Előszó | 5 |
Az igazgatás | 7 |
Az igazgatás fogalma | 7 |
Az igazgatás alanya és tárgya | 8 |
A szervezet | 9 |
A társadalmi munkamegosztás hatása az igazgatás alanya és tárgya elkülönülésére | 10 |
Az igazgatás tartalma, az igazgatási ciklus | 13 |
Az igazgatási ciklus fogalma | 13 |
A célkitűzések | 13 |
Az információ gyűjtése és értékelése | 14 |
Tervezés | 15 |
Döntés | 15 |
A végrehajtás szervezése | 16 |
Koordináció | 17 |
Az ellenőrzés | 17 |
Az igazgatás mint társadalmi jelenség, igazgatási társadalmi viszonyok | 15 |
Az igazgatás mint társadalmi viszony | 18 |
Az igazgatás fajai | 19 |
Az igazgatási hatalom | 20 |
Az igazgatás és vezetés | 22 |
Az igazgatás eszközei | 22 |
A szocialista államigazgatás | 23 |
Az államigazgatás a szocialista társadalom irányítási rendszerében | 23 |
A szocialista társadalom irányításának a rendszere | 24 |
Az államigazgatás az állam szervezeti rendszerében | 29 |
Az államigazgatás a szocialista társadalom irányítási rendszerében | 23 |
A szocialista társadalom irányításának a rendszere | 24 |
Az államigazgatás az állam szervezeti rendszerében | 29 |
Az államigazgatás mint az államhatalmi-népképviseleti szervek végrehajtó, rendelkező tevékenysége | 31 |
A szocialista államigazgatási rendszer feladatai | 36 |
A feladatok meghatározó tényezők | 36 |
A szocialista államigazgatás feladatai | 40 |
Az államigazgatás működési fajai | 42 |
Az osztályozás ismérvei | 42 |
Az államigazgatási szervek jogalkotó tevékenysége | 43 |
Az államigazgatási szervek jogalkalmazó tevékenysége | 43 |
Az államigazgatási szervek irányítása | 46 |
Az államigazgatási szervek vállalatirányító tevékenysége | 47 |
Az intézetek irányítása | 48 |
A társadalmi szervek állami felügyelete | 49 |
Az államigazgatási szervek belső igazgatási tevékenysége | 50 |
A fegyveres erők, testületek igazgatása | 50 |
Az államigazgatási szervek materiális tevékenysége | 51 |
Az államhatalmi-népképviseleti szervek tevékenységének kiszolgálása | 51 |
Az államigazgatási jog | 53 |
Az államigazgatási jog fogalma és tárgya, helye a magyar szocialista jogrendszerben | 53 |
Az államigazgatási viszonyok jogi szabályozása a szocialista államban | 53 |
Az államigazgatási jog fogalma és tárgya | 56 |
Az államigazgatási jog helye a jogrendszerben | 60 |
Az államigazgatási jog forrásai | 61 |
A jogforrások rendszere | 61 |
Az államigazgatási jog forrásainak egyes típusai | 65 |
A jogismeret technikai eszközei | 69 |
Az államigazgatási jogi norma | 71 |
Az államigazgatási jogszabály és az államigazgatási jogi norma fogalma | 72 |
Az államigazgatási jogi normák fajtái tartalmuk szerint | 73 |
Az államigazgatási anyagi jogi normák főbb típusai | 74 |
Az államigazgatási alaki jogi normák legfontosabb csoportjai | 77 |
Az államigazgatási jogi norma szerkezete | 78 |
Az államigazgatási jogi normák érvényesülése | 83 |
Az államigazgatási jogszabály jellemzői | 85 |
Az államigazgatási jogviszony | 86 |
Az államigazgatási jogviszony fogalma | 86 |
Az államigazgatási jogviszony alanyai | 88 |
Az államigazgatási jogviszony keletkezése, (módosulása) megszűnése | 93 |
Az államigazgatási jogviszony tartalma | 96 |
Az államigazgatási jogviszony tárgya | 97 |
Az államigazgatási jogviszonyok fajtái | 98 |
Az államigazgatási szerv | 100 |
Az államigazgatási szerv fogalma | 100 |
Az államigazgatási szerv meghatározása és sajátosságai | 100 |
Az állami vállalat és intézet jellegének problémája | 102 |
Az államigazgatási tevékenységet végző egyéb szervek | 104 |
Az államigazgatási szerv és annak belső szervezeti egységei | 105 |
Az államigazgatási szervek jogképessége | 105 |
Az államigazgatási szervek létrehozása, megszüntetése | 106 |
Az államigazgatási szerv munkaszervezete a hivatal | 107 |
A testület és egyedi szervek (vezetés) | 109 |
A testület és egyszemélyi vezetés fogalma | 109 |
A testület vezetés alkalmazásának köre | 111 |
A tanácsadó testületek | 113 |
