
A személyiség értékelő rendszere (Mailáth Lászlóné dr.)124
Az érték kategóriája és pszichológiai érték fogalma124
A társadalmi értékrendszer és a személyiség viszonya125
Az értékek interiorizációja125
Az értékelő rendszer szerepe és kapcsolata a személyiség más rendszereivel127
Az érzelmek jelentősége a személyiség fejlődésében és az értékelésben128
Az érzelmek felfogása a pszichológiában128
Életmód, - szükségletek, érzelmek összefüggéseiről130
Az érzelmek néhány jellemző tulajdonságairól131
Melléklet (8)
A temperamentum (Mailáth Lászlóné dr.)140
A jellem (Mailáth Lászlóné dr.)144
A jellem fogalma144
Személyiség és jellem146
A jellem struktúrája146
A jellem formai összetevői146
A jellem tartalmi összetevői154
Individuális és tipikus a jellemben157
A jellemfejlődés dinamikája158
A személyiség vizsgálata projektív módszerek segítségével (Mailáth Lászlóné dr.)159
Kétségek és követelmények a személyiségvizsgálatokkal kapcsolatban159
A projektív módszer lényege159
A vizsgálatok néhány típusa160
Melléklet (9-13)
A személyiség végrehajtó rendszere (Nádudvari Imréné dr.)175
Bevezetés175
A tevékenység175
A cselekvés, a cselekvés ellenőrzése, irányítása és ellenőrzése178
Az akarat181
A készség183
A dinamikus sztereotípia183
A készség fogalma184
A készség elsajátításának szakaszai185
A jártasságok187
A szokások188
Utószó191
Felhasznált irodalom193
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem