Előszó | |
Tartalomjegyzék | |
A pszichikumról általában (Ádám Péter) | 9 |
A pszichikum reflektorikus természetéről | 12 |
A pszichológia módszereiről | 18 |
A személyiség problémája a pszichológiában | 25 |
A személyiség struktúrája | 29 |
A személyiség ösztönző rendszere (Nádudvari Imréné dr.) | 32 |
Bevezetés | 32 |
A szükségletek fogalma, a szükségletek fajtái és azok elemzése | 34 |
A motiváció | 42 |
Az érdek, az érzelmek | 45 |
Az érdeklődés | 46 |
Az érdeklődés fogalma | 46 |
Az érdeklődés fajtái | 48 |
Az irányulás | 51 |
A világnézet, a meggyőződés, az eszmények | 52 |
A beállítódás | 54 |
A tájékozódó rendszer (Dr. Balogh László) | 57 |
A figyelem | 58 |
A figyelem fiziológiai alapja | 58 |
A figelem fajtái | 59 |
A figyelem tulajdonságai | 60 |
A figyelem néhány alapvető vizsgálati eljárása | 63 |
Az érzékelés, észlelés | 65 |
E folyamatok helye a megismerésben | 65 |
Az érzékelés fiziológiai alapjai | 66 |
A receptorok osztályozása | 67 |
Az érzékenység és a küszöbök | 68 |
Érzéki csalódások | 69 |
Az észlelés természete | 74 |
Az emlékezés | 75 |
Az észlelés és az emlékezés kapcsolata | 75 |
Az emlékezés fiziológiai alapjai | 76 |
A képzetek mint az emlékezés pszichológiai alapjai | 78 |
Az emlékezés összetevői | 78 |
Emlékezetvizsgálati eljárások | 80 |
A képzelet | 83 |
A képzelet természete | 83 |
A képzelet fajtái | 84 |
A képzelet technikája | 87 |
A képzelet vizsgálatának néhány eljárása | 88 |
A gondolkodás | 89 |
A gondolkodás helye a megismerési folyamatban | 89 |
A gondolkodás fogalma | 89 |
A beszéd és gondolkodás | 90 |
A gondolkodás alapműveleteiről | 91 |
A gondolkodás fajtái | 93 |
A gondolkodás módszereiről | 98 |
A gondolkodás néhány alapvető vizsgálati eljárása | 102 |
Az intelligens (Mailáth Lászlóné dr.) | 105 |
A képességek és intelligencia | 105 |
Az intellektus mint az ember kizárólagos jellemzője | 106 |
Az intelligencia fogalma | 107 |
Az intelligencia és gondolkodás | 108 |
Az intelligencia struktúrája | 109 |
Az intelligencia legfontosabb jellemzői | 112 |
Az intelligencia mérésének problémái | 113 |
Mellékletek (1-7) | |
A személyiség értékelő rendszere (Mailáth Lászlóné dr.) | 124 |
Az érték kategóriája és pszichológiai érték fogalma | 124 |
A társadalmi értékrendszer és a személyiség viszonya | 125 |
Az értékek interiorizációja | 125 |
Az értékelő rendszer szerepe és kapcsolata a személyiség más rendszereivel | 127 |
Az érzelmek jelentősége a személyiség fejlődésében és az értékelésben | 128 |
Az érzelmek felfogása a pszichológiában | 128 |
Életmód, - szükségletek, érzelmek összefüggéseiről | 130 |
Az érzelmek néhány jellemző tulajdonságairól | 131 |
Melléklet (8) | |
A temperamentum (Mailáth Lászlóné dr.) | 140 |
A jellem (Mailáth Lászlóné dr.) | 144 |
A jellem fogalma | 144 |
Személyiség és jellem | 146 |
A jellem struktúrája | 146 |
A jellem formai összetevői | 146 |
A jellem tartalmi összetevői | 154 |
Individuális és tipikus a jellemben | 157 |
A jellemfejlődés dinamikája | 158 |
A személyiség vizsgálata projektív módszerek segítségével (Mailáth Lászlóné dr.) | 159 |
Kétségek és követelmények a személyiségvizsgálatokkal kapcsolatban | 159 |
A projektív módszer lényege | 159 |
A vizsgálatok néhány típusa | 160 |
Melléklet (9-13) | |
A személyiség végrehajtó rendszere (Nádudvari Imréné dr.) | 175 |
Bevezetés | 175 |
A tevékenység | 175 |
A cselekvés, a cselekvés ellenőrzése, irányítása és ellenőrzése | 178 |
Az akarat | 181 |
A készség | 183 |
A dinamikus sztereotípia | 183 |
A készség fogalma | 184 |
A készség elsajátításának szakaszai | 185 |
A jártasságok | 187 |
A szokások | 188 |
Utószó | 191 |
Felhasznált irodalom | 193 |