Egyedi szervek | 114 |
Az államigazgatási szervek belső felépítése | 114 |
Szakmai, funkcionális és a vezetés segítő szervek | 114 |
A hierarchikus szervezeti felépítés fajai | 115 |
A vezetési fokozatok | 117 |
Az államigazgatási szervek személyzete | 118 |
A hivatásos közszolgálat a szocialista államigazgatásban | 118 |
A hivatásos államigazgatási személyzet viszonyainak jogi szabályozása | 119 |
Az államigazgatási személyzet alapvető követelményrendszere | 120 |
A személyzeti ügyek igazgatása | 122 |
A szolgálati utasításoknak való engedelmességi kötelesség | 125 |
A magyar államigazgatási rendszer szervezeti felépítése | 127 |
A magyar államigazgatási rendszer szervezeti tagolása | 127 |
Általános és különös hatáskörű államigazgatási szervek | 129 |
Az ágazati szervek | 131 |
Az ágazati szerv fogalma az ágazati tagolás mélysége | 131 |
Az ágazati szevek feladatai és hatáskörük | 133 |
Az államigazgatás funkcionális szervei | 136 |
Az államigazgatás funkcionális szerveinek fogalma | 136 |
A funkcionális feladatok a Magyar Népköztársaság államigazgatái rendszerében | 137 |
Az államigazgatás funkcionális szerve, rendszere, a szervek hatáskörére | 138 |
Speciális különös hatáskörű szervek | 140 |
A területi munkamegosztás az államigazgatásban | 141 |
A területi munkamegosztás fogalma | 141 |
Az ország területének társadalmi, gazdasági egységei | 142 |
Az állami területi beosztás | 145 |
Államigazgatási szervezetünk területi rendszere | 147 |
A demokratikus centralizmus elvének érvényesülése az államigazgatás szervezetében | 149 |
A demokratikus centralizmus elvének jelentősége | 149 |
A centralizáció társadalmi, gazdasági alapjai | 151 |
Az államigazgatási szervek alá- és fölérendeltsége | 152 |
Az államigazgatási szervek alárendelése az államhatalmi szerveknek | 152 |
Az államigazgatási szervek alárendeltségének fokozatossága | 153 |
Az államigazgatási szervek alárendeltségének formái | 154 |
Az államigazgatási szervek önállósága | 156 |
A demokratikus centralizmus elvének hatása a szervezet felépítésére, a hatáskörök elosztására, az irányítás módszereire | 157 |
A szocialista államigazgatási rendszer demokratizmusa | 159 |
Az államigazgatás demokratizmusa és a társadalomirányítási rendszer demokratizmusa | 159 |
A szocialista államigazgatási rendszer demokratizmusának alapformái | 161 |
A népképviseleti szervek és az államigazgatás demokratizmusa | 162 |
Az államigazgatási szervek közvetlen demokratikus kapcsolatai | 163 |
Az állampolgárok egyéni részvételi joga az államigazgatás területén | 164 |
A munkaközösségek demokráciája és az államigazgatás | 166 |
A pártirányítás és az államigazgatás demokratizmusa | 167 |
A bürokratizmus és az elidegenedés a szocialista államigazgatási apparátusban | 167 |
Az államigazgatási szervek irányítása | 170 |
A szervezetek irányításának általános sajátosságai | 170 |
A szervezetek irányításának igazgatástudományi jellemzése | 171 |
Az állami szervezetek irányításának állam- és jogtudományi jellemzése | 174 |
Az államigazgatási szervek irányításának rendszere | 180 |
Az államigazgatási szervek irányításának fajtái | 180 |
Az államigazgatási szervek önállóságának és irányításának összefüggései | 182 |
Az irányítási hatáskör szabályozásának módja | 184 |
Az államigazgatási szervek közvetlen irányítása | 185 |
Az irányítási hatáskörök összetétele | 185 |
A normatív aktusok kiadása, mint az irányítás eszköze | 186 |
A konkrét ügyekben való döntés, mint az irányítás eszköze | 187 |
Az aktusfelülvizsgálati jog, mint az irányítás eszköze | 188 |
Az ellenőrzés rendszere az államigazgatásban | 197 |
A gazdasági és pénzügyi ellenőrzés, a költségvetési revízió | 197 |
A népi ellenőrzés | 198 |
Az államigazgatás központi szervei | 205 |
A Magyar Népköztársaság Minisztertanácsa | 205 |
A Minisztertanács helye az államigazgatásban | 205 |
A Minisztertanács hatásköre az államigazgatás irányításban | 206 |
