Előszó
Korunk globalizálódó világában olyan mozgékony, a szükségleteket rugalmasan kielégítő, vállalkozó típusú, bizonyos fokig világpolgár kereskedőkre van szükség, akik saját sikerük mellett mindenekelőtt hazájuk gazdasági céljait segítünk megvalósítani. A kereskedelmi vállalkozást sikerre vinni, valódit, maradandót alkotni, csak becsülettel végzett munkával, magas szintű - ezen belül áruismereti - tudással lehetséges. Ez utóbbi tudományos igényű megismeréséhez, a szakáruismereti tanulmányok megalapozásához kíván segítséget nyújtani ez a tankönyv. A tankönyv leendő vállalkozók, kereskedők számára készült. Tanulmányaikat ma folytatják, de a holnap dönti el, hogy munkájukat nap mint nap az új be fogadására és átadására készen, örömmel végzik vagy feladatnak tekintik. Méltó utódai lesznek-e Benedek Samunak, Beliczay Imrének, Brázay Kálmánnak, Mauthner Ödönnek, Fischer Simonnak, Coldberger Sámuelnek ... és a többi híres elődnek, lesz-e majdan újabb kötete a „Régi boltok krónikájának", amely majd a harmadik évezred első évtizedeinek kereskedőit örökíti meg. Nagy felelősség tehát olyan tananyagot kézbe adni, amely kellő tudással vértez fel a jövő változásaiban való eligazodáshoz. Ezen tankönyv alapja már több éven át kipróbálásra került a középfokú kereskedelmi iskolai oktatásban. A tanítási, valamint vizsgatapasztalatok elemzésével, az évek során megélt változtatásokkal, új törvények bevezetésével, a hazánkban új, piaci szemlélet igényelte változtatásokkal egy korszerűsített tananyag íródott. A tananyag korszerűsítésében kimagasló segítséget nyújtott dr. Huszay Gábor, korábban a KERMI, jelenleg a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség főigazgatója. Értékes véleményével, javaslataival segítette, hogy tankönyvünk minden fejezete tükrözze a harmadik évezred első esztendejének áruismereti helyzetét, törekvéseit, bemutassa a következő évek áruismereti munkájának várható alakulását. A tankönyv öt fejezetre bontva mutatja be a valamennyi szakáruismereti tudományban közös, alapvetően fontos ismereteket. Az első fejezel az áruk rendszerezésének - szene a világon és Magyarországon - alkalmazott módjait, kereskedelmi szerepét, áruvédelemben betöltött feladatát mutatja be. A második fejezetben a szabvány és a szabványosítás témakör kerül bemutatásra. Itt nem csupán a fogalommeghatározás, a tevékenységi kör ismerete a jelentős, hanem annak lattatása is, hogy mién fontos biztosítani a hazai előírásoknak a harmonizációját az európai illetve nemzetközi előírásokhoz.
A harmadik fejezet a minőség alapismereteivel foglalkozik. Bemutatja a tudomány valamint korunk emberének minőségigényét, általánosítható elvárásait, segítséget nyújt a piacképesség megítéléséhez és ezzel az optimális áruválaszték kialakításához. A negyedik fejezet a fogyasztói érdekvédelem és a minőségtanúsítás témaköreivel foglakozik, bemutatja a hazai fogyasztóvédelem jelenlegi eszközrendszerét. Az ötödik fejezet bemutatja az áru útját a termelőtől a fogyasztóig. Részletesen foglalkozik a csomagolás alapvető ismérveivel, a csomagolószerek anyagaival. Az egyes anyagok bemutatásánál kitér azok környezetterhelő hatására is. Az anyagmozgatás, szállítás, tárolás, raktározás tevékenységeknél az árukárosodás lehetőségeire hívja fel a figyelmet A tanulást kívánjuk elősegíteni az anyag szerkesztésével. Az egyes fejezeteket az adott ismeretkör rendszertanát bemutató, tartalomjegyzékként is használható sémákkal vezetjük be és az önellenőrzést segítő, az alapvető' tudásanyagot áttekintő összefoglaló kérdésekkel zárjuk. Az egyes témakörökhöz kapcsolódó táblázatok elsősorban tájékoztató jellegűek. Segítségükkel kívánunk lehetőséget biztosítani arra, hogy tanulóink biztonsággal értelmezhessék a termékek csomagolásán a gyakorlatban látott jelöléseket. Az ábrák az ok-okozati összefüggéseket, a szerkezeti felépítést szemléltetik, ezzel - reményeink szerint - könnyebben értelmezhetővé, maradandóbbá teszik a szöveges részben tanultakat. A „Melléklet" az egyes témakörökhöz kapcsolódó törvények kivonatait tartalmazza, illetve segít a mindennapi gyakorlati feladatok eligazodásában. Szeretnénk, ha a tankönyv egyben munkafüzet is lenne. A „Járjon utána" feladatokhoz bejegyeznék tapasztalataikat, a változásokat, ötleteiket, javaslataikat, és tanulmányaik során időről időre visszalapoznának az itt tanultakhoz.
Vissza