Előszó | 3 |
A pszichológia tudománya és annak kialakulása | 4 |
Mivel foglalkozik a pszichológia? | 4 |
A laikus és az önismereti pszichológia | 7 |
A pszichológia módszerei | 8 |
Az ellenőrzött kísérletezés | 10 |
A természetes megfigyelési módszer | 10 |
Az esettanulmány | 11 |
A statisztikai módszer | 12 |
A viselkedés kategóriái és a mérés a pszichológiában | 12 |
A pszichológia történeti gyökerei | 13 |
A test-lélek (agy-tudat) probléma megoldásmódjai | 14 |
A pszichológia és más tudományok kapcsolata | 15 |
A pszichológia ágazatai | 16 |
Összefoglaló kérdések | 22 |
Szakirodalmi tájékoztató | 23 |
A szervezet felépítése és működése | 24 |
A viselkedés biológiai alapja | 24 |
A funkciók specializálódása | 24 |
A receptor rendszerek | 25 |
Az effektor rendszerek | 25 |
Az idegrendszerek | 26 |
A neuron | 26 |
A szinaptikus kapcsolatok | 28 |
A környéki idegrendszer | 30 |
A központi idegrendszer | 31 |
Az ember központi idegrendszere | 31 |
Az agy működési szintjei, az aktiváló rendszer és az alkalmazkodás | 37 |
Összefoglaló kérdések | 41 |
Szakirodalmi tájékoztató | 41 |
Az érzékelés és az észlelés | 42 |
A megismerési folyamatokról általában | 42 |
Az érzékelés és az észlelés különbségei | 43 |
Az érzékletek jellemzői | 45 |
Az ingerküszöb | 46 |
A látásérzet keletkezése | 47 |
A hallásérzet keletkezése | 51 |
Egyéb érzékelésfajták | 52 |
A tárgyak és események észlelése | 54 |
Összefoglaló kérdések | 62 |
Szakirodalmi kérdések | 62 |
A figyelem | 63 |
A perceptuális kiemelés és a figyelem | 63 |
A figyelem (közvetlen emlékezet) terjedelme | 64 |
Észlelhetünk-e egy dolognál többet egyszerre? | 64 |
A spontán figyelem | 66 |
A kitartó figyelem (éberség) | 67 |
Összefoglaló kérdések | 70 |
Szakirodalmi tájékoztató | 70 |
A tanulás elemei | 71 |
A tanulás fogalma | 71 |
A klasszikus kondicionálás | 74 |
Az operáns tanulás | 78 |
A programozott oktatás és más alkalmazások | 81 |
A gyakorlási transzfer | 82 |
Összefoglaló kérdések | 83 |
Szakirodalmi tájékoztató | 84 |
Az emlékezet és a felejtés | 85 |
A verbális tanulás és az emlékezet | 85 |
Az emlékezeti megtartás | 87 |
Az emlékezeti megőrzés mérése (az emlékezés típusai) | 88 |
A felejtés okai | 90 |
Az emlékezést serkentő tényezők | 92 |
A kettős emlékezet elmélete | 93 |
A vizuális (képi) és a verbális (szóbeli) feldolgozás | 96 |
A verbális tanulást és az emlékezetet segítő tényezők | 97 |
Összefoglaló kérdések | 99 |
Szakirodalmi tájékoztató | 100 |
A képzelet | 101 |
A képzelet fogalma | 101 |
A lelki térkép | 102 |
A szemléletes kép jellemzői | 103 |
Az álomkép | 105 |
Az észlelés és a képzelet kölcsönhatása | 106 |
Az alkotó képzelet | 109 |
Összefoglaló kérdések | 110 |
Szakirodalmi tájékoztató | 110 |
A gondolkodás | 111 |
Mi a gondolkodás? | 111 |
A nyelv és a kommunikáció | 114 |
A nyelv elsajátítása | 117 |
A fogalomalkotás | 120 |
A problémamegoldás | 122 |
Az alkotó problémamegoldás | 124 |
A kreativitás és az intelligencia | 125 |
Összefoglaló kérdések | 130 |
Szakirodalmi tájékoztató | 131 |
A motiváció és az érzelem | 132 |
Motivációs mechanizmusok, a motiváció alapfogalmai | 132 |
A motiváció alapfogalmai | 132 |
A drive a viselkedés hajtóereje, motorja | 133 |
A környezeti hatások szerepe a motivációs állapotok kialakításában | 134 |
A motivált viselkedés pszichofiziológiai alapjai | 136 |
A motívumtanulás alapvető formái | 138 |
Az érzelmekről általában | 140 |
Az emóció és a motiváció kapcsolata | 142 |
Érzelmek és kifejező mozgások | 146 |
Az érzelmek kialakulása | 147 |
Az érzelmek osztályozása | 148 |
A félelem | 152 |
A harag és az agresszív viselkedés | 152 |
Humán motiváció | 155 |
Az "önjutalmazó" és az eszközjellegű motivált viselkedés | 156 |
Az igényszint motivációs tényezői | 157 |
A szociális tényezők hatása az igényszintre | 159 |
A szándék, mint motiváló tényező | 161 |
Az akarati cselekvés | 162 |
Összefoglaló kérdések | 165 |
Szakirodalmi tájékoztató | 166 |
A személyiség | 167 |
A személyiség fogalma | 167 |
Személyiségelméletek | 169 |
A személyiségalakulás folyamata | 175 |
A szociális magatartásformák elsajátítása | 176 |
A spontán aktivitás, a "kíváncsiság"- és a "kompetenciakésztetés" szerepe a személyiségfejlődésben | 180 |
Az önszabályozó funkciók alakulása | 185 |
A személyiség és a közösség viszonya | 190 |
A csoport, a státus és a szerep | 191 |
Személyiségzavarok, személyiségvizsgáló módszerek | 196 |
Összefoglaló kérdések | 199 |
Szakirodalmi tájékoztató | 200 |
Magyarázó szótár | 201 |