Előszó
Tisztelt Olvasó!
Ez a könyv, ez az almanach a tehetségről és a Magyar Tehetséggondozó Társaságról szól. A tehetségről azért szól, mert a tehetségkutatással foglalkozó szakértők egy csoportjával...
Tovább
Előszó
Tisztelt Olvasó!
Ez a könyv, ez az almanach a tehetségről és a Magyar Tehetséggondozó Társaságról szól. A tehetségről azért szól, mert a tehetségkutatással foglalkozó szakértők egy csoportjával egyetértésben úgy gondoljuk, hogy e régi fogalmat globalizálódó korunkban újra kell definiálni. Tanúi lehetünk annak a folyamatnak, amint az emberi élet lehetőségeinek és az iskolázás, a tanulás ideje kiterjedésének és minőségi javulásának összhatásaként mintha az emberiség tehetségpotenciálja lassan növekedne. Most a tehetség - megváltozott és kitágult értelemben - újra divatos témája lett a modern társadalmaknak. Jól igazolja a tehetségfelfogásnak ezt a kitáguló trendjét a magyar tehetségkutatásnak a pszichológus Révész Gézától és a pedagógus Nagy Lászlótól a nemrég elhunyt Harsányi Istvánig és Czeizel Endréig nyúló íve.
S a Magyar Tehetséggondozó Társaságról azért szól, mert ez a civil szervezet elszánta magát arra, hogy újrafogalmazza, hipotézisként felmutassa a tehetségfogalom globalizálódásából eredő, a neveléssel összefüggő társadalmi - azon belül hangsúlyozottan családi, iskolai, óvodai - feladatokat. E könyv tehát a Társaság programjáról, szervezetéről is szól. Elsősorban a szülők és a pedagógusok felelőssége a gyermeki tehetségforrás korai felismerése, gondozása, óvása és fejlesztése. A MTT bár tevékenységét nem korlátozza a gyermek- és az ifjúkorra, az intézményes pedagógia klasszikus területére - mégis az emberi lét eme különlegesen alakítható életszakaszának tehetségjelenségeit kívánja kutatni, felfedezni, fejleszteni és gondozni. Ebből következik szakmai eredőnk azon felismerése, hogy a tehetséggondozás univerzális pedagógiai feladat, amely minden (majdnem minden) gyermekre, serdülőre, fiatalra irányul. Ez a pedagógia nemcsak a teljesítményre figyel, hanem a tehetség feltételezett mögöttes tartományára, a képességekre és a személyiségvonásokra egyaránt.
A MTT 2002-ben 13 éves: 1989. május 13-án alakult meg az Európai Tehetségtanács tagszervezeteként. Gefferth Eva pszichológus, a Társaság első elnöke bábáskodott születésénél, de mai tisztségviselői és tagjainak többsége is a kezdetektől segítették munkáját, közreműködtek a koncepcionális kérdések megvitatásában, újrafogalmazásában, valamint tudományos programjának, tevékenységének és szolgáltatásainak megszervezésében. Társaságunk tehát egyidős a magyar társadalmi és politikai rendszer demokratikus átalakulásával...
Vissza