A Minisztertanács működésének szervezeti formái | 207 |
A Minisztertanács segédszervei | 210 |
Az államigazgatás központi különös hatáskörű szervei: minisztériumok, országos hatáskörű szervek | 211 |
Az államigazgatás központi különös hatáskörű szerveinek osztályozása | 211 |
A minisztériumok | 212 |
Az országos hatáskörű szervek | 214 |
Az államigazgatás helyi szervei | 217 |
Az államigazgatás helyi szerveinek rendszere | 217 |
A tanácsok végrehajtó bizottságai | 219 |
A végrehajtó bizottságok rendeltetése a tanácsszervezetben | 219 |
A végrehajtó bizottság feladatköre | 220 |
A végrehajtó bizottság hatásköre | 223 |
A végrehajtó bizottság működőse | 224 |
A végrehatjó bizottság irányítása, kettős alárendeltsége | 226 |
A tisztségviselők | 229 |
A tanácselnök | 229 |
A tanácselnök-helyettes | 231 |
A végrehajtó bizottság titkára | 231 |
A szakigazgatási szervek | 234 |
Funkciójuk és jogállásuk | 234 |
A tanácsok szakigazgatási szervezeteinek típusai | 235 |
A szakigazgatási szervek feladatai | 236 |
A szakigazgatási szervek hatásköre | 237 |
A szakigazgatási szervek irányítása | 238 |
Sajátos szakigazgatási szervtípusok | 240 |
A tanácsi és nem tanácsi szervek együttműködése | 242 |
Együttműködés a társadalmi, politikai szervezetekkel | 243 |
Együttműködés az állami szervekkel | 244 |
Együttműködés a lakosság ellátását szolgáló nem tanácsi szervezetekkel | 244 |
A tanácsi szervek központi irányítása | 246 |
A társadalmi szervek szerepe az államigazgatásban | 248 |
A társadalmi szervek feladatai a társadalom irányítási rendszerben | 248 |
A társadalmi igazgatás - államigazgatás | 248 |
A társadalmi szervek szerepe a társadalomirányításban és ennek hatása az államigazgatásra | 249 |
Államigazgatási feladatok társadalmi szervekre való átruházása | 253 |
A társadalmi szervezetek jogalanyisága az államigazgatási jogviszonyokban | 256 |
A társadalmi szervek típusai és az államigazgatási feladatok megoldásában való jelentőségük | 258 |
Az államigazgatási szervek vállalatirányító tevékenysége | 263 |
Az állami gazdálkodó szervek és az államigazgatási rendszer | 263 |
Az állami gazdálkodó szervek és típusaik | 263 |
Az állam és az állami vállalat viszonya | 267 |
Az államigazgatási szervek és az állami vállalatok közötti jogviszonyok | 271 |
Az államigazgatási szerv és az állami vállalat a tulajdonosi igazgatási jogviszonyokban | 275 |
Az állami vállalat jogi helyzete a tulajdonosi igazgatási jogviszonyokban | 275 |
Az államigazgatási szerv tulajdonosi igazgatási jogai a vállalatok irányításában | 283 |
Az államigazgatási szervek intézetirányító tevékenysége | 290 |
Az intézet fogalma, fajtái és sajátosságai | 290 |
Az intézetek irányítása | 294 |
Az intézetekkel kapcsolatos államigazgatási tevékenység célja és rendszere | 294 |
Az intézetekre vonatkozó jogi szabályozás | 295 |
Az intézetek közvetlen irányítása | 296 |
Az intézetek felsőbbszintű irányítása | 298 |
Az intézetek központi ágazati szakirányítása | 301 |
Az intézetek által végzett szakmai irányítás | 303 |
Az intézetekkel kapcsolatos hatósági tevékenység | 304 |
Az intézeti önállóság jogi garanciái | 306 |
Államigazgatási aktusban | 308 |
Bevezetés az államigazgatási aktusban | 308 |
Az államigazgatási aktusok alaptípusai | 310 |
Az aktusok osztályozása | 310 |
A jogi aktusok | 312 |
Jogi hatás kiváltására nem irányuló aktusok | 315 |
Az aktusok komplexitása | 315 |
Szabályozó aktus | 316 |
Belső aktusok | 317 |
A belső aktus fogalma és osztályozása | 317 |
Belső irányítási aktusok | 317 |
Anyagi-technikai cselekmények | 319 |
Nyilvántartó tevékenység | 319 |
Regisztratív aktusok | 320 |
Materiális-szervező aktusa | 321 |
A hatósági aktus | 322 |
A hatósági aktus fogalma | 322 |
A hatósági aktusok osztályozása | 324 |
A hatósági aktus elhatárolása más szervek aktusaitól | 327 |
A hatósági aktus hatása, hatálya | 328 |
A hatósági aktus meghatározottsága | 331 |
