1.067.053

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Általános pszichológia

Az óvónői szakközépiskola II. osztálya számára

Szerző
Szerkesztő
Grafikus
Lektor
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 222 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN: 963-17-5161-9
Megjegyzés: Fekete-fehér fotókat, ábrákat tartalmaz. Tankönyvi szám: 58065.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Amikor a világjelenségeinek mélyebb megismerésére, megértésére vágyunk, magától értetődően tudományos forrásokat keresünk. Tankönyveket, szakkönyveket olvasunk vagy előadásokat hallgatunk. Különös,... Tovább

Előszó

Amikor a világjelenségeinek mélyebb megismerésére, megértésére vágyunk, magától értetődően tudományos forrásokat keresünk. Tankönyveket, szakkönyveket olvasunk vagy előadásokat hallgatunk. Különös, hogy ugyanakkor az emberismeret megszerzéséhez a legtöbb ember elegendőnek tartja saját élettapasztalatát, és nem is gondol arra, hogy az emberrel foglalkozó tudományok - elsősorban a pszichológia - ismeretanyaga hasznos támpontokat adhat önmagunk megismeréséhez és a társas életben való eligazodáshoz. Mindez ma már természetes és szerves része lehet általános kulturáltságunknak és világnézetünknek. Az óvónők, a pedagógusok számára pedig különösen fontosak ezek az ismeretek. Nemcsak azért, mert megkönnyítik gyakorlati munkájukat, hanem azért is, mert elősegítik a nevelőmunka felelősségteljesebb, s egyben több örömet nyújtó végzését. Az általános pszichológia tantárgy és a rá épülő, inkább gyakorlati célú fejlődés- és neveléspszichológia ehhez kíván tudatosan hozzájárulni. E tankönyvben a tények elrendezésével, az összefüggések feltárásával, a nem pusztán szemléltető-, hanem az anyagba szervesen beletartozó ábraanyaggal és a könyv egész felépítésével az volt a célunk, hogy minél jobban elősegítsük a pszichológiai jelenségek és azok magyarázó elveinek megértését, megismerését, egyben a sajátos pszichológiai gondolkodásba is bevezetést nyújtsunk. Igyekeztünk érdekessé, elgondolkodtatóvá és minél pontosabbá tenni a mai pszichológia bemutatását, számítva mind a tanárok, mind a tanulók saját aktivitására is az anyag elsajátításában és közös feldolgozásában. Vissza

Tartalom

Előszó3
A pszichológia tudománya és annak kialakulása5
Mivel foglalkozik a pszichológia?5
A laikus és az önismereti pszichológia8
A pszichológia módszerei9
Az ellenőrzött kísérletezés11
A természetes megfigyelési módszer12
Az esettanulmány12
A statisztikai módszer13
A viselkedés kategóriái és a mérés a pszichológiában14
A pszichológia történeti gyökerei15
A test-lélek (agy-tudat) probléma megoldásmódjai20
A pszichológia és más tudományok kapcsolata20
A pszichológia ágazatai22
Összefoglaló kérdések23
Szakirodalmi tájékoztató24
A szervezet felépítése és működése25
A viselkedés biológiai alapja25
A funkciók specializálódása25
A receptor rendszerek26
Az effektor rendszerek26
Az idegrendszerek29
A neuron29
A szinaptikus kapcsolatok31
A környéki idegrendszer32
A központi idegrendszer34
Az ember központi idegrendszere35
Az agy működési szintjei41
Az általános izgalmi-éberségi szint és az alkalmazkodás összefüggéséről43
Összefoglaló kérdések45
Szakirodalmi tájékoztató45
A tanulás elemei46
A tanulás fogalma (a válaszoló és az operációs viselkedés)46
A klasszikus kondicionálás49
Az operáns tanulás54
A programozott oktatás57
A gyakorlási transzfer59
Összefoglaló kérdések61
Szakirodalmi tájékoztató62
A motiváció63
Motivációs mechanizmusok, a motiváció alapfogalmai63
A motiváció alapfogalmai64
A drive a viselkedés hajtóereje, motorja65
A környezeti hatások szerepe a motivációs állapotok kialakításában67
A motivált viselkedés pszichofiziológiai alapjai69
A motívumtanulás alapvető formái73
Az érzelmekről általában75
Az emóció és a motiváció kapcsolata78
Érzelmek és kifejező mozgások79
Az érzelmek kialakulása80
Az érzelmek osztályozása83
A félelem84
A harag és az agresszív viselkedés87
Humán motiváció88
Az "önjutalmazó" és az eszközjellegű motivált viselkedés89
Az igényszint motivációs tényezői91
A szociális tényezők hatása az igényszintre94
A szándék, mint motiváló tényező95
Az akarati cselekvés97
Összefoglaló kérdések98
Szakirodalmi tájékoztató99
Az észlelés és a figyelem100
A megismerő folyamatok10
Az észlelés szenzoros alapjai103
Az érzékletek jellemzői103
Az ingerküszöb104
A látásérzéklet keletkezése106
A hallásérzéklet keletkezése109
A tárgyak és események észlelése110
A perceptuális kiemelés és a figyelem116
A figyelem (közvetlen emlékezet) terjedelme117
Észlelhetünk egy dolognál többet egyszerre?118
A spontán figyelem120
A kitartó figyelem (éberség)121
Összefoglaló kérdések124
Szakirodalmi tájékoztató125
A tanulás és a szimbolikus folyamatok126
A szimbólum és a szimbolikus viselkedés126
A késleltetett tanulás és a belátás127
A fogalomalkotás131
A verbális tanulás134
A verbális tanulás tényezői137
Összefoglaló kérdések139
Szakirodalmi tájékoztató140
Az emlékezet és a felejtés141
Az emlékezeti megtartás141
Az emlékezeti megőrzés mérése (az emlékezés típusai)142
A felejtés okai144
Az emlékezést serkentő tényezők146
A kettős emlékezet elmélete147
A verbális és a képi folyamatok szembeállítása149
Mnemotechnikai eljárások150
Összefoglaló kérdések151
Szakirodalmi tájékoztató152
A képzelet153
A "lelki térkép"153
A szemléletes kép jellemzői154
Az álomkép157
Az észlelés és a képzelet kölcsönhatása158
A tárgy képzeleti átalakítása160
Az alkotó képzelet162
Összefoglaló kérdések163
Szakirodalmi tájékoztató163
A gondolkodás164
Mi a gondolkodás?164
A nyelv és a kommunikáció165
A nyelv elsajátítása167
A problémamegoldás170
Deduktív következtetés171
Az alkotó problémamegoldás171
A kreativitás és az intelligencia173
Összefoglaló kérdések177
Szakirodalmi tájékoztató178
A személyiség179
A személyiség fogalma179
Személyiségelméletek181
A személyiségalakulás folyamata182
A szociális magatartásformák elsajátítása183
A spontán aktivitás, a "kíváncsiság"- és a "kompetenciakésztetés" szerepe a személyiségfejlődésben188
Az önszabályozó funkciók alakulása193
A személyiség és a közösség viszonya199
A csoport, a státus és a szerep200
Személyiségzavarok, személyiségvizsgáló módszerek206
Összefoglaló kérdések208
Szakirodalmi tájékoztató208
Magyarázó szótár209
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Általános pszichológia Általános pszichológia Általános pszichológia

A borítón bejegyzés, gyermekrajz található.

Állapot:
3.340 ,-Ft
27 pont kapható
Kosárba