Előszó
Az iskolareform eredményes megvalósítása szükségessé teszi az oktató-nevelőmunkában új módszerekkel kísérletező pedagógusok tapasztalatainak összegyűjtését, a legértkesebb módszerek széleskörű ismertetését és népszerűsítését.
Évről évre nő azoknak a napközi otthoni nevelőknek a száma is, akik új nevelési módszerekkel kísérleteznek, és tapasztalataikról cikkek vagy tanulmányok formájában beszámolnak. Felismerve az értékes nevelési tapasztalatok közzétételének jó hatását, néhány év óta minden esztendőben megjelenik egy-egy kötet a napköziotthon-vezetők tapasztalataiból, vagy segédkönyv a napközi otthoni nevelők számára.
Ez a kötet a napközi otthoni közösségi nevelésre irányítja a figyelmet. A könyvben közzétett tanulmányok vagy kisebb terjedelmű írások zömét azokból a pályamunkákból válogattuk össze, amelyeket a Művelődésügyi Minisztérium 1961-ben meghírdetett pályázati felhívására küldtek be a napközi otthoni nevelők.
A pályázók egymástól elszigetelve, egymás munkáját, kísérleteit, pályázati témaválasztását nem ismerve, írták meg tapasztalataikat, fejtették ki egy-egy kérdésben álláspontjukat. Ezért természetes, hogy a közösségi nevelés egy-egy alapkérdéséről többen is írtak, más kérdést pedig egyetlen pályamunka sem érintett. A leírt nevelési eljárások és ajánlott módszerek helyességét a széles körben alkalmazott gyakorlat dönti majd el.
A könyv szerkesztésében a logikai rendet főleg azok az írások és pályamunkák szabták meg, amelyek közlésre alkalmasak voltak. A kötetet indító - a közösségi nevelésről szóló állásfoglalást különösen időszerűnek tartjuk, mert a napközi otthoni közösségi nevelésben az Úttörő Mozgalom szervezeti és tartalmi célkitűzéseit eddig nem vették eléggé figyelembe.
Reméljük, hogy szerény kötetünk segítője lesz a napközi otthonokban kibontakozó alkotó pedagógiai munkának, és a pedagógusokat további kísérletezésre, a leszűrt tapasztalatok újabb közzétételére serkenti.
Vissza