Az aktus jogi meghatározottsága | 331 |
Alapkérdésben a döntés megválasztására alapot nyújtó normák | 334 |
Alapkérdésben a döntés megválásztására irányuló mérlegelés jelentősége | 336 |
Alapkérdésekben a döntés megválasztására irányuló mérlegelés jelentősége | 336 |
Alapkérdésekben a döntés megválasztására irányuló mérlegelés és a jogszabály értelmezése | 337 |
Alapkérdésekben a döntés megválasztása és a törvényesség | 338 |
A hatósági aktussal szemben támasztható követelmények: megszegésük következményei | 340 |
A hatósági aktussal szemben támasztható követelmények | 340 |
Hibás hatósági aktus | 341 |
Az államigazgatási szervek hatósági jogalkalmazó tevékenysége | 345 |
A hatósági jogalkalmazó tevékenység fogalma | 345 |
A hatósági tevékenység céljai | 348 |
A hatósági tevékenység sajátosságai | 350 |
A hatósági tevékenység legfontsabb fajtái | 352 |
A hatósági engedélyezés | 354 |
A hatósági hozzájárulás | 356 |
A hatósági kötelezés | 357 |
A szankció alkalmazása | 360 |
A hatóságok regisztratív cselekményei | 361 |
A hatósági ellenőrzés | 363 |
A hatósági felügyelet | 364 |
A hatóságok rendszere a magyar államigazgató szervezetben | 367 |
Államigazgatási eljárás | 370 |
Az államigazgatási eljárás fogalma | 370 |
Az államigazgatási alaki jog | 370 |
Az államigazgatási hatóság eljárás | 372 |
A hatóságai eljárás szabályozásai | 375 |
A hatósági eljárás szabályozásának lehetősége és módja | 375 |
A hatósági eljárás átfogó szabályozásának magyar modellje | 378 |
Az államigazgatási eljárás eljárási hatálya | 380 |
A törvény alanyi és tárgyi hatálya | 380 |
Az eljárási törvény és a különös eljárási szabályok | 386 |
Az eljárási törvény hatálya alól kivett eljárások | 387 |
A hatáskör és illetékesség | 387 |
A hatáskör és illetékesség fogalma | 387 |
A hatáskör megállapítása | 388 |
A fokozatosság elve | 389 |
Illetékesség megállapítása | 390 |
A hatáskör és illetékesség vizsgálata | 392 |
Az ideiglenes intézkedés | 392 |
Eljáró államigazgatási szerv kijelölése | 394 |
Eljárás megkeresése alapján | 394 |
Nemzetközi érintkezés | 396 |
Alapeljárás | 397 |
Az eljárás megindítása | 397 |
Rendelkezési elv az államigazgatási eljárásban | 399 |
Eljárási kényszer | 400 |
Képviselet szabályai az államigazgatási eljárásban | 401 |
Az ügyintéző kizárása az eljárásból | 402 |
A tényállás tisztázása | 403 |
Bizonyítási rendszer és bizonyíték | 404 |
Az eljárás felfüggesztése | 409 |
Iratokba való betekintés | 410 |
Idézés | 410 |
Határidők és igazolási kérelem | 412 |
Szóbeli tárgyalás | 417 |
Határozat | 418 |
A határozat fogalma | 418 |
Az érdemi határozatok osztályozása | 418 |
A határozat kijavítása és kiegészítése | 421 |
A határozat közlése | 421 |
Egyezség | 422 |
A határozat törvényességének biztosítékai | 423 |
A törvényesség eljárásjogi biztosítékainak rendszere | 423 |
A határozat visszavonása és módosítása | 427 |
Fellebbezés | 431 |
Államigazgatási panasz | 440 |
Az államigazgatási határozatok bírói felülvizsgálata | 443 |
Ügyészi óvás és felszólalás | 455 |
Felügyelet | 457 |
Az államigazgatási határozat stabilitása | 458 |
Végrehajtási eljárás | 466 |
Az államigazgatási kényszer (szankciók) | 469 |
A meggyőződés és a kényszer összefüggése az aktusok érvényesítésében | 469 |
Az államigazgatási szankció fogalma | 471 |
Az államigazgatási szankciók fajai | 472 |
A szabálysértési jog alapjai | 475 |
A szabálysértés fogalma | 475 |
A szabálysértés történeti kialakulása | 476 |
Szabálysértési felelősség | 478 |
A szabálysértési büntetések és intézkedések | 481 |
Szabálysértési eljárás | 484 |
Szabálysértési hatóságok | 485 |
Az általános szabálysértési eljárási rendelkezések és az eljárás főbb mozzanatai | 486 |
Jogorvoslat a szabálysértési eljárásban | 488 |
Végrehajtás | 489 |
Különös szabálysértési eljárási rendelkezések | 489 |
Jegyzetek | 493 |
Francia nyelvű rezümé | 543 |
Orosz nyelvű rezümé | 551 |